Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, Alix säger:

I övrigt är fascism och fascist sedan gammalt hur som helst en vedertagen pejorativ benämning på allt som med fog kan betraktas som översitteri.

Tyvärr är det nog så, ja. Själv försöker jag undvika att använda orden i den typen av oegentlig betydelse. Det kan nämligen vara bra att ha kvar dem reseverade för en lite mer specifik företeelse eller person. Man vill ju inte vara historielös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, KMN säger:

Tyvärr är det nog så, ja. Själv försöker jag undvika att använda orden i den typen av oegentlig betydelse. Det kan nämligen vara bra att ha kvar dem reseverade för en lite mer specifik företeelse eller person. Man vill ju inte vara historielös.

Strikt talat förekom fascism enbart i Italien. Allt annat borde benämnas på något annat sätt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nordea utmärker sig negativt igen. ARN har redan slagit fast att man ansvarar för upp till 12000 kronor om man har utsatts för ett bedrägeri.

Nordea vägrar ändå att ersätta bankkunden. Banken anser att brottsoffret har handlat ”särskilt klandervärt”. Själv anser jag att Nordea är det. :ThumbsDown:

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man blir så förbannad..

Alliansen gillar ju inte att S lägger krokben för de stora matleverantörerna, de får ju inte inkomster nog...

 

Skärmavbild 2019-01-25 kl. 11.32.17.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

dump.png.b3affd2a36b319eb9b38e56b70e1fbf5.png

 

Äntligen en global avkylning. 2015, 2016, och 2017 var varmare. 

FRUKTANSVÄRD sommar! :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

Klart! Nordmakedonien och Grekland. ????

Hoppas Makedonien återställer sitt namn så fort de kommit in EU och NATO.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Svolder säger:

Månne Danmark accepterar att vi återtar namnet Östdanmark för de ockuperade delarna av landet... fram till riksenandet naturligtvis :)

Hur menar du nu? Sverige köpte väl Skåne av Danmark på 1300-talet? Men sedan ockuperade Danmark Skåne i alla fall. Tills vi återtog vår rättmätiga egendom 1658.

 

För övrigt så var jag på ett historiskt föredrag för några år sedan. Där berättades att Helsingborg bytte mellan danskt och svenskt ägarskap inte mindre än nio gånger under hundra år, mellan början av 1600-talet till början av 1700-talet. Sista gången Helsingborg var danskt var 1709-10 och avslutades med slaget vid Helsingborg 1710. Sådant intressant fick man minsann inte lära sig i skolan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Telly82 säger:

Hur menar du nu? Sverige köpte väl Skåne av Danmark på 1300-talet? Men sedan ockuperade Danmark Skåne i alla fall. Tills vi återtog vår rättmätiga egendom 1658.

 

För övrigt så var jag på ett historiskt föredrag för några år sedan. Där berättades att Helsingborg bytte mellan danskt och svenskt ägarskap inte mindre än nio gånger under hundra år, mellan början av 1600-talet till början av 1700-talet. Sista gången Helsingborg var danskt var 1709-10 och avslutades med slaget vid Helsingborg 1710. Sådant intressant fick man minsann inte lära sig i skolan.

 

Min anfader var skarprättare i Helsingborg och avrättade danskvänliga borgare efter sista slaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Svolder säger:

Nej, det gjorde de inte. Det var ett personligt åtagande av Magnus Eriksson. Skåneland har aldrig varit svenskt före 1658, däremot så besatte Sverige Skåne genom krigsoperationer vid vissa tider, exempelvis 1644.

Vad än Skånelanden var, vilket kan diskuteras, under Magnus Eriksson så gav han tillbaka det till Valdemar Atterdag när de försonades 1363; därav fick den förre öknamnet Magnus Smek (Smicker).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Afrika förekommer inte bara kvinnlig könsstympning. Där försöker kvinnliga släktingar även hindra flickor att utveckla bröst genom att trycka upphettade stenar mot bröstkorgen.

Denna sedvänja har spritt sig till andra länder med migrationen. Jag hoppas de sociala myndigheterna har koll på detta i Sverige. Förlåt, det var faktiskt inte meningen att låta cynisk. 

Andra bisarra konstigheter i Afrika är att män våldtar bebisar för att bli av med sin HIV. Och vi har ju de vidriga krigsvåldtäkterna i Kongo.

Listan kan tyvärr göras lång över sådant här.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Vilken stolle! Hindra ambulansen med bil och köra utan körkort. Inte smart heller eftersom polisen snabbt kom till platsen.

 

Det var inte jag.....jag lovar ;)

 

Såg något liknande när en bil hindrade brandkåren.

Personligen tycker jag att räddningstjänsten skulle ha tillåtelse att knuffa bort hindrande bilar med utryckningsfordonet.

Det handlar om liv och då räknas varje sekund.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, lappen71 säger:

... Personligen tycker jag att räddningstjänsten skulle ha tillåtelse att knuffa bort hindrande bilar med utryckningsfordonet. ...

Det kan medföra större risk för patienten som färdas i ambulansen än att få vård där tills den når sjukhus. Men hur som helst bedömer jag att det redan ryms inom brottsbalkens bestämmelser om nödvärn och nödvärnsexcess.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Alix säger:

Det kan medföra större risk för patienten som färdas i ambulansen än att få vård där tills den når sjukhus. Men hur som helst bedömer jag att det redan ryms inom brottsbalkens bestämmelser om nödvärn och nödvärnsexcess.

Håller med. Låter vettigt. Men jag kan också förstå räddningspersonal som känner frustration och ibland vill knuffa sig fram. Det finns så många virrpannor att det är för mig en gåta att det inte sker fler olyckor och att det inte dör fler i trafiken än vad det faktiskt gör. Trafiken är bokstavligen livsfarlig! ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, boevil säger:

Fy fan

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0ERnog/sd-politiker-ar-anstalld-som-sekreterare-at-sig-sjalv--far-dubbla-lon

 

sånt gör att politikerföraktet ökar... paradoxalt är det troligen samma parti som ökar...

Föraktet för SD ökar här i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Vad då SVT ger sig på.... ????

I artikeln står det "Detta enligt granskning som regionen gjort." (min fetstil).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Telly82 säger:

Vad då SVT ger sig på.... ????

I artikeln står det "Detta enligt granskning som regionen gjort." (min fetstil).

Det var ursprungligen en nyhet bara lokalt i Väst, men SVT lyfte upp den i topp på sin startsida. Se dump i spoiler. Uppenbart att SVT hakar på att peka ut muslimerna nu (utan att därför behöva specificera det). Det hade inte hänt för några år sedan. SVT gör exempelvis en helt omotiverad faktaruta om just omskärelse av pojkar. I artikeln framgår tydligt att det inte handlar om omskärelse som sådan, utan hur den bokförs.

 

Spoiler

dump.thumb.png.94b5763b3056382c3b60d74743a104b3.png

 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...