Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

53 minuter sedan, Telly82 säger:

Nej, "alltihop" var inte påhitt.

Jag kanske missförstod, men artiklarna det gällde var väl helt fritt fabulerade? Att journalisten i fråga sedan har gjort andra jobb där mer ordinära journalistiska metoder använts, det får man utgå ifrån – han måste ju en gång i tiden skaffat sig jobbet på Der Spiegel.

Men som sagt, jag kanske läste slarvigt och/eller lät mig luras av rubriken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, KMN säger:

Jag kanske missförstod, men artiklarna det gällde var väl helt fritt fabulerade? Att journalisten i fråga sedan har gjort andra jobb där mer ordinära journalistiska metoder använts, det får man utgå ifrån – han måste ju en gång i tiden skaffat sig jobbet på Der Spiegel.

Men som sagt, jag kanske läste slarvigt och/eller lät mig luras av rubriken.

Rubrikerna spetsar normalt alltid till sanningen, oftast så att de inte är sanna. Redan i ingressen förtydligas saken (min fetning):

 

”Hans hyllade och mångfalt prisbelönta reportage var mestadels påhitt.”

 

Om du därmed läste slarvigt ska jag låta vara osagt, eftersom det är meningen att vi ska förfäras, gärna så mycket som möjligt.

 

Everybody goes kvällspress nuförtiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Rubrikerna spetsar normalt alltid till sanningen, oftast så att de inte är sanna. Redan i ingressen förtydligas saken (min fetning):

 

”Hans hyllade och mångfalt prisbelönta reportage var mestadels påhitt.”

 

Om du därmed läste slarvigt ska jag låta vara osagt, eftersom det är meningen att vi ska förfäras, gärna så mycket som möjligt.

 

Everybody goes kvällspress nuförtiden...

Ja, möjligen får man glädjas åt det smått bisarra i att rapportering om journalistiska överdrifter (som det vid en närläsning då tydligen handlar om) själv är tillspetsad.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På spaning efter du nya sköna värld som flytt: Det är nog tyvärr så att all (e-)handel slimmar sin organisation eftersom konkurrensen är stor. Minsta lilla störning eller olycka blir en tuva som stjälper hela lasset. Och de vet vad som väntar. Amazon finns runt hörnet, där medarbetarna har närmast slavliknande villkor. Vanliga fysiska butiker lever på lånad tid. Precis som tidningarnas prenumeranter hamnar deras kunder gradvis på körgårn. Men billigare blir det! Man undrar till vilket pris... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-12-20 på 17:06, Alix säger:

Everybody goes kvällspress nuförtiden...

En journalist här i stan bevakade Quick-fallet så nära att han blev omedvetet språkrör för Quicks fantasier och fick journalistpriset för det......... Så här efteråt inser alla hur galen journalistik han bedrev, utom han själv som stenhårt håller fast vid att han har sanningen. Den tidningen som publicerade krafset tog bort honom från slika uppdrag och bad om ursäkt. 

Wikipedia:

"Han har bland annat ålagts med yttrandeförbud i Quickfallet  av sin redaktion.... på grund av sitt ihärdiga hävdande av Sture Bergwalls skuld."

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Axelman säger:

En journalist här i stan bevakade Quick-fallet så nära att han blev omedvetet språkrör för Quicks fantasier och fick journalistpriset för det......... Så här efteråt inser alla hur galen journalistik han bedrev, utom han själv som stenhårt håller fast vid att han har sanningen. Den tidningen som publicerade krafset tog bort honom från slika uppdrag och bad om ursäkt. 

Wikipedia:

"Han har bland annat ålagts med yttrandeförbud i Quickfallet  av sin redaktion.... på grund av sitt ihärdiga hävdande av Sture Bergwalls skuld."

Jo, det vet jag förstås direkt vem det är. Men nu har han gått i pension (ifjol redan). Trist att sluta på det viset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Alix säger:

Jo, det vet jag förstås direkt vem det är. Men nu har han gått i pension (ifjol redan). Trist att sluta på det viset.

Så blir det när man slutar med källkritik. Numero Uno i journalistik. Sägs det........ så han har bara sig själv att skylla.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Axelman säger:

Så blir det när man slutar med källkritik. Numero Uno i journalistik. Sägs det........ så han har bara sig själv att skylla.

Man måste ha en professionell distans till sina arbetsuppgifter. Han var tydligen bundis med både polis och bus och, vad värre är, såg inga som helst problem med det. Bara en sådan sak som att skryta med att vara vän med Svartenbrandt... Då blir det tyvärr så att man går på tillit snarare än fakta. Och man blir ofelbart en godtrogen person som okritiskt för desinformation vidare, oavsett om de som matar en med det gör det medvetet eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Man måste ha en professionell distans till sina arbetsuppgifter. Han var tydligen bundis med både polis och bus och, vad värre är, såg inga som helst problem med det. Bara en sådan sak som att skryta med att vara vän med Svartenbrandt... Då blir det tyvärr så att man går på tillit snarare än fakta. Och man blir ofelbart en godtrogen person som okritiskt för desinformation vidare, oavsett om de som matar en med det gör det medvetet eller ej.

Jag har träffat honom och vet väl vem det är. Ett jätte-EGO.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det snabba bilköer.....? :fane:

 

 

1038055487_Skrmavbild2018-12-23kl_10_41_09.thumb.png.96badc92d9a6d4dbbe3cc0ec8fe5a856.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Axelman säger:

Finns det snabba bilköer.....? :fane:

 

Det kan det väl finnas, relativt sett. Det är ju skillnad på 10 km/h och 70 km/h.

Men å andra sidan så finns det ju stillastående bilköer också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min värld är bilköer långsamma. Det är ju därför man varnar för dem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

I min värld är bilköer långsamma. Det är ju därför man varnar för dem. 

 

Skulle en bilkö vara snabb skulle den vara dödligt farlig 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Axelman säger:

I min värld är bilköer långsamma. Det är ju därför man varnar för dem. 

Så i din värld finns inga stillastående bilköer? Säg det till min kollega som blev sittandes stilla i en bilkö i mer än tre timmar i höstas, när vägen stängdes efter en olycka.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Så i din värld finns inga stillastående bilköer? Säg det till min kollega som blev sittandes stilla i en bilkö i mer än tre timmar i höstas, när vägen stängdes efter en olycka.

Visst är det kul med forum så man kan vända och vrida och bända med ord och dess meningar och ickemeningar. 

:fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

 

Skulle en bilkö vara snabb skulle den vara dödligt farlig 

Eller heta NASCAR 

Skärmavbild 2018-12-23 kl. 12.13.42.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Axelman säger:

Visst är det kul med forum så man kan vända och vrida och bända med ord och dess meningar och ickemeningar. 

:fane:

:yeahbaby: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stympning av små pojkar har fortfarande samhällets välsignelse. Även om de riskerar att dö. Tv-inslag här. IVO gör klart att de knappast kommer att ta till storsläggan mot den redan kritiserade läkaren. Varför skyddar inte samhället de små barnen? Varför har de ingen rätt till sina kroppar? Jag har hört många liberaler försvara detta i religionsfrihetens namn. Men grundvalen för liberalismen är att frihet ska begränsas, men endast då, när den inkräktar på någon annans frihet. Liberaler verkar i praktiken bara stödja myndigas frihet. Trist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Stympning av små pojkar har fortfarande samhällets välsignelse.[…]

…är väl ändå överord? Argumentation mår ofta bra av att man förhåller sig ganska sakligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, KMN säger:

…är väl ändå överord? Argumentation mår ofta bra av att man förhåller sig ganska sakligt. 

Det heter väl könsstympning oavsett kön det utförs på? Så Alix ordval är helt relevant och sakligt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör samhället och har inte min välsignelse. Vet ingen i min närhet som skulle välsigna det. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

Det heter väl könsstympning oavsett kön det utförs på? Så Alix ordval är helt relevant och sakligt.

Stympning betyder avlägsnande av kroppsdel. Om detta görs av hälsoskäl brukar det benämnas amputation.

Jag har aldrig hört talas om någon som helt frivilligt och av medicinska skäl, har amputerat sin förhud. Så brukar man normalt inte benämna omskärelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, KMN säger:

Stympning betyder avlägsnande av kroppsdel. Om detta görs av hälsoskäl brukar det benämnas amputation.

Jag har aldrig hört talas om någon som helt frivilligt och av medicinska skäl, har amputerat sin förhud. Så brukar man normalt inte benämna omskärelse.

Sist jag kollade så var förhuden en del av kroppen, alltså en kroppsdel.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...