Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

5 timmar sedan, boevil säger:

Skråmo död ?

eller bara ett sätt att ta sig tillbaka till Norge/Sverige ?

I Sverige har han väl inte så mycket att göra, antar jag? Kanske söka asyl för att slippa omänsklig norsk rättvisa...

3 timmar sedan, Alix säger:

165868EA-F372-4F7B-B075-33757DF6174E.jpeg.d90db2bd960977ec139cf35ffbb1a148.jpeg

 

Det blir ingen tredje omröstning vad gäller Brexitdealen mellan UK och EU! :tappahakan:

 

När man trodde att soppan inte kunde bli tjockare... :pinch:

 

https://www.theguardian.com/politics/2019/mar/18/brexit-john-bercow-rules-out-third-meaningful-vote-on-same-deal

Hade ingen aning om att han kunde prata lugnt så länge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att förhindra att barn blir bortgifta och könsstympade.

Sådant ligger djupt rotat i den somaliska kulturen (SVT lyckas naturligtvis återigen helt undvika frågan om etnicitet trots att den har full relevans jämte de pressetiska reglerna).

Det går inte att förhindra helt enkelt därför att vi inte kan införa utreseförbud för vissa grupper. Svårare än så är det inte.

Lägg pengarna på att lagföra vårdnadshavarna på hemmaplan i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Det går inte att förhindra att barn blir bortgifta och könsstympade.

Sådant ligger djupt rotat i den somaliska kulturen (SVT lyckas naturligtvis återigen helt undvika frågan om etnicitet trots att den har full relevans jämte de pressetiska reglerna).

Det går inte att förhindra helt enkelt därför att vi inte kan införa utreseförbud för vissa grupper. Svårare än så är det inte.

Lägg pengarna på att lagföra vårdnadshavarna på hemmaplan i stället.

Skulle man inte delvis kunna lösa det där med bortgifta barn genom att ändra vad som krävs för att räknas som gift i Sverige? Historiskt sett verkar det ofta handla om en affärsuppgörelse mellan två familjer/släkter, men på senare år har det i Sverige börjat handla om något så bisarrt som två människor som älskar varandra och därför behandlas annorlunda i vissa fall (exempelvis arv).

Så varför inte ersätta hela spektaklet med ett vid lämplig svensk myndighet registrerat avtal mellan två (eller fler, om man hittar på lämpliga juridiska konstruktioner) myndiga personer?

Vad präster av olika slag säger, i Sverige eller utomlands, bör inte på något sätt påverka individers rättigheter eller skyldigheter i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Skulle man inte delvis kunna lösa det där med bortgifta barn genom att ändra vad som krävs för att räknas som gift i Sverige? Historiskt sett verkar det ofta handla om en affärsuppgörelse mellan två familjer/släkter, men på senare år har det i Sverige börjat handla om något så bisarrt som två människor som älskar varandra och därför behandlas annorlunda i vissa fall (exempelvis arv).

Så varför inte ersätta hela spektaklet med ett vid lämplig svensk myndighet registrerat avtal mellan två (eller fler, om man hittar på lämpliga juridiska konstruktioner) myndiga personer?

Vad präster av olika slag säger, i Sverige eller utomlands, bör inte på något sätt påverka individers rättigheter eller skyldigheter i Sverige.

Som så ofta fattar jag inte din ironi. Antagligen för att jag är fullt upptagen av verkligheten i mina tankar. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Som så ofta fattar jag inte din ironi. Antagligen för att jag är fullt upptagen av verkligheten i mina tankar. :fundersam:

Ingen ironi, jag är allvarlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ingen ironi, jag är allvarlig.

Okej, då fattar jag inte hur som helst. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Okej, då fattar jag inte hur som helst. :) 

I dagsläget kan man tydligen som myndig vara gift med ett barn i Sverige*. Om man är gift så gäller vissa andra regler än om man inte är gift. Så varför inte bara behandla alla som inte registrerat ett avtal som det i mitt tidigare inlägg som ej gifta? Att någon har välsignat ett par ska givetvis inte påverka parets tillvaron i Sverige.

 

* Kvällstidningslänk: https://www.expressen.se/nyheter/socialstyrelsen-vi-foljde-regeringens-uppdrag-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

I dagsläget kan man tydligen som myndig vara gift med ett barn i Sverige*. Om man är gift så gäller vissa andra regler än om man inte är gift. Så varför inte bara behandla alla som inte registrerat ett avtal som det i mitt tidigare inlägg som ej gifta? Att någon har välsignat ett par ska givetvis inte påverka parets tillvaron i Sverige.

 

* Kvällstidningslänk: https://www.expressen.se/nyheter/socialstyrelsen-vi-foljde-regeringens-uppdrag-/

Nej, det kan man inte.

 

”8 a §  Ett äktenskap som har ingåtts enligt utländsk lag erkänns inte i Sverige

om någon av parterna var under 18 år vid tidpunkten för äktenskapets ingående,”

 

https://lagen.nu/1904:26_s.1

 

Fast tidigare gällde det inte:

 

”Lag (2018:1973) om ändring i lagen (1904:26 s. 1) om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap

Övergångsbestämmelse

  1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2019.
  2. Äldre bestämmelser gäller för äktenskap som har ingåtts före ikraftträdandet. Detta gäller dock inte om frågan om erkännande prövas innan båda parterna har fyllt 18 år.
Omfattning
ändr. 1 kap. 8 a §
Ikraftträder
2019-01-01”
Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Nej, det kan man inte.

 

”8 a §  Ett äktenskap som har ingåtts enligt utländsk lag erkänns inte i Sverige

om någon av parterna var under 18 år vid tidpunkten för äktenskapets ingående,”

 

https://lagen.nu/1904:26_s.1

Då ser jag inte vad problemet är... Någon mer eller mindre religiös stolle har välsignat två mer eller mindre motvilliga personer. Ska vi tillåta religioner så ingår också deras eventuella tokigheter. Om två grannfamiljer i annat land gjort en affärsuppgörelse som innefattar sådan välsignelse så får väl den affären anses giltig i det landet, men inte i Sverige. Sverige kan men bör generellt sett inte lägga sig i vad folk gör utanför Sverige. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Vi känner intuitivt av vad som fungerar, vi känner att nu är vi i en kompiskrets där det inte fungerar att berätta om de resor jag gjort, då berättar jag att jag börjat cykla till jobbet istället.” Artikel.

 

Vi är patetiska, vi människor. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Alix säger:

”Vi känner intuitivt av vad som fungerar, vi känner att nu är vi i en kompiskrets där det inte fungerar att berätta om de resor jag gjort, då berättar jag att jag börjat cykla till jobbet istället.” Artikel.

 

Vi är patetiska, vi människor. :blush:

Det är enklare att plocka upp några fyllda soppåsar, posera intill dem och sedan hälla ut innehållet innan man tar före-bilden.

 

Själv ska jag åka tåg i sommar, inom Europa, men jag flyger till/från tåget. Med fler byten än nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det är enklare att plocka upp några fyllda soppåsar, posera intill dem och sedan hälla ut innehållet innan man tar före-bilden.

 

Själv ska jag åka tåg i sommar, inom Europa, men jag flyger till/från tåget. Med fler byten än nödvändigt.

Man kanske skulle flyga till Vladivostok, sedan ta transsibiriska järnvägen tur och retur, och sedan flyga hem igen. Det vore något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

Man kanske skulle flyga till Vladivostok, sedan ta transsibiriska järnvägen tur och retur, och sedan flyga hem igen. Det vore något.

Lite väl galet tycker jag. Däremot hade jag gärna flugit till/från Australien bara för att åka tåget mellan Perth och Adelaide (eller går det hela vägen till Sydney?)

 

Ändrat: Glömde ordet "gärna"

Redigerad av Mattiasgbg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, iMarc säger:

Varför inte en sväng till Svalbard? 

Funderade på att göra det en gång faktiskt. Då det bara handlar om inrikesflyg i Norge så kan det göras ganska billigt med flygbonuspoäng. I mitt fall slutade det istället med att jag fick gratis hotellnatt en bit söderut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Funderade på att göra det en gång faktiskt. Då det bara handlar om inrikesflyg i Norge så kan det göras ganska billigt med flygbonuspoäng. I mitt fall slutade det istället med att jag fick gratis hotellnatt en bit söderut.

Huh på Bjørnøya??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, iMarc säger:

Huh på Bjørnøya??

Nej nej, centraleuropa. Jag kunde välja mellan gratisflyg inom Norden eller gratis hotellnatt någonstans. I Norge är hotellen, och även en del annat, dyrt, men det finns gott om billigt flyg från Sverige till olika städer inom Europa.

Med gratis menar jag här att man får betala vissa skatter själv. Hotellrummet kostade runt 30 kr, inklusive frukost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmavbild 2019-03-19 kl. 19.21.27.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Pocahontas säger:

Skärmavbild 2019-03-19 kl. 19.21.27.jpg

Enkelt. Punktskatter på tobak och bensin drabbar endast de som använder skattad bensin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”För tillfället är det oklart hur de tagit sig in, men dörren ska ha varit olåst.”

 

Jag tycker att om man i det läget går och duschar så får man förvänta sig att man kan få ovälkommet besök.

 

Artikel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...