Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

45 minuter sedan, Alix säger:

Nu är Palmeutredningen nedlagd, och mördaren utsedd, så nu utreds ingenting mer. :D 

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/man-tog-pa-sig-palmemordet-skickade-tomhylsor-till-polisen

Man får inte ha bråttom när det ska utredas. Nu har en person som skrev ett brev för snart 36 år sedan identifierats. Brevet skrevs för att brevskrivaren var irriterad på saker som inträffade minst 19 år tidigare.

 

En Palmerelaterad grej, är meningen "Statsministern väljs av riksdagen, sedan 1975 på talmannens förslag, och det är talmannen som utfärdar förordnandet på riksdagens vägnar." korrekt?

Som jag tolkar det är det talmannen som väljer, sedan kan riksdagen/kammaren säga nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Jag misstänker att @Telly82 skapar en hel del sådana virus just nu.

Det var nog mer skapande för några dagar sedan. Känner mig rätt OK just nu.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

En Palmerelaterad grej, är meningen "Statsministern väljs av riksdagen, sedan 1975 på talmannens förslag, och det är talmannen som utfärdar förordnandet på riksdagens vägnar." korrekt?

Som jag tolkar det är det talmannen som väljer, sedan kan riksdagen/kammaren säga nej.

Ja, talmannen väljer vem som ska föreslås som statsminister. Det krävs en majoritet av riksdagens ledamöter för att säga nej. I annat fall utses statsministern så som talmannen har föreslagit. Förmodligen röstade han nej nu senast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Förmodligen röstade han nej nu senast.

Jag trodde inte att talmannen röstade? :fundersam:

 

 

 

:hihihi: 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Ja, talmannen väljer vem som ska föreslås som statsminister. Det krävs en majoritet av riksdagens ledamöter för att säga nej. I annat fall utses statsministern så som talmannen har föreslagit. Förmodligen röstade han nej nu senast.

Texten kommer för övrigt från https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_statsminister (första stycket).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag misstänker att @Telly82 skapar en hel del sådana virus just nu.

Definitionsfråga, jag tror att det är viruset som förökar sig i hans celler. Eller kanske inte …

19 minuter sedan, Telly82 säger:
21 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

 

Det var nog mer skapande för några dagar sedan. Känner mig rätt OK just nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, boevil säger:

Definitionsfråga, jag tror att det är viruset som förökar sig i hans celler. Eller kanske inte …

 

Vad skulle jag bestå av om inte mina celler? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Telly82 säger:

Vad skulle jag bestå av om inte mina celler? :) 

Bakterier! default_laugh.png.2823d1943b2099466612bba364ec68c6.png

 

Människokroppen är hem för cirka 1,5 kilo bakterier och andra mikroorganismer. Några är skadliga men de flesta är livsnödvändiga, man kan säga att människan lever i symbios med mikroorganismer. Många mikroorganismer som lever på eller i människokroppen kan inte odlas i laboratorium.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är olösligt, vad han än säger. Elmarknaden är fri och därför avgörs priserna av efterfrågan i andra länder. Så länge Sverige är uppdelat så här i fyra områden blir det dyrt för Malmöregionen. Högst fem år till är bara önsketänkande. Och snart ska UK kopplas på samma marknad... Jag blev avrådd att binda min el på fem år. Moahahaha! Den lätte gick jag inte på. :P 

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/hor-energiministerns-svar-pa-elpriskritiken

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Den genomsnittlige svensken, tillhörande den pejorativt benämnda valboskapen, har stort förtroende för sjukvården/försäkringskassan/arbetsförmedlingen/pensionen. Tills hen drabbas av realiteterna... :devil:

Typ. Alla spelar med i fantasylivet "Allt är som förr."

:bla:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Typ. Alla spelar med i fantasylivet "Allt är som förr."

:bla:

Eller det bitterljuva mantrat ”Sverige har aldrig varit bättre”. :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Alix säger:

Eller det bitterljuva mantrat ”Sverige har aldrig varit bättre”. :fane:

Enligt Rosling får alltfler det bättre, civilisationen bär frukt och välsignar en allt större andel av världen. Detta innebär dock inte att det är en stadigt uppåt pekande kurva utan en hackig sådan pga politik, krig, katastrofer och annat. 
 

Jag ser en hel del nostalgi ändå, människor som drömmer om det, varma, trygga Sverige från förr. Om det är en illusion av en enklare barndom med föräldrar som tog hand om livets ibland brutala realiteter eller något annat låter jag vara osagt. Vet inte. 
 

Det är hur som helst många som längtar efter en ny vår och mycket solsken. sol.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Enligt Rosling får alltfler det bättre, civilisationen bär frukt och välsignar en allt större andel av världen. Detta innebär dock inte att det är en stadigt uppåt pekande kurva utan en hackig sådan pga politik, krig, katastrofer och annat. 
 

Jag ser en hel del nostalgi ändå, människor som drömmer om det, varma, trygga Sverige från förr. Om det är en illusion av en enklare barndom med föräldrar som tog hand om livets ibland brutala realiteter eller något annat låter jag vara osagt. Vet inte. 
 

Det är hur som helst många som längtar efter en ny vår och mycket solsken. sol.gif

Bra du tänker positivt. ^_^ 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En undersökning i 15 afrikanska länder gjord av forskningsnätverket Afrobarometer visade att endast 47 procent av de tillfrågade kunde tänka sig att vaccinera sig.”

 

Jaha, så vi ska skicka vaccin till tredje världen för att den ska göra störst nytta? Jag vet inte det… 

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/vaccinmotstand-problem-i-afrika

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

En undersökning i 15 afrikanska länder gjord av forskningsnätverket Afrobarometer visade att endast 47 procent av de tillfrågade kunde tänka sig att vaccinera sig.”

 

Jaha, så vi ska skicka vaccin till tredje världen för att den ska göra störst nytta? Jag vet inte det… 

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/vaccinmotstand-problem-i-afrika

Det är väl lika bra att se till att få de procenten vaccinerade så snart som möjligt? Förhoppningsvis kan de sedan användas som lokala bevis på att vaccinering har effekt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bror min håller på som vanligt att reta gallfeber på folk. Eftersom i stort sett alla hans arbetskompisar är jägare på bruket är han väldigt mycket för att varge n ska finnas. Nu driver han antivaxare till vansinne......

rofl.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Axelman säger:

Bror min håller på som vanligt att reta gallfeber på folk. Eftersom i stort sett alla hans arbetskompisar är jägare på bruket är han väldigt mycket för att varge n ska finnas. Nu driver han antivaxare till vansinne......

rofl.gif

Han kanske kan testa att kalla jägarna för antivargare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Det är väl lika bra att se till att få de procenten vaccinerade så snart som möjligt? Förhoppningsvis kan de sedan användas som lokala bevis på att vaccinering har effekt.

Det skyddar bara dem själva, det ger ingen effekt vad gäller smittspridning eller uppkomsten av nya virusvarianter, vilket har varit argumenten att skänka mängder av vaccin. Men, visst, kör på om det känns bättre. Vi struntar i effekten. Det viktiga är väl att man får känna sig humanistisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

det ger ingen effekt vad gäller smittspridning eller uppkomsten av nya virusvarianter,

Källa på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Källa på det?

Det är inte jag som har argumenterat för det, utan de som vill detta, du får fråga dem. De har sagt att det är viktigt att hela världen vaccineras annars blir vi aldrig av med pandemin. Men nu vill folk i sådana länder inte vaccinera sig. Vad ska jag göra åt det, eller är det det som jag skriver som är problemet i vanlig ordning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...