Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

25 minuter sedan, Alix säger:

Jag kan tycka att det är lite märkligt att det är det här du reagerar på. Ska jag dra slutsatsen att allt är som det bör vara?

Man är oskyldig tills dess att motsatsen bevisats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Alix säger:

Jag begriper inte ditt svar överhuvudtaget.

Jag, för min del, begriper inte vad en eventuell närvaro i Syrien har med en förhandling i hyresnämnden att göra. Det är ju vad som hänt (och inte hänt) i/vid lägenheten som ska avhandlas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Telly82 säger:

Man är oskyldig tills dess att motsatsen bevisats.

Det här handlade inte om något brottmål. Han stod inte åtalad för något.

 

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag, för min del, begriper inte vad en eventuell närvaro i Syrien har med en förhandling i hyresnämnden att göra. Det är ju vad som hänt (och inte hänt) i/vid lägenheten som ska avhandlas.

Hyresnämnden avgjorde fallet som den skulle göra enligt lag.

 

Skribenten anför dock följande:

 

”För även den som i alla sammanhang står upp för den självklara grundsatsen om likhet inför lagen lär anse att det tveklöst har betydelse om det är en IS-återvändare som hotar att skära halsen av dig och din familj och att spränga ditt hus.

 

Det kanske är irrelevant för dig, men inte för de som drabbas. Inte för mig heller, det är betydelsefullt.

 

Och där rycker svensk lagstiftning på axlarna. För mig är det ett problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Skribenten anför dock följande:

 

”För även den som i alla sammanhang står upp för den självklara grundsatsen om likhet inför lagen lär anse att det tveklöst har betydelse om det är en IS-återvändare som hotar att skära halsen av dig och din familj och att spränga ditt hus.

 

Det kanske är irrelevant för dig, men inte för de som drabbas. Inte för mig heller, det är betydelsefullt.

Ja, OM det har hänt så har det hänt i/vid lägenheten och då är det relevant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Pocahontas säger:

Hjälp hon bor ju här i länet...   :stjarnsmall:

jaja, blir väl ett hus till salu där så småningom om hon inte vaccinerar sig...

https://norrahalland.se/kullaviksforetagare-bakom-corona-manifestation/

Hörde på radion i morse att de flesta som var med om att organisera protesten säljer produkter inom alternativ medicin och alltså har ett ekonomiskt intresse av att driva opinon mot etablerad vetenskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstig dag att torgföra en insamling för att etablera ett gatans parlament, där offentliga uttalanden ska kunna finansieras för att skuld- och skambelägga män. Förtal handlar nämligen inte om sanningshalten i första hand, utan om att utsätta en person för andras missaktning. Det kan vara så allvarligt så att det driver en person till självmord, jag tänker då främst på Benny Fredriksson, en miserabel häxjakt i form av ett journalistiskt totalhaveri. Mina lyckönskningar denna dag vänder jag definitivt inte till de som står bakom denna insamling.

 

https://www.svt.se/kultur/fortalskassan-maria-sveland-lo-kauppi-skadestand-kvinnor-fortal-forovare

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
7 timmar sedan, Pocahontas säger:

Bussen kom antagligen från depån som ligger några hundra meter snett bakom till vänster om fotografen. Jag gissar att det är en hel del bussar som passerar den korsningen morgon och eftermiddag, men någon tät linjetrafik förkommer inte. Korsningen är rent allmänt rörig, bussen passerar, utan något större mellanrum, en CG-bana och järnvägen innan den kom fram till vägen. Jag ser regelbundet bilar som stannar på spåret vid den korsningen. Mellan (enkel)spåret och södergående körfält (tåget var södergående) är det uppskattningsvis 15 meter. Om en sådan buss ska stanna utan att blockera GC-bana eller järnväg måste den stanna ca 30 meter innan korsningen.

 

Järnvägen är Bohusbanan, den går på platsen parallellt med Lillhagsvägen och korsar Finlandsvägen på Hisingen i Göteborg. Tåget körde mot Göteborg C. När ett vanligt pendeltåg, som det som krockade, ska passera brukar bommarna vara fällda i totalt ca en minut.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Alla rymningar från rättspsyk och andra anstalter borde väl gå att få stopp på ett enkelt sätt med dagens teknik.

Fotboja eller midjebälte och liknande med fina elektroder in muskelaturen.

Rymmer de så lite strömstötar eller bedövning, och givetvis en GPS så är det bara plocka in dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Konstig dag att torgföra en insamling för att etablera ett gatans parlament, där offentliga uttalanden ska kunna finansieras för att skuld- och skambelägga män. Förtal handlar nämligen inte om sanningshalten i första hand, utan om att utsätta en person för andras missaktning. Det kan vara så allvarligt så att det driver en person till självmord, jag tänker då främst på Benny Fredriksson, en miserabel häxjakt i form av ett journalistiskt totalhaveri. Mina lyckönskningar denna dag vänder jag definitivt inte till de som står bakom denna insamling.

 

https://www.svt.se/kultur/fortalskassan-maria-sveland-lo-kauppi-skadestand-kvinnor-fortal-forovare

Problemet är väl att det finns många som förtjänar andras missaktning, men trots det klarar sig undan åtal och kanske dessutom solar sig i beröm och smicker. Med tanke på att bara några procent av alla anmälda sexualbrott leder till åtal och bara en bråkdel av dessa till fällande domar så är det inte svårt att förstå alla utsatta kvinnor som vill ha någon slags upprättelse.

Hur skulle du själv tänka om du blir våldtagen ikväll och "samhället" tyvärr inte kan göra något? Rycker du på axlarna och tänker att shit happens? Om du dotter blir våldtagen av någon som sedan dyker upp i media titt som tätt och framstår som en trevlig svärmorsdröm? Skulle inte vilja berätta för andra vad han är för sorts typ egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 minuter sedan, Pocahontas säger:

Alla rymningar från rättspsyk och andra anstalter borde väl gå att få stopp på ett enkelt sätt med dagens teknik.

Fotboja eller midjebälte och liknande med fina elektroder in muskelaturen.

Rymmer de så lite strömstötar eller bedövning, och givetvis en GPS så är det bara plocka in dem.

Även äldre tiders teknik borde ju fungera...
 

ball-and-chain.jpg

Redigerad av DittDatt
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
11 minuter sedan, DittDatt säger:

Även äldre tiders teknik borde ju fungera...
 

ball-and-chain.jpg

Absolut. eller en pacemaker med några tusen volt  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, DittDatt säger:

Skulle inte vilja berätta för andra vad han är för sorts typ egentligen?

Det skulle i alla fall vara förtal. Det är en brottslig handling, låt vara några magnituder mindre än en våldtäkt. Ett brott rättfärdigar inte ett annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Det skulle i alla fall vara förtal. Det är en brottslig handling, låt vara några magnituder mindre än en våldtäkt. Ett brott rättfärdigar inte ett annat.

Jo, det är ju juridiken i det hela, jag filosoferade mer kring hur man skulle känna sig. Det är nog lättare för en kvinna att sätta sig in i hur det skulle kännas. I princip alla kvinnor jag känner eller har känt har vittnat om olika grader av sexuella kränkningar. För min egen del skulle jag bry mig mindre om juridiken om till exempel nån våldtog min dotter och klarade sig undan åtal. Jag tror att jag till och med skulle förakta en pappa som bara ryckte på axlarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, DittDatt säger:

Jo, det är ju juridiken i det hela

...

För min egen del skulle jag bry mig mindre om juridiken om till exempel nån våldtog min dotter och klarade sig undan åtal.

Jovisst är det juridik, och den kan vara fyrkantig men (oftast) inte utan skäl.

I en rättsstat så är man oskyldig tills motsatsen är bevisad. Detta för att inte fylla fängelser med oskyldiga människor som dömts på lösa boliner. I en rättsstat så har man råd att låta en våldtäktsman gå fri, men man har baske mig inte råd att låta en oskyldig bli dömd för våldtäkt. Det är en bra princip för samhället i stort, men det skalar inte nödvändigtvis ner till att bli  bra för en individ. En individ som är våldtagen utan att någon döms, exempelvis.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vi lever ju med både den moraliska aspekten och den juridiska. Det är svårt som människa att inte reagera när någon slipper undan även om det är juridiskt fel. Få kan orientera sig runt i livet helt objektivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Axelman säger:

Det är svårt som människa att inte reagera när någon slipper undan

Jovisst är det så.

Men man kan (försöka) reagera på ett lagligt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Telly82 säger:

Men man kan (försöka) reagera på ett lagligt sätt.

Och åtminstone inte försöka institutionalisera ett olagligt sätt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Telly82 säger:

Jovisst är det så.

Men man kan (försöka) reagera på ett lagligt sätt.

Ingen ifrågasätter det. Det är grunden för ett samhälle. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
4 timmar sedan, Alix säger:

Helt sjukt. Men säkert helt lagligt alternativt att det inte blir något straff. Det är ju Sverige.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/foraldrar-lamnar-tillbaka-adoptivbarn-efter-1-5-ar

Barnmisshandel i mina ögon!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Pocahontas säger:

Barnmisshandel i mina ögon!

Ja, det är hemskt. :cry: Fast kanske har barnet det hur som helst bättre utan sådana ”föräldrar”... ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...