Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Just nu, Mattiasgbg säger:

Barn verkar han inte ha. Din bristande fantasi ska du se som en tillgång.

Tack. Hans fru heter tydligen Ulla så jag kan i alla fall föreställa mig vilka typer av rim hon har fått utstå genom åren. Dock inte nödvändigtvis från sin Stefan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Sex är det som driver mänskligheten framåt. Försök vara utan det i några decennier och se vad som händer."

 

--Groucho Marx

Redigerad av Telly82
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

"Sex är det som driver mänskligheten framåt. Försök vara utan det i några decennier och se vad som händer."

 

--Groucho Marx

Snarare en prestation att klara sig undan med tanke på det tryck eller intresse som kommer från alla håll. Folk håller på hela tiden. Hade fått hela tiden om de inte varit så förtvivlat blyga. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Telly82 säger:

"Sex är det som driver mänskligheten framåt. Försök vara utan det i några decennier och se vad som händer."

 

--Groucho Marx

Att definiera sex på det viset förstår jag går hem i de svenska stugorna. Med tanke på statistiken. Oftare än så eller med någon inlevelse behöver det inte ske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Själv har jag ännu inte begripit hur man kombinerar sex (med andra) med kravet på samtycke. Eller jo, jag begriper hur man kan göra, men inte hur man gör utan att samtidigt döda allt sexuellt intresse.

Om jag nu misstolkar dig åt fanders så menar du att din lust står över vad motparten tycker och kan inte förmå dig att fråga om hon/han/det vill?

...

Du tror inte man kan viska ömt i örat :wub: och få en jakande :skondans: bekräftelse innan? Eller föredrar du ett beslutande protokollförande styrelsemöte innan? I så fall kan jag förstå om lusten försvinner.

 

:hihihi:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HFD godkänner det lokala tiggeriförbudet i Vellinge kommun. Och de gör det helt och hållet på glasklar juridisk grund. Vad har då länsstyrelse, förvaltningsrätt och kammarrätt hållit på med? Värdegrundspolitik? :fundersam:

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

HFD godkänner det lokala tiggeriförbudet i Vellinge kommun. Och de gör det helt och hållet på glasklar juridisk grund. Vad har då länsstyrelse, förvaltningsrätt och kammarrätt hållit på med? Värdegrundspolitik? :fundersam:

Ja, lite så är det nog. Den ”glasklara juridiska grunden” ska ju tolkas. Och det är kanske bra att domstolarna inte är maskiner, där viss indata ger ett visst givet och exakt utfall; det är i stället ofta bedömningar och värderingar som ska till.

Något mer svårtuggat är det möjligen när samma principer kommer till allt för tydligt uttryck i brottmål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, KMN säger:

Ja, lite så är det nog. Den ”glasklara juridiska grunden” ska ju tolkas. Och det är kanske bra att domstolarna inte är maskiner, där viss indata ger ett visst givet och exakt utfall; det är i stället ofta bedömningar och värderingar som ska till.

Något mer svårtuggat är det möjligen när samma principer kommer till allt för tydligt uttryck i brottmål.

Jag är lite mer än något så när insatt i juridik och kan se att HFD mellan raderna skriver att tidigare instanser inte har gjort sitt jobb (som jurister). Citat:

 

”Härvid krävs inte att kommunen genom viss utredning visar att något har kommit att utgöra en störning av viss omfattning eller grad för att den aktuella företeelsen ska få regleras. Om ett sådant krav uppställs skulle en kommun inte kunna införa föreskrifter i förebyggande syfte avseende sådant som typiskt sett kan innebära störningar.”

 

På ren svenska: Det är ju för fan sådant den här lagen är till för!

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Fast så som du beskriver det hela är det ju inte. De som kommer (tillbaka) hit är väldigt bra på att "gå under radarn", just för att undgå alla slags kontakter med myndigheter. Särskilt då polis och annat rättsväsende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Telly82 säger:

Fast så som du beskriver det hela är det ju inte. De som kommer (tillbaka) hit är väldigt bra på att "gå under radarn", just för att undgå alla slags kontakter med myndigheter. Särskilt då polis och annat rättsväsende.

Det var just det jag menade. Vi hanterar saken på vårt sedvanliga, civiliserade sätt, som vore de förskingrare eller fortkörare. Vi tillämpar principen Desperate times will not ever call for desperate measures (travesti av mig). Så i kvalitativ mening gör och tänker vi exakt så som jag skrev, fast visst var det tillspetsat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Axelman säger:

Om jag nu misstolkar dig åt fanders så menar du att din lust står över vad motparten tycker och kan inte förmå dig att fråga om hon/han/det vill?

...

Du tror inte man kan viska ömt i örat :wub: och få en jakande :skondans: bekräftelse innan? Eller föredrar du ett beslutande protokollförande styrelsemöte innan? I så fall kan jag förstå om lusten försvinner.

 

:hihihi:

Fixa en bekräftelse behöver inte vara så svårt, däremot att bevisa att det bekräftades. För säkerhets skull bör protokollförandet pågå under hela akten, det kan ju dyka upp nya ärenden att utreda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Alix säger:

 

14 timmar sedan, Telly82 säger:

Fast så som du beskriver det hela är det ju inte. De som kommer (tillbaka) hit är väldigt bra på att "gå under radarn", just för att undgå alla slags kontakter med myndigheter. Särskilt då polis och annat rättsväsende.

SVT skriver i en artikel om hur olika kommunerna hanterar saken. I Göteborg finns en uppsökande verksamhet medan Stockholm säger sig tolka lagen att de ingenting aktivt kan göra. Information har de dock. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

SVT skriver i en artikel om hur olika kommunerna hanterar saken. I Göteborg finns en uppsökande verksamhet medan Stockholm säger sig tolka lagen att de ingenting aktivt kan göra. Information har de dock. 

Hmm, SoL:

 

”3 kap. Vissa uppgifter inom socialtjänsten, m.m.
1 §   Till socialnämndens uppgifter hör att
   - göra sig väl förtrogen med levnadsförhållandena i kommunen,
   - medverka i samhällsplaneringen och i samarbete med andra samhällsorgan, organisationer, föreningar och enskilda främja goda miljöer i kommunen,
   - informera om socialtjänsten i kommunen,
   - genom uppsökande verksamhet och på annat sätt främja förutsättningarna för goda levnadsförhållanden,
   - svara för omsorg och service, upplysningar, råd, stöd och vård, ekonomisk hjälp och annat bistånd till familjer och enskilda som behöver det.”

 

Men det är förstås billigare och ofarligt att inget göra... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Telly82 säger:

Fast så som du beskriver det hela är det ju inte. De som kommer (tillbaka) hit är väldigt bra på att "gå under radarn", just för att undgå alla slags kontakter med myndigheter. Särskilt då polis och annat rättsväsende.

Det får mothugg av terroristexperten:

 

”Även om kommunerna skulle brista i sin information om personer som återvänt från konflikterna i Syrien och Irak, så framhåller Ranstorp att Säkerhetspolisen (Säpo) har koll på samtliga.

 

Tänk vad politikerna kommer att gråta med folket när ett terrorattentat har skett och så kommer de att säga att vi måste göra någonting... :pinch: :evilgrin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Svolder säger:

Ajabaja låter som en tämligen normal svensk reaktion... Vad skall vi med dessa tandlösa institutioner till om deras enda sanktion är varmluft och kostnaden är gigantisk för att producera denna varmluft?

 

"-Vi har inga sanktionsmöjligheter att ta till. Det är meningen att det här ska vara ett vägledande tillsynsbeslut inte bara för festivalen utan för andra, liknande arrangemang, säger DO:s pressansvarige Clas Lundstedt till TT."

Mäh! De tillämpar ju vår värdegrundspolitik ju! :byrakrat: :D;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag smäller inte av längre eftersom jag vet att Sverige är så här mesigt. Jag har börjat tycka att sådant snarare är bedårande i all sin gulliga naivitet. :kartjej:

 

 

I radion hörde jag att polisen (och posten) klagar på att posten skickar paket med knark inom landet utan att polisen kan göra någonting.

Inte ens om man vet att det är knark i paketet.

Problemet är nu utbrett och stort. 

 

Visst är det gulligt alltihop på något sätt! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Svolder säger:

Det verkar som om gränsen mellan skönlitteratur och journalistik är hårfin ibland...

Så är det.

Men i det här fallet var gränsen ganska tydlig, eftersom alltihop var påhitt och alltså inte journalistik. Handlar alltså mer om falsk marknadsföring i så måtto att man presenterar något som något det inte är.

Den hårfina gränsen är då mer värd att diskutera i fall som Truman Capotes In Cold Blood. Vad är det för något? Fågel eller fisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, KMN säger:

Så är det.

Men i det här fallet var gränsen ganska tydlig, eftersom alltihop var påhitt och alltså inte journalistik.

Nej, "alltihop" var inte påhitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...