Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

12 timmar sedan, Pocahontas säger:

Tittade en halvtimme på 3-ans trolljägarna med bla Robert Aschberg i går kväll och fick nog. Fattar inte hur folk kan vara så in i bängen vidriga. Fattar inte heller hur folk tänker när de lägger upp nakenbilder eller nästan nakenbilder på sig själva på nätet. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Tittade en halvtimme på 3-ans trolljägarna med bla Robert Aschberg i går kväll och fick nog. Fattar inte hur folk kan vara så in i bängen vidriga. Fattar inte heller hur folk tänker när de lägger upp nakenbilder eller nästan nakenbilder på sig själva på nätet. :chockadskeptisk:

Tittade knappt fem minuter, sen bytte jag till 2:an

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Pocahontas säger:

Men nästa gång skiten kommer är väldigt många blågula immuna, inte tyskarna.
Frågan är hur många döda vi är villiga att acceptera. Kanske det optimala vore att enbart isolera de äldsta och sjukaste, dvs riskgruppen. Kanske den svenska strategin inte är helt dum? Hmm... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, mikaellq säger:

Men nästa gång skiten kommer är väldigt många blågula immuna, inte tyskarna.
Frågan är hur många döda vi är villiga att acceptera. Kanske det optimala vore att enbart isolera de äldsta och sjukaste, dvs riskgruppen. Kanske den svenska strategin inte är helt dum? Hmm... :fundersam:

Samtidigt är det en svår balansgång. Hur kraftig behöver en sådan isolering vara? Vad "kostar" en sådan isolering, i saker som minskad BNP och försämrad psykisk hälsa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Samtidigt är det en svår balansgång. Hur kraftig behöver en sådan isolering vara? Vad "kostar" en sådan isolering, i saker som minskad BNP och försämrad psykisk hälsa?

Det torde bara vara särskilt kostsamt att isolera de arbetsföra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Two versions of it – chloroquine phosphate and hydroxychloroquine – were on a list of drugs which the UK's Medicines and Healthcare products Regulatory Agency (MHRA) has banned companies from buying with the intention of exporting them."

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8126789/NHS-faces-pressure-trial-counter-anti-malaria-drug-coronavirus-patients.html

26124536-8126789-image-m-10_158454708518

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ur ett inslag på SVT nyheter

 

 

 

 

Skärmavbild 2020-03-25 kl. 12.35.20.png

Skärmavbild 2020-03-25 kl. 12.34.43.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Utomhus är smittorisken obetydlig. Men fakta hör väl till den svenska modellen...

Jo det sades tydligt i går på nyheterna. Det verkar som om vi är de enda som fattar beslut grundade på vad experter anser. I övriga europa verkar man se det ur politisk synvinkel i första hand. Dvs stor handlingskraft ger poäng. OM det är bra eller inte går i andra hand.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Alix säger:

Utomhus är smittorisken obetydlig. Men fakta hör väl till den svenska modellen...

Problem riskerar väl uppstå om folk pressar in sig i överfulla bussar på väg till "utomhus"? Fast det är nog ett större problem i asiatiska storstäder än i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Problem riskerar väl uppstå om folk pressar in sig i överfulla bussar på väg till "utomhus"? Fast det är nog ett större problem i asiatiska storstäder än i Sverige.

Ja, det blev lite kontraproduktivt i Stockholm nu senast. Busschaufförerna ska inte jobba om de är sjuka och därför blir avgångarna färre och bussarna ännu mer överfulla. SL:s busschaufförer kanske borde undantas det generella påbudet att stanna hemma om de känner sig förkylda på minsta sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Alix säger:

Ja, det blev lite kontraproduktivt i Stockholm nu senast. Busschaufförerna ska inte jobba om de är sjuka och därför blir avgångarna färre och bussarna ännu mer överfulla. SL:s busschaufförer kanske borde undantas det generella påbudet att stanna hemma om de känner sig förkylda på minsta sätt.

Bussförarna får ta med sig rymddräkt när de kör..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Pocahontas säger:

Bussförarna får ta med sig rymddräkt när de kör..

De är ofta invandrare men rymddräkt var väl att ta i? :P  ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dykardräkt då..:P

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmavbild 2020-03-26 kl. 18.31.35.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Svolder säger:

"före detta rökare", hur länge är man det, är det livslångt?

Här hittade jag en del information:

 

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/kampanjer/rokfri/det-hander-i-kroppen-nar-du-slutar-roka/

 

De flesta risker med att man har rökt torde alltså försvinna eller minska kraftigt med tiden.

 

Det är aldrig för sent att sluta! :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Svolder säger:

... i den informationen som ges gällande covid-19 gör man ingen skillnad mellan om man slutade för en vecka sedan eller för flera decennier sedan...

Just för att man inte vet! Den refererade studien handlar om 78 personer i Kina. Det är den enda studien som är publicerad, data är preliminära. Ingen vet om det är överförbart till svenska förhållanden. Varför verkar män drabbas hårdare än kvinnor? hur ser luftföroreningar ut i Kinas influensa område? Vilka arbeten har de haft i livet? Svetsat, jobbat i gruva, dirigerat trafik?

Det man vet om tobakens effekt på luftvägsinfektioner, slutade du röka för mer än 3 månader sedan så har risken minskat betydligt. Det man vet om riskfaktor högt blodtryck är inte så mycket. Har de haft goda blodtrycksvärden med medicin? vilken medicintyp i så fall? vilka komplikationer har de haft i blodkärl,hjärta,njurar? Inte tillräckligt redovisat, just för att ingen samlat tillräckliga data.

Tills vidare får du tänka som när det gäller riskfaktor ålder. 70 år ökad risk, 80 år starkt ökad risk. Men det betyder ju inte att 69 år är riskfritt. Jämför förbudet att samla 500 personer, några tyckte att 499 personer var helt OK och utan risk och bjöd in till teater eller after-ski. Hur tänkte de att virus beter sig?

Slutat röka för decennier sedan? I princip ingen riskökning för Covid-19.

https://tobaksfakta.se/rokare-drabbas-hardare-av-covid-19/

https://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Coronavirus--annu-ett-skal-till-rokfrihet/

https://www.hjart-lung.se/din-halsa/livsstil/rokning-och-tobak/

Sven

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Jag kan tycka att det är fascinerande oprecist - "före detta rökare", hur länge är man det, är det livslångt? Jag har rökt i ungdomen, men det är över 30 år sedan jag slutade, är jag fortfarande att betrakta som "före detta rökare". Tekniskt sett är jag naturligtvis det, men hur är det ur medicinsk synvinkel?

Det är samma som de skriver om andra riskfaktorer. Jag har högt blodtryck, i teorin, sedan cirka 40 år tillbaka, troligtvis genetiskt eftersom det är oberoende av vikt och motion, men medicin håller det nere på låga nivåer. Ingen information om det är okontrollerat högt blodtryck eller hypertoni som utgör risken.

Diabetes samma sak, jag är diagnosticerad med diabetes typ 2, men har inte något problem med det, mina värden är numera "friska" utan medicinering, men enligt vården kan man inte bli "frisk" från en kronisk sjukdom som diabetes. Hur skall man då bedöma risken man är utsatt för?

Normalt brukar man kunna skylla sådan här oprecis information på massmedia, men inte i det här fallet. Det här är precis lika vagt uttryckt från sjukvården. Jag kan acceptera att de inte vet, men de borde kunna uttrycka sig tydligare än vad de gör ändå.

Jag var utsatt för passiv megarökning under hela min uppväxt men har aldrig rökt själv. Diabetes och lätt astma har jag också. Jag drar slutsatsen av all info att det är mera allmänkonditionen som fäller avgörandet än medicinska "titlar". Dvs om man orkar kämpa under en längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Alix säger:

Politikerna och FHM? :D;) 

Jag undrar om de tänker lika. Jämför duggregn, när blir det regn? 500 droppar i sekunden? eller när du får den 499e droppen i ögat? Eller arga insändare, 499 inlägg-ingen fara, alla kan inte hålla med. 500 inlägg: folkstorm, befolkningen rasar mot...

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...