Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, sevensleeper säger:

Det är inte det som är poängen, utan att man enkelt kan ha en självkörande minibuss med en ramp och ett par armar som assisterar. Med ett chip i armen blir det enkelt att betala och personal och anhöriga vet exakt var personen är. :) 

 

Men, som svar på din fråga. Ett smart kylskåp beställer varor som blir hemskickade, en robot tar emot dem, ställer dem i kylen, densamma kan vid behov bära fram varorna till armarna som lagar. ;)  

Även om det vore möjligt skulle detta vara så dyrt och resurskrävande att blott ett fåtal kan ha råd med det. Det är ingen lösning på samhällsproblem, om man nu inte räknar med stressade karriäristers tidsbrist som ett sådant. Och även om det skulle vara finansiellt möjligt att ordna ett ålderdomshem så här, vem vill ha det så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 minut sedan, Alix säger:

Även om det vore möjligt skulle detta vara så dyrt och resurskrävande att blott ett fåtal kan ha råd med det. Det är ingen lösning på samhällsproblem, om man nu inte räknar med stressade karriäristers tidsbrist som ett sådant.

På sikt blir det billigare än att betala människors löner. Se många fabriker som har robotar istället för arbetare, i början var det såklart förknippat med enorma kostnader i utveckling men på sikt oerhört lönsamt. Min far var med och ritade robotbanor för Electrolux, han gjorde tyvärr många arbetslösa.

 

3 minuter sedan, Alix säger:

Och även om det skulle vara finansiellt möjligt att ordna ett ålderdomshem så här, vem vill ha det så?

Vill och vill? Hur ofta väljer gemene man hur tekniken ska påverka samhället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser betalartiklar i Borås Tidning om vuxna män i 18-årsåldern (några fyller dock 18 senare i år) som bor i andrahandslägenheter i ett större hyreshus. De kan inte sköta sina gemensamma utrymmen eller ens sina egna lägenheter och nu ska socialen därför rycka in med ”boendestöd”. En god man har uttryckt det som att huset är som en svinstia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, sevensleeper säger:

På sikt blir det billigare än att betala människors löner. Se många fabriker som har robotar istället för arbetare, i början var det såklart förknippat med enorma kostnader i utveckling men på sikt oerhört lönsamt. Min far var med och ritade robotbanor för Electrolux, han gjorde tyvärr många arbetslösa.

 

Vill och vill? Hur ofta väljer gemene man hur tekniken ska påverka samhället?

Det är stor skillnad på ”robotar istället för arbetare” och ”robotbanor” jämfört med individuella robotar i hemmen. Investeringen och resurskravet per enhet är oerhört mycket mindre i de första exemplen. Vi har nästan 50 procent ensamhushåll i Sverige. Om där ska finnas minst två robotar blir det oerhörda mängder i förhållande per ”enhet” (läs: människa). Om man gör en LCA av produktionen av alla dessa robotar håller det inte måttet för miljömässigt hållbar utveckling. Det är och förblir lösningar för ett fåtal.

Givetvis kan man påverka hur tekniken ska påverka samhället. Exempelvis lägger vi ned kärnkraften så sakteliga i Sverige. Inget konstigt med det. Politik är att vilja (tillräckligt mycket).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
5 minuter sedan, Alix säger:

Det är stor skillnad på ”robotar istället för arbetare” och ”robotbanor” jämfört med individuella robotar i hemmen. Investeringen och resurskravet per enhet är oerhört mycket mindre i de första exemplen. Vi har nästan 50 procent ensamhushåll i Sverige. Om där ska finnas minst två robotar blir det oerhörda mängder i förhållande per ”enhet” (läs: människa). Om man gör en LCA av produktionen av alla dessa robotar håller det inte måttet för miljömässigt hållbar utveckling. Det är och förblir lösningar för ett fåtal.

Givetvis kan man påverka hur tekniken ska påverka samhället. Exempelvis lägger vi ned kärnkraften så sakteliga i Sverige. Inget konstigt med det. Politik är att vilja (tillräckligt mycket).

Som sagt, roboten i hemmet var bara ett exempel, det är inte det det handlar om (som jag skrev, det är inte det som är poängen). ;) Jag menar att robotar i självkörande bilar blir billigare på sikt och det var det vi pratade om. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

...och på tal om robotar. Bra för den som inte kan/vill bära själv. :) 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, sevensleeper säger:

- du som är i branschen; jag antar att man inte varje dag har en äldre man i rullstol som man måste lämna i en vägkorsning? :) 

Ganska sällan men man får massa olika ibland knepiga adresser, man får läsa en lista med olika förhållningsregler om ditt å datt å är man inte bra på svenska eller hittar bra så ökar såklart risken att nåt blir fel. Det är svårt redan nog för oss som kan svenska, förstå hur det är för nån som inte kan. Det är ju inget rasistiskt det handlar om att man trycker in folk på ansvarsfulla jobb som av olika orsaker inte kan svenska tillräckligt.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
4 minuter sedan, Semmelman säger:

Ganska sällan men man får massa olika ibland knepiga adresser, man får läsa en lista med olika förhållningsregler om ditt å datt å är man inte bra på svenska eller hittar bra så ökar såklart risken att nåt blir fel. Det är svårt redan nog för oss som kan svenska, förstå hur det är för nån som inte kan. Det är ju inget rasistiskt det handlar om att man trycker in folk på ansvarsfulla jobb som av olika orsaker inte kan svenska tillräckligt.

Jag förstår att det finns utmaningar och språkförbistringar inte förenklar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

...och på ämnet:

Waymo har för tillfället 600 stycken självkörande Chrysler Pacifica på de amerikanska vägarna. Waymo har planer på att göra tusentals i-Pace självkörande och dessa ska sedan användas tillsammans med företagets flotta av självkörande Chrysler Pacificor för en framtida taxi-tjänst.


https://www.theverge.com/2018/7/12/17564316/waymo-jaguar-ipace-self-driving-pictures

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja för vanlig taxi för vanliga friska människor är jag helt övertygad självkörande bilar snart kommer ta överhand. De blir ju nästan hälften så billiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns vissa saker man undrar över bara, igår blev jag stoppad av en gubbe med flagga å fick köra i fel riktning i rondellen för de la asfalt, klarar en autonom bil sådant att bryta mot regler när det behövs?

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
26 minuter sedan, Semmelman säger:

Finns vissa saker man undrar över bara, igår blev jag stoppad av en gubbe med flagga å fick köra i fel riktning i rondellen för de la asfalt, klarar en autonom bil sådant att bryta mot regler när det behövs?

Nu har jag ingen aning kan jag börja med att säga, men tillåt mig att gissa: istället för en gubbe med röd flagga kanske bilen får instruktioner från en central trafikbas om att den ska ta en ny väg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, sevensleeper säger:

...

Precis, chauffören hade kunna lösa det tycker man.

Nej. Enkelt uttryckt så ska föraren inte tänka utan bara verkställa trafikledningens beslut. Om en person inte betalar kan föraren antingen själv stå för betalningen (vilket antagligen är OK för kunden (= färdtjänsten)) och köra resenären eller, om körschemat tillåter, hävda att resenären tar sig hem på annat sätt (då ska ju inget betalas), men ändå köra. Skulle någon olycka eller liknande då inträffa hade föraren fått ett helvete med att förklara varför en passagerare finns i fordonet, som skulle vara tomt.

 

Jag har hört att färdtjänstorganisationer inte får neka kontant betalning, det handlade visst om att de har en sorts monopolställning.

Däremot bör de som standard skicka faktura på månadens avgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Enkelt uttryckt så ska föraren inte tänka utan bara verkställa trafikledningens beslut.

Så då blir det ingen skillnad när vi har självkörande taxibilar då. :D

 

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Skulle någon olycka eller liknande då inträffa hade föraren fått ett helvete med att förklara varför en passagerare finns i fordonet, som skulle vara tomt.

Det hade alltså inge godtagits med följande: jag körde hem en man som inte kunde betala?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Mannen med världens längsta naglar har klippt av dem. Ja, vad säger man - Nailed it? :totaltgalen:
 

https://news.sky.com/story/man-with-worlds-longest-fingernails-gets-them-cut-after-66-years-11433975

Redigerad av sevensleeper
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Snubbe har gjort en soljagande robot, så att inte robotens planta dör.
 

https://forum.vincross.com/t/remaking-sharing-human-technology-with-plants-with-hexa/596

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

6 minuter sedan, sevensleeper säger:

Så då blir det ingen skillnad när vi har självkörande taxibilar då. :D

 

Det hade alltså inge godtagits med följande: jag körde hem en man som inte kunde betala?

Nej. Meddelar du att resenären inte betalar förväntas du inte köra personen. Du skulle dessutom kunna lura resenären och kunden, meddela att resenären inte ska åka, stoppa (den kontanta) avgiften i egen ficka och kör hem resenären.

 

Färdtjänst är kollektivtrafik, förväntar du dig att spärrvakten ska släppa in dig i tuben om du säger att du inte kan betala?

 

Vad gäller sjukresor, som ofta fungerar på liknande sätt som färdtjänst (men det är inte samma sak), så kan nämnas att länet här kräver eventuell betalning i bil innan resan påbörjas. Undantaget är resa från sjukhus, då kan det skickas faktura  (eftersom resenären kanske kom till sjukhuset halvdöd, utan pengar och mot sin vilja).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nej. Enkelt uttryckt så ska föraren inte tänka utan bara verkställa trafikledningens beslut. Om en person inte betalar kan föraren antingen själv stå för betalningen (vilket antagligen är OK för kunden (= färdtjänsten)) och köra resenären eller, om körschemat tillåter, hävda att resenären tar sig hem på annat sätt (då ska ju inget betalas), men ändå köra. Skulle någon olycka eller liknande då inträffa hade föraren fått ett helvete med att förklara varför en passagerare finns i fordonet, som skulle vara tomt.

 

Jag har hört att färdtjänstorganisationer inte får neka kontant betalning, det handlade visst om att de har en sorts monopolställning.

Däremot bör de som standard skicka faktura på månadens avgifter.

Skrev fel, det handlade om att de inte får tvinga på folk köp på faktura.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

 

Nej. Meddelar du att resenären inte betalar förväntas du inte köra personen. Du skulle dessutom kunna lura resenären och kunden, meddela att resenären inte ska åka, stoppa (den kontanta) avgiften i egen ficka och kör hem resenären.

Sant. Om man nu tror det om sin anställd.

 

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Färdtjänst är kollektivtrafik, förväntar du dig att spärrvakten ska släppa in dig i tuben om du säger att du inte kan betala?

Jag förväntar mig ingenting, däremot hoppas jag att spärrvakten skulle släppa förbi en gammal man i rullstol om denne inte kunde betala. :) Jag hade inte heller haft några problem att betala för någon om de inte hade pengar, säg att jag står i kassan på ICA och personen framför, säg en äldre person inte har råd att köpa allt denne har tagit - då skulle jag inte ha några problem med att hjälpa till med betalningen för att personen ska få med sig maten från affären.

 

4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Vad gäller sjukresor, som ofta fungerar på liknande sätt som färdtjänst (men det är inte samma sak), så kan nämnas att länet här kräver eventuell betalning i bil innan resan påbörjas. Undantaget är resa från sjukhus, då kan det skickas faktura  (eftersom resenären kanske kom till sjukhuset halvdöd, utan pengar och mot sin vilja).

Yes, det är uppfattat nu, jag har blivit upplyst under dagen. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Bedragare bad om Swish-betalning för parkering.
 

https://www.dn.se/sthlm/bedragare-bad-om-swish-betalning-for-parkering/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, sevensleeper säger:

Sant. Om man nu tror det om sin anställd.

 

Jag förväntar mig ingenting, däremot hoppas jag att spärrvakten skulle släppa förbi en gammal man i rullstol om denne inte kunde betala. :) Jag hade inte heller haft några problem att betala för någon om de inte hade pengar, säg att jag står i kassan på ICA och personen framför, säg en äldre person inte har råd att köpa allt denne har tagit - då skulle jag inte ha några problem med att hjälpa till med betalningen för att personen ska få med sig maten från affären.

 

Yes, det är uppfattat nu, jag har blivit upplyst under dagen. ;) 

Apropå maten: Den rullstolsburne åldringen ska väl få med sig maten även om han inte kan (få någon att) betala? Mat är väl lika viktigt som husrum (vilket man saknar i korsningar)?

Sammantaget kan jag tycka att det luktar åldersdiskriminering; äldre varken kan eller ska ta ansvar för sig själva. De måste tas om hand.

Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 minut sedan, Alix säger:

Apropå maten: Den rullstolsburne åldringen ska väl få med sig maten även om han inte kan (få någon att) betala? Mat är väl lika viktigt som husrum (vilket man saknar i korsningar)?

Sammantaget kan jag tycka att det luktar åldersdiskriminering; äldre varken kan eller ska ta ansvar för sig själva. De måste tas om hand.

Eller?

Har du vaknat på fel sida idag min käre Alix? ;) Hur kan du få det till åldersdiskriminering? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, sevensleeper säger:

Sant. Om man nu tror det om sin anställd.

 

Jag förväntar mig ingenting, däremot hoppas jag att spärrvakten skulle släppa förbi en gammal man i rullstol om denne inte kunde betala. :) Jag hade inte heller haft några problem att betala för någon om de inte hade pengar, säg att jag står i kassan på ICA och personen framför, säg en äldre person inte har råd att köpa allt denne har tagit - då skulle jag inte ha några problem med att hjälpa till med betalningen för att personen ska få med sig maten från affären.

 

Yes, det är uppfattat nu, jag har blivit upplyst under dagen. ;) 

Föraren är ofta anställd av en leverantör till färdtjänstorganisationen.

 

Vad gäller ICA så blir jämförelsen mer korrekt om du jobbar i kassan och själv betalar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, Mattiasgbg säger:

Föraren är ofta anställd av en leverantör till färdtjänstorganisationen.

Okej. 

 

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Vad gäller ICA så blir jämförelsen mer korrekt om du jobbar i kassan och själv betalar.

Absolut, och jag har (faktiskt) sett det hända - att personen i kassan själv löser en vara för en kund. Än är inte medmänskligheten död. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, sevensleeper säger:

Har du vaknat på fel sida idag min käre Alix? ;) Hur kan du få det till åldersdiskriminering? 

Nej,  jag bara undrar varför man per automatik tycker synd om gamlingar. De kanske fortfarande vill respekteras som vuxna och därmed ta ansvar för sina beslut och gärningar? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...