Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

5 minuter sedan, Alix säger:

Om Hans Rosling hade levat hade han talat om för dig att du har fel. Synd att han inte gör det. Nu har alla domedagsprofeter fritt fram. 

Vilken legend ♥️

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Om Hans Rosling hade levat hade han talat om för dig att du har fel. Synd att han inte gör det. Nu har alla domedagsprofeter fritt fram. 

Jag missade tydligen hans prat om klimatförändringar och galna statschefer med kärnvapen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Jag missade tydligen hans prat om klimatförändringar och galna statschefer med kärnvapen.

Nej, han var ju inte domedagsprofet. :byrakrat: Vilket han fick skit för, han ansågs vara för optimistisk. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Alix säger:

Om Hans Rosling hade levat hade han talat om för dig att du har fel. Synd att han inte gör det. Nu har alla domedagsprofeter fritt fram. 

Det finns inget som motbevisar att jag har fel. Sen är det ju inte direkt domedagsprofetior nu när världen ser ut som den gör, finns ju en hel del fakta nuförtiden jämfört med förr. Eller du kanske resonerar som Trump vad gäller exempelvis klimatfrågan och dissar Greta Thunberg och alla miljoner demonstranter världen över? Det är trist när inte folk förstår vad den globala uppvärmningen för med sig, det för med sig krig, fattigdom, svält, det blir en kamp om överlevnad, mer sjukdomar, förmodligen nya pandemier dessutom. Har vi otur har helvetet börjat sätta igång om 10 år och eskalerar, frågan är om Jorden ens blir beboelig om 50 år, och detta var bara ett exempel om inget radikalt görs för att försöka stoppa den globala uppvärmningen, vad gäller det övriga som sker så har ju världen inte fått det direkt bättre senaste tiden, det går exempelvis käpprätt med vården, skolan, våld och kriminalitet här i Sverige, en trend som dessvärre håller i sig. Befolkningsökningen i världen är också ett enormt problem. Världen är verkligen i gungning nu på alla sätt, därför krävs åtgärder redan nu, det måste till radikala förändringar och då är det människor i höga maktpositioner som Måste tänka om och agera nu. Jag är oerhört stolt över Gretas engagemang, det ger effekt och förhoppningsvis kanske det till slut förändrar världen till det bättre, att världsledarna inser hennes budskap och agerar utifrån de fakta hon förmedlar. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Nej, han var ju inte domedagsprofet. :byrakrat: Vilket han fick skit för, han ansågs vara för optimistisk. :rolleyes:

Jag tolkade ditt förra inlägg som att du ansåg att HRs tänkta påståenden om iMarcs inlägg var korrekta.

10 minuter sedan, Alix säger:

Jag har alltid tyckt att kabinpersonalen verkar vara lite off. Är detta svaret? :fundersam:

Räknas det som att få sparken om man inte får förnyad anställning?

Sedan är det där nog en ganska jobbig grej för besättningen. Flygbolagen vill spara pengar och har därför ofta inte mer personal än vad som krävs, vilket ofta innebär två som kör och några, beroende på antal passagerare men ofta 2-4 vid flyg inom Europa, i kabinen. Så om en försvinner blir det svårt att flyga (med passagerare). Är man på hemmabasen är det inga större problem eftersom man kan kalla in ersättare, men att fixa fram en ersättare några timmars flygresa från hemmabasen är lite jobbigare,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, iMarc säger:

Det finns inget som motbevisar att jag har fel. Sen är det ju inte direkt domedagsprofetior nu när världen ser ut som den gör, finns ju en hel del fakta nuförtiden jämfört med förr. Eller du kanske resonerar som Trump vad gäller exempelvis klimatfrågan och dissar Greta Thunberg och alla miljoner demonstranter världen över? Det är trist när inte folk förstår vad den globala uppvärmningen för med sig, det för med sig krig, fattigdom, svält, det blir en kamp om överlevnad, mer sjukdomar, förmodligen nya pandemier dessutom. Har vi otur har helvetet börjat sätta igång om 10 år och eskalerar, frågan är om Jorden ens blir beboelig om 50 år, och detta var bara ett exempel om inget radikalt görs för att försöka stoppa den globala uppvärmningen, vad gäller det övriga som sker så har ju världen inte fått det direkt bättre senaste tiden, det går exempelvis käpprätt med vården, skolan, våld och kriminalitet här i Sverige, en trend som dessvärre håller i sig. Befolkningsökningen i världen är också ett enormt problem. Världen är verkligen i gungning nu på alla sätt, därför krävs åtgärder redan nu, det måste till radikala förändringar och då är det människor i höga maktpositioner som Måste tänka om och agera nu. Jag är oerhört stolt över Gretas engagemang, det ger effekt och förhoppningsvis kanske det till slut förändrar världen till det bättre, att världsledarna inser hennes budskap och agerar utifrån de fakta hon förmedlar. 
 

Vad jag saknar är de kritiska frågorna. Så fort folk accepterar hela budskapet likt en gospel, sväljer allt med hull och hår, blir åtminstone jag väldigt misstänksam.

 

Vad du gör i livet, tänk själv för tusan! yes.gif

 

0D87C0AA-0AA6-4F1E-A032-695DC7F29A1B.jpeg

557A6B52-4F39-479E-8F6A-17C5878CABC6.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, iMarc säger:

Befolkningsökningen i världen är också ett enormt problem.

Jag väljer ut detta för att fråga: Hur då? Befolkningsökningen planar ut medan mängden mat per capita ökar. Se grafer (källor nedan). Det finns annan statistik (livslängd, hälsa, m m) man kan peka på som visar att det kan fungera bra. Ändå är det ”ett enormt problem”. Det är en svartmålning av framtiden som sker. Jag ogillar det starkt. Det är illa nog ändå. Men det innebär naturligtvis inte att vi som Trump ska ignorera allt. Verkliga problem ska vi ta itu med, men domedagsprofeteri ger jag ingenting för. Det skapar bara defaitism och depression. Greta har jag inte berört alls, det får stå för dig.

 

dump.thumb.png.851a2a0df5931ef6d8b875d3c758d944.png

 

370323283_dump1.thumb.png.d7b5ae876d4621c85609aa44c07c2ab2.png

 

https://www.worldometers.info/world-population/
https://en.wikipedia.org/wiki/Agricultural_productivity

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

accepterar hela budskapet likt en gospel, sväljer allt med hull och hår

Ja, det är ett problem. Positiva och negativa trender kan samexistera. The bigger picture needs to be seen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Vad jag saknar är de kritiska frågorna. Så fort folk accepterar hela budskapet likt en gospel, sväljer allt med hull och hår, blir åtminstone jag väldigt misstänksam.

 

Vad du gör i livet, tänk själv för tusan! yes.gif

 

0D87C0AA-0AA6-4F1E-A032-695DC7F29A1B.jpeg

557A6B52-4F39-479E-8F6A-17C5878CABC6.jpeg

Klart jag tänker själv. Ja ser ju vad som sker i världen och bildar naturligtvis min egen uppfattning, sen finns ju fakta också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Ja, det är ett problem. Positiva och negativa trender kan samexistera. The bigger picture needs to be seen.

Men funkar bättre om den enskilde försöker vara mindre godtrogen. Tänk själv! Ställ de kritiska frågorna! Gör du det men ändå tror på Greta så ok, då kan jag åtminstone respektera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Men funkar bättre om den enskilde försöker vara mindre godtrogen. Tänk själv! Ställ de kritiska frågorna! Gör du det men ändå tror på Greta så ok, då kan jag åtminstone respektera det.

Jag tror att Greta på goda grunder är orolig för sin och andra ungas framtid. Hon har egentligen inget eget budskap, hon hänvisar till vetenskapen. I alla fall de delar av vetenskapen som bedömer hur illa vi behandlar vår planet. Jag har inget att invända där. Jag är naturaktiv, miljömupp och antikärnkraft. Dock är jag inte själv intresserad av att delta i väckelserörelser, oavsett om de är religiösa eller vetenskapliga. Det har jag aldrig varit. Jag går inte i demonstrationståg heller. Sådan är jag. Jag arbetar på andra sätt, som gammal murvel är det mer naturligt för mig att verka i det tysta. Jag är varken godtrogen eller arrogant. Det är lätt att bli både det ena eller andra idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Jag väljer ut detta för att fråga: Hur då? Befolkningsökningen planar ut medan mängden mat per capita ökar. Se grafer (källor nedan). Det finns annan statistik (livslängd, hälsa, m m) man kan peka på som visar att det kan fungera bra. Ändå är det ”ett enormt problem”. Det är en svartmålning av framtiden som sker. Jag ogillar det starkt. Det är illa nog ändå. Men det innebär naturligtvis inte att vi som Trump ska ignorera allt. Verkliga problem ska vi ta itu med, men domedagsprofeteri ger jag ingenting för. Det skapar bara defaitism och depression. Greta har jag inte berört alls, det får stå för dig.

 

dump.thumb.png.851a2a0df5931ef6d8b875d3c758d944.png

 

370323283_dump1.thumb.png.d7b5ae876d4621c85609aa44c07c2ab2.png

 

https://www.worldometers.info/world-population/
https://en.wikipedia.org/wiki/Agricultural_productivity

 

 

Ja den statistiken stämmer säkert, faktum är ändå att befolkningsökningen ökar. Det blir svårare att hindra klimatförändringarna ju fler vi blir, med tanke på all konsumtion som är idag så räcker inte jordens resurser särskilt länge om det fortgår. Så börjar inte folk se över sin konsumtion och levnadsvanor så blir det säkerligen bistra tider frampå. Tyvärr styr kapitalismen världen med järnhand, så det är tur att det nu dragit igång ordentligt vad gäller klimatfrågan. Det bör ju som sagt ske en förändring redan nu för att bromsa förloppet. Det är ju trist om Jorden knappt är beboelig om typ 50 år, men vi kanske redan hunnit utrota oss själva med kärnvapenkrig, obotliga pandemier och fan och hans moster. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, iMarc säger:

Jag tänker inte på mig själv nu i första hand utan kommande generation. Det kan bli värre än allt elände du räknar upp inom 20 år. 

Det kan alltid bli värre. Det kan också bli bättre. I mitten av 60-talet fick Barry McGuire en jättehit med Eve of Destruction. Då med Vietnamkriget och Sovjet kändes världen sju gånger värre än i dag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, varför ska de få stanna?* En sådan förhandspolitik underlättar för Johnson, Farage, Rees-Mogg och andra redan privilegierade egoister att genomdriva en hård brexit. Något som regeringen annars är emot. Jag bor i landet med världens absolut smörigaste och inställsamma migrationspolitik. Vad värre är är att den är DUM. Fy tusan vad less jag är på det. Jag ska sluta bry mig, det hjälper ändå inte.

 

*”Om man inte gör något kommer det att innebära att de britter som har uppehållstillstånd förlorar det över en natt om Storbritannien kraschar ur EU”.

 

Jo, visst, men den risken ska de ha insett ända sedan 2016, för ända in i helsicke! :byrakrat:

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

Nej, varför ska de få stanna?* En sådan förhandspolitik underlättar för Johnson, Farage, Rees-Mogg och andra redan privilegierade egoister att genomdriva en hård brexit. Något som regeringen annars är emot. Jag bor i landet med världens absolut smörigaste och inställsamma migrationspolitik. Vad värre är är att den är DUM. Fy tusan vad less jag är på det. Jag ska sluta bry mig, det hjälper ändå inte.

 

*”Om man inte gör något kommer det att innebära att de britter som har uppehållstillstånd förlorar det över en natt om Storbritannien kraschar ur EU”.

 

Jo, visst, men den risken ska de ha insett ända sedan 2016, för ända in i helsicke! :byrakrat:

Den där delen om att de som nu bor/jobbar här ska få lite övergångsregler vid hård brexit (datorn föreslår "grexit") är helt OK, om om inte annat behövs det tid för att kasta ut dem i god ordning. Och tydligen har UK liknande grejer som gäller EU-medborgare. Men permanenta uppehållstillstånd, varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmavbild 2019-10-06 kl. 10.23.38.jpg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Alix säger:

Kan någon tala om för Hans Helighet Kardinalen att sexbrott faller under allmänt åtal och att offren därför inte själva kan välja vad som ska polisutredas. Idiot.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arborelius-om-pedofilmisstankta-prasterna-vi-behover-skarpa-oss

En utredning underlättas sällan av att det eventuella brottsoffret inte vill medverka. Men givetvis kan kyrkan eller vem som helst anmäla misstänka brott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...