Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

16 minuter sedan, Alix säger:

Mer om eländet:

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/mordmisstankt-forsokte-komma-ut-fran-rattspsyk-i-flera-ar

 

40-åringen har motsatt sig vård överhuvudtaget, men rätten har alltid gått på läkarnas linje fram till juni 2020. Då ändrar sjukhuset spår och vill skriva ut 40-åringen från slutenvården.”

 

Det gick inte så bra… Svärje😜🇸🇪™ 

 

Från Flashback:

 

”BO jobbade på rättspsykiatriska i Falköping under 2020 (totalt ca 1 år). Hon bytte jobb i början av 2021. Jag vet att hon blev stalkad av en patient iallafall under 2020 som nu sitter anhållen för mordet.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g6Jpaa/tvabarnsmamman-nancy-hittades-dod-i-falkoping-hon-var-den-snallaste

 

”Nancy Fayad var en 38-årig tvåbarnsmamma som jobbade inom psykiatrin.

I fredags misstänks hon ha mördats av en man som hon vårdade.

– Hon var den snällaste själen. Hon förtjänade inte det här, inte alls, säger hennes syster Rita Fayad.”


 

 

:cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den dömde mordbrännaren och nu misstänkte mördaren är medborgare i Kosovo och Serbien men ska givetvis ändå vårdas i Svärje😜🇸🇪™.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Vinkeln blir därmed att SVT friades

Såklart. Såvitt jag vet är 4 större än 3 och då blir det friande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Såklart. Såvitt jag vet är 4 större än 3 och då blir det friande.

Så om fyra brudar säger ja till dig och tre nej blir det friande.... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Axelman säger:

Så om fyra brudar säger ja till dig

Då blir det rajtan tajtan. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Alix säger:

SVT skriver inte att granskningsnämnden har sju ledamöter. Programmet friades alltså med 4–3. Vinkeln blir därmed att SVT friades, inte att marginalen var med minsta möjliga. Tänka sig.

 

https://www.svt.se/kultur/svt-frias-for-soran-ismail-dokumentar

”Detta beslut har fattats av Ulrik von Essen, Ulrika Hansson, Clas Barkman (skiljaktig), Bo-Erik Gyberg, Gunnar Springfeldt, Kristina Åberg (skiljaktig) och Erik Fichtelius (skiljaktig) efter föredragning av Johannes Wik.
... [Skiljaktig mening:]
Att som utgångspunkt för två hela program skildra hur det var för en enskild person att vara anklagad för grova brott som inte prövats av domstol ställer höga krav på programföretaget att iaktta försiktighet så att programmen inte riskerar att framstå som partiskt till förmån för endera sida. Granskningsnämnden anser att de aktuella programmen skildrade starkt ensidigt och utan kritiskt granskande frågor den ene partens perspektiv och utsagor i en kontroversiell fråga. Att SVT kortfattat i början angett att ”programmet skildrar Soran Ismails perspektiv” befriar inte programföretaget från kravet på opartiskhet i dessa program som behandlade ett ämne av sådant känsligt slag. Programmen strider därför mot kravet på opartiskhet.”

 

Se bilaga.

21-01725 Beslut.PDF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ökade restriktioner för covid-19 gör mig förbannad. Alla siffror ser bra ut, men nu införs lik förbannat restriktioner ”för säkerhets skull”*. Covid-19 är idag inte värre än en säsongsinfluensa och de har vi aldrig haft restriktioner för. Vår frihet har beskurits under lång tid nu och jag vägrar acceptera mer av det. Jag kommer att rösta på det parti som är för en återgång till det normala**. Struntar fullständigt i vilket parti det är. :byrakrat:

 

*”Smittspridningen har en tid varit på låga nivåer, och det har inte funnits skäl att provta personer som är vaccinerade mot covid-19. Nu när vi ser en ökad smittspridning i omvärlden och i ett fåtal regioner i Sverige, våra scenarier visar att så också kan bli fallet i hela Sverige i december, och när hälso- och sjukvården dessutom riskerar ökad belastning, behöver vi skruva upp åtgärderna mot smittan.” /sagt av tanten som ska ta över FoHM.

 

Det är nog fan bara svenskar som böjer sig fram och tar sådan här skit i tvåan! :superirriterad:

 

**Haha, just nu Vänstern! Jag dööör... 😂

https://www.svt.se/nyheter/har-ar-partierna-for-och-emot-vaccinpass 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Alix säger:

**Haha, just nu Vänstern! Jag dööör... 😂

https://www.svt.se/nyheter/har-ar-partierna-for-och-emot-vaccinpass 

Jag ser inte en artikel publicerad i början av september som "just nu". :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag ser inte en artikel publicerad i början av september som "just nu". :) 

Du är välkommen att hitta något nyare, jag gör det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Ökade restriktioner för covid-19 gör mig förbannad. Alla siffror ser bra ut, men nu införs lik förbannat restriktioner ”för säkerhets skull”*. Covid-19 är idag inte värre än en säsongsinfluensa och de har vi aldrig haft restriktioner för. Vår frihet har beskurits under lång tid nu och jag vägrar acceptera mer av det. Jag kommer att rösta på det parti som är för en återgång till det normala**. Struntar fullständigt i vilket parti det är. :byrakrat:

 

*”Smittspridningen har en tid varit på låga nivåer, och det har inte funnits skäl att provta personer som är vaccinerade mot covid-19. Nu när vi ser en ökad smittspridning i omvärlden och i ett fåtal regioner i Sverige, våra scenarier visar att så också kan bli fallet i hela Sverige i december, och när hälso- och sjukvården dessutom riskerar ökad belastning, behöver vi skruva upp åtgärderna mot smittan.” /sagt av tanten som ska ta över FoHM.

 

Det är nog fan bara svenskar som böjer sig fram och tar sådan här skit i tvåan! :superirriterad:

 

**Haha, just nu Vänstern! Jag dööör... 😂

https://www.svt.se/nyheter/har-ar-partierna-for-och-emot-vaccinpass 

Tanten ska inte ta över, hon ÄR redan Johan Carlsson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan alla är tydligen helt okej med att vi inför ett auktoritärt samhälle där man belönas med frihet om man har varit duktig och vaccinerat sig. Det vill säga, frihet är inget självklart, det är nu något villkorat. Nästa steg är väl vaccinpass för säsongsinfluensan? För hur kan vi leva i ett samhälle där folk rör sig fritt utan att vara vaccinerade mot den, så att äldre och sköra kan drabbas? Visserligen har vi gjort det i alla år, men, men... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

937711757_Skrmavbild2021-11-18kl_15_48_04.thumb.png.c84b12bf5af94a24ec7c96a1fb295e8a.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1950798268_Skrmavbild2021-11-18kl_15_58_47.thumb.png.965e43c5ffa6e212780d1accc9acaff0.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skev rubrik som inte har stöd i texten. I artikeln står det:

 

”Spridningen av covid-19 har åter tagit fart, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog och avdelningschef vid Folkhälsomyndigheten under dagens pressträff.

– Vi ser ju nu en ökning i vår omvärld, inte minst i Europa.

Ökningen gäller till viss del även i Sverige, understryker han. Därför tittar man nu på åtgärder.

---

Andelen positiva ligger ganska stabilt senaste veckan, säger han och fortsätter med att berätta att belastningen på iva också har legat stabilt under lång tid.

De som vårdas är framförallt äldre och ovaccinerade.

Antalet som avlider i covid uppges också vara stabilt – och det finns ingen tendens på att det ökar, säger Tegnell.

 

Så vad handlar covidpassen om? Det handlar inte om sjukdomen som sådan, i alla fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Alix säger:

Så vad handlar covidpassen om?

Hellre stämma i bäcken än i ån?

Alltså att vidta åtgärder innan smittspridningen ökar (för mycket).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Hellre stämma i bäcken än i ån?

Alltså att vidta åtgärder innan smittspridningen ökar (för mycket).

Nej, alla siffror är stabila, nyckelord i artikeln, så det är inte rimligt. Snarare är det en populistisk åtgärd där fullvaccinerade ska känna att de belönas och slipper utsättas för envisa antivaxxers.

Men problemet är ett annat med den attityden, som jag redan har tagit upp. Att få villkorad frihet är en utförsbacke. Man har lust att ruska i folket så att det vaknar.

Kommer dock inte att hända...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1405F491-BBB2-4656-8795-470B76453728.jpeg.b00ace42c9974dd4105dc358ea65fe90.jpeg

 

Miljöbalken och domstolens utslag gäller givetvis bara om det inte får alltför negativa effekter på arbetstillfällen och tillväxt… :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En åtgärd slår alla de andra i kampen mot covid

 

Citat

Det är inte på matchen eller teatern, krogen eller gymmet som covid sprids mest. Vad ska vi i så fall kräva vaccinbevis för? För att fler ska vaccinera sig, lyder den enkla logiken bakom pandemins senaste åtgärd.

Citat

För ett år sedan sa Folkhälsomyndighetens dåvarande generaldirektör Johan Carlson:
– Läget ser tyvärr ungefär likadant ut i många länder i Europa oberoende av vilka åtgärder som vidtagits.
Den sanningen gäller inte längre.
Sedan dess har en faktor tillkommit, som för första gången ger statistikerna ett tydligt samband mellan åtgärd och verkan:

Vaccinering

Ju fler vaccinerade desto färre smittade, lyder det otvetydiga beskedet i statistiken. Ingen annan åtgärd uppvisar en effekt som så tydligt påverkar antalet smittade, vårdbehövande och avlidna i denna pandemi.

Citat

Vaccinbevis

När alla i salongen är vaccinerade minskar risken för smittspridning i trängseln – även om det inte är på teatern utan hemma med familjen som risken att bli smittad är störst.
Och framför allt: om man inte får komma in på föreställningen utan vaccin ökar motivationen att ta de viktiga sprutorna. Så lyder resonemanget bakom kravet på vaccinbevis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju gossen Ruda i detta forum, så lyssna då hellre på sakkunskapen:

 

”Vår uppfattning är att förslaget inte är proportionerligt oavsett smittspridningsläge och därmed bedöms strida mot grundlagen, Europakonventionen och EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna och att regeringen därför bör dra tillbaka förslaget.”

 

https://www.dagensjuridik.se/debatt/debatt-forslaget-om-vaccinationsbevis-strider-mot-grundlagen/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

lyssna då hellre på sakkunskapen

Jag har två svar:

1. Den dagen då alla jurister är överens så fryser helvetet till is. :) 

2. Inte visste jag att undertecknarna var epidemiologer. :o 

 

Eller kanske tre svar:

Ja, de har sin uppfattning, jag har en annan. Det är frivilligt att gå på konsert eller fotboll. Jag tycker inte att man ska få göra det när risken att smitta andra är såpass stor som när det gäller ovaccinerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...