Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

16 timmar sedan, Alix säger:

Rädda barnen har fel. Vi har ingen skyldighet att hämta våra medborgare, eller andra här bosatta, från andra länder. Vad som gäller i utlandet anges via länkarna nedan. Så har det varit i alla tider och gäller än. I synnerhet ska det inte skapas en gräddfil för IS-resenärer! Vad är det för fel på folk!?!
Allmänt: https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/under-din-resa/
Frihetsberövade: https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/frihetsberovade-svenskar-i-utlandet/

Funderade på en grej, kan inte kurderna et al. bara utvisas terroristerna? Samla ihop de som har svenskt medborgarskap, chartra ett flygplan, ring gränspolisen och fråga om vi vill ha våra medborgare levererade till Skavsta eller Malmö?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Funderade på en grej, kan inte kurderna et al. bara utvisas terroristerna? Samla ihop de som har svenskt medborgarskap, chartra ett flygplan, ring gränspolisen och fråga om vi vill ha våra medborgare levererade till Skavsta eller Malmö?

Det kanske är en möjlighet. En sak som talar emot är att kostnaderna antagligen skulle hamna på kurderna, vilket de säkert inte är intresserade av.

Svenska av- och utvisningar av utländska medborgare är inte billiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, KMN säger:

Det kanske är en möjlighet. En sak som talar emot är att kostnaderna antagligen skulle hamna på kurderna, vilket de säkert inte är intresserade av.

Svenska av- och utvisningar av utländska medborgare är inte billiga.

Visst, men vad är billigast, långtidsförvar eller fyra timmars flygning? Vad som kostar med svenska avvisningar vet jag inte, men jag gissar att man kan spara lite pengar på minimerad rättssäkerhet i samband med utvisningen. Men har de otur så kanske Elin Ersson lyckas smita ombord.

Boeing 757 med plats för 250 passagerare kostar $ 12423, alltså runt en halv miljon kr för att flyga hit dem.

https://www.privatefly.com/private-jets/large-airliner-hire.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Kurderna” är ingen part för utvisning/utlämning. Det sker på statsnivå. Så länge kurderna håller sitt nuvarande område i Syrien finns det ingen part för sådant. Jag är skeptisk till att Assad tänker utvisa IS-terrorister. Han har andra planer för dem. 

Sverige ska också formellt begära utlämning (men det lär ju inte hända). Frågan är för vad. Enligt gällande lagstiftning har IS-terroristerna inte just gjort något olagligt i allmänhet enligt svensk lag. Lagen mot terrorresor kom först 2016.

Och att hämta hem IS-folk i allmänhet på grund av humanitära hänsyn, det tror jag inte kommer att hända. Oavsett hur billigt flyget är. 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

”Kurderna” är ingen part för utlämning. Det sker på statsnivå.  Så länge kurderna håller sitt nuvarande område i Syrien finns det ingen part för utlämning. Sverige ska också formellt begära utlämning (men det lär ju inte hända). Frågan är för vad. Enligt gällande lagstiftning har IS-terroristerna inte just gjort något olagligt i allmänhet enligt svensk lag. Lagen mot terrorresor kom först 2016. 

Varför måste Sverige begära utlämning? Då det handlar om svenska medborgare kan vi väl inte göra så mycket om de råkar flyga hit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Varför måste Sverige begära utlämning? Då det handlar om svenska medborgare kan vi väl inte göra så mycket om de råkar flyga hit?

Jag redigerade, se ovan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Visst, men vad är billigast, långtidsförvar eller fyra timmars flygning?

Långtidsförvar är nog inte aktuellt…

 

4 minuter sedan, Alix säger:

Frågan är för vad. Enligt gällande lagstiftning har IS-terroristerna inte just gjort något olagligt i allmänhet enligt svensk lag. Lagen mot terrorresor kom först 2016. 

Brott mot internationell rätt, krigsbrott, folkrättsbrott…

Alltså inte bara brott mot svenska lagar, eller bara för själva resan dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, KMN säger:

... Brott mot internationell rätt, krigsbrott, folkrättsbrott…

Det går inte att hämta hem folk en masse som föreslås på det viset, kraven är stränga och individuella. Villkoren för häktning ska vara uppfyllda, exempelvis.

 

”1 §   Framställning om utlämning av den som här i riket är misstänkt eller tilltalad för brott görs av åklagare.
Framställningen ska sändas till riksåklagaren, som avgör om den ska överlämnas till Justitiedepartementet för vidarebefordran till den främmande staten.
Förordning (2012:568).

2 §   Vid en framställning som avses i 1 § bör fogas protokoll vid häktningsförhandling, särskilt uppsatt häktningsbeslut eller annan handling som tydligt redovisar att en domstol funnit sannolika skäl till misstanke föreligga för det eller de brott som har föranlett häktning, tid och plats för deras förövande, tillämpliga lagrum samt namn, hemvist, medborgarskap och övriga personuppgifter beträffande den som begärs utlämnad.
Handlingen bör vara undertecknad eller bestyrkt av en domare som var ledamot av rätten när häktningen beslutades.”

 

Förordning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Alix säger:

Det går inte att hämta hem folk en masse som föreslås på det viset, kraven är stränga och individuella. Villkoren för häktning ska vara uppfyllda, exempelvis.

 

”1 §   Framställning om utlämning av den som här i riket är misstänkt eller tilltalad för brott görs av åklagare.
Framställningen ska sändas till riksåklagaren, som avgör om den ska överlämnas till Justitiedepartementet för vidarebefordran till den främmande staten.
Förordning (2012:568).

2 §   Vid en framställning som avses i 1 § bör fogas protokoll vid häktningsförhandling, särskilt uppsatt häktningsbeslut eller annan handling som tydligt redovisar att en domstol funnit sannolika skäl till misstanke föreligga för det eller de brott som har föranlett häktning, tid och plats för deras förövande, tillämpliga lagrum samt namn, hemvist, medborgarskap och övriga personuppgifter beträffande den som begärs utlämnad.
Handlingen bör vara undertecknad eller bestyrkt av en domare som var ledamot av rätten när häktningen beslutades.”

 

Förordning.

Så är det kanske – eller säkert, du verkar ha rejält på fötterna. (Fast en masse..? Visst hade det väl kunnat läggas fram häktningsskäl för ett hundratal personer individuellt?)

 

Men jag kommenterade nog mest:

33 minuter sedan, Alix säger:

Frågan är för vad. Enligt gällande lagstiftning har IS-terroristerna inte just gjort något olagligt i allmänhet enligt svensk lag. Lagen mot terrorresor kom först 2016.

…vilket jag också citerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, KMN säger:

Så är det kanske – eller säkert, du verkar ha rejält på fötterna. (Fast en masse..? Visst hade det väl kunnat läggas fram häktningsskäl för ett hundratal personer individuellt?)

Det fetade: :tarskratt: (Jodå, visst klarar polis och åklagare av det, nemas problemas! Det snickrar de ihop på sina kafferaster)

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Alix säger:

Det fetade:  (Jodå, visst klarar polis och åklagare av det, nemas problemas! Det snickrar de ihop på sina kafferaster)

Tja, kvaliteten och formuleringarna får ju bli därefter i så fall.

Men att det skulle vara väsensskilt från den arbetsbörda som Migrationsverket emellanåt haft lagt på sig, det tror jag inte.

 

En annan sak: Även om mitt hjärta inte blöder för de svenska IS-medlemmarna, så kan jag tycka att situationen blir ohållbar för de kurdiska SDF-styrkorna. Det är inte rimligt att de ska ta all skit efter att de redan bekämpat IS militärt.

Kan vi inte ”hjälpa på plats”, som SD brukar uttrycka det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inga bevis för säkerhetsproblem. Nej, vad ska han säga? Frånvaro av bevis har för övrigt ingen som helst betydelse i min värld när det gäller rikets säkerhet. Men på sedvanligt svenskt vis kommer naturligtvis frånvaron av bevis att betyda allt. Alla är ju oskyldiga utan bevisning på motsatsen. Så snart lär hela Sverige vara fullt med kinesisk spaningsutrustning, välsignat av svenska staten. För jag kan garantera att den är billigast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Finns inga bevis för säkerhetsproblem. Nej, vad ska han säga? Frånvaro av bevis har för övrigt ingen som helst betydelse i min värld när det gäller rikets säkerhet. Men på sedvanligt svenskt vis kommer naturligtvis frånvaron av bevis att betyda allt. Alla är ju oskyldiga utan bevisning på motsatsen. Så snart lär hela Sverige vara fullt med kinesisk spaningsutrustning, välsignat av svenska staten. För jag kan garantera att den är billigast.

Sticker Sverige ut här, eller ser Kinas agerande likadant ut överallt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, KMN säger:

Sticker Sverige ut här, eller ser Kinas agerande likadant ut överallt?

Jag har inga bevis för någonting någonstans. Men:
Kina är statskapitalistiskt och Huaweis ägarförhållanden är oklara. I vilket fall som helst finns det tvingande lagstiftning som säger att alla kinesiska företag måste följa statliga direktiv. Kina marknadsför sig aggressivt i tredje världen (lock och pock) och har all anledning att signalspana över hela världen i syfte att stärka både nationell och internationell position.

Frågan är: Skulle Kina tacka nej till att via kommunikationsutrustning över hela världen ha ett internationellt nät av avlyssning à la FRA? 

Sedan är det förstås så att världens länder är mer eller mindre intressanta för Kina, både i nuet och över tid.

Men om jag vore högt uppsatt kinesisk kommunist skulle jag se till att Huaweis 5G-utrustning såldes billigt till hela världen och att jag sedan kan få signalspaningsinformation via den.

Det värsta i den här historien är att Trump har plockat upp detta men han har betydligt grumligare motiv. För honom är det främst ett vapen i ett handelskrig. Men man ska inte låta det skymma de risker vi står inför.

Försiktighet är en dygd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

Finns inga bevis för säkerhetsproblem. Nej, vad ska han säga? Frånvaro av bevis har för övrigt ingen som helst betydelse i min värld när det gäller rikets säkerhet. Men på sedvanligt svenskt vis kommer naturligtvis frånvaron av bevis att betyda allt. Alla är ju oskyldiga utan bevisning på motsatsen. Så snart lär hela Sverige vara fullt med kinesisk spaningsutrustning, välsignat av svenska staten. För jag kan garantera att den är billigast.

"Finns inga bevis" är ju inte samma sak som att det inte finns. Det kan ju finnas, trots att ingen bevisat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

"Finns inga bevis" är ju inte samma sak som att det inte finns. Det kan ju finnas, trots att ingen bevisat det.

Nej, visst är det så. Men jag har inget förtroende för svenska politiker när det gäller säkerhetsfrågor. Hur kan man ha det? De lade ned hela försvaret. De kommer att bestämma sig för att den billiga kinesiska utrustningen är kosher. Lita på mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Alix säger:

Finns inga bevis för säkerhetsproblem. Nej, vad ska han säga? Frånvaro av bevis har för övrigt ingen som helst betydelse i min värld när det gäller rikets säkerhet. Men på sedvanligt svenskt vis kommer naturligtvis frånvaron av bevis att betyda allt. Alla är ju oskyldiga utan bevisning på motsatsen. Så snart lär hela Sverige vara fullt med kinesisk spaningsutrustning, välsignat av svenska staten. För jag kan garantera att den är billigast.

En sidoartikel.

 

”Utan att nämna Huawei eller Kina vid namn så tittar även svenska regeringen nu på möjligheten att stänga ute företag som misstänks utgöra en säkerhetrisk från 5G-byggandet. Antingen genom förbud mot enskilda teknikföretag, eller genom skärpta krav på de teleoperatörer som är de som faktiskt äger och bygger 5G-näten.

 

Kravet: – Ni får se till att den proprietära tekniken som ni använder och därmed inte riktigt vet vad den gör i detalj i alla fall inte skickar något vidare till kommunisterna!

 

Operatörerna: Okej! Vi ska försöka...

 

:lol: :cry: :deppig:

 

(Det är så det blir, på sin höjd)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Nej, visst är det så. Men jag har inget förtroende för svenska politiker när det gäller säkerhetsfrågor. Hur kan man ha det? 

Hur menar du nu? De såg väl till att körkortsregistret inte kunde hamna i utländska händer och samtal till sjukvårdupplysningen var helt säkra. :rolleyes: 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kurderna tydligen inte kan/får utvisa svenskar till Sverige och Assad inte vill göra funderar jag vidare på hur Sverige skulle agera om mer eller mindre ångerfulla kalifatinvånare med svenskt medborgarskap på något sätt, frivilligt eller ofrivilligt, reste hem till Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Då kurderna tydligen inte kan/får utvisa svenskar till Sverige och Assad inte vill göra funderar jag vidare på hur Sverige skulle agera om mer eller mindre ångerfulla kalifatinvånare med svenskt medborgarskap på något sätt, frivilligt eller ofrivilligt, reste hem till Sverige.

Förmodligen skulle de ställas inför rätta. Men bevisläget är (tyvärr) svårt.

 

https://www.hd.se/2019-02-25/is-jihadisternas-vadjan-vacker-avsky-men-sverige-kan-inte (betalartikel)

 

Citat

Vad kan de dömas för i Sverige?
Mord, misshandel, våldtäkt, liksom försök och förberedelse till sådana brott. Men bevissvårigheterna är enorma. De två göteborgare som fick livstid för att ha skurit halsen av fångar i Aleppo fälldes tack vare att de filmade morden och tog med sig mobilkameran hem. De tillhörde inte IS, utan al-Qaida-gruppen Jabhat al-Nusra.
Även finansiering av terrorism är brottsligt.

...

Visserligen vill SD införa retroaktiv lagstiftning. Men för alla andra partier är det uteslutet att straffa någon för en gärning som inte var brottslig när den begicks. Det strider mot legalitetsprincipen och grunderna för en rättsstat.
Eftersom de flesta svenska IS-jihadisterna gav sig av före 2016 kan de inte åtalas för själva terrorresan.

 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

 

Kravet: – Ni får se till att den proprietära tekniken som ni använder och därmed inte riktigt vet vad den gör i detalj i alla fall inte skickar något vidare till kommunisterna!

 

Sverige har som jag förstått det viss vana av att använda proprietära "svarta lådor" i känsliga sammanhang. Någon komponent (radarn som leder missilen?) i Hawk-luftvärnet (RBS 97) är tydligen "titta, men inte öppna". Liknande villkor kan nog gälla även för det nya systemet (Patriot).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Sverige har som jag förstått det viss vana av att använda proprietära "svarta lådor" i känsliga sammanhang. Någon komponent (radarn som leder missilen?) i Hawk-luftvärnet (RBS 97) är tydligen "titta, men inte öppna". Liknande villkor kan nog gälla även för det nya systemet (Patriot).

Vi får hålla tummarna att de inte skjuter ned våra egna plan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...