Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

1 minut sedan, iMarc säger:

Ja nu är det ju dubbelt upp eftersom de sociala medierna finns, så det har alltså blivit värre. 

Som sagt, det var bättre förr. 

Förr är ett relativt begrepp. Det var nog värre förr i sociala medier. Exempelvis Instagrammålet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, iMarc säger:

Då tycker jag du ska skapa en algoritm som fixar till detta, (Blir nog svårt när de flesta vuxna sitter vid datorn och petar på mobilen i princip dygnet runt på sociala medier och annat)

 

???

 

Mycket generaliserande utan faktiska belägg. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Där var jag mer offer (i princip) än förövare, även om jag gav hårt igen när jag tyckte att det gick för långt.

Samma här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Förr är ett relativt begrepp. Det var nog värre förr i sociala medier. Exempelvis Instagrammålet

 

Det ska smaka om man beter sig illa ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Förr är ett relativt begrepp. Det var nog värre förr i sociala medier. Exempelvis Instagrammålet

När jag menar förr så var det tiden innan internet. 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att det är ännu lättare än någonsin att doppa folk i toan bildligt talat med nätet, men det rör ju inte grundfrågan VARFÖR man gör det.

Skärmavbild 2019-03-14 kl. 15.02.41.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-03-11 på 14:24, Alix säger:

”Pressens Opinionsnämnd klandrar Aftonbladet för att grovt ha brutit mot god publicistisk sed. Det var i december 2017 som tidningen publicerade ett flertal artiklar om Stadsteaterns förre chef, Benny Fredriksson. Nämnden anser att tidningen inte haft tillräckliga belägg för en rad allvarliga anklagelser samt publicerat djupt nedsättande och kränkande omdömen om honom som det är mycket svårt att försvara sig mot. Tidningen har också agerat på ett sätt som innebar att han inte fick en rimlig möjlighet till bemötande.”

 

Aftonbladet har fått en välförtjänt käftsmäll av Pressens opinionsnämnd. Ett av de vidrigare pressetiska övertrampen på senare år. :ThumbsDown:

Svante Weyler: Hur fel får en kulturchef ha?

I måndags fälldes Aftonbladet för sina publiceringar om Benny Fredriksson, före detta chef på Kulturhuset Stadsteatern. Svante Weyler undrar varför det är så tyst om Åsa Linderborgs ansvar.

https://www.hd.se/2019-03-14/hur-fel-far-en-kulturchef-ha

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedrans vad ditt inlägg var besvärligt. Rena brottningsmatchen för att få lite stil på't. Har aldrig varit med om liknande!

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regering och parlament i UK håller på i detta nu att totalhaverera angående Brexit. Ärrade politikkommentatorer are going bananas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Alix säger:

1. Sorry, var morgontidningsjournalist, där gällde penicillin. I alla fall förr. GP är ju morgontidning... På papperet i alla fall... Jag hade satt rubriken:

 

En sats penicillin

gav kvinna chock

 

2. Aha! Ja, jag har alltid undrat... Vad stod det då?

2. Vet inte. Vågade inte öppna tidningen eftersom affären kanske hade tvingats betala länkskatt.

 

3 timmar sedan, lappen71 säger:

 

 

Detta så vad är det att diskutera.

Jag tolkade inlägget nedan som att medelålders män, alltså vi i tråden, inte ser eventuella problem eftersom vi inte ser det eftersom vi inte använder sociala medier på samma sätt som ungdomar. Ungefär som att jag (medelålders man) troligtvis också skulle ha svårt att upptäcka eventuell sexhandel på en datingtjänst inriktad på lesbiska kvinnor av typen butch.

4 timmar sedan, Alix säger:

Det är väl rätt typiskt att medelålders män inte tycker att det är så jobbigt med sociala medier för ungdomar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

... Jag tolkade inlägget nedan som att medelålders män, alltså vi i tråden, inte ser eventuella problem eftersom vi inte ser det eftersom vi inte använder sociala medier på samma sätt som ungdomar. Ungefär som att jag (medelålders man) troligtvis också skulle ha svårt att upptäcka eventuell sexhandel på en datingtjänst inriktad på lesbiska kvinnor av typen butch.

Ja, ungefär så. Jag hörde på radion att ordet ”generös” på Tinder betyder att man köper sexuella tjänster. Det hade jag aldrig vetat annars. Jag har inte ens Tinder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Regering och parlament i UK håller på i detta nu att totalhaverera angående Brexit. Ärrade politikkommentatorer are going bananas...

Skön kommentar i Today (BBC Radio 4) i förrgår.I jämförelse med Mays hantering av Brexit var Suezkrisen en triumf.

1 minut sedan, Alix säger:

Ja, ungefär så. Jag hörde på radion att ordet ”generös” på Tinder betyder att man köper sexuella tjänster. Det hade jag aldrig vetat annars. Jag har inte ens Tinder.

Efter lite tjat bestämde jag mig för att testa Tinder. Det gick inte att logga in eftersom man tydligen måste ha Facebook.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Axelman säger:

Nedrans vad ditt inlägg var besvärligt. Rena brottningsmatchen för att få lite stil på't. Har aldrig varit med om liknande!

Ja, jag fick med typografi från artikeln på något himla konstigt sätt. Du har tydligen mer tålamod än jag för att få ordning på eländet. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I medierna står det om terrordådet i Christchurch, Nya Zeeland. Det undgår väl ingen. Men här är mer info: Dådet livestreamades (se på egen risk) av gärningsmannen Brenton Tarrant som skrev ett manifest angående dådet. Det var mest sannolikt en ensamvarg oavsett vad som skrivs. Brenton Tarrant är vid liv och gripen. Han är en 28-årig vit australisk medborgare. Han är en så kallad kontrajihadist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Alix säger:

Ovanligt omdömeslöst av SVT att gå på vittnesuppgifter om vad som hände eftersom gärningsmannen filmade hela förloppet med Gopro-kamera... Jag vill definitivt inte se filmen, av respekt för offren, men vad jag har läst om innehållet så stämmer inte vittnesuppgifterna helt.

Fel av mig, uppgifterna i artikeln gällde den andra moskén, och därifrån finns det ingen film, vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

… Det var mest sannolikt en ensamvarg oavsett vad som skrivs. Brenton Tarrant är vid liv och gripen. Han är en 28-årig vit australisk medborgare. Han är en så kallad kontrajihadist.

Han är en vit terrorist. Ensamvarg? Knappast. De här dårarna har enormt mycket kontakt med varandra och man kan lätt beskriva dem som en organiserad grupp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, wall7 säger:

Han är en vit terrorist. Ensamvarg? Knappast. De här dårarna har enormt mycket kontakt med varandra och man kan lätt beskriva dem som en organiserad grupp.

Jag tänkte närmast på att det står i medierna att fyra personer hade gripits. Högst sannolikt är det dock bara en person som har utfört dåden. Både film och manifest tyder på det. Men vi får väl se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Jag tänkte närmast på att det står i medierna att fyra personer hade gripits. Högst sannolikt är det dock bara en person som har utfört dåden. Både film och manifest tyder på det. Men vi får väl se.

OK! Då förstår jag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stockholms kommuns anslag mot Svenska akademin är osmakligt. Ungefär som att försöka skära betarna av en sjuk elefant. Artikel.

 

Anders Olsson har också rätt bra på fötterna:

 

”Skattebetalarna står inte för Svenska Akademiens hyra. Svenska Akademien betalade vid tillträdet för drygt 100 år sedan 600 000 kr (motsvarande idag ca 24 miljoner kronor). Tanken från stadens sida måste ha varit att staden skulle få skälig ersättning för nyttjanderätten ur avkastningen av kapitalet. Om staden nu anser att man inte får det, gjorde staden antingen en felspekulation 1914 eller har försummat att förvalta kapitalet. Det är därför inte skäligt att ytterligare hyra utgår.”

 

Pacta sunt servanda!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Stockholms kommuns anslag mot Svenska akademin är osmakligt. Ungefär som att försöka skära betarna av en sjuk elefant. Artikel.

 

Anders Olsson har också rätt bra på fötterna:

 

”Skattebetalarna står inte för Svenska Akademiens hyra. Svenska Akademien betalade vid tillträdet för drygt 100 år sedan 600 000 kr (motsvarande idag ca 24 miljoner kronor). Tanken från stadens sida måste ha varit att staden skulle få skälig ersättning för nyttjanderätten ur avkastningen av kapitalet. Om staden nu anser att man inte får det, gjorde staden antingen en felspekulation 1914 eller har försummat att förvalta kapitalet. Det är därför inte skäligt att ytterligare hyra utgår.”

 

Pacta sunt servanda!

Tyckte ungefär detsamma. Men hur fan kan man som uthyrare skriva ett sådant (oändlig hyresperiod/avtalsperiod?) kontrakt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tyckte ungefär detsamma. Men hur fan kan man som uthyrare skriva ett sådant (oändlig hyresperiod/avtalsperiod?) kontrakt?

Det kan ha setts som en djäkligt bra affär då. Vid den tiden var det rätt så kärvt inrikespolitiskt (och utrikespolitiskt, minst sagt) med exempelvis storstrejken 1909 och borggårdskrisen 1914.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Det kan ha setts som en djäkligt bra affär då. Vid den tiden var det rätt så kärvt inrikespolitiskt (och utrikespolitiskt, minst sagt) med exempelvis storstrejken 1909 och borggårdskrisen 1914.

Så kan det vara. Samtidigt ger det avtalet mig lite förståelse för vissa ledamöter västerut som inte kan enas om vad de ska göra om två veckor (och 11 minuter).

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...