Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Alix säger:

Är det inte trots allt mord att döda arroganta, idiotiska, lagbrytande missionärer? :fundersam:

Mord är väl bara en juridisk konstruktion?

Vad säger relevanta lagar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Mord är väl bara en juridisk konstruktion?

Vad säger relevanta lagar?

Vad är en juridisk konstruktion jämfört med allt annat vi lever efter? Oj, jag fick lite kräksmak efter att ha varit så djupsinnig så tidigt på dagen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Worried he’d never have a family, Louis became a prolific sperm donor, hoping that his children would one day track him down. And then they did”.

 

Rörande, men ändå helt sjukt, i grunden. :stjarnsmall:

 

”Seventeen of the siblings are members of the WhatsApp group. They talk about work and share memes in the usual way. “You can discuss sperm only so much,” Jordy says. “But there’s always a buzz when new blood is added to the mix.” Not that everyone wants to be part of this strange new family. For some, the shock of discovery is too much. “When I met one daughter, it was as if all the energy in the room blew away,” Louis says. “I didn’t know what to say, she didn’t know what to say, and later she told me she didn’t want to meet again.””

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

afghaner.thumb.jpg.da424e32e5c6b4d3fa820e57849efc47.jpg

 

SVT går verkligen all in vad gäller afghaner. Och det finns väldigt aktiva grupper för just dem i Sverige. Jag byter till Omni nu. Jag är mer intresserad av nyheter än opinionsbildning.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit ett djäkla skrivande om nya "TV-skatten"  inte en fan klagar på kyrkoskatten. 

Gick ur kyrkan för drygt 40 år sedan, betalt en jäkla massa skatt sen dess..  kan man få tillbaka den retroaktivt?

 

https://www.dn.se/asikt/fel-att-avgiften-till-svenska-kyrkan-dras-pa-skattsedeln/?fbclid=IwAR2oPFr_rszw-mEDoW4Z7RWmIOEmLi0DEjX5zDkJxqLAHsO_U8JLcBkXY8M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-11-25 på 17:35, Alix säger:

afghaner.thumb.jpg.da424e32e5c6b4d3fa820e57849efc47.jpg

 

SVT går verkligen all in vad gäller afghaner. Och det finns väldigt aktiva grupper för just dem i Sverige. Jag byter till Omni nu. Jag är mer intresserad av nyheter än opinionsbildning.

Jag gillar Omni som kort och koncist berättar och organiserar på ett enkelt och överskådligt sätt. Mycket bra! Om inte fem av fem möjliga så väldigt nära. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Pocahontas säger:

Varit ett djäkla skrivande om nya "TV-skatten"  inte en fan klagar på kyrkoskatten. 

Gick ur kyrkan för drygt 40 år sedan, betalt en jäkla massa skatt sen dess..  kan man få tillbaka den retroaktivt?

 

https://www.dn.se/asikt/fel-att-avgiften-till-svenska-kyrkan-dras-pa-skattsedeln/?fbclid=IwAR2oPFr_rszw-mEDoW4Z7RWmIOEmLi0DEjX5zDkJxqLAHsO_U8JLcBkXY8M

Om du gått ur har du väl inte betalt någon skatt – till kyrkan i alla fall?

Redigerad av KMN
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, KMN säger:

Om du gått ur har du väl inte betalt någon skatt – till kyrkan i alla fall?

Jo det gör man, begravningsavgift och lite annat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har viss förståelse att Anna Maria Corazza Bildt upplever saker på sitt speciella vis, men att medierna har gått med på språkbruket förvånar mig. Har läst många ”sparkad”, ”petad” och att moderaterna ”gör sig av med” henne…

Tycker faktiskt att det i stället är smått provocerande att Corazza Bildt (och säkert många andra EU-parlamentariker) betraktar sitt uppdrag som varande på livstid. Hon har redan suttit tio år vid köttgrytorna, ska hon då fortsätta med detta tills hon själv känner för att säga upp abonnemanget? Nej, det är fullständigt orimligt när folkets representanter sitter så djupt och bekvämt i fåtöljen att de är helt främmande för att inte per automatik väljas om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Pocahontas säger:

Jo det gör man, begravningsavgift och lite annat

Vad är ”lite annat”?

Begravningsavgiften är väl den faktiska kostnaden för begravningskostnaderna? Att sedan svenska kyrkan råkar vara huvudman för begravningsverksamheten (utom i Stockholm och Tranås?) är en annan sak.

Men ”en jäkla massa skatt”..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, KMN säger:

Har viss förståelse att Anna Maria Corazza Bildt upplever saker på sitt speciella vis, men att medierna har gått med på språkbruket förvånar mig. Har läst många ”sparkad”, ”petad” och att moderaterna ”gör sig av med” henne…

Tycker faktiskt att det i stället är smått provocerande att Corazza Bildt (och säkert många andra EU-parlamentariker) betraktar sitt uppdrag som varande på livstid. Hon har redan suttit tio år vid köttgrytorna, ska hon då fortsätta med detta tills hon själv känner för att säga upp abonnemanget? Nej, det är fullständigt orimligt när folkets representanter sitter så djupt och bekvämt i fåtöljen att de är helt främmande för att inte per automatik väljas om.

Hon är ju grevinna dessutom så det är väl klart att hon ska få leva livet mer än andra. Nu får hon väl utöka ostimporten och hotellägandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, KMN säger:

Vad är ”lite annat”?

Begravningsavgiften är väl den faktiska kostnaden för begravningskostnaderna? Att sedan svenska kyrkan råkar vara huvudman för begravningsverksamheten (utom i Stockholm och Tranås?) är en annan sak.

Men ”en jäkla massa skatt”..?

En halv miljard om året anser i alla fall jag vara "en jäkla massa skatt".

https://www.dagen.se/halv-miljard-till-underhall-av-kyrkor-1.365356

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är det olika kyrkoskatt beroende på vilken kommun man tillhör.

Var av den anledningen jag lämnade kyrkan,  då jag flyttat ut på landet och såg hur mycket kyrkoskatten var där, tidigare när jag bodde i göteborg, så hade jag inte reflekterat på hur mycket skatten var.

Man föddes ju in i kyrkan, och när man börja jobba så var inte kyrkan något man funderade på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Telly82 säger:

En halv miljard om året anser i alla fall jag vara "en jäkla massa skatt".

https://www.dagen.se/halv-miljard-till-underhall-av-kyrkor-1.365356

Två saker:

Dels gällde det vad Pocahontas, som gått ur kyrkan, personligen betalat genom åren, dels handlar din artikel om (vad jag förstår) underhåll av kyrkobyggnader.

Om staten ska ägna sig åt kulturarvsvård, lär nog en del av denna röra både kyrka och kristenhet. Själv tänker jag mig en rimlighet i att runstenar och vikingaskepp också tas om hand – fastän jag inte är medlem i asakyrkan.

Redigerad av KMN
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, KMN säger:

Två saker:

Dels gällde det vad Pocahontas, som gått ur kyrkan, personligen betalat genom åren, dels handlar din artikel om (vad jag förstår) underhåll av kyrkobyggnader.

Om staten ska ägna sig åt kulturarvsvård, lär nog en del av denna röra både kyrka och kristenhet. Själv tänker jag mig en rimlighet i att runstenar och vikingaskepp också tas om hand – fastän jag inte är medlem i asakyrkan.

Du tror väl inte att Pocahontas sluppit betala en del av det som de facto går till kyrkan? 

Sedan kan man ju alltid diskutera om underhåll av sakrala byggnader ska betalas av allmänna medel eller inte. Men det är, som du själv påpekar, en helt annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Telly82 säger:

Du tror väl inte att Pocahontas sluppit betala en del av det som de facto går till kyrkan? 

Naturligtvis inte – om man med ”kyrkan” räknar in underhållet av de byggnader som i många fall är av äldre datum, arkitektoniskt intressanta och/eller har stort kulturvärde. Men om det sedan utgör ”en jäkla massa skatt” – för hans del! – är jag mer tveksam till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns långsökt att jämställa alla tusentals (?) generiska Tegnérlador med några få vikingaskepp. Eller?

Å andra sidan vräks det ut pengar på regalskeppet Vasa. Vilket var ett nationellt praktfiasko och ett (för tiden) resursslöseri utan dess like.

Hmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

”Zaida var språkrör för Grön Ungdom när jag var med där under en period i gymnasiet.”

 

SVT-journalist avslöjar sig @mikaellq ! :o 

Vad menar du? Kan du förtydliga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Alix säger:

Det kan väl bli bra, men det räcker alltså att bara hävda detta? Kan inte barn få för sig allt möjligt? Om omgivningen accepterar detta lär den ju inpränta den nya identiteten och slå fast den. Barn blir vad man gör dem till.

Är länken verkligen rätt? För den går till toppen av denna sida.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, mikaellq säger:

Vad menar du? Kan du förtydliga?

Journalisten medger ju att han är miljöpartist. Som du brukar säga... ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...