Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

SVT går all in med Magnus Ranstorp och Rädda barnen om att rädda barnen. Vilka de nu är, om vi ens kan få veta det. Citat:

 

”Majoriteten av barnen tros vara födda i det område som IS utropade till sitt kalifat. Barnen har därför inga svenska id-handlingar, vilket kan göra det svårt för dem att lämna landet på laglig väg. Om deras föräldrar inte längre lever blir det ännu svårare att bekräfta medborgarskapet.”

 

Ingen fara, vi lär kunna sno ihop 20–30 barn hur som helst. När man är godhetsknarkare går det bra med alla typer av gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Som väntat mesar sig den svenska regeringen och överlåter till domstolarna att bestämma vad som är en terrororganisation. Regeringen är Sveriges främsta myndighet, inklusive utrikesdepartementet, och är självklart bäst skickad, i princip, att besluta vilka organisationer som ska sättas upp på en terrorlista. Men det vill man inte. :ThumbsDown:

Rättssamhället då? Regeringens uppgift inkluderar INTE att agera domstol! Stifta lagar JA, döma NEJ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, mikaellq säger:

Rättssamhället då? Regeringens uppgift inkluderar INTE att agera domstol! Stifta lagar JA, döma NEJ.

Eh, hallå, regeringen dömer ingen genom att upprätta en terrorlista... :D  (Stiftar lagar gör den inte heller :whistling: ) Du behöver kanske en kopp kaffe? :kaffe:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

Som väntat mesar sig den svenska regeringen och överlåter till domstolarna att bestämma vad som är en terrororganisation. Regeringen är Sveriges främsta myndighet, inklusive utrikesdepartementet, och är självklart bäst skickad, i princip, att besluta vilka organisationer som ska sättas upp på en terrorlista. Men det vill man inte. :ThumbsDown:

0CA831E9-323C-4558-8FC5-6D217B305184.jpeg.f6331a179a937d2242b7ab019bcce0f4.jpeg

 

Som sagt... Men det är kanske meningen att lagstiftningen ska vara ett stort fett slag i luften! :evilgrin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-02-27 på 21:21, Alix säger:

Konstigt. Så här ser det ut i Safari på min iPhone:

 

0CF6DF07-AF3B-4C1E-81DA-8F895F27E094.thumb.png.e9261aa30f96373f685246355257936d.png

Nu ser bilden vettig ut även för moi.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivlar inte en sekund! Trump kanske kan få jobb i NordKorea när han avgår/sparkas från presidentposten.

rofl.gif.f61a5d5b1f396f610255e370681bc077.gifrofl.gif.98cfa8748b1202c3c1948f4878998b2d.gifrofl.gif.5b27d5ff9daf7ce9692ecbb88bf93d18.gif

 

Skärmavbild 2019-03-01 kl. 09.52.35.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Mycket glädjande att ett vidrigt brott nu sannolikt kan klaras upp efter så pass lång tid. Men antagligen kommer integritetsivrarna hellre att oja sig över ”storebrorssamhället”. 

 

Varför då och vilka? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Varför då och vilka? ?

En del anser att information/kunskap som har lämnats i ett syfte inte ska kunna användas i ett annat; särskilt inte lagens långa arm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ovanligt billigt?  Det finns kanske en orsak till det...

 

”Flera myndigheter gick tidigare i veckan samman och slog till mot riskbranscher i Borås där uppgifter om felaktigheter förekommit.
Resultatet av tillslaget blev bland annat att två personer greps, att 13 personer som vistats illegalt i Sverige omhändertogs, och att 1,2 miljoner kronor beslagtogs.
Under måndagen och tisdagen gick bland annat polisområde Älvsborg, gränspolisen, Migrationsverket, Skatteverket och Kronofogden samman i en jätteaktion med syftet att det inte ska löna sig att bedriva oseriös näringsverksamhet och att man inte ska kunna profitera på andra människors dåliga arbets- och levnadsvillkor.
... Insatsen har utförts genom kontroller på 85 arbetsplatser i polisområde Älvsborg.”

 

Ur dagens BT (betalartikel)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

53092806_10157363483206111_7028641961892380672_o.jpg

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Alix säger:

 

Spoiler

dump.thumb.png.4dd3dd7e3297312d28f0d4cdf90a5df0.png

 

 

Sverige är underbart. Bussar med alkolås är givetvis utrustade med en alkolåsavstängningsknapp. Av säkerhetsskäl. Jag döööör.... ?

It gets ”better”:

 

”– Att inte kunna starta bussen genom ett positivt utandningsprov är ju allvarligt nog, då gör man ju alltid en utredning. Men att manipulera alkolåset är ju ännu allvarligare.

 

Nu dööööör jag på riktigt... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

 

14 timmar sedan, Alix säger:

dump.thumb.png.4dd3dd7e3297312d28f0d4cdf90a5df0.png

 

Sverige är underbart. Bussar med alkolås är givetvis utrustade med en alkolåsavstängningsknapp. Av säkerhetsskäl. Jag döööör.... ?

Jag har för mig att SAAB visade upp en sådan prototyp en gång. Vilket, rätt utformat, kan vara väldigt användbart för att rädda både liv och egendom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Jag har för mig att SAAB visade upp en sådan prototyp en gång. Vilket, rätt utformat, kan vara väldigt användbart för att rädda både liv och egendom.

Det är ju bara det att man lika gärna kan strunta i alkolåset om det inte är ett lås. Ungefär som att ha en nödupplåsningsknapp intill dörrlåset på en bostad. Det kan också rädda liv och egendom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
1 minut sedan, Alix säger:

Det är ju bara det att man lika gärna kan strunta i alkolåset om det inte är ett lås. Ungefär som att ha en nödupplåsningsknapp intill dörrlåset på en bostad. Det kan också rädda liv och egendom.

Ja, men hur många gånger kan man göra det innan man förlorar jobb eller körkort? En avstängningsknapp behöver inte vara en "känner inte för att blåsa just idag"-knapp. Vad gäller bostaden så anser jag det vara onödigt med sådan knapp i mitt fall då det är ganska enkelt att vid behov ta sig in i min bostad, men det är inget som man gör särskilt diskret.

Det finns för övrigt ungefär tre skäl till att ha alkolås i ett fordon. Man kan vara tvingad enligt lag. Man kan vara tvingad enligt avtal med exempelvis en kund. Man vill bara ha ett.

Skälet bör givetvis påverka hur en sådan nödknapp utformas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ja, men hur många gånger kan man göra det innan man förlorar jobb eller körkort? En avstängningsknapp behöver inte vara en "känner inte för att blåsa just idag"-knapp. Vad gäller bostaden så anser jag det vara onödigt med sådan knapp i mitt fall då det är ganska enkelt att vid behov ta sig in i min bostad, men det är inget som man gör särskilt diskret.

Det finns för övrigt ungefär tre skäl till att ha alkolås i ett fordon. Man kan vara tvingad enligt lag. Man kan vara tvingad enligt avtal med exempelvis en kund. Man vill bara ha ett.

Skälet bör givetvis påverka hur en sådan nödknapp utformas.

Det är omoraliskt att invagga passagerare och kunder i en falsk säkerhet. Det borde inte ens få heta alkolås om det inte är ett sådant. It's a no brainer. För mig i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
15 minuter sedan, Alix säger:

Det är omoraliskt att invagga passagerare och kunder i en falsk säkerhet. Det borde inte ens få heta alkolås om det inte är ett sådant. It's a no brainer. För mig i alla fall.

Som jämförelse är det inte helt ovanligt att låsta dörrar förses med nödöppningsfunktion. Jag kan hålla med om att ordet alkolås är lite dumt, så som det normalt sett är utformat inom kollektivtrafiken handlar det bara om att kolla att ingen kommer till jobbet och börjar köra bakfull (man måste blåsa när fordonet varit avstängt en viss tid), det finns inget som hindrar att man häller i sig en öl på väg till första hållplatsen. Något annat behövs generellt sett inte heller.

Dömda rattfyllons lås kan utformas på ett annat sätt (man måste blåsa ibland under färd).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Som jämförelse är det inte helt ovanligt att låsta dörrar förses med nödöppningsfunktion. Jag kan hålla med om att ordet alkolås är lite dumt, så som det normalt sett är utformat inom kollektivtrafiken handlar det bara om att kolla att ingen kommer till jobbet och börjar köra bakfull (man måste blåsa när fordonet varit avstängt en viss tid), det finns inget som hindrar att man häller i sig en öl på väg till första hållplatsen. Något annat behövs generellt sett inte heller.

Dömda rattfyllons lås kan utformas på ett annat sätt (man måste blåsa ibland under färd).

Jo, jag förstår hur det är tänkt att fungera. En slags personalvård. Men det marknadsförs som en säkerhetsfunktion. Även så av det aktuella bussföretaget, se dump.

 

dump.png.5d19d3714e163140bd8bbb8937c878e0.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...