Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Om man blickar tillbaka lite... :pinch:

 

”Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.

– När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.”

 

https://www.kuriren.nu/nyheter/viruset-stoppar-inte-sportlovsresandet-nm5297550.aspx

 

Något som en av de insjuknade från Italien vittnar om hur det blev sedan:

 

”Jag resonerar med hustrun; vi kanske ska hoppa över resan ändå? Vår resa är bokad via Schweiz, inte Milano där det upptäckts några fall, och vi ska bara några få mil in i Italien. I denna region har det överhuvudtaget inte rapporterats några smittade, och experterna säger att det är helt utan risker – så vi åker.
---

Mitt hälsotillstånd då? Ja det har varit tämligen stabilt, och kan sammanfattas så här: tryck över bröstet (tungt att andas), hosta vid lätt ansträngning, utmattning (kallsvett) vid ansträngning. Febern var som högst i början, men kom också tillbaka efter 5-6 dagar, och kroppen har svarat på Alvedon som omedelbart sänkt febern. Jag har inte haft halsont, ingen snuva. Aptiten har varit god.”

 

https://kvartal.se/artiklar/vi-var-bland-de-forsta-som-fick-corona/

 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

83b22038-51e5-4100-b636-6fb8b87663a5?fit

 

Amerikaner visar upp sin stollighet. I coronatider bunkrar de vapen... :pinch:

Rejält med våld löser allt. It's the American way of life......

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

83b22038-51e5-4100-b636-6fb8b87663a5?fit

 

Amerikaner visar upp sin stollighet. I coronatider bunkrar de vapen... :pinch:

Dom kanske ska skjuta Corona

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Om man blickar tillbaka lite... :pinch:

 

”Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.

– När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.”

 

https://www.kuriren.nu/nyheter/viruset-stoppar-inte-sportlovsresandet-nm5297550.aspx

 

Något som en av de insjuknade från Italien vittnar om hur det blev sedan:

 

”Jag resonerar med hustrun; vi kanske ska hoppa över resan ändå? Vår resa är bokad via Schweiz, inte Milano där det upptäckts några fall, och vi ska bara några få mil in i Italien. I denna region har det överhuvudtaget inte rapporterats några smittade, och experterna säger att det är helt utan risker – så vi åker.
---

Mitt hälsotillstånd då? Ja det har varit tämligen stabilt, och kan sammanfattas så här: tryck över bröstet (tungt att andas), hosta vid lätt ansträngning, utmattning (kallsvett) vid ansträngning. Febern var som högst i början, men kom också tillbaka efter 5-6 dagar, och kroppen har svarat på Alvedon som omedelbart sänkt febern. Jag har inte haft halsont, ingen snuva. Aptiten har varit god.”

 

https://kvartal.se/artiklar/vi-var-bland-de-forsta-som-fick-corona/

 

Svarade han inte utifrån vad han visste då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, lappen71 säger:

Svarade han inte utifrån vad han visste då?

Jo, hur så? Poängen är att han uppmanar folk att vara allt annat än försiktiga. Han uttalar sig också ytterst kategoriskt. Och sådant riskerar att urholka förtroendet för Folkhälsomyndigheten. Han företräder den.

För övrigt lär de flesta som är sjuka och har dött ha fått coronaviruset den här vägen.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Jo, hur så? Poängen är att han uppmanar folk att vara allt annat än försiktiga. Han uttalar sig också ytterst kategoriskt. Och sådant riskerar att urholka förtroendet för Folkhälsomyndigheten. Han företräder den.

För övrigt lär de flesta som är sjuka och har dött ha fått coronaviruset den här vägen.

Sant men samtidigt så är han inte alarmistisk som många andra varit.

Detta tycker jag är lugnande.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgA7An/smittade-klara-maria-och-henrik-folk-behover-inte-ha-panik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Jo, hur så? Poängen är att han uppmanar folk att vara allt annat än försiktiga. Han uttalar sig också ytterst kategoriskt. Och sådant riskerar att urholka förtroendet för Folkhälsomyndigheten. Han företräder den.

För övrigt lär de flesta som är sjuka och har dött ha fått coronaviruset den här vägen.

Att Folkhälsomyndigheten uttalar sig kategoriskt är rimligt då den sysslar med hälsan hos kategorin folket. Vill man ha personligt anpassad medicinsk rådgivning kan det vara lämpligt att kontakta sin husläkare.

Sedan kanske Tegnell borde ägna sig åt det epidemiologiska arbetet och låta mer lämpade personer syssla med publik presentation av fakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Att Folkhälsomyndigheten uttalar sig kategoriskt är rimligt då den sysslar med hälsan hos kategorin folket. Vill man ha personligt anpassad medicinsk rådgivning kan det vara lämpligt att kontakta sin husläkare.

Kategorisk betyder något annat i det sammanhang som jag använde det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, Svolder säger:

Det som det  handlar om är väl bara vilken nivå på dödlighet i covid-19 vi kan acceptera i samhället. Det låter som höga tal, men 50 000 döda människor, mestadels äldre multisjuka, kompenseras fullt ut av mindre än ett års invandring, även med dagens åtstramade policy. Öppnar vi gränserna kommer ett bortfall av 200 000 människor att kompenseras på ett år. Så, det handlar inte om antal utan om acceptans. Kan vi tolerera att människor bli arbetslösa och hemlösa och att välfärdssamhället ges upp som mål att sträva mot kan vi tolerera ännu mycket mer. Vi kan ta beslut om att ingen som fyllt 60 är berättigad till vård längre, då är sannolikheten mycket större att vården klarar av epidemin med flaggan i topp och så vidare. Allt kokar i slutändan ned till politiska beslut om vad vi som samhälle kan tolerera. Så, eventuell diskussion handlar väl om just det, hur långt vågar politikerna gå utan att få ett uppror på halsen.

Men det enda jag skrev var att svenska forskare uppskattar dödligheten till snarare 0,5%. Vilket kan innebära 0,7%, 0,4%, 0,9% etc. Slutsatsen därav är att den överdrivna rädslan inte är befogad. Å andra sidan är varje människa som dör en tragedi så klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Såg honom på nyheterna i går kväll. Cool snubbe! default_laugh.png.48fb84dfcbc326c4ce0bc36ea0c5fb2e.png

Han gillade jag men fan va skit han kommer få. 

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Samma här.

Hur tar man reda på det? Ber om ett blodprov på sjukhuset? Eller finns den informationen i några journaler tro? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har  0+

Skärmavbild 2020-03-19 kl. 18.40.11.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, mikaellq säger:

Hur tar man reda på det? Ber om ett blodprov på sjukhuset? Eller finns den informationen i några journaler tro? :fundersam:

Det ev stå i dina journaler på 1177.

Frugan visste inte sin blodgrupp, ,men kunde inte se något om det i alla blodanalyser hon gjort. 

Skulle gissa på 0+ där också, då det är de som oftast har sköldkörtelproblem, vilket frugan har. Nästa gång hon ska til vårdcentralen så ska hon fråga, de måste ha det nånstans

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Pocahontas säger:

Skönt att aldrig ha rökat, (sparat mycket pengar på det också)

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vd2Bp/studie-rokning-bakom-hog-corona-dodlighet

Då kommer jag överleva också :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Hur tar man reda på det? Ber om ett blodprov på sjukhuset? Eller finns den informationen i några journaler tro? :fundersam:

Jag var blodgivare förr i tiden. Måste ha varit då. Tror jag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, lappen71 säger:

Då kommer jag överleva också :) 

Samma här. Om man bortser från de barndomsår jag utsattes för passiv rökning. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Hur tar man reda på det? Ber om ett blodprov på sjukhuset? Eller finns den informationen i några journaler tro? :fundersam:

Anmäl dig till blodgivning.

"Blodcentralen finns på Skaraborgs sjukhus i Falköping"

https://geblod.nu/bli-blodgivare/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...