Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

”A gathering at a mosque in Malaysia that attracted 16,000 attendees has been linked to a major spike in infections in the country, as well as clusters of cases elsewhere.”

 

Inte så smart... :ThumbsDown:

 

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/15/coronavirus-latest-updates-trump-tests-negative-as-spain-orders-nationwide-lockdown-uk-us-australia-italy-europe-global-economy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skattelättnaderna för pensionärerna ter sig nu som ganska ynkliga med tanke på att kommande pensioner i slutändan kan visa sig ha spelats bort på börserna... :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Svolder säger:

Dagens pensionssystem är robust för staten, inte för pensionärerna. Det finns det nog ingen som hävdat heller, inte ens de politiker som försvarar dagens system. Dagens system är gravt underfinansierat och ger alldeles för låga nivåer på pensionerna. Det finns det heller ingen som hävdat, mer än de pensionärer som skall överleva på pensionerna. Politikerna är glada och nöjda.

Några stödmiljarder lär det inte blir till vanligt folk heller, de går till företagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-03-14 på 19:19, Alix säger:

Jag läste i tidningen att Kina klagar på att Sverige inte gör tillräckligt för att stoppa covid-19. Landet som alltså såg till att det kunde mutera och spridas från första början, via våta marknader. Mycket ska man behöva läsa innan ögonen ploppar ut.

och vilken källa refererar du till då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Svolder säger:

Självklart. Om arbetslösheten rakar iväg alldeles för mycket så får vi problem på samhällsnivå som kommer att visa sig vara långt värre än en svårartad förkylning.

Hur som helst kan vi alltid ta emot fler invandrare, det är en sak som är säker. De resurserna är outsinliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälper inte speciellt mycket att vi stänger in oss, viruset kommer aldrig att försvinna nu när det är så här spritt. 

De flesta kommer att bli lindrigt sjuka och är sedan immuna.

Viruset kommer att nå alla världens hörn tack vare att vi blivet så rörliga.

Förhoppningsvis får vi ett vaccin inom ett år som sedan kan distrubueras till alla.

Svininfluensan 2009 tog c.a 200.000 liv.. 

Många hann aldrig få vaccin, en del vägrade ta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Pocahontas säger:

Det hjälper inte speciellt mycket att vi stänger in oss, viruset kommer aldrig att försvinna nu när det är så här spritt. 

De flesta kommer att bli lindrigt sjuka och är sedan immuna.

Viruset kommer att nå alla världens hörn tack vare att vi blivet så rörliga.

Förhoppningsvis får vi ett vaccin inom ett år som sedan kan distrubueras till alla.

Svininfluensan 2009 tog c.a 200.000 liv.. 

Många hann aldrig få vaccin, en del vägrade ta det.

Jag valde att inte vaccinera mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kan det vara så illa, haft mina misstankar länge, främst på hur insekter påverkas av strålningen

 

https://www.epochtimes.se/Ar-5G-i-kombination-med-viruset-orsak-till-de-plotsliga-dodsfallen-i-Wuhan?fbclid=IwAR1VeYz5HAYy3wJKaww9hzQ47EJKhA0SPJ3921IBwQ-4i55A2a5sCqUIZWI

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Epoch Times är inte seriösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Svolder säger:

Samtidigt, även om vi plattar ut kurvan och hinner vårda alla och uppnår 6 miljoner infekterade så innebär det, med låga 1% i dödlighet att 60 000 människor dör. Får vi samma dödlighet som i Italien så innebär det att nästan en halv miljon människor hamnar i en trång etta med påskliljor på taket. "Flockimmunitet" är den yttersta av cynismer.

Ja, att sprida ut eländet innebär i övrigt just bara att man sprider ut det. Kanske att man hinner hitta någon läkemedelskombination som är effektiv. Jag läste om en sådan i medierna som verkade lovande:

 

https://www.livemint.com/news/world/coronavirus-update-australian-researchers-claim-2-existing-drugs-could-cure-covid-19-11584369580246.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Svolder säger:

Samtidigt, även om vi plattar ut kurvan och hinner vårda alla och uppnår 6 miljoner infekterade så innebär det, med låga 1% i dödlighet att 60 000 människor dör. Får vi samma dödlighet som i Italien så innebär det att nästan en halv miljon människor hamnar i en trång etta med påskliljor på taket. "Flockimmunitet" är den yttersta av cynismer.

Svenska forskare hävdar att dödligheten är snarare 0,5% beroende på den ofullständiga testningen av folk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

200.000 runt om i världen dog av Svininfluensan 2009

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Få länder har bättre koll än Sydkorea och där landar det på 0,8%.

0,8% av vad?

Av den totala befolkningen?

Av de som söker vård? (Och därmed är rätt allvarligt sjuka.)

Av de som testats positivt?

Eller något annat urval?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Telly82 säger:

Av de som testats positivt?

 

 

30 minuter sedan, Alix säger:

Ja.

Det utesluter ju då den (förmodat) stora del av befolkningen som inte testas. De flesta får tydligen väldigt lindriga symptom och testas väl därför inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

 

Det utesluter ju då den (förmodat) stora del av befolkningen som inte testas. De flesta får tydligen väldigt lindriga symptom och testas väl därför inte.

Det är troligen korrekt men Sydkorea testar väldigt intensivt och det är därför dödssiffran anses vara ett riktmärke. I Sverige lär vi få summera antalet döda vid årets slut och jämföra med det relativt stabila dödstalet andra år. Det hela kompliceras av att viruset inte nödvändigtvis utgör en medicinsk dödsorsak i sig. Obduktioner lär inte göras. Men visst kan man göra det lätt för sig och mena att alla som hade viruset när de dog också har dött av det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Alix säger:

Det är troligen korrekt men Sydkorea testar väldigt intensivt och det är därför dödssiffran anses vara ett riktmärke. I Sverige lär vi få summera antalet döda vid årets slut och jämföra med det relativt stabila dödstalet andra år. Det hela kompliceras av att viruset inte nödvändigtvis utgör en medicinsk dödsorsak i sig. Obduktioner lär inte göras. Men visst kan man göra det lätt för sig och mena att alla som hade viruset när de dog också har dött av det.

Ja hur många verkligen dog 2009 av svininfluensan och inte av någon underliggande sjukdom som hjärtfel, cancer eller något annat allvarligt? Jag är även jag djupt misstänksam i dessa tider av påstådd kris.

 

whenever-you-find-yourself-on-the-side-of-the-majority-7741856.jpg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Ja hur många verkligen dog 2009 av svininfluensan och inte av någon underliggande sjukdom som hjärtfel, cancer eller något annat allvarligt? Jag är även jag djupt misstänksam i dessa tider av påstådd kris.

 

whenever-you-find-yourself-on-the-side-of-the-majority-7741856.jpg

Min problematisering ska nog främst förstås som så att en del av de som har dött i slutet av året hade dött oavsett om de hade fått coronaviruset eller inte. Det blir alltså svårt att avgöra den egentliga dödligheten i coronaviruset specifikt. Men det går kanske att göra en rimlig uppskattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...