Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

1 minut sedan, Alix säger:

Jo, faktiskt, hennes formella namn är Ebba-Elisabeth Busch. Ebba Busch Thor är hennes nom de guerre, så att säga.

Fan, jag sökte men trodde att hon var äldre och/eller hade skyddade uppgifter. Vi  kanske borde införa "nom de guerre" på bred front i svensk politik. Stefan får heta Abu Laham al-Hägersten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Fan, jag sökte men trodde att hon var äldre och/eller hade skyddade uppgifter. Vi  kanske borde införa "nom de guerre" på bred front i svensk politik. Stefan får heta Abu Laham al-Hägersten.

Pol Pot är ju ledigt numera (Politique Potentielle), och visst kan väl Löfven anses ha politisk potential. Även om vi inte ser så mycket av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Hon heter Ebba Busch, inget annat.

 

Folkräkning är väl inte  så svårt att genomföra i dagens Sverige? Jämför med en av de senaste i Indien, ca 2 miljoner människor räknade i flera år. Sedan kanske det kan vara bra att ordna lite koll på hur många, och vilka, som bor här, vi (Sverige) har inte direkt varit världsmästare i gränskontroll den senaste tiden.

Hur når man de som uppehåller sig illegalt i Sverige?

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, Pocahontas säger:

Hur når man de som uppehåller sig illegalt i Sverige?

Bland annat genom att gå runt på arbetsplatser, i bostadsområden mm och anteckna vilka man hittar där. Alltså ungefär så som man gör när man inventerar i en butik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Bland annat genom att gå runt på arbetsplatser, i bostadsområden mm och anteckna vilka man hittar där. Alltså ungefär så som man gör när man inventerar i en butik.

Visst kan man göra så. Men jag misstänker att det finns en ovilja att göra så. Många sympatiserar även med personer som uppehåller sig illegalt i Sverige; narrativet är framför allt att de blir utnyttjade och far illa. Det är lite märkligt, men jag antar att humanismen går före lag och ordning för många.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Visst kan man göra så. Men jag misstänker att det finns en ovilja att göra så. Många sympatiserar även med personer som uppehåller sig illegalt i Sverige; narrativet är framför allt att de blir utnyttjade och far illa. Det är lite märkligt, men jag antar att humanismen går före lag och ordning för många.

Jag gör det. Far dom illa i sina hemländer är det inte humant att skicka hem dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Jag gör det. Far dom illa i sina hemländer är det inte humant att skicka hem dom.

Jo, det finns många som känner som du. Här är en debattartikel som ansluter till denna underliggande känsla. Jag kan räkna upp mängder av kraftfulla motargument som ändå inte skulle bita. Eftersom argumenten bortser från att det i grunden är synd om människan, för att låna ett uttryck av Strindberg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag gör det. Far dom illa i sina hemländer är det inte humant att skicka hem dom.

Jag håller, med reservation för betydelsen av "fara illa", med, men anser ändå att det kan vara lämpligt att ha koll på vilka som bor i landet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Alix säger:

Visst kan man göra så. Men jag misstänker att det finns en ovilja att göra så. Många sympatiserar även med personer som uppehåller sig illegalt i Sverige; narrativet är framför allt att de blir utnyttjade och far illa. Det är lite märkligt, men jag antar att humanismen går före lag och ordning för många.

Annars kan man genomföra en väldigt svensk folkräkning. Man skickar ut en blankett till alla som är folkbokföra i landet och frågar om de bor i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Annars kan man genomföra en väldigt svensk folkräkning. Man skickar ut en blankett till alla som är folkbokföra i landet och frågar om de bor i Sverige.

Och alla som svarade sa att de bor i Sverige. Så det finns inga illegala personer här. default_laugh.png.2f3afe3934b0dcfc2a9f2b7182eb4f0e.png 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
11 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Annars kan man genomföra en väldigt svensk folkräkning. Man skickar ut en blankett till alla som är folkbokföra i landet och frågar om de bor i Sverige.

Ge dem inga idéer. :ph34r:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Axelman säger:

Och alla som svarade sa att de bor i Sverige. Så det finns inga illegala personer här. default_laugh.png.2f3afe3934b0dcfc2a9f2b7182eb4f0e.png 

Lika relevant som att fråga iranska myndigheter hur många homosexuella som finns i landet.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Inte mina ord men stämmer-

 

Citat

Detta måste vara den värsta slakt av en svensk partiledare som ägt rum i modern tid

 

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1435109?programid=3071&fbclid=IwAR2B7TUX1AnKM8Rp1vmJwXO5K8vzL54z8-8IYAz4xGNYEBgvNkbZIsvSYr0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, lappen71 säger:

Vems ord är det då? :fundersam:

 

För egen del skulle jag aldrig orka lyssna på den mannen så länge. Det gäller i och för sig alla politiker (men honom i synnerhet). De ägnar all sin kraft åt att inte besvara frågor utan föra ut sina budskap i stället. Ointressant. Vurmen för intervjuer av partiledare har jag aldrig begripit mig på. Det är deras handlingar och partiprogram som röjer dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Vems ord är det då? :fundersam:

 

För egen del skulle jag aldrig orka lyssna på den mannen så länge. Det gäller i och för sig alla politiker (men honom i synnerhet). De ägnar all sin kraft åt att inte besvara frågor utan föra ut sina budskap i stället. Ointressant. Vurmen för intervjuer av partiledare har jag aldrig begripit mig på. Det är deras handlingar och partiprogram som röjer dem.

Jag brukar inte heller orka lyssna på den slingrande ormen. Men i detta fall så kände jag mig tvungen och det är upplyftande att höra en journalist ställa obekväma frågor som han i vanlig ordning inte kan svara på. Och journalisten ställer följdfrågor på hans felaktiga påståenden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag brukar inte heller orka lyssna på den slingrande ormen. Men i detta fall så kände jag mig tvungen och det är upplyftande att höra en journalist ställa obekväma frågor som han i vanlig ordning inte kan svara på. Och journalisten ställer följdfrågor på hans felaktiga påståenden.

Jo, det är förstås bra på sitt sätt (även om det som vanligt bara resonerar hos redan övertygade motståndare). Men vem var det som fällde omdömet du citerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Jo, det är förstås bra på sitt sätt (även om det som vanligt bara resonerar hos redan övertygade motståndare). Men vem var det som fällde omdömet du citerade?

Vad spelar det för roll vem som fällde omdömet? Har det större tyngd om det är någon med känd status?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmavbild 2020-02-02 kl. 10.20.30.jpg

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, lappen71 säger:

Vad spelar det för roll vem som fällde omdömet? Har det större tyngd om det är någon med känd status?

Nej, jag tycker bara att om någon citeras så ska denne anges som källa också. Annars kan jag skriva så här: 

 

”Som mångårig och senior professor i statsvetenskap kan jag bekräfta att Jimmie Åkesson är den bästa politiker som finns och har funnits i Sverige.”

 

Och om vi då ska följa ditt skriftliga beteende så får det stå som det gör utan att ifrågasättas. Eller då kanske du hade begärt av mig att jag skulle redovisa källan? Du kanske inser dubbelmoralen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

Nej, jag tycker bara att om någon citeras så ska denne anges som källa också. Annars kan jag skriva så här: 

 

”Som mångårig och senior professor i statsvetenskap kan jag bekräfta att Jimmie Åkesson är den bästa politiker som finns och har funnits i Sverige.”

 

Och om vi då ska följa ditt skriftliga beteende så får det stå som det gör utan att ifrågasättas. Eller då kanske du hade begärt av mig att jag skulle redovisa källan? Du kanske inser dubbelmoralen? 

Nej jag håller inte med eftersom jag gjorde uttalandet till mina ord.

Citatet kan komma från en muntlig konversation med en vän. Hur ska jag ange källan då tycker du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej jag håller inte med eftersom jag gjorde uttalandet till mina ord.

Citatet kan komma från en muntlig konversation med en vän. Hur ska jag ange källan då tycker du.

Genom att skriva exempelvis "en vän sa ...".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Genom att skriva exempelvis "en vän sa ...".

DÅ hade jag fått frågan "vem är det" "vad har han/hon för CV att göra den bedömning"

Finns alltid någon som aldrig blir nöjd än hur man formulerar sig så jag har slutat att bry mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej jag håller inte med eftersom jag gjorde uttalandet till mina ord.

Citatet kan komma från en muntlig konversation med en vän. Hur ska jag ange källan då tycker du.

En vän till mig sade: ”Som mångårig och senior professor i statsvetenskap kan jag bekräfta att Jimmie Åkesson är den bästa politiker som finns och har funnits i Sverige.” ;) 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...