Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

12 minuter sedan, iMarc säger:

Min syster är ssk och har symtom och är nu hemma i karantän, så fort hon blir frisk tvingas hon börja på intensiven utan garantier för personligt skydd, dessutom är hon astmatiker. Vården har inte skydd som krävs för att undvika att bli smittade, ser man på statistiken har vi väldigt många döda/fall jämfört med andra länder. Vi har knappt någon vårdpersonal och extremt få vårdplatser, personalen som sliter nu håller på att gå in i väggen av utmattning och nödvändiga skydd är i princip slut och i vissa landsting är de slut. Så att det går bra här i Sverige är bara skitsnack. Det här är bara början och många många fler dödsfall och smittade lär det bli inom kort som kommer att spä på kurvan uppåt rejält. Tyvärr!!

Du har inte Folkhälsomyndighetens översikt utan utgår i stället från din syster och vad du har hört eller läst. Det är anekdotisk bevisföring i onödigt negativ riktning. Defaitism, närmast. Inte alls konstruktivt.
Jag hoppas att hon tillfrisknar snart. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att deras kritik är överdriven och den saknar självkritik. Vad gjorde de i Peru för drygt två veckor sedan? De softade, de försökte knappast komma hem. Vid samma tid placerade jag om alla mina pensionspengar. Plus se bilden nedan från SVT från den 13 mars. Jag skickade den till min son den dagen apropå vår planerade Greklandsresa i maj. För övrigt kan Sverige inte göra något åt Perus drakoniska åtgärder.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rasmus-ar-fast-i-peru-vi-ar-helt-fortvivlade

 

1071886315_SenastenyttomcoronavirusetSVTNyheter.png.jpeg.e13d23b53ecc9c7a8b8d46f61cdcc78e.jpeg

 

Edit: Och detta sms skickade jag också:

 

dump.png.9f489f99e9477e5bd8a504580baf4ead.png

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, iMarc säger:

Så att det går bra här i Sverige är bara skitsnack.

Det går bra ur ett globalt perspektiv och under rådande omständigheter. Detta skalar inte ner på individnivå.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Det går bra ur ett globalt perspektiv och under rådande omständigheter. Detta skalar inte ner på individnivå.

Bra formulerat ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Alix säger:

Vad gjorde de i Peru för drygt två veckor sedan?

Men då var ju inte semestern slut än. :o 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Svolder säger:

Det vet vi inte ännu. Det vi vet är att vi inte haft de "superspridare" som fanns i både Italien och Spanien i form av fotbollsmatcher och andra idrottsevenemang med 40 000 åskådare i slutet av februari/början av mars och de skidorter där det spreds våldsamt i februari låg i Italien och Österrike. Vi ligger några veckor efter, men det finns inget som säger att vi skall ropa hej ännu. Spridningstakten verkar öka även i Sverige nu, speciellt i storstadsområdena och skidorterna.

Spanien och Sverige hade sitt första corona fall den 31-jan så vi ligger inte efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Svolder säger:

Jag har för mig jag skrev att vi inte hade de "superspridarna" som fanns i Italien och Spanien i form av fotbollsmatcher och andra idrottsevenemang med över 40 000 åskådare där spridningen tog fart, något vi saknade. Jag missade väl att skriva det, så jag skriver det här nu.

Jag vet vad du skrev så du menar att man bara kan jämföra länder som har en superspridare? Konstigt resonemang. Alla länder är olika i sociala och socionoma förutsättningar men bara därför kan man inte sluta jämföra utvecklingen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Svolder säger:

Det här är så dumt att det knappt ens är värt att svara på. Det som skiljer är vilken fart spridningen får i begynnelsen, ju fler människor som blir smittade i början av ett förlopp med exponentiell utveckling, desto snabbare spridning får man, och desto fler blir smittade per veckoenhet för överskådlig tid. Börjar du med fem personer som kom hem efter en skidsemester, eller börjar du med 20 000 personer som blev smittade på en fotbollsarena. Har du en fördubbling av smittan var tredje dag så kommer exempel a (Sverige) att efter tre veckor ha 640 smittade medan exempel b. (Italien och Spanien) efter samma tid att ha 2,5 miljoner smittade. Inga faktorer skiljer mer än hur många infekterade som fanns i begynnelsen. Därför kan vi inte vet hur det kommer att se ut i Sverige ännu. Det enda vi vet är att många kommer att dö här också.

Och? Det är ingen som argumenterar emot det men bara därför så ska man inte sluta att jämföra länder. Det är då man får fram skillnaderna och diskussionen varför det skiljer så mycket. Inte trodde jag du var en sådan domedagsprofet. 

 

Kan du länka till informationen där 20000 har blivit smittad på en fotbollsmatch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, Svolder säger:

Det här är så dumt att det knappt ens är värt att svara på. Det som skiljer är vilken fart spridningen får i begynnelsen, ju fler människor som blir smittade i början av ett förlopp med exponentiell utveckling, desto snabbare spridning får man, och desto fler blir smittade per veckoenhet för överskådlig tid. Börjar du med fem personer som kom hem efter en skidsemester, eller börjar du med 20 000 personer som blev smittade på en fotbollsarena. Har du en fördubbling av smittan var tredje dag så kommer exempel a (Sverige) att efter tre veckor ha 640 smittade medan exempel b. (Italien och Spanien) efter samma tid att ha 2,5 miljoner smittade. Inga faktorer skiljer mer än hur många infekterade som fanns i begynnelsen. Därför kan vi inte vet hur det kommer att se ut i Sverige ännu. Det enda vi vet är att många kommer att dö här också.

Det där är ju baserat bara på matematik. Vi har ju den demografiska faktorn att ta hänsyn till. Vi i sverige är glest befolkat jämfört med många andra länder. Vi har få storstäder, vi har 40% ensamhushåll, vi har de gamla på "hemmet" och sålunda i princip noll generationsboende. Vi är de mest asociala folket i världen enligt vissa matematiska tabeller..... så följdaktligen finns det inbyggt en tröghet i vårt system som effektivare bromsar en snabb utveckling. Men vad vet jag som inte har högre utbildning..... 

default_laugh.png

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Även antalet epidemiologer i tråden ökar exponentiellt, nu är vi tre.

Linjärt skulle jag säga. Först kom en, sen kom en till och så ytterligare en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Linjärt skulle jag säga. Först kom en, sen kom en till och så ytterligare en.

Vad blir noll i förrgår, en igår och tre idag, då? :P;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Vad blir noll i förrgår, en igår och tre idag, då? :P;) 

Shit! Vi har en galloperande pandemi av vansinne på forumet!! rofl.gif.25f4b5da3c893119937169e56d1183cc.gif

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Shit! Vi har en galloperande pandemi av vansinne på forumet!! rofl.gif.25f4b5da3c893119937169e56d1183cc.gif

Om vi isolerar tråden nu så kanske vi kan börja posta igen till påsken.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Om vi isolerar tråden nu så kanske vi kan börja posta igen till påsken.

Vi kanske ska intensivvårda den i stället...? Stoppa den i en kuvös...? :whistling:

Skärmavbild 2020-03-30 kl. 11.29.38.png

Redigerad av Axelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmavbild 2020-03-31 kl. 14.12.09.jpg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-03-30 på 22:15, Alix säger:

WHO ❤️ Kina = sant.

 

:sick:

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/varfor-vill-inte-who-prata-om-taiwan

 

Taiwan får klara sig utan WHO:s hjälp. Och vi får klara oss utan Taiwans insikter. :ThumbsDown:

De flesta vågar inget ställda inför diktaturen.
Med WHO som med FN, vad ska man med dem till när de låter vidrig diktatur bestämma som bär ansvar för krig och nu ännu mer lidande och död? :superirriterad:

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, mikaellq säger:

De flesta vågar inget ställda inför diktaturen.
Med WHO som med FN, vad ska man med dem till när de låter vidrig diktatur bestämma som bär ansvar för krig och nu ännu mer lidande och död? :superirriterad:

Ur Kinas perspektiv är det rimligt. Taiwan är en (olydig) del av Kina, men Peking talar för Kina, hela Kina, eftersom det är Kina som är medlem i FN (alltså WHO).

Däremot borde givetvis FN/WHO studera allt möjligt som är relevant, men det kan vara svårt/känsligt att peta i ett medlemslands interna angelägenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Ur Kinas perspektiv är det rimligt. Taiwan är en (olydig) del av Kina, men Peking talar för Kina, hela Kina, eftersom det är Kina som är medlem i FN (alltså WHO).

Däremot borde givetvis FN/WHO studera allt möjligt som är relevant, men det kan vara svårt/känsligt att peta i ett medlemslands interna angelägenheter.

Problemet är att Kina är inte rimligt på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”President Donald Trump säger det kan vara två smärtsamma veckor som väntar. Han uppmanar befolkningen att följa uppmaningarna om att arbeta hemifrån, inte äta på restauranger eller barer och inte träffas fler än tio personer.

– Vi vill att amerikanerna ska vara förberedda på de tuffa dagar som ligger framför oss, säger presidenten.”

 

Vilken galning! Ännu ett prov på världshotande vansinne. :armskeptisk:

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dubblad-dodssiffra-i-usa-pa-tre-dagar

 

 

 

 

 

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...