Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

49 minuter sedan, Alix säger:

Nu har jag bara läst den överst länkade artikeln, och det är lördag kväll, men...

 

Den stora grejen verkar vara korancitatet “O my people! Enter the Holy Land which God has decreed for you, and turn back on your heels otherwise you will be overturned as losers.” (5:21), vilket enligt en i artikeln namngiven klassisk, men postmuhmmedsk (om man nu kan säga så) tolkare (fl. ca.900) handlar om Moses, judar och Israel. Tyvärr är inte tolkningen bättre än att den, i artikeln som kan vara förenklad, beskriver en kedja av (delvis) muntligt överförda tolkningar från sådana som bör haft koll (alltså profeten Muhammed och hans kompisar) till den namngivne 900-talisten. Utan att ifrågasätta profetens koll på läget kan övriga länkar i kedjan antagligen ifrågasättas.

Förutsatt att ordet moské under Muhammeds tid hade samma betydelse som det har idag (alltså ungefär muslimsk "kyrka") så tyder (min tolkning) koranformuleringen "the further mosque" som (idag) antas hänvisa till Jerusalem, på visst intresse för staden hos den (ende?) gud som på sitt egna sätt dikterade en bok för Muhammed.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nu har jag bara läst den överst länkade artikeln, och det är lördag kväll, men...

 

Den stora grejen verkar vara korancitatet “O my people! Enter the Holy Land which God has decreed for you, and turn back on your heels otherwise you will be overturned as losers.” (5:21), vilket enligt en i artikeln namngiven klassisk, men postmuhmmedsk (om man nu kan säga så) tolkare (fl. ca.900) handlar om Moses, judar och Israel. Tyvärr är inte tolkningen bättre än att den, i artikeln som kan vara förenklad, beskriver en kedja av (delvis) muntligt överförda tolkningar från sådana som bör haft koll (alltså profeten Muhammed och hans kompisar) till den namngivne 900-talisten. Utan att ifrågasätta profetens koll på läget kan övriga länkar i kedjan antagligen ifrågasättas.

Förutsatt att ordet moské under Muhammeds tid hade samma betydelse som det har idag (alltså ungefär muslimsk "kyrka") så tyder (min tolkning) koranformuleringen "the further mosque" som (idag) antas hänvisa till Jerusalem, på visst intresse för staden hos den (ende?) gud som på sitt egna sätt dikterade en bok för Muhammed.

Jo, allt kan givetvis ifrågasättas. Det finns säkert ställen i koranen som kan tolkas som motsatsen. Allt beror väl ytterst på vad man själv vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Jo, allt kan givetvis ifrågasättas. Det finns säkert ställen i koranen som kan tolkas som motsatsen. Allt beror väl ytterst på vad man själv vill.

Men den där rubriken, "What the Koran says about the land of Israel" är fel. En bättre formulering, enligt etisk regel nr 3, vore "What an educated guy says some other guys said about what the Koran means about the land of Israel". Lycka till med att klämma in det på en löpsedel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Stereotypen säger:

Det jag har läst och hört från honom gör att jag inte vill läsa och höra från honom. Svammelnisse No 1.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Pocahontas säger:

Bara för man är ingenjör så behöver inte kunna allt..

Förre Scania chefen Leif Östling vet inte fakta

 

https://www.nyteknik.se/kronikor/ostling-hyllar-fakta-men-sprider-faktafel-6977263

Bitter gammal gubbes sista försök att hamna på kartan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tja, forskare inom området verkar enligt artikeln inte heller veta fakta.

Spelar det så stor roll? Det väsentliga som jag ser det är att batterier fortfarande är usel lagring av energi, något alla mobil-ägare kan skriva under på. 

 

Varför inte vätgas eller biogas? Varför denna fixering på elektrifiering när detta kräver ren energiframställning, något politiker inte minst har svåra kognitiva problem med att få någon ordning på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knäck gåtan med att sönderdela vatten i väte och syre   på enkelt sätt så

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, mikaellq säger:

Spelar det så stor roll? Det väsentliga som jag ser det är att batterier fortfarande är usel lagring av energi, något alla mobil-ägare kan skriva under på. 

 

Varför inte vätgas eller biogas? Varför denna fixering på elektrifiering när detta kräver ren energiframställning, något politiker inte minst har svåra kognitiva problem med att få någon ordning på?

Som artikeln säger och den erfarenhet som finns till dags dato så har batterierna i elbilarna fungerat långt bättre än vad man vågat hoppas och att det inte går att jämföra med batterierna i telefoner. Såg du inte det?

...

Vätgas kommer. Problemen är bla: 

1. De svindyra bränslecellerna 

2. Den mycket energikrävande vätgasframställningen

3. Oerhört dyr uppbyggnad av en infrastruktur

4. De farliga transporterna av flytande vätgas på lastbil och tåg

 

Jämför med:

1. Relativt billiga batterier

2. Elproduktion finns redan och sverige har ett överskott på el

3. Man kan ladda nästan var som helst och även hemma. En laddplats är relativt billig, enkel och ofarlig och kan därför placeras var som helst.

4. Inga frakter

 

Summa:

Vätgas har fördelar framför elbilar. Men de är få och många kan man bortse från. Största skillnaden är att man kan tanka vätgas på fem minuter. Men snabbladdning kommer nu på bred front där man kan ladda fullt på 30 minuter. Å tredje sidan har de nya elbilarna ganska stora batterier så laddning blir inget problem förrän man åker på långkörning. Att  elbilar har fått det uppsvinget som sker just nu beror på tadaaa: Marknaden!  Lika ologisk och oförutsägbar som politikerstyrning! :w00t: 

 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många ggr man önskat att det gick att manövrera bilen så här :-) 

https://www.nyteknik.se/fordon/film-sa-har-fungerar-protean-electrics-hjulmotor-6976962

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Pocahontas säger:

Knäck gåtan med att sönderdela vatten i väte och syre   på enkelt sätt så

 

Eftersom vi nu är så rörande överens om oljans fördärv på så många sätt... Effektivt sätt att framställa vätgas på. 

 

https://www.timesofisrael.com/israeli-scientists-find-chemical-process-that-could-lead-to-hydrogen-fueled-cars/

 

44DE66C1-87D3-4641-BF26-EB2E8026490C.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, mikaellq säger:

Eftersom vi nu är så rörande överens om oljans fördärv på så många sätt... Effektivt sätt att framställa vätgas på. 

 

https://www.timesofisrael.com/israeli-scientists-find-chemical-process-that-could-lead-to-hydrogen-fueled-cars/

 

44DE66C1-87D3-4641-BF26-EB2E8026490C.jpeg

Different means to an end, så att säga. Elmotor blir det. James May har en nykter syn på utvecklingen:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Different means to an end, så att säga. Elmotor blir det. James May har en nykter syn på utvecklingen:

 

 

Det är som jag förstått det helt enkelt elbilar där man rivit ut det gigantiska batteriet och ersatt det med el-generering av vätgas-driven motor. 

 

Win win. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, mikaellq säger:

Spelar det så stor roll? Det väsentliga som jag ser det är att batterier fortfarande är usel lagring av energi, något alla mobil-ägare kan skriva under på. 

 

Varför inte vätgas eller biogas? Varför denna fixering på elektrifiering när detta kräver ren energiframställning, något politiker inte minst har svåra kognitiva problem med att få någon ordning på?

Tja, det är väl ganska intressant huruvida folk som forskar inom ett visst område anser sig ha koll på fakta?

9 timmar sedan, Axelman säger:

Som artikeln säger och den erfarenhet som finns till dags dato så har batterierna i elbilarna fungerat långt bättre än vad man vågat hoppas och att det inte går att jämföra med batterierna i telefoner. Såg du inte det?

...

Vätgas kommer. Problemen är bla: 

1. De svindyra bränslecellerna 

2. Den mycket energikrävande vätgasframställningen

3. Oerhört dyr uppbyggnad av en infrastruktur

4. De farliga transporterna av flytande vätgas på lastbil och tåg

 

Jämför med:

1. Relativt billiga batterier

2. Elproduktion finns redan och sverige har ett överskott på el

3. Man kan ladda nästan var som helst och även hemma. En laddplats är relativt billig, enkel och ofarlig och kan därför placeras var som helst.

4. Inga frakter

 

Summa:

Vätgas har fördelar framför elbilar. Men de är få och många kan man bortse från. Största skillnaden är att man kan tanka vätgas på fem minuter. Men snabbladdning kommer nu på bred front där man kan ladda fullt på 30 minuter. Å tredje sidan har de nya elbilarna ganska stora batterier så laddning blir inget problem förrän man åker på långkörning. Att  elbilar har fått det uppsvinget som sker just nu beror på tadaaa: Marknaden!  Lika ologisk och oförutsägbar som politikerstyrning! :w00t: 

 

Kan man bara fixa fram el på något sätt så kan man, istället för att använda elöverskott till att pumpa upp vatten i dammar, ladda batterier mm, tillverka vätgas av vatten, vätgas som sedan kan distribueras eller sparas lokalt för att omvandlas till el.

 

Även norska fordonsregler har nog gjort en del.

 

Jag ser inget större behov av att putta in vätgasdrivna kraftverk i personbilar och att bygga ett nät för vätgasdistribution.  Låt personbilar köra på batteri och använd vätgasen ungefär som bostadsområdenas gamla panncentraler.

4 timmar sedan, mikaellq säger:

Det är som jag förstått det helt enkelt elbilar där man rivit ut det gigantiska batteriet och ersatt det med el-generering av vätgas-driven motor

 

Win win. ?

Generator.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tja, det är väl ganska intressant huruvida folk som forskar inom ett visst område anser sig ha koll på fakta?

Kan man bara fixa fram el på något sätt så kan man, istället för att använda elöverskott till att pumpa upp vatten i dammar, ladda batterier mm, tillverka vätgas av vatten, vätgas som sedan kan distribueras eller sparas lokalt för att omvandlas till el.

 

Även norska fordonsregler har nog gjort en del.

 

Jag ser inget större behov av att putta in vätgasdrivna kraftverk i personbilar och att bygga ett nät för vätgasdistribution.  Låt personbilar köra på batteri och använd vätgasen ungefär som bostadsområdenas gamla panncentraler.

Generator.

Jag tycker fortfarande att gas känns mest realistiskt. Tyskarna reagerade emotionellt, irrationellt efter Fukushima-olyckan och har förstås större intresse idag av att minska elanvändningen. Tänk om de gröna får igenom stängningen av kärnkraftverken här i Sverige, i praktiken? Vätgas är rent. 

 

http://www.vatgas.se/2018/03/01/tyska-bussflottor-ska-bli-grona-stororder-pa-vatgasbussar/

 

4A6FE9B6-532B-4E5F-8754-8369C03109EE.jpeg

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag tycker fortfarande att gas känns mest realistiskt. Tyskarna reagerade emotionellt, irrationellt efter Fukushima-olyckan och har förstås större intresse idag av att minska elanvändningen. Tänk om de gröna får igenom stängningen av kärnkraftverken här i Sverige, i praktiken? Vätgas är rent. 

 

http://www.vatgas.se/2018/03/01/tyska-bussflottor-ska-bli-grona-stororder-pa-vatgasbussar/

 

4A6FE9B6-532B-4E5F-8754-8369C03109EE.jpeg

Visst, men varför ska man bygga ut ett relativt finmaskigt vätgasnätverk?

Ska tillägga att jag helt saknar koll på storlek/vikt/pris på vätgastank och tillhörande generator och vad det motsvarar i batteri. Men vid behov skulle väl en lokal bussflotta kunna köra på väte och ha en egen tankstation. Fast hur funkar vätgasdrift inomhus? Vill/kan/bör man ha det? En fördel med batteribussar är att man kan bygga in hållplatserna ordentligt, vilket kan göra resan säkrare, mindre väderutsatt och att den upplevs som tryggare. Kan vara användbart vid exempelvis köpcentra och flygplatser (flygbussen stannar 5 meter från ingången till säkerhetskontrollen och bussar till/från flygplan stannar inne i terminalen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framtiden blir ett lapptäcke av olika lösningar beroende på tillgång och behov. Jag ser från mitt perspektiv att elbil är det enklaste och smartaste och säkraste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Pocahontas säger:

Samtidigt som han kan nyttja rutavdrag, rotavdrag, ränteavdrag, jobbskatteavdrag och miljöbilsbidrag. Med lätthet kan han nyttja statskassan för högre belopp än den som är långtidssjukskriven. Hycklare och lögnare och människofientlig typ! :bla:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Axelman säger:

Samtidigt som han kan nyttja rutavdrag, rotavdrag, ränteavdrag, jobbskatteavdrag och miljöbilsbidrag. Med lätthet kan han nyttja statskassan för högre belopp än den som är långtidssjukskriven. Hycklare och lögnare och människofientlig typ! :bla:

Jo, men det är ju AVdrag, inte BIdrag. Det är ju en HELT annat sak. :byrakrat:

 

 

 

 

:hihihi: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Axelman säger:

Framtiden blir ett lapptäcke av olika lösningar beroende på tillgång och behov. Jag ser från mitt perspektiv att elbil är det enklaste och smartaste och säkraste.

Så blir det tror jag också med den enkla valmöjligheten med gigantiskt batteri eller el generator driven av något lämpligt bränsle som vätgas eller biogas.

 

Jag är ju FP-artist! Gillar valmöjligheter! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Pocahontas säger:

Han är en extremist på moderatvis. LUF:are vill å sin sida tillåta incest och nekrofili. ”Individens val”. Extremism kan ta sig olika uttryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Så blir det tror jag också med den enkla valmöjligheten med gigantiskt batteri eller el generator driven av något lämpligt bränsle som vätgas eller biogas.

 

Jag är ju FP-artist! Gillar valmöjligheter! ?

Alternativen kommer inte för att det känns kul. Det är olika förutsättningar och behov över världen. Vet inte vad du menar med gigantiskt batteri, men redan nu kan du köpa en Kia eller Hyundai med ca 40 mils räckvidd med ett batteri som inte är Gigantiskt. Porsche och BMW har sjösatt laddstationer med upp till 450 kW vilket ger tio mil på tre minuter eller 40 kWh på 15 minuter.

...

Finns ingen generator i en vätgasbil. Den har en bränslecell som omvandlar gas till el som sedan driver elmotor/er. Biogas är också ett alternativ som finns på många ställen men i relativt liten skala. Kommuner rötar kompost och utvinner gas som de kör sina fordon på. De kan nästan tanka på samma ställe som gasen tillverkas vilket är mycket bra.

...

Just nu forskas det på batterier in absurdum. Det finns kanske 10 olika ideer just nu som kan bli kommersiella inom fem år och som krymper batterierna ytterligare och kanske gör att vi slipper alla giftiga ämnen och tveksam gruvbrytning. Den som kommer först med nästa ide som blir kommersiellt gångbar blir rik som Joakim von Anka.

 

 

Skärmavbild 2019-11-04 kl. 14.46.20.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...