Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

7 timmar sedan, Alix säger:

Många verkar tycka att Malin Björk (V) ska gå fri från kritik. Till skillnad från Bengtzboe (M) och Svantesson (M). Jag är faktiskt förvånad. Men borde väl inte vara det.

Av Bengtzboe, Svantesson och Björk är det bara Bengtzboe som förundersöks för misstänkt bedrägeri och misstänkt brott mot folkbokföringslagen. Svantesson och Björk har inte gjort fel, men däremot har Svantesson utnyttjat sitt Örebroboende och sommarstugeboende i Nora på ett sätt som gynnat henne ekonomiskt. Hon är ju en högre skolans ekonom, så hon vet vad hon gör. Allt enligt reglerna, men för många moraliskt tveksamt. Hos Malin Björk har man hittills inte hittat något liknande. Hon har varit öppen med vilka pengar hon fått och hur de använts, helt enligt regelverket.

 

Den här uträkningen av Svantessons inkomster, traktamenten, (bidrag Ha, ha!) skatt etcetera visar rätt tydligt hur hennes ekonomi sett ut de 12 år det handlar om. Smart eller klandervärt? Välj själv.

 

OBS! Inte jag som räknat eller skriver.

_____________________________________________________________

 

Svantesson tjänar mellan 1.2-1.4 miljoner/år vilket innebär att hon betalar 57% i skatt med statlig skatt (marginalskatt), värnskatt och genomsnittlig kommunalskatt.
Eftersom bostadsersättningarna och traktamentet på 110 kr är skattefria blir de väldigt förmånliga för henne som annars hade betalt mycket i skatt.

Under de 2 1/2 år hon var skriven i fritidshuset i Nora hade hon exempelvis behövt tjäna 290 700 kr för att få ut de 125 000 kr som hon fick från riksdagen.

Men de 248 000 kr extra hon under totalt 12 år betalat i skatt i Örebro län enligt Mikael Oscarsson bleknar i jämförelse med de ersättningar hon fått under 12 år i riksdagen. Jag tycker inte att alla är oskäliga, det har gällt olika bostäder men för att få perspektiv på vad skattskrivningen i Örebro län inneburit kan man titta på det skattefria traktamentet om 110kr/dag som hon fått för varje dag i Stockholm. Det är ändå en liten del av hela uträkningen

Om vi är generösa och ger henne 2 månaders semester utanför Stockholm per år innebär det följande.
Årligen - 33 400 kr.
Under 12 år i riksdagen - 400 800kr
För att få detta efter skatt hade Svantesson behövt tjäna - 933 209kr.

Naturligtvis har det lönat sig för Svantesson att vara bosatt i Örebro län.

 

_____________________________________________________________

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Telly82 säger:

Du implicerade ganska starkt att Malin var en fuskare och att du också skulle fuska. Det var vad du skrev, men kanske inte vad du menade.

Nej jag implicerade inte någonting angående Malin, det är bara ni på vänstersidan som läser in saker som inte finns, vore så mycket enklare om alla bara läste och replikerar på vad som skrivs och inte applicerar på andra sina egna inbillningar. Men om du nu missuppfattade mig så bör du väl vid det här laget förstått att jag inte har någon synpunkt på Malin, inte det minsta.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Semmelman säger:

ni på vänstersidan

Där befinner jag mig inte.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 minuter sedan, Telly82 säger:

Där befinner jag mig inte.

Sorry för det. Ber om ursäkt om jag bunta ihop dig med dom. :D

Redigerad av Semmelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Semmelman säger:

Sorry för det. Ber om ursäkt om jag bunta ihop dig med dom. :D

Se, det är fler som läser in sånt som inte finns......:totaltgalen:

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå kan va lätt hänt. :)

Men jag ber om ursäkt om jag råka förolämpa någon så grovt på fel grunder. :D

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Semmelman säger:

Jodå kan va lätt hänt. :)

Men jag ber om ursäkt om jag råka förolämpa någon så grovt på fel grunder. :D

Så ska det låta. Om bara fler hade den inställningen....... :respekt: Ska man förolämpa ska det vara rätt grunder! :hihihi:

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1558479641?quality=70&format=auto

 

Lars Adaktusson (KD) röstade emot aborträtt 22 gånger.

 

Han säger:

 

”Det kan tyckas märkligt att man som parlamentariker röstar mot förslag som kan vara både viktiga och rätt i sak. Men det händer emellanåt och det är väsentligt för att motverka de krafter som konsekvent arbetar för att EU ska växa och lägga under sig mer makt”.

 

Vilket skitsnack. Han är helt enkelt emot abort. Uselt och fegt av honom att inte tillstå det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är EU-val idag i UK. Horribla siffror för tories och labour att vänta. Farage och libdem lär gå kraftigt fram. May avgår nog. Håhåjaja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1558593364?quality=70&format=auto

”Sometimes it's hard to be a woman
Giving all your love to just one man.
You'll have bad times
And he'll have good times, 
Doin' things that you don't understand
But if you love him you'll forgive him,
Even though he's hard to understand
And if you love him oh be proud of him,
'Cause after all he's just a man 
Stand by your man,
Give him two arms to cling to,
And something warm to come to 
When nights are cold and lonely
Stand by your man,
And show the world you love him
Keep giving all the love you can
Stand by your man
Stand by your man,
And show the world you love him
Keep giving all the love you can
Stand by your man”


Frostenson bryter tystnaden i ny bok – ”groteska överdrifter, lögner och förtal”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
2019-05-22 på 18:48, Alix säger:

Jag nöjde mig med att tända eld på maskrosor som liten. Jag tyckte att det brann tillräckligt bra.

3 timmar sedan, Alix säger:

UK nekar EU-medborgare att rösta. Landets moraliska upplösning i politisk mening verkar vara total.

 

Stephen Fry berättar om den sanna bakgrunden till Brexit:

 

 

A very skilful deception, indeed...

Han nämner inte alls det parlamentariska bråket om vem som ska bli PM (både direkt efter May och efter nästa val). Sedan verkar han tycka att det är bra att EU lägger sig i telefonoperatörers prissättning. Och jag som trodde att EU sysslade med marknadsekonomi :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag nöjde mig med att tända eld på maskrosor som liten. Jag tyckte att det brann tillräckligt bra.

Han nämner inte alls det parlamentariska bråket om vem som ska bli PM (både direkt efter May och efter nästa val). Sedan verkar han tycka att det är bra att EU lägger sig i telefonoperatörers prissättning. Och jag som trodde att EU sysslade med marknadsekonomi :(

Jag eldade nyckelpigor... Å andra sidan brann de dåligt och kremeringen orsakade ingen utryckning.

 

Det finns bara blandekonomier. Främst handlar det om konsumentskydd. Företag är nämligen bättre skickade att lura kunder än tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
34 minuter sedan, Alix säger:

Jag eldade nyckelpigor... Å andra sidan brann de dåligt och kremeringen orsakade ingen utryckning.

 

Det finns bara blandekonomier. Främst handlar det om konsumentskydd. Företag är nämligen bättre skickade att lura kunder än tvärtom.

Jag har något minne av att det byggdes nöjesfält för nyckelpigor.

 

Visst, men jag tycker att det känns konstigt när EU (eller andra) ska ställa krav på sådant trams (relativt sett). Varför inte lagstifta om pris på mjölk, kalsonger, bilar... Och varför maxpris på tobak, men inte på brännvin???

 

Dessutom handlar det där om telefonipriser delvis om att skapa en (konstgjord) marknad istället för att låta marknaden sköta sådant själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Dessutom handlar det där om telefonipriser delvis om att skapa en (konstgjord) marknad istället för att låta marknaden sköta sådant själv.

För inte så länge sedan så var det så in i hel*ete dyrt att ringa till/från andra länder inom EU. Så, nej, marknaden är inte lämplig att sköta vare sig prissättning eller något annat utan någon som helst reglering.

Ta som exempel elbolagen som bara höjer nätavgiften utan rimlig anledning. Där har de ju ingen konkurrens. Riksdagen lyckades ju inte stifta en tillräckligt stark lag mot orimliga priser och då måste vi betala om vi vill ha el.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
3 minuter sedan, Telly82 säger:

För inte så länge sedan så var det så in i hel*ete dyrt att ringa till/från andra länder inom EU. Så, nej, marknaden är inte lämplig att sköta vare sig prissättning eller något annat utan någon som helst reglering.

Ta som exempel elbolagen som bara höjer nätavgiften utan rimlig anledning. Där har de ju ingen konkurrens. Riksdagen lyckades ju inte stifta en tillräckligt stark lag mot orimliga priser och då måste vi betala om vi vill ha el.

Då kanske EU ska ge fan i att samtidigt hylla marknadsekonomi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Då kanske EU ska ge fan i att samtidigt hylla marknadsekonomi?

Marknadsekonomi funkar ju bara till en viss gräns, samma med planekonomi. Drar man dessa till sin(a) spets(ar) så funkar ju ingenting, praktiskt taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte minst saknar kunder och konsumenter insiderinformation. ”Jag köpte en ny mac igår! Och så kom det en ny modell idag...” Just det där är inte reglerat, det är fritt (fram att luras).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
11 minuter sedan, Telly82 säger:

Marknadsekonomi funkar ju bara till en viss gräns, samma med planekonomi. Drar man dessa till sin(a) spets(ar) så funkar ju ingenting, praktiskt taget.

Jag håller med, men EU kanske bör formulera om sig lite:

 

Citat

EU har som mål att

  • främja freden, sina värderingar och människors välfärd
  • erbjuda frihet, säkerhet och rättvisa utan inre gränser
  • verka för hållbar utveckling som bygger på välavvägd ekonomisk tillväxt och prisstabilitet, marknadsekonomi med hög konkurrenskraft, full sysselsättning och sociala framsteg och miljöskydd
  • ...

https://europa.eu/european-union/about-eu/eu-in-brief_sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
3 minuter sedan, Alix säger:

Inte minst saknar kunder och konsumenter insiderinformation. ”Jag köpte en ny mac igår! Och så kom det en ny modell idag...” Just det där är inte reglerat, det är fritt (fram att luras).

Fast det blir ju lite konstigt om man ska tvingas offentliggöra produktsläpp i förväg? Då riskerar vi att hamna i "Jag köpte en ny mac igår! Och idag offentliggjorde Apple, enligt nytt EU-direktiv, att en ny modell släpps om en vecka..." Och ska det bara gälla stora företag eller alla försäljare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...