Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

4 timmar sedan, Axelman säger:

I Daniels bok förekommer uttrycket evigt. Daniels bok fanns långt innan Katolska kyrkan.

Många av dem som sover i mullen skall vakna,

några till evigt liv, andra till skam och evig fasa.

Dan 12:2

 

I nya testamentet finns lite olika beskrivningar på det eviga livet. Här ett exempel.

Vi vet att då det tält som är vår jordiska boning rivs ner har Gud en byggnad åt oss i himlen, en evig boning som inte är gjord av människohand. ( Tält här är en bild på människan )

2 Kor 5:1

Hej!

Det jag ville framhålla här, är att Bibeln inte säger något om att vi har en odödlig själ i oss. Det är stor skillnad på att få ett evigt liv och att vi inte har en odödlig själ. Evigt liv kan man ju få i en uppståndelse från de döda, detta även om  själen är dödlig.. Det skulle ju inte behövas en uppståndelse, om man redan fanns till som en odödlig själ. Det var under 300-talet som läran om själens odödlighet uppkom, innan dess så fanns inte denna tanke i Bibeln. Jag försöker utgå från fakta och inte vad man tror.

Carlbo
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Telly82 säger:

Det är i runda tal 2 liter luft. Ett stort andetag är runt 5 liter.

Ett andetag mäter ca 500ml luft. 
1 liter luft väger ca 1,2g
Nu var det 21g vid dödsögonblicket som försvann. Så att nästan 18 liter luft som försvinner från lungorna har jag svårt att tro på. Det måste vara något mer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Carlbo säger:

Hej!

Det jag ville framhålla här, är att Bibeln inte säger något om att vi har en odödlig själ i oss. Det är stor skillnad på att få ett evigt liv och att vi inte har en odödlig själ. Evigt liv kan man ju få i en uppståndelse från de döda, detta även om  själen är dödlig.. Det skulle ju inte behövas en uppståndelse, om man redan fanns till som en odödlig själ. Det var under 300-talet som läran om själens odödlighet uppkom, innan dess så fanns inte denna tanke i Bibeln. Jag försöker utgå från fakta och inte vad man tror.

Carlbo
 

Det går inte att läsa bibeln bokstavligt rakt av. Men vissa saker som en odödlig själ framgår ändå fast förklarat på ett annat vis, bla som i Axelmans inlägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, iMarc säger:

Det går inte att läsa bibeln bokstavligt rakt av. Men vissa saker som en odödlig själ framgår ändå fast förklarat på ett annat vis, bla som i Axelmans inlägg

Det är sant att Bibeln inte alltid talar i bokstavlig mening, den använder ofta olika saker på ett symboliskt sätt. MEN, om det finns en odödlig själ i oss, då borde den tala om det i bokstavlig mening på flera ställen.  Om en odödlig själ är medveten så blir det motsägelser i Bibeln, för enligt Bibeln kan inte de döda tänka eller vara medvetna på något sätt. Detta framkommer väldigt tydligt i bl.a. Predikaren 9:5 och vers 10.

I vers 5 står det, att de döda vet ingenting alls, och samma tankegång kan man se i vers 10.

 

För c:a 7,5 år sedan, när min fru var inlagd för sitt hjärta, så dog hon helt plötsligt när vi satt och pratade, men tack vare att hon var uppkopplad till en övervakning, så kom personal in och gjorde hjärtmassage, och då vaknade hon till liv igen. Även om hon var död ett tag, så upplevde hon inget under den stund hon var död.

 

Lasarus som var död i fyra dagar berättade inte heller om några upplevelser under sin död. Jesus jämförde hans död med en sömn. När man sover utan att drömma, då upplever man ingenting, det är då som när man blir sövd. 

Ordet själ betyder ordagrant: en varelse som andas.

Carlbo

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, iMarc säger:

Ett andetag mäter ca 500ml luft. 
1 liter luft väger ca 1,2g
Nu var det 21g vid dödsögonblicket som försvann. Så att nästan 18 liter luft som försvinner från lungorna har jag svårt att tro på. Det måste vara något mer...

Ja, jag räknade fel.

Det är väl förmodligen kroppsvätskor då, som försvinner. Svett som försvinner som vattenånga, kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja, jag räknade fel.

Det är väl förmodligen kroppsvätskor då, som försvinner. Svett som försvinner som vattenånga, kanske.

:fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Det räcker med att jag somnar så gör det det. Varje natt. En del av drömmarna går inte av efter hackor!

Jag har mardrömmar nästan varje natt, det vanligaste är att jag är blind, letar efter någon anhörig men hittar inte, platser jag vistats mycket på är igenväxta som en djungel, det handlar att jag förtvivlat inte hittar någon pga blindhet, eller att omgivningen är så förändrad så jag inte hittar. Den underbaraste dröm jag haft var när jag kunde flyga jag flög över oändliga ängar och bergstoppar med en otrolig fart, det var en känsla som inte går att beskriva. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Det händer konstiga saker med hjärnan efter att hjärtat slutat slå.

https://fof.se/tidning/2011/7/artikel/dodsogonblicket-i-hjarnan

Önskar jag fann artikeln, men det var flera personer från olika världsdelar som hade exakt samma nära döden upplevelse, de såg samma saker, likaså mötte de människor som såg ut och sa exakt samma saker. 
Dessa personer hade ingen som helst koppling till varandra. 
intressant. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, iMarc säger:

Önskar jag fann artikeln, men det var flera personer från olika världsdelar som hade exakt samma nära döden upplevelse, de såg samma saker, likaså mötte de människor som såg ut och sa exakt samma saker. 
Dessa personer hade ingen som helst koppling till varandra. 
intressant. 

De kanske hade läst samma artikel som du? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, iMarc säger:

Jag har mardrömmar nästan varje natt, det vanligaste är att jag är blind, letar efter någon anhörig men hittar inte, platser jag vistats mycket på är igenväxta som en djungel, det handlar att jag förtvivlat inte hittar någon pga blindhet, eller att omgivningen är så förändrad så jag inte hittar. Den underbaraste dröm jag haft var när jag kunde flyga jag flög över oändliga ängar och bergstoppar med en otrolig fart, det var en känsla som inte går att beskriva. 

Det här är ett inlägg som passar bäst i hur jag mår idag-tråden. I drömmarna kommer det omedvetna fram där väldigt mycket rädslor ligger.
 

Det viktiga för dig är att inse att inget av det är verkligt. Allt där kan helt ignoreras. Samma sak gäller följaktligen den ständiga strömmen av tankar under dagen. Ignorera. Låt tystnaden dominera.

 

För att du ska må bra iMarc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Önskar jag fann artikeln, men det var flera personer från olika världsdelar som hade exakt samma nära döden upplevelse, de såg samma saker, likaså mötte de människor som såg ut och sa exakt samma saker. 
Dessa personer hade ingen som helst koppling till varandra. 
intressant. 

Om man ska hata slumpen så kan det ju bero på att människors hjärnor är mycket likartat formade i fysiologisk mening. Men jag inser förstås att det är en ganska tråkig förklaring.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min läkare gav mig ett "insomningspiller" då jag ofta haft svårt att somna inför natten..

Läste på burken när jag hämtat den "mot depression" !

Är inte deprimerad, ringde upp henne , men hon sa att jag inte skulle ta det så allvarligt, !!! nähä..

Läste bipacksedeln som var som en halv bok...

Mirtazapin 15mg

 

Tvekade ett par dagar innan jag tog dem.. men herrejäklar, visst somnade jag in men hjärnan var i full gång, helt otroligt vad jag höll på, det var jobb, och jag leta efter prylar till jobben jag skulle göra, var sanslös när jag vaknade dagen efter..

Läste bipacksedeln en gång till...jo drömmar kunde vara en bieffekt...   

Efter 2 veckor skippade jag dem, vill jag drömma, så inte fan ska jag hålla på med jobb :)

Sover rätt hyfsat när jag väl kommer till ro..tagit för vana att skippa datorskärmar och iPaden, blivit bättre sen dess.

Så vad jag vill ha sagt är att piller gör mycket med hjärnan.

Alla käkar visst sånt nu för tiden...jag avstår

Redigerad av Pocahontas
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Pocahontas säger:

Min läkare gav mig ett "insomningspiller" då jag ofta haft svårt att somna inför natten..

Läste på burken när jag hämtat den "mot depression" !

Är inte deprimerad, ringde upp henne , men hon sa att jag inte skulle ta det så allvarligt, !!! nähä..

Läste bipacksedeln som var som en halv bok...

Mirtazapin 15mg

 

Tvekade ett par dagar innan jag tog dem.. men herrejäklar, visst somnade jag in men hjärnan var i full gång, helt otroligt vad jag höll på, det var jobb, och jag leta efter prylar till jobben jag skulle göra, var sanslös när jag vaknade dagen efter..

Läste bipacksedeln en gång till...jo drömmar kunde vara en bieffekt...   

Efter 2 veckor skippade jag dem, vill jag drömma, så inte fan ska jag hålla på med jobb :)

Sover rätt hyfsat när jag väl kommer till ro..tagit för vana att skippa datorskärmar och iPaden, blivit bättre sen dess.

Så vad jag vill ha sagt är att piller gör mycket med hjärnan.

Alla käkar visst sånt nu för tiden...jag avstår

Ett naturligt sätt för att kunna somna är att man utsätter sig själv för dagsljus så mycket som möjligt så här års. Hjärnan har annars svårt för att hålla reda på det så kallade cirkadianska dygnet. Det är celler i hjärnan som håller reda på när vi ska sova och vara vakna. De har en direktlänk till ögonen och fungerar även hos många blinda.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Ett naturligt sätt för att kunna somna är att man utsätter sig själv för dagsljus så mycket som möjligt så här års. Hjärnan har annars svårt för att hålla reda på det så kallade cirkadianska dygnet. Det är celler i hjärnan som håller reda på när vi ska sova och vara vakna. De har en direktlänk till ögonen och fungerar även hos många blinda.

Jag kom på det igår och hade därför igång lampan på skrivbordet hela kvällen. Väldigt vitt ljus, högt Kelvin-värde. Gjorde susen! Har snarkat mycket gott inatt! ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Pocahontas säger:

Så vad jag vill ha sagt är att piller gör mycket med hjärnan.

Alla käkar visst sånt nu för tiden...jag avstår

Samma här. Behövs ju inte om man förstår vad det verkliga problemet är.

 

Mycket solljus under dagen och ett tyst sinne på kvällen gör susen! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, boevil säger:

De kanske hade läst samma artikel som du? ?

Nej det var rapporter ifrån läkare som rapporterat detta, detta skedde tydligen samtidigt dessutom. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, mikaellq säger:

Det här är ett inlägg som passar bäst i hur jag mår idag-tråden. I drömmarna kommer det omedvetna fram där väldigt mycket rädslor ligger.
 

Det viktiga för dig är att inse att inget av det är verkligt. Allt där kan helt ignoreras. Samma sak gäller följaktligen den ständiga strömmen av tankar under dagen. Ignorera. Låt tystnaden dominera.

 

För att du ska må bra iMarc.

Tack, jo jag vet allt detta, det är ju inte så att jag mår dåligt av drömmar under dagen. Det handlar om symbolism som det undermedvetna skapar. Ständig ström av tankar under dagen? Ja det är inget som jag har och behöver ignorera. Eller är det något annat du menar?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, iMarc säger:

Tack, jo jag vet allt detta, det är ju inte så att jag mår dåligt av drömmar under dagen. Det handlar om symbolism som det undermedvetna skapar. Ständig ström av tankar under dagen? Ja det är inget som jag har och behöver ignorera. Eller är det något annat du menar?

Nej precis så. Min egen "sjuka" har varit ett överaktivt sinne tills en dag jag helt enkelt blev medveten om det. Nu kan det fortfarande komma slängar av obehag men nu vet jag att det bara är att observera känslan, och låta tankarna fara förbi utan att uppslukas av det. Träning är nyttigt. I allt. Sinnet är mestadels tomt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Att det skulle kunna handla om ren slump är uppenbarligen svårt för alla att acceptera. Även om det utan bevis för motsatsen är den mest sannolika förklaringen.

... 

En annan teori är att Iran själva skjutit ner planet i tron att det var en inkommande amerikansk missil, ett svar på Irans attack.

Även det låter i högsta grad osannolikt. Irans militär måste rimligen ha koll på var den internationella flygplatsen ligger och planet hade precis lyft när det förolyckades.”

 

Wolfgang Hansson... ?‍♂️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

”Att det skulle kunna handla om ren slump är uppenbarligen svårt för alla att acceptera. Även om det utan bevis för motsatsen är den mest sannolika förklaringen.

... 

En annan teori är att Iran själva skjutit ner planet i tron att det var en inkommande amerikansk missil, ett svar på Irans attack.

Även det låter i högsta grad osannolikt. Irans militär måste rimligen ha koll på var den internationella flygplatsen ligger och planet hade precis lyft när det förolyckades.”

 

Wolfgang Hansson... ?‍♂️

En gåta varför de inte stängde luftrummet den dagen..  någon måste missat ge den ordern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...