Mattiasgbg Postad 2 november, 2019 Share Postad 2 november, 2019 49 minuter sedan, Alix säger: Enligt islam är Israel judarnas land. The irony. https://www.thejc.com/judaism/features/what-the-koran-says-about-the-land-of-israel-1.8278 Mer: http://www.templemount.org/quranland.html Nu har jag bara läst den överst länkade artikeln, och det är lördag kväll, men... Den stora grejen verkar vara korancitatet “O my people! Enter the Holy Land which God has decreed for you, and turn back on your heels otherwise you will be overturned as losers.” (5:21), vilket enligt en i artikeln namngiven klassisk, men postmuhmmedsk (om man nu kan säga så) tolkare (fl. ca.900) handlar om Moses, judar och Israel. Tyvärr är inte tolkningen bättre än att den, i artikeln som kan vara förenklad, beskriver en kedja av (delvis) muntligt överförda tolkningar från sådana som bör haft koll (alltså profeten Muhammed och hans kompisar) till den namngivne 900-talisten. Utan att ifrågasätta profetens koll på läget kan övriga länkar i kedjan antagligen ifrågasättas. Förutsatt att ordet moské under Muhammeds tid hade samma betydelse som det har idag (alltså ungefär muslimsk "kyrka") så tyder (min tolkning) koranformuleringen "the further mosque" som (idag) antas hänvisa till Jerusalem, på visst intresse för staden hos den (ende?) gud som på sitt egna sätt dikterade en bok för Muhammed. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 2 november, 2019 Share Postad 2 november, 2019 49 minuter sedan, Mattiasgbg säger: Nu har jag bara läst den överst länkade artikeln, och det är lördag kväll, men... Den stora grejen verkar vara korancitatet “O my people! Enter the Holy Land which God has decreed for you, and turn back on your heels otherwise you will be overturned as losers.” (5:21), vilket enligt en i artikeln namngiven klassisk, men postmuhmmedsk (om man nu kan säga så) tolkare (fl. ca.900) handlar om Moses, judar och Israel. Tyvärr är inte tolkningen bättre än att den, i artikeln som kan vara förenklad, beskriver en kedja av (delvis) muntligt överförda tolkningar från sådana som bör haft koll (alltså profeten Muhammed och hans kompisar) till den namngivne 900-talisten. Utan att ifrågasätta profetens koll på läget kan övriga länkar i kedjan antagligen ifrågasättas. Förutsatt att ordet moské under Muhammeds tid hade samma betydelse som det har idag (alltså ungefär muslimsk "kyrka") så tyder (min tolkning) koranformuleringen "the further mosque" som (idag) antas hänvisa till Jerusalem, på visst intresse för staden hos den (ende?) gud som på sitt egna sätt dikterade en bok för Muhammed. Jo, allt kan givetvis ifrågasättas. Det finns säkert ställen i koranen som kan tolkas som motsatsen. Allt beror väl ytterst på vad man själv vill. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 2 november, 2019 Share Postad 2 november, 2019 1 minut sedan, Alix säger: Jo, allt kan givetvis ifrågasättas. Det finns säkert ställen i koranen som kan tolkas som motsatsen. Allt beror väl ytterst på vad man själv vill. Men den där rubriken, "What the Koran says about the land of Israel" är fel. En bättre formulering, enligt etisk regel nr 3, vore "What an educated guy says some other guys said about what the Koran means about the land of Israel". Lycka till med att klämma in det på en löpsedel. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 3 november, 2019 Författare Share Postad 3 november, 2019 Bara för man är ingenjör så behöver inte kunna allt.. Förre Scania chefen Leif Östling vet inte fakta https://www.nyteknik.se/kronikor/ostling-hyllar-fakta-men-sprider-faktafel-6977263 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Axelman Postad 3 november, 2019 Share Postad 3 november, 2019 15 timmar sedan, Stereotypen säger: Schulman om byta skärm på iPhone....... https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/hur-kan-vi-finna-oss-i-denna-totala-galenskap/ Det jag har läst och hört från honom gör att jag inte vill läsa och höra från honom. Svammelnisse No 1. 1 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Axelman Postad 3 november, 2019 Share Postad 3 november, 2019 10 minuter sedan, Pocahontas säger: Bara för man är ingenjör så behöver inte kunna allt.. Förre Scania chefen Leif Östling vet inte fakta https://www.nyteknik.se/kronikor/ostling-hyllar-fakta-men-sprider-faktafel-6977263 Bitter gammal gubbes sista försök att hamna på kartan? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 3 november, 2019 Share Postad 3 november, 2019 22 minuter sedan, Pocahontas säger: Bara för man är ingenjör så behöver inte kunna allt.. Förre Scania chefen Leif Östling vet inte fakta https://www.nyteknik.se/kronikor/ostling-hyllar-fakta-men-sprider-faktafel-6977263 Tja, forskare inom området verkar enligt artikeln inte heller veta fakta. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mikaellq Postad 3 november, 2019 Share Postad 3 november, 2019 7 minuter sedan, Mattiasgbg säger: Tja, forskare inom området verkar enligt artikeln inte heller veta fakta. Spelar det så stor roll? Det väsentliga som jag ser det är att batterier fortfarande är usel lagring av energi, något alla mobil-ägare kan skriva under på. Varför inte vätgas eller biogas? Varför denna fixering på elektrifiering när detta kräver ren energiframställning, något politiker inte minst har svåra kognitiva problem med att få någon ordning på? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 3 november, 2019 Författare Share Postad 3 november, 2019 Knäck gåtan med att sönderdela vatten i väte och syre på enkelt sätt så 1 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Axelman Postad 3 november, 2019 Share Postad 3 november, 2019 (redigerade) 42 minuter sedan, mikaellq säger: Spelar det så stor roll? Det väsentliga som jag ser det är att batterier fortfarande är usel lagring av energi, något alla mobil-ägare kan skriva under på. Varför inte vätgas eller biogas? Varför denna fixering på elektrifiering när detta kräver ren energiframställning, något politiker inte minst har svåra kognitiva problem med att få någon ordning på? Som artikeln säger och den erfarenhet som finns till dags dato så har batterierna i elbilarna fungerat långt bättre än vad man vågat hoppas och att det inte går att jämföra med batterierna i telefoner. Såg du inte det? ... Vätgas kommer. Problemen är bla: 1. De svindyra bränslecellerna 2. Den mycket energikrävande vätgasframställningen 3. Oerhört dyr uppbyggnad av en infrastruktur 4. De farliga transporterna av flytande vätgas på lastbil och tåg Jämför med: 1. Relativt billiga batterier 2. Elproduktion finns redan och sverige har ett överskott på el 3. Man kan ladda nästan var som helst och även hemma. En laddplats är relativt billig, enkel och ofarlig och kan därför placeras var som helst. 4. Inga frakter Summa: Vätgas har fördelar framför elbilar. Men de är få och många kan man bortse från. Största skillnaden är att man kan tanka vätgas på fem minuter. Men snabbladdning kommer nu på bred front där man kan ladda fullt på 30 minuter. Å tredje sidan har de nya elbilarna ganska stora batterier så laddning blir inget problem förrän man åker på långkörning. Att elbilar har fått det uppsvinget som sker just nu beror på tadaaa: Marknaden! Lika ologisk och oförutsägbar som politikerstyrning! Redigerad 3 november, 2019 av Axelman Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 3 november, 2019 Författare Share Postad 3 november, 2019 (redigerade) Många ggr man önskat att det gick att manövrera bilen så här :-) https://www.nyteknik.se/fordon/film-sa-har-fungerar-protean-electrics-hjulmotor-6976962 Redigerad 3 november, 2019 av Pocahontas Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mikaellq Postad 3 november, 2019 Share Postad 3 november, 2019 4 timmar sedan, Pocahontas säger: Knäck gåtan med att sönderdela vatten i väte och syre på enkelt sätt så Eftersom vi nu är så rörande överens om oljans fördärv på så många sätt... Effektivt sätt att framställa vätgas på. https://www.timesofisrael.com/israeli-scientists-find-chemical-process-that-could-lead-to-hydrogen-fueled-cars/ 1 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 3 november, 2019 Share Postad 3 november, 2019 19 minuter sedan, mikaellq säger: Eftersom vi nu är så rörande överens om oljans fördärv på så många sätt... Effektivt sätt att framställa vätgas på. https://www.timesofisrael.com/israeli-scientists-find-chemical-process-that-could-lead-to-hydrogen-fueled-cars/ Different means to an end, så att säga. Elmotor blir det. James May har en nykter syn på utvecklingen: Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mikaellq Postad 3 november, 2019 Share Postad 3 november, 2019 2 minuter sedan, Alix säger: Different means to an end, så att säga. Elmotor blir det. James May har en nykter syn på utvecklingen: Det är som jag förstått det helt enkelt elbilar där man rivit ut det gigantiska batteriet och ersatt det med el-generering av vätgas-driven motor. Win win. ? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 3 november, 2019 Författare Share Postad 3 november, 2019 Kanske deta är framtiden https://kaw.wallenberg.org/framtidens-flytande-bransle Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 3 november, 2019 Share Postad 3 november, 2019 9 timmar sedan, mikaellq säger: Spelar det så stor roll? Det väsentliga som jag ser det är att batterier fortfarande är usel lagring av energi, något alla mobil-ägare kan skriva under på. Varför inte vätgas eller biogas? Varför denna fixering på elektrifiering när detta kräver ren energiframställning, något politiker inte minst har svåra kognitiva problem med att få någon ordning på? Tja, det är väl ganska intressant huruvida folk som forskar inom ett visst område anser sig ha koll på fakta? 9 timmar sedan, Axelman säger: Som artikeln säger och den erfarenhet som finns till dags dato så har batterierna i elbilarna fungerat långt bättre än vad man vågat hoppas och att det inte går att jämföra med batterierna i telefoner. Såg du inte det? ... Vätgas kommer. Problemen är bla: 1. De svindyra bränslecellerna 2. Den mycket energikrävande vätgasframställningen 3. Oerhört dyr uppbyggnad av en infrastruktur 4. De farliga transporterna av flytande vätgas på lastbil och tåg Jämför med: 1. Relativt billiga batterier 2. Elproduktion finns redan och sverige har ett överskott på el 3. Man kan ladda nästan var som helst och även hemma. En laddplats är relativt billig, enkel och ofarlig och kan därför placeras var som helst. 4. Inga frakter Summa: Vätgas har fördelar framför elbilar. Men de är få och många kan man bortse från. Största skillnaden är att man kan tanka vätgas på fem minuter. Men snabbladdning kommer nu på bred front där man kan ladda fullt på 30 minuter. Å tredje sidan har de nya elbilarna ganska stora batterier så laddning blir inget problem förrän man åker på långkörning. Att elbilar har fått det uppsvinget som sker just nu beror på tadaaa: Marknaden! Lika ologisk och oförutsägbar som politikerstyrning! Kan man bara fixa fram el på något sätt så kan man, istället för att använda elöverskott till att pumpa upp vatten i dammar, ladda batterier mm, tillverka vätgas av vatten, vätgas som sedan kan distribueras eller sparas lokalt för att omvandlas till el. Även norska fordonsregler har nog gjort en del. Jag ser inget större behov av att putta in vätgasdrivna kraftverk i personbilar och att bygga ett nät för vätgasdistribution. Låt personbilar köra på batteri och använd vätgasen ungefär som bostadsområdenas gamla panncentraler. 4 timmar sedan, mikaellq säger: Det är som jag förstått det helt enkelt elbilar där man rivit ut det gigantiska batteriet och ersatt det med el-generering av vätgas-driven motor. Win win. ? Generator. 1 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mikaellq Postad 3 november, 2019 Share Postad 3 november, 2019 (redigerade) 20 minuter sedan, Mattiasgbg säger: Tja, det är väl ganska intressant huruvida folk som forskar inom ett visst område anser sig ha koll på fakta? Kan man bara fixa fram el på något sätt så kan man, istället för att använda elöverskott till att pumpa upp vatten i dammar, ladda batterier mm, tillverka vätgas av vatten, vätgas som sedan kan distribueras eller sparas lokalt för att omvandlas till el. Även norska fordonsregler har nog gjort en del. Jag ser inget större behov av att putta in vätgasdrivna kraftverk i personbilar och att bygga ett nät för vätgasdistribution. Låt personbilar köra på batteri och använd vätgasen ungefär som bostadsområdenas gamla panncentraler. Generator. Jag tycker fortfarande att gas känns mest realistiskt. Tyskarna reagerade emotionellt, irrationellt efter Fukushima-olyckan och har förstås större intresse idag av att minska elanvändningen. Tänk om de gröna får igenom stängningen av kärnkraftverken här i Sverige, i praktiken? Vätgas är rent. http://www.vatgas.se/2018/03/01/tyska-bussflottor-ska-bli-grona-stororder-pa-vatgasbussar/ Redigerad 3 november, 2019 av mikaellq Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 3 november, 2019 Share Postad 3 november, 2019 10 minuter sedan, mikaellq säger: Jag tycker fortfarande att gas känns mest realistiskt. Tyskarna reagerade emotionellt, irrationellt efter Fukushima-olyckan och har förstås större intresse idag av att minska elanvändningen. Tänk om de gröna får igenom stängningen av kärnkraftverken här i Sverige, i praktiken? Vätgas är rent. http://www.vatgas.se/2018/03/01/tyska-bussflottor-ska-bli-grona-stororder-pa-vatgasbussar/ Visst, men varför ska man bygga ut ett relativt finmaskigt vätgasnätverk? Ska tillägga att jag helt saknar koll på storlek/vikt/pris på vätgastank och tillhörande generator och vad det motsvarar i batteri. Men vid behov skulle väl en lokal bussflotta kunna köra på väte och ha en egen tankstation. Fast hur funkar vätgasdrift inomhus? Vill/kan/bör man ha det? En fördel med batteribussar är att man kan bygga in hållplatserna ordentligt, vilket kan göra resan säkrare, mindre väderutsatt och att den upplevs som tryggare. Kan vara användbart vid exempelvis köpcentra och flygplatser (flygbussen stannar 5 meter från ingången till säkerhetskontrollen och bussar till/från flygplan stannar inne i terminalen). Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Axelman Postad 4 november, 2019 Share Postad 4 november, 2019 Framtiden blir ett lapptäcke av olika lösningar beroende på tillgång och behov. Jag ser från mitt perspektiv att elbil är det enklaste och smartaste och säkraste. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 4 november, 2019 Författare Share Postad 4 november, 2019 Så tycker MUF, så dra inte på er cancer https://aktuelltfokus.se/muf-ledaren-jamfor-cancersjuka-med-bidragstagare/?fbclid=IwAR1GR7fMjtjxAIerfKel4anP__CHaqaDOyDuY_sZg59hphxkXXZ1ZYMEgWY Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Axelman Postad 4 november, 2019 Share Postad 4 november, 2019 (redigerade) 5 timmar sedan, Pocahontas säger: Så tycker MUF, så dra inte på er cancer https://aktuelltfokus.se/muf-ledaren-jamfor-cancersjuka-med-bidragstagare/?fbclid=IwAR1GR7fMjtjxAIerfKel4anP__CHaqaDOyDuY_sZg59hphxkXXZ1ZYMEgWY Samtidigt som han kan nyttja rutavdrag, rotavdrag, ränteavdrag, jobbskatteavdrag och miljöbilsbidrag. Med lätthet kan han nyttja statskassan för högre belopp än den som är långtidssjukskriven. Hycklare och lögnare och människofientlig typ! Redigerad 4 november, 2019 av Axelman Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 4 november, 2019 Share Postad 4 november, 2019 20 minuter sedan, Axelman säger: Samtidigt som han kan nyttja rutavdrag, rotavdrag, ränteavdrag, jobbskatteavdrag och miljöbilsbidrag. Med lätthet kan han nyttja statskassan för högre belopp än den som är långtidssjukskriven. Hycklare och lögnare och människofientlig typ! Jo, men det är ju AVdrag, inte BIdrag. Det är ju en HELT annat sak. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mikaellq Postad 4 november, 2019 Share Postad 4 november, 2019 7 timmar sedan, Axelman säger: Framtiden blir ett lapptäcke av olika lösningar beroende på tillgång och behov. Jag ser från mitt perspektiv att elbil är det enklaste och smartaste och säkraste. Så blir det tror jag också med den enkla valmöjligheten med gigantiskt batteri eller el generator driven av något lämpligt bränsle som vätgas eller biogas. Jag är ju FP-artist! Gillar valmöjligheter! ? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 4 november, 2019 Share Postad 4 november, 2019 6 timmar sedan, Pocahontas säger: Så tycker MUF, så dra inte på er cancer https://aktuelltfokus.se/muf-ledaren-jamfor-cancersjuka-med-bidragstagare/?fbclid=IwAR1GR7fMjtjxAIerfKel4anP__CHaqaDOyDuY_sZg59hphxkXXZ1ZYMEgWY Han är en extremist på moderatvis. LUF:are vill å sin sida tillåta incest och nekrofili. ”Individens val”. Extremism kan ta sig olika uttryck. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Axelman Postad 4 november, 2019 Share Postad 4 november, 2019 Just nu, mikaellq säger: Så blir det tror jag också med den enkla valmöjligheten med gigantiskt batteri eller el generator driven av något lämpligt bränsle som vätgas eller biogas. Jag är ju FP-artist! Gillar valmöjligheter! ? Alternativen kommer inte för att det känns kul. Det är olika förutsättningar och behov över världen. Vet inte vad du menar med gigantiskt batteri, men redan nu kan du köpa en Kia eller Hyundai med ca 40 mils räckvidd med ett batteri som inte är Gigantiskt. Porsche och BMW har sjösatt laddstationer med upp till 450 kW vilket ger tio mil på tre minuter eller 40 kWh på 15 minuter. ... Finns ingen generator i en vätgasbil. Den har en bränslecell som omvandlar gas till el som sedan driver elmotor/er. Biogas är också ett alternativ som finns på många ställen men i relativt liten skala. Kommuner rötar kompost och utvinner gas som de kör sina fordon på. De kan nästan tanka på samma ställe som gasen tillverkas vilket är mycket bra. ... Just nu forskas det på batterier in absurdum. Det finns kanske 10 olika ideer just nu som kan bli kommersiella inom fem år och som krymper batterierna ytterligare och kanske gör att vi slipper alla giftiga ämnen och tveksam gruvbrytning. Den som kommer först med nästa ide som blir kommersiellt gångbar blir rik som Joakim von Anka. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster