Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

7 minuter sedan, KMN säger:

Nej, det är inte alls detta det handlar om. På många sätt är det tvärtom rationellt.

Ju mer snurrigheter, skitnödig korrekthet och ren dumhet som presenteras från etablerade partier (eller för den delen debattörer, SVT och ledarsidor) i kampen mot SD, desto mer växer det partiet. ...

Ja, det var det jag menade.  Däremot tror jag inte på din bedömning att de skulle ha hamnat under tio procent. Samhällsfrågan är större än SVT.

 

En annan observation, eller kompletterande sådan: Eva Landahls artikel om varför de tog avstånd finns länkad under artikeln om att SVT har fällts. Men artikeln att hon avgick som ansvarig utgivare är inte med. Typiskt SVT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Däremot tror jag inte på din bedömning att de skulle ha hamnat under tio procent. Samhällsfrågan är större än SVT.

Jag talar inte om SVT exklusivt – även om det var där vi började. De är del av ett större mönster.

Exakt var SD skulle hamnat om de inte ”fått hjälp” är naturligtvis omöjligt att säga, men jag tror att en majoritet av SD-väljarna i första hand har röstat ”mot” någonting än för ett kryptofascistiskt parti. Som du själv sa: De är inte dumma bara för att de har dåligt omdöme. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, KMN säger:

Jag talar inte om SVT exklusivt – även om det var där vi började. De är del av ett större mönster.

Exakt var SD skulle hamnat om de inte ”fått hjälp” är naturligtvis omöjligt att säga, men jag tror att en majoritet av SD-väljarna i första hand har röstat ”mot” någonting än för ett kryptofascistiskt parti. Som du själv sa: De är inte dumma bara för att de har dåligt omdöme. 

Ja, om man talar om hela samhällets attityd till Sverigedemokraterna så håller jag med dig. De har vunnit på den avvisande och bortviftande inställningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Alix säger:

Ja, om man talar om hela samhällets attityd till Sverigedemokraterna så håller jag med dig. De har vunnit på den avvisande och bortviftande inställningen.

Och att Åkesson gör sig mycket bra i media. En svärmorsdröm! :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Alix säger:

SVT fälls av Granskningsnämnden för att ha tagit avstånd mot ett uttalande som Jimmie Åkesson gjorde i direktsänd valdebatt. 

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-falls-for-avstandstagande-i-slutdebatt

 

Ansvarig utgivare Eva Landahl försvarade avståndstagandet:

 

https://www.svt.se/nyheter/svt-s-markering-mot-akessons-uttalande-i-slutdebatten

 

Men sedan byttes hon ut då hon inte var opartisk angående SD:

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/oRbEo0/svt-chefen-gillade-sd-kritiska-artiklar--byts-ut

 

Det sistnämnda kan man dock inte (lika enkelt) hitta på SVT. Men här är den:

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/byte-av-utgivarskap-under-valdagen

Vet inte om jag hörde rätt, men jag tyckte att Ekot sa något om att SVT tidigare hade fällts för att inte ha tagit avstånd vid ett tidigare sverigedemokratiskt uttalande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Svolder säger:

Det kommer inte att hända, vare sig utvisningarna nu eller utvisningar sen.

Jag skiljer på domslut och verkställighet, förstås. Det viktigaste för mig är det första.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Jag skiljer på domslut och verkställighet, förstås. Det viktigaste för mig är det första.

Varför då? Verkställighet innefattar väl ett domslut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Telly82 säger:

Varför då? Verkställighet innefattar väl ett domslut?

Nej. Verkställigheten är en annan sak. Den sköter Polisen med eller utan kriminalvårdens hjälp. Det viktiga för mig är att domstolarna signalerar att utvisning är en konsekvens av viss brottslighet om man inte är medborgare i Sverige.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Nej. Verkställigheten är en annan sak. Den sköter Migrationsverket med eller utan gränspolisens hjälp. Det viktiga för mig är att domstolarna signalerar att utvisning är en konsekvens av viss brottslighet om man inte är medborgare i Sverige.

Men domslutet får du ju "på köpet" när verkställigheten utförs.

Med andra ord, domslutet är bara steg 1, verkställigheten steg 2. Du måste ta steg 1 för att ta steg 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Men domslutet får du ju "på köpet" när verkställigheten utförs.

Med andra ord, domslutet är bara steg 1, verkställigheten steg 2. Du måste ta steg 1 för att ta steg 2.

Verkställighet av utvisning uppfyller domslutet. Men utvisningen står fast även om verkställighet inte kan utföras. Det viktigaste av allt är att beslut om utvisning sker. Sedan kan allt hända i efterhand. Varför måste jag förklara detta? Är det något oklart om vad jag menar?

PS. Jag rättade mig i inlägget du citerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, KMN säger:

Då gillar du väl det här – Hanif Bali i Aftonbladet?

Finns onekligen en och annan poäng, men helheten skaver betänkligt.

Nej, det gör den inte. Den skaver bara för att det där sker på en annan planet för dig och du (och andra*) kan inte ta in det. Du nämnde vid något tillfälle det motbjudande med populistiska exempel. Som spädbarnsfällor och dylikt här, då, antar jag? Bad show...

På ett sätt är det bra att vi här i Sverige är så förstående och gosiga**, men jag hoppas att sillmjölkarna är beredda att stå upp och försvara nya attentat i klass med det på Drottninggatan och säga: ”Det är så här det ska fungera i Sverige. Vi ska vara snälla, och snälla även mot de stygga. Vi tar eländet!”


*”Daniel Suhonen kallar mig för vidrig.

Jag läser om hur en IS-terrorist karvar huvudet av en fyraårig flicka samtidigt som hon skrek efter sina mamma på en gata i Raqqa, hur de stampade sönder huvuden på spädbarn, de dränkte människor levande i burar, hur de våldtog och urskillningslöst dödade.

Jag tänker på vad som är vidrigt.

---

LO-pampen Mats Erikson, make till statsråd Ann Linde (S), säger att mina hårda ord mot IS visar att jag delar samma människosyn som dem. Likes från socialdemokratiska riksdagsledamöter haglar in.”

 

**Att kvinnosynen är unken är en trist baksida. Kvinnliga jihadister är viljelösa rön för vinden. Det svaga könet. De måste tas om hand.

 

PS. Men jag släpper detta nu. Blir för upprörd. :pinch:

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Nej, det gör den inte. Den skaver bara för att det där sker på en annan planet för dig och du (och andra*) kan inte ta in det. Du nämnde vid något tillfälle det motbjudande med populistiska exempel. Som spädbarnsfällor och dylikt här, då, antar jag? Bad show...

På ett sätt är det bra att vi här i Sverige är så förstående och gosiga**, men jag hoppas att sillmjölkarna är beredda att stå upp och försvara nya attentat i klass med det på Drottninggatan och säga: ”Det är så här det ska fungera i Sverige. Vi ska vara snälla, och snälla även mot de stygga. Vi tar eländet!”


*”Daniel Suhonen kallar mig för vidrig.

Jag läser om hur en IS-terrorist karvar huvudet av en fyraårig flicka samtidigt som hon skrek efter sina mamma på en gata i Raqqa, hur de stampade sönder huvuden på spädbarn, de dränkte människor levande i burar, hur de våldtog och urskillningslöst dödade.

Jag tänker på vad som är vidrigt.

---

LO-pampen Mats Erikson, make till statsråd Ann Linde (S), säger att mina hårda ord mot IS visar att jag delar samma människosyn som dem. Likes från socialdemokratiska riksdagsledamöter haglar in.”

 

**Att kvinnosynen är unken är en trist baksida. Kvinnliga jihadister är viljelösa rön för vinden. Det svaga könet. De måste tas om hand.

 

PS. Men jag släpper detta nu. Blir för upprörd. :pinch:

Ja, jag tänkte nog att pratet om sillmjölkar och syltryggar skulle förena er.

 

Det som skaver för min del är samma sak som jag ogillar allra mest med SD – när man närmar sig ett avhumaniserande.

Vissa individer eller grupper har uppfört sig så illa eller är så onda att man inte längre behöver betrakta dem som människor. Ena gången är det pedofiler, nästa våldtäktsmän från utlandet, missbrukare eller extremister. Gemensamt för dem är i alla fall att de kan exkluderas ur gruppen ”medborgare” eller ”medmänniskor”.

 

Hanif Bali skriver, om kvinnorna som anslutit sig till IS, i många fall ungdomar eller barn:

Citat

De flesta av dem har tryckt ur sig en och annan unge väl på plats.

Det finns ingen anledning att uttrycka sig så. Om Bali har goda argument för sin sak – vilket jag kan tycka att han emellanåt har – behövs inte den sortens retorik.

Det sättet att uttrycka sig, det sättet att se på andra människor, är det första lilla steget mot Auschwitz.

Redigerad av KMN
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, KMN säger:

Ja, jag tänkte nog att pratet om sillmölkar och syltryggar skulle förena er.

 

Det som skaver för min del är samma sak som jag ogillar allra mest med SD – när man närmar sig ett avhumaniserande.

Vissa individer eller grupper har uppfört sig så illa eller är så onda att man inte längre behöver betrakta dem som människor. Ena gången är det pedofiler, nästa våldtäktsmän från utlandet, missbrukare eller extremister. Gemensamt för dem är i alla fall att de kan exkluderas ur gruppen ”medborgare” eller ”medmänniskor”.

 

Hanif Bali skriver, om kvinnorna som anslutit sig till IS, i många fall ungdomar eller barn:

Det finns ingen anledning att uttrycka sig så. Om Bali har goda argument för sin sak – vilket jag kan tycka att han emellanåt har – behövs inte den sortens retorik.

Det sättet att uttrycka sig, det sättet att se på andra människor, är det första lilla steget mot Auschwitz.

Vad är sillmölkar för något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Verkställighet av utvisning uppfyller domslutet. Men utvisningen står fast även om verkställighet inte kan utföras. Det viktigaste av allt är att beslut om utvisning sker. Sedan kan allt hända i efterhand. Varför måste jag förklara detta? Är det något oklart om vad jag menar?

PS. Jag rättade mig i inlägget du citerade.

Jag tänker nog annorlunda, helt enkelt. För om utvisningar inte verkställs så kan domstolarna fatta hur många utvisningsbeslut som helst utan någon som helst (praktisk) betydelse.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Vad är sillmölkar för något?

 

6 minuter sedan, KMN säger:

Ja, jag tänkte nog att pratet om sillmjölkar och syltryggar skulle förena er.

Rättat! Tack för påpekandet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Finns inget om sillmölke i den länken

 

Jopp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Nej

 

Du vet orden behöver inte vara 100% korrekt stavade för att man ändå ska förstår innebörden.

 

Citat

''Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.''

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...