Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, iMarc säger:

I Kina har de hittat fler liknande varianter, när V-2 är över är det inte osannolikt att 3an tar vid och den ena avlöser den andra. Börjar bli jobbigt detta

Alla virus muterar ständigt, det är inget konstigt. Studier visar att detta virus inte muterar särskilt snabbt, vilket bör ge viss immunitet och bäddar för ett hyfsat verksamt vaccin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Man kan ju låta bli att gräva ner sig och bli onödigt påverkad. Till en stor del blir det inte jobbigare än du gör det.

Absolut. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Alix säger:

Kan man tillfriskna om man inte är sjuk? Man brukar skilja på smittbärare och sjuka. Även så i svensk lagstiftning.

Språkligt sett antar jag att man först måste vara "sjuk" för att kunna bli "frisk". Epidemiologiskt sett antar jag att "sjuk" är ett ganska ointressant tillstånd, intressanta tillstånd torde vara "smittad", "smittande", "smittbar" och "immun", där "smittad" och "smittande" kan betyda att man är "sjuk", "immun" innebär att man är "frisk" eller "död" och "smittbar" innebär att man är "frisk".

Lagstiftningars definitioner anser jag ganska ointressanta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Det är väl bara att läsa tidningar eller se på nyheterna, överfulla bussar, sitter å krökar på after-ski i Åre och för smittan vidare i samhället är bara två exempel

Ett klockrent exempel på konfirmeringsbias. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Epidemiologiskt sett antar jag att "sjuk" är ett ganska ointressant tillstånd

Det är antagligen rätt intressant om folk blir sjuka eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Det är antagligen rätt intressant om folk blir sjuka eller ej.

Jo, men det är väl mer en medicinsk fråga än en epidemiologisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, iMarc säger:

Det är väl bara att läsa tidningar eller se på nyheterna, överfulla bussar, sitter å krökar på after-ski i Åre och för smittan vidare i samhället är bara två exempel

Om folk från Torsby gör samma saker så märks det inte för det bor bara ca 4000 personer där. Så om 40 personer från Torsby goes bananas är det 1% av befolkningen men lär knappast ge rubriker i tidningarna. Stokholm har ca 1.000.000 invånare. Så om 1% goes bananas blir det 10.000. Sånt märks. Sen är väldigt många inflyttade från landsbygden så chansen är stor att det är skåningar, gotlänningar, samer, jämtlänningar som goes bananas!  Men inte vi från Dalarna för det var och är vi som bygger Stockholm. Vi vill ju inte sabba det vi byggt!rofl.gif.7942622ca21e845b75eb8676578faa3b.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Axelman säger:

...

Vi vill ju inte sabba det vi byggt!rofl.gif.7942622ca21e845b75eb8676578faa3b.gif

Ibland känns det som att det hade varit bättre om ni hade gjort det.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jo, men det är väl mer en medicinsk fråga än en epidemiologisk?

Epidemiologi ska ju vara läran om spridning av sjukdomar. :fundersam:
Hur som helst, jag misstänker att många har COVID-19 utan att själva känna sig sjuka.

Vad det innebär för smittspridningen vet jag inte men man kan väl misstänka att sjukdomen sprids ännu snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Epidemiologi ska ju vara läran om spridning av sjukdomar. :fundersam:
Hur som helst, jag misstänker att många har COVID-19 utan att själva känna sig sjuka.

Vad det innebär för smittspridningen vet jag inte men man kan väl misstänka att sjukdomen sprids ännu snabbare.

Säkert så, lite snuviga, är de då pollenallergiker så ta de bara sin nässpray och jobbar vidare

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Pocahontas säger:

Säkert så, lite snuviga, är de då pollenallergiker så ta de bara sin nässpray och jobbar vidare

Precis. Det lär gå snabbt i april och maj då, med allt pollen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Likaså de som inte uppvisar symtom

Dagens GT

 

Skärmavbild 2020-04-02 kl. 12.53.09.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Alix säger:

Epidemiologi ska ju vara läran om spridning av sjukdomar. :fundersam:
Hur som helst, jag misstänker att många har COVID-19 utan att själva känna sig sjuka.

Vad det innebär för smittspridningen vet jag inte men man kan väl misstänka att sjukdomen sprids ännu snabbare.

Jo, men spridningen av en sjukdom behöver inte ha så mycket med hur sjukdomen upplevs.

15 minuter sedan, Pocahontas säger:

Säkert så, lite snuviga, är de då pollenallergiker så ta de bara sin nässpray och jobbar vidare

Sa inte Tegnell eller någon liknande att om det känns som din vanliga pollenallergi så är det antagligen det, alltså jobba? 

10 minuter sedan, Pocahontas säger:

Likaså de som inte uppvisar symtom

Dagens GT

 

Skärmavbild 2020-04-02 kl. 12.53.09.jpg

Smittar man om det finns virusrester kvar när symptomen är borta?

 

 

 

Citat

Ett företag i Göteborg som säljer tester marknadsför sin produkt med att testet har minst 90 procents träffsäkerhet.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/professor-skeptisk-till-privata-antikroppstester-1.26257580

Fundera på vad som händer om man testar 1000 smittade och 10000 friska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Finns det virus i kroppen så finns de väl i alla kroppsvätskor, en nysning på fel plats kan smitta dussintals i ex.vis t-banan

 

 

edit

såg precis nu en artikel om det i GP

https://www.gp.se/nyheter/sverige/amerikanska-forskare-även-symptomfria-kan-smitta-1.26251443

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Pocahontas säger:

Finns det virus i kroppen så finns de väl i alla kroppsvätskor, en nysning på fel plats kan smitta dussintals i ex.vis t-banan

 

 

edit

såg precis nu en artikel om det i GP

https://www.gp.se/nyheter/sverige/amerikanska-forskare-även-symptomfria-kan-smitta-1.26251443

Om nysning är ett symptom så bör inte symptomfria sprida virus genom nysningar. Om det nu inte nyses av andra anledningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Om nysning är ett symptom så bör inte symptomfria sprida virus genom nysningar. Om det nu inte nyses av andra anledningar.

pollenallergiker nyser väl, åtminstone jag..

Har för första gången i mitt långa liv fått pollenallergi i år.

Nyst o snorat hela Mars, tills förra veckan då jag gick in på apotek och skaffade recepfritt, som lindrar något, nu snorar jag bara lite..  

 

Den snoren stryker jag av på lämpliga ställen :whistling:

 

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tjänar det till att EU-domstolen smäller Polen, Ungern och Tjeckien på fingrarna? De skrattar förstås bara åt detta. Om det inte finns några sanktioner av betydelse så kommer de bara att fortsätta. Indragna EU-bidrag i ett eller flera år skulle få dem att lyda.

 

https://www.europaportalen.se/2020/04/eu-dom-olagligt-att-inte-ta-emot-flyktingar

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Ny tjänst vill hjälpa äldre att komma igång med videochattandet.


https://dataprata.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av dagens sju planerade (det enda Göteborgsflyget ställdes in) avgångar från Bromma avgick två till Fjällen (Åre/Östersund respektive Sälen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kostar att inte ha något civilförsvar. Politikerna på 90-talet och framåt tyckte att vi ska stå handfallna inför kriser. Kanske blir det ändring på det nu. Det hade varit smutt att ha ett lager med handsprit någonstans i Sverige.
Det vore frestande att skylla på gnidna företagare men det är inte där problemet ligger.
 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/extrema-prishojningar-pa-hygienprodukter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Det kostar att inte ha något civilförsvar. Politikerna på 90-talet och framåt tyckte att vi ska stå handfallna inför kriser. Kanske blir det ändring på det nu. Det hade varit smutt att ha ett lager med handsprit någonstans i Sverige.
Det vore frestande att skylla på gnidna företagare men det är inte där problemet ligger.
 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/extrema-prishojningar-pa-hygienprodukter

När Berlinmuren föll försvann ju anledningen till att ha ett civilförsvar. Nu skulle ju ryssen äntligen bli vår gode granne. Men icke sa Putin-Nicke.

...

Fortsätter coronan att gasa på, upphävs nog snart förbudet att bränna hemma. Kanske tom staten inom en inte allt för avlägsen framtid till och med uppmuntrar till det....  rofl.gif

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

När Berlinmuren föll försvann ju kalla kriget-anledningen till att ha ett civilförsvar.

Om du hade skrivit som ovan hade jag instämt. Det finns alltid anledning att ha ett civilförsvar. :nerd: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Om du hade skrivit som ovan hade jag instämt. Det finns alltid anledning att ha ett civilförsvar. :nerd: 

Det kommer säkert införas valfrihet även i civilförsvar snart. Då kan du själv välja vilken bunker som ska förvara din handsprit i väntan på nästa pandemi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det finns rödsprit och glycerol, alternativt aloe vera-gel så finns det handsprit. Ska leverera en liter idag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det kommer säkert införas valfrihet även i civilförsvar snart. Då kan du själv välja vilken bunker som ska förvara din handsprit i väntan på nästa pandemi.

Alternativt att tillgången med tiden kommer att effektiviseras och centraliseras så att jag har väldigt billig och bra handsprit tillgänglig i Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...