Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

45 minuter sedan, KMN säger:

Försöker hitta något exempel där jag, till skillnad från dig då, skulle agera enligt ovan. Svårt på rak arm. Men visst, något tillspetsat exempel där begränsade resurser och rationellt handlande leder till ett offrande av någon individ skulle nog appellera till min mänskliga sida och få mig att ”linda in beskedet” till den det gäller. Kanske…

 

Sedan gällde det inte – för mig i alla fall – i det här fallet att hymla med något. Jag reagerade på din iver att inom socialförsäkringssystemet skilja på dem som gjort sig förtjänta av det ena och det andra, och dem som inte gjort det.

Jag är inte, i sak, emot att det finns olika finansieringar och olika nivåer på ersättningarna; däremot har jag ett begränsat behov av att peka ut vad som är efter förtjänst och vad som är ”utan förtjänst” – det senare implicerar nämligen lätt en tanke om orättfärdighet.

Har någon som inte har arbetat förtjänat en inkomstrelaterad ersättning? Nej. Det är rentav orättfärdigt att den som inte gör det ändå får det. Garanterat återkrav i alla fall. I värsta fall åtal för bedrägeri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Har någon som inte har arbetat förtjänat en inkomstrelaterad ersättning?

Vad betyder det? Relaterad till arbetsinkomsten? Den är ju i så fall noll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typiskt SVT. De vill framställa Danmark och deras åtgärder som särdeles inhumana. Att placera kriminella utlänningar som dömts till utvisning på grund av brott på en annars ”öde ö” verkar för mig en utmärkt lösning som vi borde ta efter. Förklara för mig varför deras behov av att springa omkring på stan skulle överväga allmänhetens intresse att känna sig säker?

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

Så är det, och det är inte bra.

 

Förhållandet är så självklart att värderingen är latent. Ta ifrån folk deras inkomstrelaterade ersättningar så kommer du att förstå med en gång. Det blir ett ramaskri och med tiden sannolikt en statskupp, om beslutet inte återtas.

 

Det är säkert smått roande för dig, om du vill uttrycka det så. Jag gör stora ögon när jag tar del av ditt resonemang, så det är ömsesidigt. För egen del tror jag att det handlar om skilda värderingar. Svaret på din fråga är nämligen ja. Jag är legalist och principalist. Jag erkänner saker för vad de är. Därmed inte sagt att jag inte skulle kunna ge kraftfulla uttryck för eller emot tingens ordning. Jag personligen måste inte dela alla samhällets värderingar. Men som exempelvis polis eller soldat skulle jag genomdriva dem med våld om så behövs.

Skillnaden är nog att jag aldrig skulle vara för en sak och sedan hävda att vi ska hymla om saken för att skona tredje part, som kan bli ledsen över att saken inte är ordnad så som hade varit optimalt för denne.

Statskupp? Typ 10000 arga svenskar som med högernäven knuten i fickan ilsket twittrar med vänsterhanden?

3 timmar sedan, Alix säger:

Typiskt SVT. De vill framställa Danmark och deras åtgärder som särdeles inhumana. Att placera kriminella utlänningar som dömts till utvisning på grund av brott på en annars ”öde ö” verkar för mig en utmärkt lösning som vi borde ta efter. Förklara för mig varför deras behov av att springa omkring på stan skulle överväga allmänhetens intresse att känna sig säker?

Borde det inte underlätta processen om de inte sanerar bort de där sjukdomarna först?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Forskarna bakom rapporten enas om att det inte finns någon specifik fördelning av fett och kolhydrater på tallriken som passar bäst för alla. Snarare är kvaliteten på livsmedlen det viktigaste.”

 

Man kan alltså inte äta rätt eller fel, däremot bra eller dåligt.

 

Artikel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jan-Kladd Assault döms i hovrätten för två våldtäkter till 2,5 års fängelse. En straffskärpning. Vad det innebär för svenska akademin skiter jag numera i. 

 

Dom (pdf).

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Alix säger:

Jan-Kladd Assault döms i hovrätten för två våldtäkter till 2,5 års fängelse. En straffskärpning. Vad det innebär för svenska akademin skiter jag numera i. 

 

Dom (pdf).

Han skulle visst överklaga. Lycka till med det. :devil: 

 

Högsta domstolen kommer säkert inte att bevilja prövningstillstånd. För att få sådant krävs att ärendet är av principiellt viktig natur för hur lagar ska tolkas. Och det kan jag inte se att det är i detta fallet.

 

Kulturprofilen överklagar hovrättens dom

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Telly82 säger:

Han skulle visst överklaga. Lycka till med det. :devil: 

 

Högsta domstolen kommer säkert inte att bevilja prövningstillstånd. För att få sådant krävs att ärendet är av principiellt viktig natur för hur lagar ska tolkas. Och det kan jag inte se att det är i detta fallet.

 

Kulturprofilen överklagar hovrättens dom

Hans advokat Hurtig hävdar att han kanske kan få folk att vittna till Arnaults fördel. Hade han kunnat det hade det förstås redan skett. HD lär inte pröva den bevisning som redan finns, det gör den i princip aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men svenska akademin är rentav komisk (TT-citat):

 

”Svenska Akademien kommenterar inte domen mot kulturprofilen.

Vi har ingenting att säga eftersom det här inte är kopplat till Akademien. Men rättvisan måste ha sin gång, vi har respekt för det, säger Svenska Akademiens ständige sekreterare Anders Olsson.”

 

Katarina Frostensson sitter på en stol i svenska akademin, vägrar avgå (och är den direkta orsaken till akademins förestående död), är gift med Jan-Kladd Assault, och vittnade till hans fördel (typ: han är gammal och trött) i hovrätten.

 

Jag tror jag smäller av. :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

Men svenska akademin är rentav komisk (TT-citat):

 

”Svenska Akademien kommenterar inte domen mot kulturprofilen.

Vi har ingenting att säga eftersom det här inte är kopplat till Akademien. Men rättvisan måste ha sin gång, vi har respekt för det, säger Svenska Akademiens ständige sekreterare Anders Olsson.”

 

Katarina Frostensson sitter på en stol i svenska akademin, vägrar avgå (och är den direkta orsaken till akademins förestående död), är gift med Jan-Kladd Assault, och vittnade till hans fördel (typ: han är gammal och trött) i hovrätten.

 

Jag tror jag smäller av. :stjarnsmall:

Att KF inte vill avgå är säkert rimligt (diverse "lön" från akademien (ursäkta stavningen Alix) osv), men finns det någon rimlig förklaring till varför hon fortsätter vara gift med (den impotente?) snigelätaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Att KF inte vill avgå är säkert rimligt (diverse "lön" från akademien (ursäkta stavningen Alix) osv), men finns det någon rimlig förklaring till varför hon fortsätter vara gift med (den impotente?) snigelätaren?

Någon slags parafili?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Alix säger:

Hans advokat Hurtig hävdar att han kanske kan få folk att vittna till Arnaults fördel.

Att de hade en trekant med denna fluktare vittne som då kan intyga att sexet var frivilligt? :totaltgalen:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jan-Kladd Assault hade uppenbarligen en mer uppburen position än vad det fina folket nu låtsas var fallet. Fy fan.

 

”År 2015 delade Adelsohn Liljeroths efterträdare som kulturminister, Alice Bah Kuhnke, ut medaljen Nordstjärneorden till Jean-Claude Arnault i kulturdepartementets lokaler, en av de finaste kungliga utmärkelser en utländska medborgare kan få. Rekommendationen kom från Akademiledamoten Per Wästberg. Arnault fick medaljen trots att riksmarskalken tidigare avslagit den första ansökan som kom till hovet.

 

JCA har ingen koppling till akademin, nä. Säger de. Hehe. Det stinker.
Hovet är förstås maktlöst, trots att JCA kladdade på kronprinsessan. Ett majestätsbrott som alla sket i. Man kan bli republikan igen för mindre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[…]

Jag vet nästan inte vilket som är värst; lismarens slickande och krypande för ”den uppburne”, eller hyenans av skadeglädje skrattande post festum då någon fallit och ligger ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, KMN säger:

[…]

Jag vet nästan inte vilket som är värst; lismarens slickande och krypande för ”den uppburne”, eller hyenans av skadeglädje skrattande post festum då någon fallit och ligger ned.

Fällts.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Fällts.

Ja, som sagt…

Det blåser andra vindar hösten 2018 än vad det gjorde i oktober 2011.

Vem vet hur det blåser om ett år eller två. Vi får nog avvakta med att vända våra framtida kappor tills vindriktningen framgår med all önskvärd tydlighet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Få skulle söka för att få känner till det? Knappast. Alla som kom hit visste att de hade stor chans att de kunde få stanna. De vandrade genom hela Europa eftersom så skulle behövas. Ingen från UD lär ha stått och hojtat i de olika ländernas torg och gator om detta. Nej, kan man få något som är begärligt sprider sig detta som en löpeld, förstås. Få vill återvända, helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Svolder säger:

Skall man följa mönstret vid förra religionsskiftet så kommer snart den första församlingen att kollektivt konvertera till islam. Det var ett inte ovanligt mönster att den första kristna kyrkan lades på exakt samma plats som det tidigare viet. Jag står vid sidlinjen med cola och popcorn.

Måste ha varit intressant att se på, när de som nyss hävdade asatron började hävda Jesus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...