Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

8 minuter sedan, Svolder säger:

I Sverige hade han väl max fått ett allvarligt ajabajasamtal, ett mångfärgat plastarmband och en fika med nygräddad kanelbulle.

Han hade varit tvungen att sjunga med i We shall overcome också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jurist angående vad Assange riskerar i USA:

 

”Can Julian Assange be charged with additional offences once he has been extradited to the United States? The Guardian’s legal affairs correspondent, Owen Bowcott, has this answer.

Normal practice is that anyone extradited can only be prosecuted in the country that sought them for the offences specified on the extradition indictment. That restriction is known as the Rule of Specialty. But there are two possible but difficult to use exemptions.

The first is that if it could be argued new information had come to light since his extradition, extra charges could conceivably be brought. “That almost never happens,” said Nick Vamos, the former head of extradition at the Crown Prosecution Service who is a partner at the London law firm peters and Peters. “American prosecutors would also have to seek the consent of the UK to bring in further charges.”

The second exemption covers what happens after someone has been extradited, convicted and then chooses to remain in the country. Essentially the extraditing country has to allow the prisoner time to run away after they have served their sentence.

“After a short period, however, usually two months,” Vamos explained, “anyone who remained in the same country would be deemed to be treated like a local citizen and could be charged for other offences.”

Neither conditions are likely to be met in Assange’s case. “The US has only put one charge on the indictment and it carries the maximum term of five years in prison. Assange has the opportunity to assent to it. It’s relatively light sentence by US standards,” said Vamos.”

 

https://www.theguardian.com/media/live/2019/apr/11/wikileaks-founder-julian-assange-arrested-at-the-ecuadorean-embassy-live-updates

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Jurist angående vad Assange riskerar i USA:

 

”Can Julian Assange be charged with additional offences once he has been extradited to the United States? The Guardian’s legal affairs correspondent, Owen Bowcott, has this answer.

Normal practice is that anyone extradited can only be prosecuted in the country that sought them for the offences specified on the extradition indictment. That restriction is known as the Rule of Specialty. But there are two possible but difficult to use exemptions.

The first is that if it could be argued new information had come to light since his extradition, extra charges could conceivably be brought. “That almost never happens,” said Nick Vamos, the former head of extradition at the Crown Prosecution Service who is a partner at the London law firm peters and Peters. “American prosecutors would also have to seek the consent of the UK to bring in further charges.”

The second exemption covers what happens after someone has been extradited, convicted and then chooses to remain in the country. Essentially the extraditing country has to allow the prisoner time to run away after they have served their sentence.

“After a short period, however, usually two months,” Vamos explained, “anyone who remained in the same country would be deemed to be treated like a local citizen and could be charged for other offences.”

Neither conditions are likely to be met in Assange’s case. “The US has only put one charge on the indictment and it carries the maximum term of five years in prison. Assange has the opportunity to assent to it. It’s relatively light sentence by US standards,” said Vamos.”

 

https://www.theguardian.com/media/live/2019/apr/11/wikileaks-founder-julian-assange-arrested-at-the-ecuadorean-embassy-live-updates

Tyvärr visste inte JA det där när han smet in på Ecuadors ambassad. Om USA av någon anledning skulle vilja åtala honom för något annat, som kanske kan ge dödsstraff, när han väl är i USA, vad skulle hindra dem? Är den där Regeln lag i USA? För övrigt tycker jag det är ganska knasigt att behöva förhandla om åtalspunkter i förväg. I Sverige har jag för mig att det där var aktuellt när en av Malexandermördarna (Tony?) smet till Costa Rica.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tyvärr visste inte JA det där när han smet in på Ecuadors ambassad. Om USA av någon anledning skulle vilja åtala honom för något annat, som kanske kan ge dödsstraff, när han väl är i USA, vad skulle hindra dem? Är den där Regeln lag i USA? För övrigt tycker jag det är ganska knasigt att behöva förhandla om åtalspunkter i förväg. I Sverige har jag för mig att det där var aktuellt när en av Malexandermördarna (Tony?) smet till Costa Rica.

Det ingår i utlämningsavtalen som länder skriver med varandra. Pacta sunt servanda. Vad mer kan man säga om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Alix säger:

Det ingår i utlämningsavtalen som länder skriver med varandra. Pacta sunt servanda. Vad mer kan man säga om det?

Exempelvis att avtal kan brytas (som INF) och att domstolar ska döma enligt gällande lag, som kanske inte nämner sådana avtal. Storbritannien kan inte direkt släpa iväg USA till någon domstol om de inte vill följa avtalet. Internationella så kallade lagar verkar inte behandla alla lika alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Exempelvis att avtal kan brytas (som INF) och att domstolar ska döma enligt gällande lag, som kanske inte nämner sådana avtal. Storbritannien kan inte direkt släpa iväg USA till någon domstol om de inte vill följa avtalet. Internationella så kallade lagar verkar inte behandla alla lika alltid.

Det tror jag inte på för ett ögonblick. Varför skulle USA riskera sitt utlämningsavtal för en enda person? Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Det tror jag inte på för ett ögonblick. Varför skulle USA riskera sitt utlämningsavtal för en enda person? Varför?

För att man inte tror sig kunna få personen utlämnad om man berättar vad man vill göra? Istället för att göra som de gjorde med Öcalan. Inget jag tror är relevant i JAs fall, att han lever är knappast något hot mot USA. Samtidigt kommer givetvis sådant beteende att försvåra framtida avtal av alla möjliga sorter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

För att man inte tror sig kunna få personen utlämnad om man berättar vad man vill göra? Istället för att göra som de gjorde med Öcalan. Inget jag tror är relevant i JAs fall, att han lever är knappast något hot mot USA. Samtidigt kommer givetvis sådant beteende att försvåra framtida avtal av alla möjliga sorter.

USA flexar musklerna lite lagom och tänker låsa in Assange om de får chansen, men inte mer än de har sagt. Det behöver de inte. Jag skulle bli extremt förvånad om det bleve på annat sätt. Fast med Trump vet man förstås aldrig. Å andra sidan, i alla fall förr, vad han närmast besatt av Wikileaks.
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Trump är en narr vet vi. Men angående Wikileaks är han direkt fånig: 

 

”When Donald Trump was in Ohio, he declared: “Boy, I love reading WikiLeaks.” In Michigan, he proclaimed: “This WikiLeaks is like a treasure trove.” In Pennsylvania, he confessed: “WikiLeaks, I love WikiLeaks.”

It was the run-up to the 2016 presidential election and Trump was WikiLeaks’ number one salesman. But on Thursday, with the website’s founder Julian Assange under arrest, the US president was singing a different tune. “I know nothing about WikiLeaks,” Trump said. “It’s not my thing.”

The jarring shift illustrated, critics say, the shameless opportunism and hypocrisy of president.”

 

Artikel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”The artist Hervé di Rosa told Le Monde his reaction was one of “total incomprehension”. He said: “My characters – whatever their colour, gender or physical characteristics – have always had large red lips.” He told French TV he was “taken aback” by the petition.”

 

Missförstådd konstnär... :D 

 

Artikel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Pocahontas säger:

Allt fler blir hämningslösa idioter ju längre tiden går. 

Detta beroende av för mycket användande av sociala medier, grupptryck, wannabee, digitaliseringen, kapitalismen och globaliseringen. 

Just sociala medier/digitaliseringen är tydliga exempel på hur människor sitter hemma i sitt kyffe och vräker ur sig saker i sociala medier som de aldrig någonsin medvetet skulle göra i verkligheten. Och ju längre de håller på med sånt desto mer asociala, fördummade blir de, när de inte tar del av den riktiga verkligheten bortom datorskärmen/mobilen/surfplattan etc. 

Folk var mer sociala och lyckligare förr när inte internet fanns. 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

 

Folk var mer sociala och lyckligare förr när inte internet fanns. 

Folk förändras inte så mycket. Före internet visste du inte om att det fanns så många idioter men de satt ute i stugorna och mumlade. Antalet har inte ändrats nämvärt, men när alla har fått en megafon så gör mega-fånarna sig tydliga och man undrar var de kom från. Men de var där hela tiden. Fast tystare.

...

Jag har en dotter utanför örebro med man och en niomånaders baby. Vi facetajmar en hel del.  Tänk att kunna interagera med en dotter och hennes bäbis på det sättet! Otroligt socialt och lyckligt.

:pompoms::bultandehjarta:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Axelman säger:

Folk förändras inte så mycket. Före internet visste du inte om att det fanns så många idioter men de satt ute i stugorna och mumlade. Antalet har inte ändrats nämvärt, men när alla har fått en megafon så gör mega-fånarna sig tydliga och man undrar var de kom från. Men de var där hela tiden. Fast tystare.

...

Jag har en dotter utanför örebro med man och en niomånaders baby. Vi facetajmar en hel del.  Tänk att kunna interagera med en dotter och hennes bäbis på det sättet! Otroligt socialt och lyckligt.

:pompoms::bultandehjarta:

Men jag tror många som i princip bara kommunicerar digitalt blir mer och mer asociala i det verkliga livet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, iMarc säger:

Men jag tror många som i princip bara kommunicerar digitalt blir mer och mer asociala i det verkliga livet. 

 

Folk som bara kommunicerar digitalt var med största säkerhet anti-social irl innan internet. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, iMarc säger:

Men jag tror många som i princip bara kommunicerar digitalt blir mer och mer asociala i det verkliga livet. 

Det är som jag skrev. Det förändrar ganska litet. Det blir bara tydligare. Den som är slö blir slöare. Den som är aktiv drar fördelarna och blir aktivare. Osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Men jag tror många som i princip bara kommunicerar digitalt blir mer och mer asociala i det verkliga livet. 

Undrar det, för i verkliga livet kan de inte vara anonyma.

1 timme sedan, lappen71 säger:

 

Folk som bara kommunicerar digitalt var med största säkerhet anti-social irl innan internet. 

Men de kunde inte vara anonyma på samma sätt som nu, och därmed är det värre nu (på nätet).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Undrar det, för i verkliga livet kan de inte vara anonyma.

Men de kunde inte vara anonyma på samma sätt som nu, och därmed är det värre nu (på nätet).

 

100% sant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

Jaha, nu är det bara att vänta på att islamisterna tar makten och inför sharia... Det är bara ett fåtal som ropar efter demokrati. De stora breda massorna vill ha något helt annat. Det vet vi efter den så kallade ”arabiska våren”. Och jag har inte fel bara för att jag är en cyniker.

USA är väl tillräckligt mycket kompis med Saud för att låna några baser och kunna köra in ett hangarfartyg eller två i Röda havet? Sedan är det bara att börja kriga.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Filipstad håller på att knäckas av skenande socialbidrag. Staten flyr sitt ansvar för flyktingvågen 2015 och lämnar utsatta kommuner i sticket. ...
Filipstad har flest socialbidragstagare i hela landet i relation till befolkningen. Av stadens drygt 10 000 invånare är över 2 000 utomeuropeiskt födda. Hela 80 procent av de vuxna i den gruppen saknar jobb och ytterligare tio procent befinner sig i arbetsmarknadspolitiska åtgärder ...

Hultgren menar att det även finns kulturella skillnader som försvårar etableringen. Nyanlända från extremt fattiga delar av världen kan vara nöjda med att ha mat för dagen, varmt och kallt vatten i kranen och tak över huvudet.

- Det är en enorm resa mellan olika världar. När man redan har rätt till försörjningsstöd och bostadsbidrag finns inte alltid incitamenten att arbeta.”

 

Bara början, dessvärre. Kommundöden. :( 

 

Artikel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del ska givetvis låsas in tills vidare eller åtminstone leva med fotboja/anmälningsplikt. Här har vi en pedofil som lämnas vind för våg och därför kan hitta nya offer. Män dä ä jö så hämskt att setta i finkan, så dä kan man inte begära! :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...