Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

marcushedenstrom

Vilken tur att vi som bor på Sveriges framsida inte bidrar till nån smitta. B)

 

Citat

Västsvenskar som firade sportlovet uppe i Åre och Sälen ser enligt regionernas smittskyddsläkare inte ut att ha påverkat den lokala smittspridningen negativt. 
I stället verkar det som att skidresenärer som tagit med sig smittan norrut har hållit sig isolerade och i stället smittat personer i sin närhet.
– De allra flesta verkar ha skött sig väldigt bra, säger Micael Widerström, smittskyddsläkare i region Jämtland Härjedalen.

 

https://www.gp.se/nyheter/sverige/inga-tecken-på-att-göteborgare-ökar-smittspridningen-i-fjällen-1.42060285

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har hyllats för sina insatser i samhället och tagit emot pris av kungen. Nu bedömer polismyndigheten att han är aktiv inom den våldsbejakande islamistiska miljön i Sverige och har därför tagit hans vapen och ammunition.”

 

https://doku.nu/2021/02/26/kungligt-prisad-anklagas-for-valdsbejakande-islamism/

 

Vilken muslim kan man då lita på? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu äntligen, tänkte jag när jag såg rubriken. :yeahbaby:

441997869_Skrmavbild2021-02-27kl_17_41_57.png.9d3d871f754b714de0f6cd5f0def842e.png

 

Men artikeln var bara soppa på en spik om de inlämnade deklarationerna. :ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Pocahontas säger:

Det är inte bara i USA det finns knäppgökar. Ser flera på FB som tror på "Deep State" och andra idiotiska konspirationsteorier. Än vilken grupp man är medlem i på FB så dyker dessa knallhattar upp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, lappen71 säger:

Ser flera på FB

FB=Facebook?

FB=Flashback?

Eller något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Givetvis planeras höghastighetståg för sinnessjukt höga belopp samtidigt som vi brottas med allt möjligt elände till vardags. Lita just därför på att detta blir av och att vi lätt kommer att komma upp i dubbla kostnaden... :totaltgalen:

 

https://www.svt.se/nyheter/trafikverkets-nya-utredning-om-snabbtagen-for-dyrt-att-dra-rals-genom-staderna-1

Med tanke på att vanliga tåg kan gå uppåt 300 kmH så är ju höghastighetståg enbart ett skrytmonument för klåpiga politiker. Se till att det vanliga tåget fungerar så faller fantasierna bort.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Axelman säger:

Med tanke på att vanliga tåg kan gå uppåt 300 kmH så är ju höghastighetståg enbart ett skrytmonument för klåpiga politiker. Se till att det vanliga tåget fungerar så faller fantasierna bort.

Det är omöjligt att få politikerna att bli entusiastiska över något annat än skrytbyggen. De lever i en slags gruppsykos där sådant här ter sig nödvändigt och naturligt. Det är väldigt lätt att göra åt andras pengar. Bara att betala för oss skattebetalare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Axelman säger:

Se till att det vanliga tåget fungerar så faller fantasierna bort.

Det är för trångt på de befintliga spåren i stora delar av landet. Så det behövs nya spår i vilket fall. Frågan är snarare hur stor MER-kostnad man vill ta för att göra tågen mer attraktiva (dvs snabba), jämfört med dagens tåg.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, bättre stambanor för bättre kapacitet. Dra dem där det är billigast. Ignorera kommunpolitiker som blåser säkringar bara för att stationerna inte hamnar centralt. Klart!

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Alix säger:

Visst, bättre stambanor för bättre kapacitet. Dra dem där det är billigast. Ignorera kommunpolitiker som blåser säkringar bara för att stationerna inte hamnar centralt. Klart!

Billigast är inte bäst. 

Sedan vore det ju idiotiskt att ha två stationer, en för fjärrtåg utanför staden och en för regionaltåg inne i staden. Det försvårar ju resandet väsentligt vid tågbyte.

Vid utbyggnaden av västkustbanan så valde Falkenberg en ny station utanför staden, medan Varberg valde en nedgrävd på nästan samma centrala plats som den nuvarande. Men där är det i alla fall bara en station per stad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Telly82 säger:

Billigast är inte bäst. 

Sedan vore det ju idiotiskt att ha två stationer, en för fjärrtåg utanför staden och en för regionaltåg inne i staden. Det försvårar ju resandet väsentligt vid tågbyte.

Vid utbyggnaden av västkustbanan så valde Falkenberg en ny station utanför staden, medan Varberg valde en nedgrävd på nästan samma centrala plats som den nuvarande. Men där är det i alla fall bara en station per stad.

Billigast är bäst för skattebetalarna som inte har någon som helst nytta av järnvägarna. De är i överväldigande majoritet.

 

Givetvis ska man bara ha en station per stad, på sin höjd. Varbergs station återstår att se när/om den blir klar.

 

Forskarna är eniga om att höghastighetståg är en förlustaffär:

 

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/hoghastighetstag-en-forlustaffar-enligt-forskare

 

Jag tror inte att något enda järnvägsprojekt av större magnitud är samhällsekonomiskt lönsam. Det framstår bara som vettigt eftersom man ser fossilt resande som avskräckande. Men det är en logisk kullerbytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Forskarna är eniga om att höghastighetståg är en förlustaffär:

Du menar väl att just de forskarna är eniga? Det var ju bara sex stycken och det framgår inte hur de räknade.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Storbritannien var det under i stort sett hela 1900-talet att vägprojekt fick tillgodoräkna sig samhällsnyttan (bättre framkomlighet, kortare restider etc), medan järnvägsprojekt inte fick göra det. Järnvägsprojekt skulle bära sig på enbart biljettintäkter (persontrafik) och spåravgifter (godstrafik).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Telly82 säger:

Du menar väl att just de forskarna är eniga? Det var ju bara sex stycken och det framgår inte hur de räknade.

Nej, de pratar säkert i nattmössan. Jag är själv ingen expert, så diskussionen får väl bero då. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Nej, de pratar säkert i nattmössan. Jag är själv ingen expert, så diskussionen får väl bero då. :) 

Det finns ju en liten grupp forskare som på allvar hävdar att vi inte har någon klimatkris. Detta trots att forskare är så överens som forskare någonsin blir om att vi faktiskt har en klimatkris.

 

Så frågan är om de sex forskarna i järnvägsfallet är de som representerar majoriteten eller inte. Och hur stor den majoriteten faktiskt är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Högintressant i dessa tider är den kraftigt ökande nätkonferrensen. När pandemin är över kanske företagen inser att det går lika bra att träffas över nätet och det är RIKTIGT dyrt att åka och hälsa på varandra å jobbets vägnar. Pandemin KAN kasta i kull planer om vi radikalt ändrar vårt beteende. Det lär väl inte heller vara sista pandemin.... Vem vill åka smittkollektivt efter detta?

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Telly82 säger:

Det finns ju en liten grupp forskare som på allvar hävdar att vi inte har någon klimatkris. Detta trots att forskare är så överens som forskare någonsin blir om att vi faktiskt har en klimatkris.

 

Så frågan är om de sex forskarna i järnvägsfallet är de som representerar majoriteten eller inte. Och hur stor den majoriteten faktiskt är.

Finns massor av folk som är klimatförnekare, många säger att den globala uppvärmningen går i cykler och avfärdar all fakta avseende människans påverkan vad gäller klimatet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade gärna åkt tåg på många av de resor som jag gör med bil idag p g a Corona. Att sitta och köra är inte så produktivt. Men jag bor bra till för att åka tåg och ser gärna att man uppgraderar tågen. Om det sen ska vara "höghastighet" och vad exakt det innebär (250 km/h, 300 km/h eller 400 km/h) är kanske mer av detaljfrågor. Men bra om det går snabbare och är mer komfortabelt än idag.  
Att flyga är för mycket krångel så om det tar samma tid (inklusive allt väntande, kontroller och bagage) så väljer jag tåget. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Det finns ju en liten grupp forskare som på allvar hävdar att vi inte har någon klimatkris. Detta trots att forskare är så överens som forskare någonsin blir om att vi faktiskt har en klimatkris.

 

Så frågan är om de sex forskarna i järnvägsfallet är de som representerar majoriteten eller inte. Och hur stor den majoriteten faktiskt är.

Fast, samma gäller väl de som är för? Om du hittar några så säger jag bara samma sak. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Fast, samma gäller väl de som är för? Om du hittar några så säger jag bara samma sak. :) 

Precis. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...