Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, Axelman säger:

Tänk vad ärliga alla utlänningar är! :galetglad:

Jag var thailändare senast jag stal från hotell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
4 timmar sedan, Alix säger:

dump.png.b40acb3906ca5b453167d61b958a13fb.png

 

Nja, ska nog vara ”Undersökning: Mer än hälften av alla svenskar som bor på hotell stjäl från hotell” :P 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Jag har fortfarande en flaska schampoo jag snattade från Estonia.

Ja det hade blivit hårklyverier annars 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, iMacKalle säger:

Du har inte rätt på en enda punkt därför avslutar jag diskussionen med dig här och nu, men jag bara måste få svara på dina konstiga påståenden.

1.

Stackars dom som bor utanför rimliga gränserna. Gruppboendet har hela ansvaret för den intagne när denne befinner sig utanför boendet. Han bor på ett gruppboende för att han inte anses tillräckligt säker att leva själv. Att pappan skröt i tidningarna över att han brukade rymma bevisar bara att han inte tagit sitt ansvar. Det vill nog åklagaren titta lite närmare på.

 

Dito. Men först bara ditt sista påstående, det är inte olagligt eller ett brott att inte hålla sina barn 100% inlåsta så nej det kommer inte åklagaren titta närmare på, det som kommer utredas är den mycket allvarligare händelsen, skjutningen. Men framtiden utvisar vem som får rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Semmelman säger:

Men framtiden utvisar vem som får rätt.

Precis. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, modEric säger:

Så vad kostar det att grilla hemma, med eldförbud: 19.500,-

Man får äta med andakt. :)

 

Grillade hemma – får böta tusentals kronor | SVT Nyheter


...och på tal om det:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/flera-eldningsforbud-havda-men-brandrisken-fortsatt-hog

Redigerad av modEric
SVT Nyheter glömde visst sin länk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan man läsa (artikeln om) koden som landade Apollo II på månen, programmering var ju rätt nytt då så de fick ju uppfinna ett programmeringsspråk: Assembly (ifall jag fattar det rätt), den var tydligen inte värst utrymmeseffektiv fast datorerna hade mycket liten minneskapacitet (hon Margaret Hamilton borde ha varit en rätt skärpt tjej kan man tänka):

 

https://qz.com/726338/the-code-that-took-america-to-the-moon-was-just-published-to-github-and-its-like-a-1960s-time-capsule/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kriminella brottsoffer får skylla sig själva – polisen satsar hellre på kvinnor och barn

 

Det var på tiden; jag trodde det redan var så.

 

(Artikeln är en betalartikel, men kontentan står i ingressen.)

Redigerad av Telly82
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Telly82 säger:

Kriminella brottsoffer får skylla sig själva – polisen satsar hellre på kvinnor och barn

 

Det var på tiden; jag trodde det redan var så.

 

(Artikeln är en betalartikel, men kontentan står i ingressen.)

Om brottsoffret inte vill medverka till att brottet klaras upp ska förundersökningen givetvis läggas ned. Jag utgår då förstås från att det inte finns några andra brottsoffer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Semmelman säger:

Här kan man läsa (artikeln om) koden som landade Apollo II på månen, programmering var ju rätt nytt då så de fick ju uppfinna ett programmeringsspråk: Assembly (ifall jag fattar det rätt), den var tydligen inte värst utrymmeseffektiv fast datorerna hade mycket liten minneskapacitet (hon Margaret Hamilton borde ha varit en rätt skärpt tjej kan man tänka):

 

https://qz.com/726338/the-code-that-took-america-to-the-moon-was-just-published-to-github-and-its-like-a-1960s-time-capsule/

De verkar ha modifieras assembly, som enkelt uttryckt är det mest hårdvarunära språk som finns, varje processor har sitt egna språk, men det finns konventioner. Går man närmare hårdvaran så måste man själv börja "dra i spakarna" i processorn, vilken sorts beräkning (addera, rotera en byte ett steg åt höger...) ska göras nu, ska register X vara skrivbart osv. Exempel: https://en.wikipedia.org/wiki/X86_instruction_listings#Original_8086/8088_instructions

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är fantastisk vad den mänskliga hjärnan kan hitta på. Att det funkar det där flytta lite elektroner på kommando och det blir nåt, jag förstår egentligen ingenting alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Semmelman säger:

Ja det är fantastisk vad den mänskliga hjärnan kan hitta på. Att det funkar det där flytta lite elektroner på kommando och det blir nåt, jag förstår egentligen ingenting alls.

Jag begriper inte transistorerna "längst ner", men av sådana bygger man logiska grindar. På den nivån påminner det mycket om att lampan tänds når man trycker på knappen. Vad man kan göra med dem beskrivs delvis i den här videon, som alltså motsvarar ren hårdvara, "programmeringen" sköts genom kabelomkopplingar.

7.10:  And (Och)

8.29: Xor (Eller, fast inte båda två)

10.16: Halvadderare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul! Kanske hjälper en förstå lite.

Men den andra datorn, de började ju med bara en input, en bricka som tjejen putta, de borde ha en dominorad för 9 och en dominorad för 3, fast binärt. För du har ju inte en enda knapp på kalkylatorn, man har en för varje siffra. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisens ilska – flera struntar i eldförbudet | GT

 

“Larmet är bara ett av ett 30-tal liknande fall i Västsverige de senaste veckorna.
– Det finns alltid en kategori som tycker att regler inte angår just dem, säger Tommy Nyman, polisens presstalesperson.”

 

Spoiler

GT_Faktaruta_Grill.png.28f2e773b350252bed5e373aaa485d09.png

 

 

Det är så respektlöst. :armskeptisk:Man undrar vilken del som saknas om man inte kan förstå/respektera ett eld/grillförbud.

 

// 19.500,- blev böterna för en (skrevs det om igår) som grillade hemma. Fast folk kanske inte tycker det är avskräckande nog. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Semmelman säger:

Kul! Kanske hjälper en förstå lite.

Men den andra datorn, de började ju med bara en input, en bricka som tjejen putta, de borde ha en dominorad för 9 och en dominorad för 3, fast binärt. För du har ju inte en enda knapp på kalkylatorn, man har en för varje siffra. ?

Det var 6 och 4 som adderades första gången. Jag gissar att de helt enkelt kopplat samman allt till en startbricka. Vid starten (4.04) ser man att det finns två ställen, markerade med papperslappar, där kretsen bryts ganska omgående. Om jag minns rätt så var det två stycken trebitars tal som matades in och ett fyrabitars som matades ut. 

Indata blir då 100 (=4) samt 110 (=6) och utdatan 1010 (=10).

Totalt behövs då 2 gånger 3 indatabrickor, där bara de som motsvarar 1 ska fällas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, modEric säger:

Polisens ilska – flera struntar i eldförbudet | GT

 

“Larmet är bara ett av ett 30-tal liknande fall i Västsverige de senaste veckorna.
– Det finns alltid en kategori som tycker att regler inte angår just dem, säger Tommy Nyman, polisens presstalesperson.”

 

  Dölj innehåll

GT_Faktaruta_Grill.png.28f2e773b350252bed5e373aaa485d09.png

 

 

Det är så respektlöst. :armskeptisk:Man undrar vilken del som saknas om man inte kan förstå/respektera ett eld/grillförbud.

 

// 19.500,- blev böterna för en (skrevs det om igår) som grillade hemma. Fast folk kanske inte tycker det är avskräckande nog. :rolleyes:

Samtidigt som det glatt bolmas koleldad vattenpipa utomhus. Ingen verkar bry sig, trots förbudet. Jag orkar inte bry mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Samtidigt som det glatt bolmas koleldad vattenpipa utomhus. Ingen verkar bry sig, trots förbudet. Jag orkar inte bry mig.

Det vore så klart orimligt att beivra. Vi måste ha förståelse för andra kulturer. Annars kanske SD vinner valet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hombrew, en av (paket/programinstallerarna till macOS), har blivit hackade.

 

How I gained commit access to Homebrew in 30 minutes

 

Det finns ingen risk för oro, eftersom det rapporetades in i bakgrunden och blev åtgärdat omedelbart.

 

Själv använder jag MacPorts, som också anv Github, men inget är rapporterat där. De lär väl kika över det med antar jag. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Otroligt bra, och f f a viktigt filmklipp som alla bör se (≈16min). Sverige i sammanhanget är väl en s k 3'rd tier. Men jag tror vi ligge rlite mitt emellan där, för vi har sen en tid avtal att de skall kunna slå fritt i våra. Det är en skrämmande omfattning, hur bra den än kan användas i mikroskopisk utsträckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...