Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Alix säger:

Trump postade denna:

 

 

Jag vet inte riktigt hur frisk han är, faktiskt... :unsure:

är det på riktigt?
... å jag menar inte kroppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Svolder säger:

Är det på riktigt så är det väldigt infantilt. Det kan inte vara på riktigt, sådant förväntar man sig av ynglingar i tidig pubertet...

Kina kanske har hackat hans konto hela tiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Kina Ryssland kanske har hackat hans konto hela tiden...

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

David Warda funderar på att lägga ned sitt snabblivs eftersom han dels inte har råd att betala 9000 kronor i tobaksavgift och dels pågrund av att han inte säljer tobak tappar kunder och går med förlust. Stackarns hela årsvinst försvann med tobaksavgiften! Eller inte...

En stilla undran: Varför tänker inte journalister idag? Är de fullt upptagna med att bygga upp det politiskt korrekta narrativet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMG_29112019_115905.thumb.jpg.a777737bcdb2787e940d791e036be743.jpg

 

Med tanke på att kvinnor (och barnens genitor?) numera verkar vara väldigt rädda för att föda barn på vanligt sätt kan vi nog förvänta oss att befolkningsutvecklingen blir lite som eljest i framtiden. /Dump från SVT.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt att läsa att islamisterna tappar mark till förmån för kvinnors rättigheter. Islam får generellt sett gärna flytta från medeltiden in i modern tid överallt i världen. Låt alla religioner bli en personlig angelägenhet och sluta låt religionerna styra samhället och dess utveckling.

 

https://www.theguardian.com/world/2019/nov/29/sudan-dissolves-ex-ruling-party-and-repeals-morality-law

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Svolder säger:

Fem procent av förstföderskorna är rädda? Jag misstänker att siffran är mer eller mindre oförändrad under hela efterkrigstiden.

Det verkar inte så:

 

”Var tjugonde förstföderska i Västra Götaland känner, precis som Sarah, en stor förlossningsrädsla. Ser man till hela landet så är det en patientgrupp som växer, enligt en rapport från Gravidregistret.”

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sarah-ar-forstfoderska-ar-skrackslagen-infor-vaginal-forlossning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från artikeln ovan:

 

”Sarah befinner sig mitt i sin graviditet och vill till varje pris undvika en vaginal förlossning.”

 

Då kanske man inte ska bli gravid? I alla fall inte utgå från att man kan få kejsarsnitt på beställning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Terroristen i London var visserligen nedbrottad men hade ett fejkat* bombbälte, så det är inte så konstigt att de tog honom av daga i nödvärn(sexcess). Jag har inga problem med det men vi lär väl få höra en del skrika och gapa om detta.


*Men det förstod man först efteråt.

 

Två personer som terroristen knivhögg har i skrivande stund avlidit och flera andra är skadade.

 

Nyheten i sig: https://www.theguardian.com/uk-news/live/2019/nov/29/london-bridge-incident-police-city

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Västerlandet är gulligt när det gäller påföljderna för den här typen av brottslingar. Att skydda allmänheten framgent är förstås inte att tänka på. Men fotboja är i alla fall snäppet värre än saft och bullar hos socialtanten, som det brukar heta på Flashback. Dock utgör förstås fotbojan inget som helst hinder för att knivhugga folk.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/garningsmannen-i-london-tidigare-domd-for-terrorbrott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Västerlandet är gulligt när det gäller påföljderna för den här typen av brottslingar. Att skydda allmänheten framgent är förstås inte att tänka på. Men fotboja är i alla fall snäppet värre än saft och bullar hos socialtanten, som det brukar heta på Flashback. Dock utgör förstås fotbojan inget som helst hinder för att knivhugga folk.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/garningsmannen-i-london-tidigare-domd-for-terrorbrott

Fotboja innebär väl visst skydd då de snabbt kan märka om man lämnar bostaden? Det jag hört om svenska fotbojor säger att man inte kan gå särskilt många cm utan lägenhetsdörren utan att det märks. Så om bojorna har någon positioneringsutrustning borde man kunna plocka upp personen ganska omgående. Fast den här sortens idioter kanske också behöver någon passning för att inte planera terrordåd på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Fotboja innebär väl visst skydd då de snabbt kan märka om man lämnar bostaden? Det jag hört om svenska fotbojor säger att man inte kan gå särskilt många cm utan lägenhetsdörren utan att det märks. Så om bojorna har någon positioneringsutrustning borde man kunna plocka upp personen ganska omgående. Fast den här sortens idioter kanske också behöver någon passning för att inte planera terrordåd på nätet.

Jo, men överträdelsen innebär ändå att byråkratins kvarnar måste mala ett tag. Det kallas rättssäkerhet.

Exempelvis utgör ett brytande av kontaktförbud i Sverige inte orsak för polisen att ingripa. Det är tänkt att den som har dömts att iaktta kontaktförbud ska förstå sitt eget bästa.

På det hela taget är vår västerländska rättspraxis inte helt optimal för nya tider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Guardian toppar för övrigt sin internationella edition just med detta: 

 

https://www.theguardian.com/law/2019/nov/30/london-bridge-attack-swift-review-of-violent-sentences-pledged

 

Citat:

 

“I’ve said it a few times today, we’re playing Russian roulette with people’s lives, letting convicted, known, radicalised Jihadi criminals walk about our streets.”

 

Förhoppningsvis kommer UK att ställa detta till rätta. Jag har inget hopp om att Sverige kommer att göra likadant. Möjligtvis om samma sak kommer att hända här ett par tre gånger.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan delvis förstå SD. Mindre kul om boken någon papperslös/migrant har lånat är borta och inte kan fås åter, ej heller pengar för att ersätta den. Men rimligtvis bör utlåningen knappast begränsas till svenska medborgare utan till skattebetalare. Det är en logisk följd av deras resonemang. Men de har väl som vanligt en annan agenda...

För egen del ser jag då hellre ett pantsystem för de som saknar adress och dylikt. Det är naturligtvis inte rimligt att låna ut något utan att ha någon slags försäkran om att få tillbaka det eller få ersättning.

 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7357384

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Alix säger:

Det är naturligtvis inte rimligt att låna ut något utan att ha någon slags försäkran om att få tillbaka det eller få ersättning.

Jag ska väl tillägga att jag inte längre tror på någons ord eller vanligt folkvett i sådana sammanhang längre. Lånar du ut något till en främling får du utgå från att det är väck sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Alix säger:

Jo, men överträdelsen innebär ändå att byråkratins kvarnar måste mala ett tag. Det kallas rättssäkerhet.

Exempelvis utgör ett brytande av kontaktförbud i Sverige inte orsak för polisen att ingripa. Det är tänkt att den som har dömts att iaktta kontaktförbud ska förstå sitt eget bästa.

På det hela taget är vår västerländska rättspraxis inte helt optimal för nya tider.

Det beror ju på hur man utformar det hela. Säg att man ger krimvården rätt att efter överenskommelse med den dömde låta fängelsestraff upp till X dagar avtjänas i hemmet med fotboja. Då skulle man nog ganska lätt kunna flytta tillbaka personen till fängelse. Kontaktförbud är lite svårare skulle jag tro, vad gäller fotboja så är regeln ganska enkel, lämnar du bostaden gå har du gjort bort dig. Ett kontaktförbud som innebär andra villkor än "passera inte den här linjen" blir lätt luddigt utformade. Vad gäller exempelvis om den förbjudne rundar ett hörn och krockar med den som inte får kontaktas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Vad gäller exempelvis om den förbjudne rundar ett hörn och krockar med den som inte får kontaktas

Det bryter inte mot kontaktförbudet. Det måste vara uppsåtligt. Att polisen inte kan ingripa beror på stycke två i följande paragraf ur lag om kontaktförbud:

 

”Överträdelse av kontaktförbud
24 §   Den som bryter mot ett kontaktförbud med villkor om elektronisk övervakning döms för överträdelse av kontaktförbud med elektronisk övervakning till fängelse i högst två år. Den som i övrigt bryter mot ett kontaktförbud döms för överträdelse av kontaktförbud till böter eller fängelse i högst ett år.

 

I ringa fall ska det inte dömas till ansvar. Lag (2018:408).”

 

Det är som vanligt med svensk lagstiftning, det finns alltid ett pissliberalt kryphål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

Det bryter inte mot kontaktförbudet. Det måste vara uppsåtligt. Att polisen inte kan ingripa beror på stycke två i följande paragraf ur lag om kontaktförbud:

 

”Överträdelse av kontaktförbud
24 §   Den som bryter mot ett kontaktförbud med villkor om elektronisk övervakning döms för överträdelse av kontaktförbud med elektronisk övervakning till fängelse i högst två år. Den som i övrigt bryter mot ett kontaktförbud döms för överträdelse av kontaktförbud till böter eller fängelse i högst ett år.

 

I ringa fall ska det inte dömas till ansvar. Lag (2018:408).”

 

Det är som vanligt med svensk lagstiftning, det finns alltid ett pissliberalt kryphål.

Syftet med mitt exempel var bara att visa att kontaktförbud antagligen är svårare än husarrest med fotboja att utforma så att man lätt kan plocka in folk omgående när allt inte står rätt till.

2 timmar sedan, Alix säger:

Spelar det någon roll att de är "released early"? Hade de varit säkrare att ha dem lösa i samhället efter avtjänat straff? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letar efter något som tydligen inte finns..

en  "muff" hona-hona till Thunderbolt ( USB 3) Så jag kan skarva ihop två kablar med hankontakter

 

 

Skärmavbild 2019-12-01 kl. 15.43.29.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

... Spelar det någon roll att de är "released early"? ...

I fallet nu gör det ju det. Två döda som hade levt och tre skadade som hade sluppit traumat. Den döde terroristen skiter jag i och räknar inte med (som Text TV gjorde i sin galna men svensktypiska rubrik, se spoiler).

 

Spoiler

texttv.png.e13c6d95cd143c413aacb1a0774e768a.png

 

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

... Hade de varit säkrare att ha dem lösa i samhället efter avtjänat straff? 

Förmodligen. Ju längre tid det går desto mer pacificerade blir fångarna. Och under tiden de sitter i fängelse begås inga nya brott mot allmänheten. Om inte annat så hinner samhället förändras vilket förändrar motivbilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...