MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

29 minuter sedan, modEric säger:

Det var taxi. Men visst han borde kunnat få åka med hela vägen. Har man färdtjänst, så har man väl ett tillstånd godkänt för det. Då borde det kunna gå att skicka en räkning efteråt, eller nåt sånt. Oavsett, som man brukar säga... Finns det en vilja, så finns det ett sätt. :)Och det vore väl en sak om det var en person som var lite med rörlig/mobil. Men en gammal man i rullstol.

Se tidigare svar men de skickar inte gärna på faktura även om det går, men så ska den kanske stressade chauffören ringa in å prata om detta medans han kör vilket ju tar emot och kan va olagligt... är han dessutom dålig på språket tar det nog emot ännu mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Semmelman säger:

Jo på det sättet att om inte kunden betalar den där jämrans avgiften så får taxichauffören betala den ur egen ficka för avgiften måste "stämplas in" för den står där i beställningen och går inte att sudda bort liksom, och så mycket tjänar inte chauffören så att han ska betala för att få jobba...

Konstigt att systemet inte tillåter att resan ändras. Vad händer om jag bokar på dig en resa men sedan under resans gång vill förkortar resan - blir jag inte avsläppt eller måste jag betala hela resan ändå? Jag förstår att inte taxichaufförerna vill betala ur egen fick - du som är i branschen; jag antar att man inte varje dag har en äldre man i rullstol som man måste lämna i en vägkorsning? :) 

5 minuter sedan, Semmelman säger:

Däremot är jag väldigt förvånad över att han inte tog emot kontanter, för några år sen tog de inte emot kort... och även om han inte skulle kunna betala på nåt sätt så lämnar man inte en äldre sjuk man sittande ändå så där det är misshandel, och skulle man ändå göra det måste man först ringa å kolla om det går bra hos den högre upp som bestämmer å skickar ut körningarna. 

:) 

6 minuter sedan, Semmelman säger:

Så det är många fel där, men så går det när man tar in folk som inte kan svenska...

Du kunde inte hålla dig va? ;) 

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, modEric säger:

Enkelresa? antar jag (läs; till rymden). Eller är det ToR. 😏

Jag tänker att man får åka tillbaka också. ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Semmelman säger:

Se tidigare svar men de skickar inte gärna på faktura även om det går, 

Skönt om några år när bilarna är självkörande, man kommunicerar med en AI i bilen (oavsett språk) och kan betala med ett chip i armen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
19 minuter sedan, Semmelman säger:

Så det är många fel där, men så går det när man tar in folk som inte kan svenska...

Fy f**n vad äcklig, rutten kommentar. Du har ingen aning om vem som körde. Äckliga förutfattade meningar. :bla:

// Sluta ha en så nedlåtande ton.

16 minuter sedan, Semmelman säger:

Se tidigare svar men de skickar inte gärna på faktura även om det går, men så ska den kanske stressade chauffören ringa in å prata om detta medans han kör vilket ju tar emot och kan va olagligt... är han dessutom dålig på språket tar det nog emot ännu mer.

På Värmlandstrafiks sida, i deras uttalande, står det nu:

“De kunder som inte kan hantera betalkort kan kontakta våra färdtjänstbedömare som då beslutar om en fakturamöjlighet ska skrivas in i det individuella färdtjänsttillståndet.”

De beklagade sig i a f, och har sett till att det går att lösa nu. En lite tröst i a f.

Redigerad av modEric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan, modEric säger:

Fy f**n vad äcklig, rutten kommentar. Du har ingen aning om vem som körde. Äckliga förutfattade meningar. :bla:

// Sluta ha en så nedlåtande ton.

På Värmlandstrafiks sida, i deras uttalande, står det nu:

“De kunder som inte kan hantera betalkort kan kontakta våra färdtjänstbedömare som då beslutar om en fakturamöjlighet ska skrivas in i det individuella färdtjänsttillståndet.”

De beklagade sig i a f, och har sett till att det går att lösa nu. En lite tröst i a f.

Det märks väl på det som hände vad det var för sorts chaufför, du tror väl inte svenska utbildade taxichaufförer som kan svenska skulle ta hand om svenska gamla gubbar på det där inhumana sättet? Jag har ett utdrag på alla incidenter ett visst bolag i närort hade under ett år och de hade massa liknande klagomål ett par hundra stycken, inte alla så hör grova men några och sen allt möjligt neråt s a s, och typ 99% av chaufförerna där kan knappt svenska, går på lönebidrag, alldeles nyinkomna, fasen vet om de har taxilegitimation då de inte kan svenska, så jag vet det är inga förutfattade meningar alls jag ser det varje dag, då alltså inte just idag för det bolagets chef sitter i fängelse nu och nu är det släktingar som driver ett annat företag som kör, kanske chaufförerna har lärt sig lite mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Semmelman säger:

Det märks väl på det som hände vad det var för sorts chaufför, du tror väl inte svenska utbildade taxichaufförer som kan svenska skulle ta hand om svenska gamla gubbar på det där inhumana sättet? Jag har ett utdrag på alla incidenter ett visst bolag i närort hade under ett år och de hade massa liknande klagomål ett par hundra stycken, inte alla så hör grova men några och sen allt möjligt neråt s a s, och typ 99% av chaufförerna där kan knappt svenska, går på lönebidrag, alldeles nyinkomna, fasen vet om de har taxilegitimation då de inte kan svenska, så jag vet det är inga förutfattade meningar alls jag ser det varje dag, då alltså inte just idag för det bolagets chef sitter i fängelse nu och nu är det släktingar som driver ett annat företag som kör, kanske chaufförerna har lärt sig lite mer.

SD är helt rätt parti för dig. :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan, sevensleeper säger:

Konstigt att systemet inte tillåter att resan ändras. Vad händer om jag bokar på dig en resa men sedan under resans gång vill förkortar resan - blir jag inte avsläppt eller måste jag betala hela resan ändå? Jag förstår att inte taxichaufförerna vill betala ur egen fick - du som är i branschen; jag antar att man inte varje dag har en äldre man i rullstol som man måste lämna i en vägkorsning? :) 

:) 

Du kunde inte hålla dig va? ;) 

Färdtjänst beställer kunden ofta dagen innan så det läggs upp en slinga med alla som ska hämtas å lämnas på olika platser, det går inte att rubba om inte chauffören är väldigt snäll och det inte innebär för stor omväg eller tidsförlust (man kan släppa av nån tidigare t ex, men man får böter om man avviker slingan och kommer försent), den avgiften det handlar om är kanske 45 kr eller 100 kr alltid fast oavsett hur långt man ska tills de uppnått högkostnadsskyddet då det blir gratis, men den uppgiften står där och kan inte ändras på av chauffören utan kan kanske ändras av kontoret i efterhand men det blir ju en massa extrajobb, samtal och man ska skriva.

Nej men det är tyvärr sant 100%. Du anar inte vad folk klagat på färdtjänsten när inte vi har den.

Redigerad av Semmelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
14 minuter sedan, Alix säger:

SD är helt rätt parti för dig. :rolleyes:

Taxiyrket är ju det politikerna bestämt de nyinkomna ska jobba och snabbast kan få jobb inom så det är ju där det först visar sig, du skulle se vissa ställen på en stor flygplats t ex det finns vissa taxiområden de samlar sig på, det är bönemattor å liknar Syrien mest kvinnor å svennar är inte välkomna. Men samtidigt är det ju bra att de arbetar. Men ja det sker ju inte helt friktionsfritt och det har ju sänkt lönerna för alla. Men många vi får till oss och lär upp de blir ofta bra och mycket trevliga uppskattade kolleger, men de har redan från början lite mer att komma med s a s.

Redigerad av Semmelman
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Semmelman säger:

Färdtjänst beställer kunden ofta dagen innan så det läggs upp en slinga med alla som ska hämtas å lämnas på olika platser, det går inte att rubba om inte chauffören är väldigt snäll och det inte innebär för stor omväg eller tidsförlust (man kan släppa av nån tidigare t ex, men man får böter om man avviker slingan och kommer försent), den avgiften det handlar om är kanske 45 kr eller 100 kr alltid fast oavsett hur långt man ska tills de uppnått högkostnadsskyddet då det blir gratis, men den uppgiften står där och kan inte ändras på av chauffören utan kan kanske ändras av kontoret i efterhand men det blir ju en massa extrajobb, samtal och man ska skriva.

Okej, tackar för infon. Har ingen aning hur taxifärdtjänst funkar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt om några år när bilarna är självkörande, man kommunicerar med en AI i bilen (oavsett språk) och kan betala med ett chip i armen. 

Då ska personen i fråga va så frisk å klar så hen kan knappa in rätt adresser och så ska bilen kunna lägga in rullstol å rullator å kryckor å matkassar oxå och framförallt kunna hjälpa till om hen blir sjuk eller får problem. ;) 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ska personen i fråga va så frisk å klar så hen kan knappa in rätt adresser och så ska bilen kunna lägga in rullstol å rullator å kryckor å matkassar oxå och framförallt kunna hjälpa till om hen blir sjuk eller får problem. ;) 

Sällan har väl en övertro på ny teknik så effektivt sablats ned av någon som har insikter i den faktiska verksamheten. :lol: 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänker att just färdtjänstbilarna kan vara minibussar så man har en ramp. Man kan nog installera ett par robotarmar som hjälper till med kryckor och matkassar, om man redan idag kan få dem att med precision laga mat. ;) 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Alix säger:

Sällan har väl en övertro på ny teknik så effektivt sablats ned av någon som har insikter i den faktiska verksamheten. :lol: 

Övertro? Se videon ovan. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, sevensleeper säger:

Övertro? Se videon ovan. :) 

Och vad eller vem ställer fram ingredienser och köksverktyg? :D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Alix säger:

Och vad eller vem ställer fram ingredienser och köksverktyg? :D 

Det är inte det som är poängen, utan att man enkelt kan ha en självkörande minibuss med en ramp och ett par armar som assisterar. Med ett chip i armen blir det enkelt att betala och personal och anhöriga vet exakt var personen är. :) 

Men, som svar på din fråga. Ett smart kylskåp beställer varor som blir hemskickade, en robot tar emot dem, ställer dem i kylen, densamma kan vid behov bära fram varorna till armarna som lagar. ;)  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vore det inte enklare om man hade en robot som kunde operera hemma istället? :D

Eller kunde man ha en Ai-bil som kör hem en operationsrobot till den som ska opereras. :)

jodå nån gång kanske det blir så

Redigerad av Semmelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, sevensleeper säger:

Det är inte det som är poängen, utan att man enkelt kan ha en självkörande minibuss med en ramp och ett par armar som assisterar. Med ett chip i armen blir det enkelt att betala och personal och anhöriga vet exakt var personen är. :) 

Men, som svar på din fråga. Ett smart kylskåp beställer varor som blir hemskickade, en robot tar emot dem, ställer dem i kylen, densamma kan vid behov bära fram varorna till armarna som lagar. ;)  

Även om det vore möjligt skulle detta vara så dyrt och resurskrävande att blott ett fåtal kan ha råd med det. Det är ingen lösning på samhällsproblem, om man nu inte räknar med stressade karriäristers tidsbrist som ett sådant. Och även om det skulle vara finansiellt möjligt att ordna ett ålderdomshem så här, vem vill ha det så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Alix säger:

Även om det vore möjligt skulle detta vara så dyrt och resurskrävande att blott ett fåtal kan ha råd med det. Det är ingen lösning på samhällsproblem, om man nu inte räknar med stressade karriäristers tidsbrist som ett sådant.

På sikt blir det billigare än att betala människors löner. Se många fabriker som har robotar istället för arbetare, i början var det såklart förknippat med enorma kostnader i utveckling men på sikt oerhört lönsamt. Min far var med och ritade robotbanor för Electrolux, han gjorde tyvärr många arbetslösa.

3 minuter sedan, Alix säger:

Och även om det skulle vara finansiellt möjligt att ordna ett ålderdomshem så här, vem vill ha det så?

Vill och vill? Hur ofta väljer gemene man hur tekniken ska påverka samhället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läser betalartiklar i Borås Tidning om vuxna män i 18-årsåldern (några fyller dock 18 senare i år) som bor i andrahandslägenheter i ett större hyreshus. De kan inte sköta sina gemensamma utrymmen eller ens sina egna lägenheter och nu ska socialen därför rycka in med ”boendestöd”. En god man har uttryckt det som att huset är som en svinstia.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, sevensleeper säger:

På sikt blir det billigare än att betala människors löner. Se många fabriker som har robotar istället för arbetare, i början var det såklart förknippat med enorma kostnader i utveckling men på sikt oerhört lönsamt. Min far var med och ritade robotbanor för Electrolux, han gjorde tyvärr många arbetslösa.

Vill och vill? Hur ofta väljer gemene man hur tekniken ska påverka samhället?

Det är stor skillnad på ”robotar istället för arbetare” och ”robotbanor” jämfört med individuella robotar i hemmen. Investeringen och resurskravet per enhet är oerhört mycket mindre i de första exemplen. Vi har nästan 50 procent ensamhushåll i Sverige. Om där ska finnas minst två robotar blir det oerhörda mängder i förhållande per ”enhet” (läs: människa). Om man gör en LCA av produktionen av alla dessa robotar håller det inte måttet för miljömässigt hållbar utveckling. Det är och förblir lösningar för ett fåtal.

Givetvis kan man påverka hur tekniken ska påverka samhället. Exempelvis lägger vi ned kärnkraften så sakteliga i Sverige. Inget konstigt med det. Politik är att vilja (tillräckligt mycket).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Alix säger:

Det är stor skillnad på ”robotar istället för arbetare” och ”robotbanor” jämfört med individuella robotar i hemmen. Investeringen och resurskravet per enhet är oerhört mycket mindre i de första exemplen. Vi har nästan 50 procent ensamhushåll i Sverige. Om där ska finnas minst två robotar blir det oerhörda mängder i förhållande per ”enhet” (läs: människa). Om man gör en LCA av produktionen av alla dessa robotar håller det inte måttet för miljömässigt hållbar utveckling. Det är och förblir lösningar för ett fåtal.

Givetvis kan man påverka hur tekniken ska påverka samhället. Exempelvis lägger vi ned kärnkraften så sakteliga i Sverige. Inget konstigt med det. Politik är att vilja (tillräckligt mycket).

Som sagt, roboten i hemmet var bara ett exempel, det är inte det det handlar om (som jag skrev, det är inte det som är poängen). ;) Jag menar att robotar i självkörande bilar blir billigare på sikt och det var det vi pratade om. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och på tal om robotar. Bra för den som inte kan/vill bära själv. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, sevensleeper säger:

- du som är i branschen; jag antar att man inte varje dag har en äldre man i rullstol som man måste lämna i en vägkorsning? :) 

Ganska sällan men man får massa olika ibland knepiga adresser, man får läsa en lista med olika förhållningsregler om ditt å datt å är man inte bra på svenska eller hittar bra så ökar såklart risken att nåt blir fel. Det är svårt redan nog för oss som kan svenska, förstå hur det är för nån som inte kan. Det är ju inget rasistiskt det handlar om att man trycker in folk på ansvarsfulla jobb som av olika orsaker inte kan svenska tillräckligt.

Redigerad av Semmelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu