Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

23 timmar sedan, Telly82 säger:

Nästa krig kommer förmodligen att handla om tillgången till sötvatten.

Ser ut som om nästa slag kommer att stå om söta ukrainska damer.... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Alix säger:

”Halterna av corona i avloppsvattnet har stabiliserats


Halterna av viruset är fortsatt hög i avloppsvattnet i Göteborg men uppgången som varit de senaste veckorna är bruten. Det visar mätningar från Göteborgs universitet.

– Det är fortfarande många smittade, men det går äntligen åt rätt håll. Omikron dominerar stort men vi har kvar deltavarianten, konstaterar Heléne Norder, adjungerad professor, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet och mikrobiolog på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i ett pressmeddelande från GU.

Undersökningarna av avloppsvattnet i Göteborg har pågått sedan februari 2020. Nivåerna just nu är de högsta under hela pandemin, men uppgången är nu bruten alltså.” /SVT
 

The bottom is nådd! :crossfingers:

Jag ställer mig frågan:

Om nivåerna är de högsta just nu - Hur vet man då att uppgången är bruten?

Det vet man väl inte förrän nivåerna går ner.....??? :hihihi:

Redigerad av MacHedda
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, MacHedda säger:

Jag ställer mig frågan:

Om nivåerna är de högsta just nu - Hur vet man då att uppgången är bruten?

Det vet man väl inte förrän nivåerna går ner.....??? :hihihi:

Tror det kallas platåfas i sammanhanget. :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.761872/microsoft-fortjust-over-windows-11s-anvandarsiffror

 

Nedanstående gäller jobbdatorn. 

Jag är verkligen inte förtjust över Windows 11:

Det installerades av Windows Update utan min vetskap och definitivt utan mitt godkännande. :ThumbsDown:

Krångligare att visa skrivbordet (finns inte på kontextmenyn i aktivitetsfältet längre).

Krångligare att visa Aktivitetshanteraren (finns inte på kontextmenyn i aktivitetsfältet längre).

Kontextmenyn på en fil i Explorer är praktiskt taget värdelös. För att hitta det man verkligen vill använda måste man i den första menyn välja "Visa fler alternativ".

I Explorer kan man inte längre välja en ikon på en fil, där själva .ico-filen ligger på en central plats (serverdisk). Man måste lägga .ico-filerna lokalt på varenda PC.

 

Man kan visserligen fixa i registret (på Windows 10 ifall man lyckligen har det kvar) så att Windows 11 inte installeras automatiskt, men då får man inga andra uppdateringar heller. :ThumbsDown:

 

Skulle kanske postat i Klagomuren i stället? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Svolder säger:

Jag är förtjust över att Windows 11 inte kan installeras på min PC (för gammal CPU). I och med det har jag respit till 2025 innan uppdateringarna för Windows 10 upphör, och sedan kanske jag kan övergå till att uteslutande köra Linux :)

2025 får du gå över till en Doro... :hihihi:

Skärmavbild 2022-01-26 kl. 17.23.52.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, MacHedda säger:

Jag ställer mig frågan:

Om nivåerna är de högsta just nu - Hur vet man då att uppgången är bruten?

Det vet man väl inte förrän nivåerna går ner.....??? :hihihi:

Det man snackar om är väl att andraderivatan av smittspridningen = 0? Alltså platå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det man snackar om är väl att andraderivatan av smittspridningen = 0? Alltså platå.

...

(Tänkte fel.)

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Telly82 säger:

...

(Tänkte fel.)

Mitt förra inlägg var inspirerat av

Citat

In the fall of 1972 President Nixon announced that the rate of increase of inflation was decreasing. This was the first time a sitting president used the third derivative to advance his case for reelection.

Inledningen till kapitel 4 (More Applications of differentiation) i Calculus av Adams/Essex, som hänvisar till ett äldre citat av en Hugo Rossi.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Svolder säger:

Jag är förtjust över att Windows 11 inte kan installeras på min PC (för gammal CPU). I och med det har jag respit till 2025 innan uppdateringarna för Windows 10 upphör, och sedan kanske jag kan övergå till att uteslutande köra Linux :)

Jag med. Har den bästa i5 men den stöds inte. Däremot stöds en gammal trött AMD CPU i en äldre dator. Vidare stöds inte Windows 11 för en nästan flang ny dator min mor köpte för 1 år sedan. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Alix säger:

Windows 11 går att installera på de flesta datorer, men inte via det inbyggda uppdateringssystemet. Läs mer:

 

https://support.microsoft.com/en-us/windows/installing-windows-11-on-devices-that-don-t-meet-minimum-system-requirements-0b2dc4a2-5933-4ad4-9c09-ef0a331518f1

Citat

If you're experiencing issues after upgrading to Windows 11 and your device does not meet the minimum system requirements, we recommend you go back to Windows 10. Select Start > Settings > System > Recovery > Go back. 

This option is only available for 10 days following your upgrade

Idiotiskt att man bara har tio dagar på sig. :ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Svolder säger:

Allt är en vanesak och det man inte är van vid känns idiotiskt.

Jag supportar och har supportat släktingar, vänner och grannar med Windows under många år och är en hårt prövad man. Jag fick dock brorsan att köpa en M1-mini ifjol. Exfrun har en Chromebook på min inrådan. Döttrarna har mac. Sonen, en gibbare, klarar sin Windows själv. Just nu verkar jag befinna mig i stormens öga och det är ovanligt omfångsrikt, tydligen. ^_^ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Allt är en vanesak och det man inte är van vid känns idiotiskt.

Somliga är vana att gå över ån efter vatten....default_laugh.png.27bee9fe853d31d6e6e17510e3956410.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Somliga är vana att gå över ån efter vatten....default_laugh.png.27bee9fe853d31d6e6e17510e3956410.png

Eller som elektrikerna säger: Man ska inte gå över Ohm efter Watten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Telly82 säger:

Eller som elektrikerna säger: Man ska inte gå över Ohm efter Watten.

Ytterst spännande. :sleeping:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan lite komiskt att se mediernas frågor angående dagens covid-19-pressis. FoHM:s talesperson försöker tålmodigt förklara att smittspridning inte längre leder till ökad sjukhusvård och död som förr. Jag gissar att massmedierna vägrar inse att det här snart slutar vara det hetaste bevakningsområdet... :hihihi: 

 

Slopade restriktioner ser ut att hända 9 februari. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Alix säger:

Slopade restriktioner ser ut att hända 9 februari. :)

Fellåt, lättade restriktioner ska det vara. Detta är ju Sverige så vi lär ha kvar restriktioner under låååång tid. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Svolder säger:

Restriktionerna är väl en arbetsmarknadspolitisk åtgärd för att kompensera för att vi dragit ner på sjukvården så att inte de fåtaliga som finns kvar sliter ihjäl sig? De kommer nog aldrig att försvinna nu när vi väl fått dem...

Precis. Och om restriktionerna inte blir kvar kommer ju gamla och sköra på olika boenden att smittas med lite vad som helst. Visserligen var det så innan också men nu har ju folket fått upp ögonen för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Än så länge har jag inte känt av något.... av Coronan...

Inte fått klarlagt om jag fick en släng av den för snart ett år sedan heller

 

Hade bara huvudvärk en några timmar en dag och som trycktes bort med två Alvedon...

Sen tog det några veckor tills min fru påminde mig om att gödselspridare verkligen luktar om man hamnar precis bakom den...  jag kände absolut ingenting..

 

När vi kom hem fick jag det bekräftat att mitt luktsinne helt lagt av.

Testade allt möjligt jag hade hemma.. helt borta...

Sen den "chocken" har jag varit och gjort flera undersökningar, magnetröntgat skallen, gjorde lukttester...på den sistnämnda kunde jag svagt förnimma bittermandel i flaska..

Skitjobbigt, näst intill deprimerande...kan komma tillbaka..sköterskan jag gjorde lukttester hos senast sa att det finns de som fått sinnet tillbaka efter flera år..men inte av att ha mist den pga Corona..

Får hoppas att det sker ändå för mig...

Skärmavbild 2022-01-28 kl. 18.00.55.jpg

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Pocahontas säger:

 

Än så länge har jag inte känt av något.... av Coronan...

Inte fått klarlagt om jag fick en släng av den för snart ett år sedan heller

 

Hade bara huvudvärk en några timmar en dag och som trycktes bort med två Alvedon...

Sen tog det några veckor tills min fru påminde mig om att gödselspridare verkligen luktar om man hamnar precis bakom den...  jag kände absolut ingenting..

 

När vi kom hem fick jag det bekräftat att mitt luktsinne helt lagt av.

Testade allt möjligt jag hade hemma.. helt borta...

Sen den "chocken" har jag varit och gjort flera undersökningar, magnetröntgat skallen, gjorde lukttester...på den sistnämnda kunde jag svagt förnimma bittermandel i flaska..

Skitjobbigt, näst intill deprimerande...kan komma tillbaka..sköterskan jag gjorde lukttester hos senast sa att det finns de som fått sinnet tillbaka efter flera år..men inte av att ha mist den pga Corona..

Får hoppas att det sker ändå för mig...

Skärmavbild 2022-01-28 kl. 18.00.55.jpg

Kanske inte till någon hjälp, men den här sajten har jag tipsats om, och sedan tipsat mina döttrar, som båda tappade lukt och smak i covid-19. Fast de har lyckligtvis återhämtat sig. Hoppas du gör det också! :crossfingers:

 

https://www.lukttraning.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Alix säger:

Kanske inte till någon hjälp, men den här sajten har jag tipsats om, och sedan tipsat mina döttrar, som båda tappade lukt och smak i covid-19. Fast de har lyckligtvis återhämtat sig. Hoppas du gör det också! :crossfingers:

 

https://www.lukttraning.se/

Tack för länken, ska omgående börja testa 🙏

 

Glömde nämna att mitt smaksinne verkar Ok..

Redigerad av Pocahontas
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Tack för länken, ska omgående börja testa 🙏

 

Glömde nämna att mitt smaksinne verkar Ok..

Men ditt ursinne är intakt? default_laugh.png.2629f51ca99cbbcee773108c879b4ca1.png

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenskarnas förtroende för sjukvårdens förmåga att hantera covid-19 har sjunkit kraftigt. Ändå är det ingen förtroendekris, heter det. Nähä, när är det det då? Skämt åsido, givetvis är det en förtroendekris. Man kan inte hänvisa till att det fortfarande är dubbelt så många som har förtroende än som inte har det. Om procenttalen hade handlat om ett företags vinst eller börsen hade det sannerligen varit kris.

 

https://www.hallandsposten.se/nyheter/sverige/förtroendet-för-sjukvården-sjunker-1.64739342

 

(HP för min egen tidning lägger även TT bakom betalvägg)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...