Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

47 minuter sedan, Alix säger:

Helt rätt. Sluta tjata om hjälm. Folkhälsovinsterna överstiger klart nyttan av att alla ska ha hjälm när de cyklar. Allt beror ytterst på i vilken utsträckning folk avstår hjälm OCH DÄRMED CYKLING ÖVERHUVUDTAGET. Man kan faktiskt vara för präktig ända ned i graven.

Efter att ha sett vilka skador en f.d. kollega fick i en olycka trots hjälm, så har jag alltid hjälm på mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Efter att ha sett vilka skador en f.d. kollega fick i en olycka trots hjälm, så har jag alltid hjälm på mig.

Det kan jag gott förstå, men det är inte riktigt det saken handlar om. Jag använder också cykelhjälm, åtminstone när jag cyklar i biltrafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Helt rätt. Sluta tjata om hjälm. Folkhälsovinsterna överstiger klart nyttan av att alla ska ha hjälm när de cyklar. Allt beror ytterst på i vilken utsträckning folk avstår hjälm OCH DÄRMED CYKLING ÖVERHUVUDTAGET. Man kan faktiskt vara för präktig ända ned i graven.

Undrar hur samhällsekonomin påverkas av hjälmarna. En del allvarliga skador bör undvikas av hjälmar, men en del som hade dött utan hjälm riskerar väl att drabbas av dyra skador med hjälm? Det finns ju en sorts uppblåsbar krockkrage att använda istället för hjälm, man kanske skulle kunna integrera lite samhällsekonomisk AI i sådana?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Undrar hur samhällsekonomin påverkas av hjälmarna. En del allvarliga skador bör undvikas av hjälmar, men en del som hade dött utan hjälm riskerar väl att drabbas av dyra skador med hjälm? Det finns ju en sorts uppblåsbar krockkrage att använda istället för hjälm, man kanske skulle kunna integrera lite samhällsekonomisk AI i sådana?

Folkhälsan och samhällsekonomin torde gynnas i stort om så många cyklar som möjligt. Om då tjatet om hjälmar förhindrar detta så är mycket förlorat. Om svenskarna vill vara anala om sitt säkerhetsbehov och därför hindrar folk från att cykla utan hjälm får de väl göra det, men jag tycker att det är trist. Det är ju inte som om vi hade trafiksituationen i Indien direkt. Antagligen väljer en del att köra bil i stället för cykel eftersom det är så farligt alltihop utanför stålburen... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ångrar nästan att jag röstade på sossarna när jag läser sådant här.

Jag hoppas jag slipper se Margot Wallström som utrikesminister i framtiden. Hon gör helt klart mer skada än nytta vad gäller internationella relationer. Alldeles bortsett från professor Jordan B Peterson, ska påpekas.

En del tycker att hon är tuff och en frisk fläkt. Jag ser henne för vad hon är: En egensinnig matriark i en porslinsbutik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Jag ångrar nästan att jag röstade på sossarna när jag läser sådant här.

Citat

Utrikesminister Margot Wallström tillhör en av dem som inte verkar särskilt förtjust i Petersons idéer.

Man kan ju inte låta bli att undra exakt vilken av dem hon tillhör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, KMN säger:

Man kan ju inte låta bli att undra exakt vilken av dem hon tillhör.

De goda. De progressiva. De insiktsfulla. De som vet vad som är värt att veta, och som därför är bäst kallade och skickade att designa allas vår framtid. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

De goda. De progressiva. De insiktsfulla. De som vet vad som är värt att veta, och som därför är bäst kallade och skickade att designa allas vår framtid. 

Nja, nu var det ju en språklig kontamination som jag raljerade över.

Men i övrigt har du säkert rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, KMN säger:

Nja, nu var det ju en språklig kontamination som jag raljerade över. ...

Du får utveckla det, jag förstår inte vad du menar. Men det gör sig nog bäst i språktråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Du får utveckla det, jag förstår inte vad du menar. Men det gör sig nog bäst i språktråden.

Ok, då fortsätter jag där…

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1541611387?quality=70&format=auto

 

Annika Strandhäll är fantastisk! Assistansersättning, sjukpenning och nu de som verkligen ramlar hårt mellan stolarna. Allt är för hemskt och det får inte vara på det viset och det ska tillsättas (eller har tillsatts) en utredning. Ändå rullar allt elände på. Kan man misstänka att hon talar med kluven tunga? Att allt detta, trots allt fagert tal, är välkommet för de offentliga finanserna? Tja, vad vet jag, den ofrivillige sossen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

1194-640x348.jpg

 

Jag vänder alltid alla streckkoder rätt och gör rätt i övrigt. ALDRIG har jag fått höra något tack eller någon uppskattning för det. 90 procent gör tydligen ”fel”. Just sayin'... :rolleyes:

Hörde det där på radio i morse, tydligen så tar det längre tid om kunderna ska lägga varorna rätt. Så vad blir billigast, att anställa fler kassamänniskor, att sjukskriva de som som skadas av nuvarande situation eller att anpassa (förlänga?) rullbanden så att kunderna får mer tid för att placera varorna rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Hörde det där på radio i morse, tydligen så tar det längre tid om kunderna ska lägga varorna rätt. Så vad blir billigast, att anställa fler kassamänniskor, att sjukskriva de som som skadas av nuvarande situation eller att anpassa (förlänga?) rullbanden så att kunderna får mer tid för att placera varorna rätt?

Självskanning. Lagstadgat. B) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

1194-640x348.jpg

 

Jag vänder alltid alla streckkoder rätt och gör rätt i övrigt. ALDRIG har jag fått höra något tack eller någon uppskattning för det. 90 procent gör tydligen ”fel”. Just sayin'... :rolleyes:

Jag vänder (nästan) alltid streckkoderna rätt och fått "tack" från kassörskan kanske 5-10 gånger.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Jag vänder (nästan) alltid streckkoderna rätt och fått "tack" från kassörskan kanske 5-10 gånger.

Då är det nog personligt... :pinch: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Då är det nog personligt... :pinch: 

Japp, det beror på kassörskans personlighet. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man äger sin bostad är det rimligt att man får röka i den, men inte om man hyr den. Som hyresgäst underkastar man sig många andra inskränkningar. Lagen måste ändras om det krävs, anser jag. Artikel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Om man äger sin bostad är det rimligt att man får röka i den, men inte om man hyr den. Som hyresgäst underkastar man sig många andra inskränkningar. Lagen måste ändras om det krävs, anser jag. Artikel.

 

Nej inte ens om du äger lägenheten är det rimligt. För i praktiken så äger du inte själva lägenheten utan du äger rätten att bo där. Utan man äger en del i föreningen.

I en bostadsrätt så har man skyldigheter och en skyldighet är att sköta lägenheten. Missköter man den för mycket kan man bli tvångsvräkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Nej inte ens om du äger lägenheten är det rimligt. För i praktiken så äger du inte själva lägenheten utan du äger rätten att bo där. Utan man äger en del i föreningen.

I en bostadsrätt så har man skyldigheter och en skyldighet är att sköta lägenheten. Missköter man den för mycket kan man bli tvångsvräkt.

Man äger inte sin lägenhet om man har en bostadsrätt eller liknande. Jag avsåg närmast enskilt ägda fastigheter som villor, parhus, kedjehus, ägarlägenheter, och dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...