Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

45 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det var 6 och 4 som adderades första gången. Jag gissar att de helt enkelt kopplat samman allt till en startbricka. Vid starten (4.04) ser man att det finns två ställen, markerade med papperslappar, där kretsen bryts ganska omgående. Om jag minns rätt så var det två stycken trebitars tal som matades in och ett fyrabitars som matades ut. 

Indata blir då 100 (=4) samt 110 (=6) och utdatan 1010 (=10).

Totalt behövs då 2 gånger 3 indatabrickor, där bara de som motsvarar 1 ska fällas.

Jag förstår, starten med fälla en bricka motsvarar att trycka på enter eller lika med-knappen, talen som ska exekveras har de redan hårdprogrammerat in s a s.

Men det hade varit häftigare om de kunde gjort en lite minikalkylator med nio siffror/kretsar i början och sen när publiken valde fritt två tal (eller tre) att addera skulle man fälla de kretsar som motsvarar de talen, då hade man ju verkligen gjort en kalkylator som räknade mer åskådarvänligt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Försvarsmakten uppger i ett mejl till Faktakollen att inte heller de har någon obligatorisk utbildning i genusteori för militär personal. Det finns dock ett kortare stycke kring genus i utbildningsboken Svensk Soldat som utgör obligatorisk läsning.” Artikel.

 

Kan någon ( @Mattiasgbg ) förklara detta för mig? Närmare bestämt hur den andra meningen inte skulle upphäva den första.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

”Försvarsmakten uppger i ett mejl till Faktakollen att inte heller de har någon obligatorisk utbildning i genusteori för militär personal. Det finns dock ett kortare stycke kring genus i utbildningsboken Svensk Soldat som utgör obligatorisk läsning.” Artikel.

 

Kan någon ( @Mattiasgbg ) förklara detta för mig? Närmare bestämt hur den andra meningen inte skulle upphäva den första.

Genusteoretikern svarar:

Om de två meningarna du citerar ska föreställa ett (sammanhängande) citat av Försvarsmakten så är slutsatsen att ÖB dansat för mycket den senaste veckan. Men då ÖB verkar vara en redig karl(?) gissar jag att de aktuella sidorna i svarande tjänstehens exemplar av Svensk Soldat av anledning som inte behöver tas upp här har klibbat ihop.

Slutsatsen blir att SVT fortfarande, trots att semestrarna börjar ta slut, befolkas av sommarvikarierande slocknade hopp om god framtida journalistik.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-08-08 på 16:38, modEric säger:

– Det finns alltid en kategori som tycker att regler inte angår just dem, säger Tommy Nyman, polisens presstalesperson.

Och så finns det såklart nivån nedanför...

 

 

:shifty:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Semmelman säger:

Stekare och grillare... tur att vi kokare tar det lugnt, småsjuder mest.

Småputtrigt, typ... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dropbox pissade just på på alla Linuxanvändare. :armskeptisk:

 

Dropbox ends support for various file system types

HFS+/APFS skall det nog stå.

 

 

I November slutar det att synkas »»», så jag antar att det är då de genomför det.

 

I o m att inga andra FS än EXT4 blir möjliga, så går det t ex inte att anv eCryptFS och liknande. Jaja, så blir det med µ$oft som ägare - och de är ju inte spec kända för att värna om integritet direkt, osv. :)

 

Själv slutade jag med Dropbox när de pissade på macOS och fulade sig med att går runt en del inställningar för att komma åt innehåll inne i systemet - vilket de eg inte behöver.

 

Dropbox_04.png

 

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att det formuleras som att neandertalarna dog ut och att ”vi” överlevde, när ”vi” faktiskt har neandertal-DNA. Sanningen är att ingen art ”överlevde”, utan kvar står en hybrid. Om man nu alls kan tala om att det handlade om två arter människor från början, alltså. Det kanske är tveksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, boevil säger:

 

Hur går tankarna här?

först en bild på ”allas vår Jimmy” och sedan en diskussion om neandertal- människor? ?

Min post har inget direkt med det att göra. Vi är alla neandertalare i viss utsträckning, för så vitt vi inte råkar vara fullblodiga subsaharaafrikaner (afrikanderna undantagna). Vi bär individuellt på 1,5 till 2,5 procent neandertal-DNA medan vi kollektivt för vidare 30 procent av allt neandertal-DNA. :nerd: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Min post har inget direkt med det att göra. Vi är alla neandertalare i viss utsträckning, för så vitt vi inte råkar vara fullblodiga subsaharaafrikaner (afrikanderna undantagna). Vi bär individuellt på 1,5 till 2,5 procent neandertal-DNA medan vi kollektivt för vidare 30 procent av allt neandertal-DNA. :nerd: 

Somliga kanske mer än andra? ?

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland fattar jag ingenting. En kvinna klagar på att hon inte kan få hit sin amerikanske man (betalartikel). Avslaget beror på tillfällig (nåja) lag om tryggad försörjning. Hon jobbar som lärarvikarie, vilket inte duger som tryggad försörjning för Migrationsverket/lagen. I slutet av artikeln frågar reportern: 

 

”Är det svårt för dig att få en fastanställning?”

 

Svaret blir:

 

”– Nej, men jag har en klass av elever som förväntar sig att jag ska vara där varje dag. De behöver mig på skolan. När allting har varit jobbigt är mitt arbete dessutom det som har hållit mig på fötterna, jag vill inte lämna det.”

 

Är jag dum i huvudet, eller läste jag precis att kvinnan prioriterar sitt jobb före sin man och ändå har mage att klaga på beslutet? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Är jag dum i huvudet, eller läste jag precis att kvinnan prioriterar sitt jobb före sin man och ändå har mage att klaga på beslutet? :fundersam:

Nej, du är inte dum i huvudet.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, boevil säger:

 

Personalen tycker en unge, föreståndaren 60. Vem får bestämma?

 

Politikerna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till morgonen ändras grillförbudet i Västra Götaland.

Citat

Länsstyrelsen släpper på grillningsförbudet på egen tomt från och med tisdag 14 augusti klockan 9.00. Det råder för övrigt grill- och eldningsförbud utomhus i hela Västra Götalands län. Förbudet gäller alla typer av grillar med öppen låga samt bränslen på alla platser förutom grillning i egen trädgård. // The County is lifting the ban on grilling in private gardens and back yards as of 9 am Tuesday, 14 August. The overall fire ban remains in place. This includes all type of open flame grills and fuels in all places. The ban does not include grilling in private gardens and back yards.

Så i "egen trädgård" (= "private gardens and backyards") är det OK. Låter som varierande betydelse. Och vad gäller för mig som inte har egen trädgård, får jag grilla ute på gården, alltså samma tomt? I senare beskrivning används ordet "tomt", men man får inte grilla på någon annans mark, vilket bör gälla även fastighetsägarens mark.

https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/krismeddelande-i-sidhuvudet/2018-07-25-grill--och-eldningsforbud-i-hela-lanet.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Till morgonen ändras grillförbudet i Västra Götaland.

Så i "egen trädgård" (= "private gardens and backyards") är det OK. Låter som varierande betydelse. Och vad gäller för mig som inte har egen trädgård, får jag grilla ute på gården, alltså samma tomt? I senare beskrivning används ordet "tomt", men man får inte grilla på någon annans mark, vilket bör gälla även fastighetsägarens mark.

https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/krismeddelande-i-sidhuvudet/2018-07-25-grill--och-eldningsforbud-i-hela-lanet.html

Fastighetsägares rätt övergår på dig som hyresgäst, förutsatt att så är avtalat (hyresvärdar begränsar ofta rätt till grillning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Fastighetsägares rätt övergår på dig som hyresgäst, förutsatt att så är avtalat (hyresvärdar begränsar ofta rätt till grillning).

Bortsett från senaste tiden så grillas det kontinuerligt här. Frågan är då om området mellan husen är att klassa som trädgård eller backyard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Bortsett från senaste tiden så grillas det kontinuerligt här. Frågan är då om området mellan husen är att klassa som trädgård eller backyard?

Om det finns träd = trädgård. Back yard är det inte, så klart. Det är området bakom huset...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Om det finns träd = trädgård. Back yard är det inte, så klart. Det är området bakom huset...

Om man blir knivskuren där = skärgård.

Mellan mitt hus baksida och nästa hus finns ett liknande område.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Om man blir knivskuren där = skärgård.

Mellan mitt hus baksida och nästa hus finns ett liknande område.

Där man får utslag = vårtgård.

Är det också nästa hus' back yard eller dess front yard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Där man får utslag = vårtgård.

Är det också nästa hus' back yard eller dess front yard?

Fan, det är dess front yard (=grillförbud). Fast där finns träd.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...