Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Så här agerar "världens bästa president i USA någonsin" i Coronafrågan. Igår tonade han ner behovet av respiratorer. Idag tar han till krigslagar (!!!!):tappahakan: för att tvinga GM att tillverka dem. Jämrans stolpskott! Stackars land som har en galning som president.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-tvingar-storforetag-att-tillverka-respiratorer

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Axelman säger:

Så här agerar "världens bästa president i USA någonsin" i Coronafrågan. Igår tonade han ner behovet av respiratorer. Idag tar han till krigslagar (!!!!):tappahakan: för att tvinga GM att tillverka dem. Jämrans stolpskott! Stackars land som har en galning som president.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-tvingar-storforetag-att-tillverka-respiratorer

Tycker att Trump borde åka och hälsa på Boris istället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medier borde ha egna sajter för vanliga nyheter. De drunknar i covid-19. The Guardian är hopplös. Även vanliga nyheter skrivs i relation till viruset. Eller tvärtom, man kan ha en stor knapp på sajten som heter covid-19.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Så här agerar "världens bästa president i USA någonsin" i Coronafrågan. Igår tonade han ner behovet av respiratorer. Idag tar han till krigslagar (!!!!):tappahakan: för att tvinga GM att tillverka dem. Jämrans stolpskott! Stackars land som har en galning som president.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-tvingar-storforetag-att-tillverka-respiratorer

Krigslagen det handlar om är https://en.wikipedia.org/wiki/Defense_Production_Act_of_1950

och (staten) New Yorks guvernör har i minst några dagar varit väldigt tydlig med att han anser att presidenten bör använda sig av den lagen.

 

Man kan ungefär sammanfatta den där lagen med att den minskar tjafsandet innan produktionen startar. Lite samma sak som att man i Sverige för tillfället tillåter viss användning av vissa skyddsmasker som saknar CE-märkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Krigslagen det handlar om är https://en.wikipedia.org/wiki/Defense_Production_Act_of_1950

och (staten) New Yorks guvernör har i minst några dagar varit väldigt tydlig med att han anser att presidenten bör använda sig av den lagen.

 

Man kan ungefär sammanfatta den där lagen med att den minskar tjafsandet innan produktionen startar. Lite samma sak som att man i Sverige för tillfället tillåter viss användning av vissa skyddsmasker som saknar CE-märkning.

Det var inte lagen det handlar om utan Trumps irrationella ryckningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Axelman säger:

Det var inte lagen det handlar om utan Trumps irrationella ryckningar.

Formuleringen (!!!) fick mig att tro att det var lagen det handlade om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Formuleringen (!!!) fick mig att tro att det var lagen det handlade om.

 "Igår tonade han ner behovet av respiratorer. Idag tar han till krigslagar (!!!!)"

Citerar mig själv. Det kan väl inte vara så svårt att begripa... jag förstår precis! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Alix säger:

Andra länder ska sluta bry sig och fokusera på sitt. Vi har vårt. :armskeptisk:

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svensk-coronataktik-ifragasatts-i-internationell-press

Som jag skrev förut så menade en reporter på SVT att sverige är ensamt i att lyssna och följa forskares råd. Resten politiserar det hela mer. Att slå på folket och tvinga dem hit och dit ger sken av handlingskraft. Om nu det visar sig att det inte fungerar vad gör man då? Alla förordningar angående Corona blir bara effektiva om folk förstår och är villiga. Det framkommer ju att många som har fått hårda föreskrifter ändå skiter i dem.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Svolder säger:

Risken finns ju också att vårt vägval är det som inte fungerar. Vad gör vi då?

Allt är avvägningar där man kalkylerar med en viss risknivå. Alla vet att stora mängder människor kommer att avlida vilken väg man än väljer. frågan är ju bara vilken väg som A. får lägsta dödligheten per capita och B. får minst ekonomiska konsekvenserna för samhället och C. som ger upphov till minst antal efterföljande självmord och D. lyckas hålla samhällskontraktet levande och som kan ha kvar åtminstone en rudimentär välfärd.

Ingen har facit ännu. Om två år kan vi börja utvärdera. Förhoppningsvis.

Vårt vägval fungerar ju. Målet är att hålla nere kurvan och jämför man med Spanien och Italien är vår kurva flackare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi gör verkligen något rätt. Denna visar att vi har verkligen en flackare kurva som gör att sjukvården klarar av att ta hand om dom sjuka.

 

812533110_Skrmavbild2020-03-29kl_18_44_46.thumb.png.61dcf5cc5ef4ca4c53602d073028683d.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ulf Kristersson vill genomföra "masstester" ang Corona, och jämför Sverige med Island.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, lappen71 säger:

Vi gör verkligen något rätt. Denna visar att vi har verkligen en flackare kurva som gör att sjukvården klarar av att ta hand om dom sjuka.

 

812533110_Skrmavbild2020-03-29kl_18_44_46.thumb.png.61dcf5cc5ef4ca4c53602d073028683d.png

Hur blir det om man jämför de skandinaviska länder (inklusive Finland) med varandra? (Och alltså inte tar med vare sig Italien eller Spanien i grafen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Telly82 säger:

Hur blir det om man jämför de skandinaviska länder (inklusive Finland) med varandra? (Och alltså inte tar med vare sig Italien eller Spanien i grafen.)

I förhållande till Italien har dom nordiska länderna hanterat utbrottet bra.

 

2132043714_Skrmavbild2020-03-29kl_19_40_23.thumb.png.67d6bcbad6698378e9f4bd923da83c39.png

 

 

Mellan dom nordiska länderna har Sverige ett större utbrott men regeringens mål har inte varit att ha den längsta kurvan. Utan att ha en sådan låg kurva att sjukvården hinner med att behandla dom sjuka.

Regeringens mål är också att inte påverka ekonomi för mycket genom att totalt stänga ner landet som Norge tex har gjort.

 

1636357690_Skrmavbild2020-03-29kl_19_43_26.thumb.png.044549119a40dd4d9535b5a564a8f350.png

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Vårt vägval fungerar ju. Målet är att hålla nere kurvan och jämför man med Spanien och Italien är vår kurva flackare.

Jag vet inte hur relevant det är att jämföra situationen i Sverige med den i exempelvis Italien. Saker som tid från att smittan introducerades, och började spridas, till att smittan upptäcktes, vilka riskgrupper smittades, hur de smittade bor, befolkningstäthet, befolkningens vilja att lyda myndigheter och så vidare lär spela roll, och en del variabler är nog ännu okända.

Sedan verkar tyvärr både Italien och Spanien ha nått ett läge där tillgängliga vårdplatser inte längre räcker till, det gör att fler av de svårt sjuka dör. Sverige har inte hamnat i en sådan situation och jag hoppas att vi inte gör det.

Men för tillfället går det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Jag vet inte hur relevant det är att jämföra situationen i Sverige med den i exempelvis Italien. Saker som tid från att smittan introducerades, och började spridas, till att smittan upptäcktes, vilka riskgrupper smittades, hur de smittade bor, befolkningstäthet, befolkningens vilja att lyda myndigheter och så vidare lär spela roll, och en del variabler är nog ännu okända.

Sedan verkar tyvärr både Italien och Spanien ha nått ett läge där tillgängliga vårdplatser inte längre räcker till, det gör att fler av de svårt sjuka dör. Sverige har inte hamnat i en sådan situation och jag hoppas att vi inte gör det.

Men för tillfället går det bra.

Det är ju därför som man jämför för att hitta skillnaderna mellan länderna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, lappen71 säger:

Det är ju därför som man jämför för att hitta skillnaderna mellan länderna.

 

Visst, jag bara menade att det nog krävs mer än en sådan graf för att representera all relevant data i en jämförelse. Och all relevant data kanske inte är känd just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Visst, jag bara menade att det nog krävs mer än en sådan graf för att representera all relevant data i en jämförelse. Och all relevant data kanske inte är känd just nu.

Så bara för att vi inte har all data så ska man sluta att jämföra? Märkligt resonemang för det innebär att vi aldrig kan göra någon jämförelse eftersom 100% av all data aldrig kommer komma fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, lappen71 säger:

Så bara för att vi inte har all data så ska man sluta att jämföra? Märkligt resonemang för det innebär att vi aldrig kan göra någon jämförelse eftersom 100% av all data aldrig kommer komma fram.

Givetvis går det bra att jämföra äpplen med päron, men resultatet blir mycket mer användbart om att vet att det är två olika frukter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Givetvis går det bra att jämföra äpplen med päron, men resultatet blir mycket mer användbart om att vet att det är två olika frukter.

Vänta så ska jag kontakta ECDC och berätta att vi har en expert på Macforum som anser att deras jobb är onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Vänta så ska jag kontakta ECDC och berätta att vi har en expert på Macforum som anser att deras jobb är onödigt.

Skärp dig för helvete! Du fattar utan problem vad jag menar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Skärp dig för helvete! Du fattar utan problem vad jag menar!

Det finns så många soffexperter inom det mesta och nu har vi en epidemiolog också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min syster är ssk och har symtom och är nu hemma i karantän, så fort hon blir frisk tvingas hon börja på intensiven utan garantier för personligt skydd, dessutom är hon astmatiker. Vården har inte skydd som krävs för att undvika att bli smittade, ser man på statistiken har vi väldigt många döda/fall jämfört med andra länder. Vi har knappt någon vårdpersonal och extremt få vårdplatser, personalen som sliter nu håller på att gå in i väggen av utmattning och nödvändiga skydd är i princip slut och i vissa landsting är de slut. Så att det går bra här i Sverige är bara skitsnack. Det här är bara början och många många fler dödsfall och smittade lär det bli inom kort som kommer att spä på kurvan uppåt rejält. Tyvärr!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...