Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Ännu en traffickinghärva bakom tiggeriet har avslöjats. Vad krävs för att politikerna ska stoppa tiggeriet? Jag vet att jag själv inte kan låta bli att ge. Bara ett förbud skulle få mig att sluta. Citat ur artikeln:

 

”Hur Martin Sjökvist själv gör när han möter en tiggare utanför en butik är inte självklart.

– Att ha varit en del av den här utredningen har fått en att börja reflektera kring personernas situation på ett annat sätt än tidigare, säger han.”

 

Jag antar att vårt behov av att känna oss som goda och givmilda får oss att bortse från att vi inte osannolikt understöder kriminalitet. Och det vet politikerna om. :pinch: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, modEric säger:

Gratis om man registrerar sig. Alltså gratis som i Google.

18 minuter sedan, Alix säger:

Ännu en traffickinghärva bakom tiggeriet har avslöjats. Vad krävs för att politikerna ska stoppa tiggeriet? Jag vet att jag själv inte kan låta bli att ge. Bara ett förbud skulle få mig att sluta. Citat ur artikeln:

 

”Hur Martin Sjökvist själv gör när han möter en tiggare utanför en butik är inte självklart.

– Att ha varit en del av den här utredningen har fått en att börja reflektera kring personernas situation på ett annat sätt än tidigare, säger han.”

 

Jag antar att vårt behov av att känna oss som goda och givmilda får oss att bortse från att vi inte osannolikt understöder kriminalitet. Och det vet politikerna om. :pinch: 

Konstig mening, tycker jag. Det är väl inte förbudet som gör att du inte sysslar med saker som mord och inbrott?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

... Konstig mening, tycker jag. Det är väl inte förbudet som gör att du inte sysslar med saker som mord och inbrott?

Om min etik påbjuder mig att hjälpa, och det inte är förbjudet, kan jag inte stå emot. Jag behöver politikernas hjälp att göra det rätta (eller lagliga, snarare).

Mord eller inbrott och andra sådana hemskheter är redan förbjudna enligt min etik. Personligen utgår jag från naturrätten. Jag tror inte att jag är ensam.

Att du tycker att meningen är konstig beror väl på att du har en annan etik och en annan utgångspunkt. Jag tror inte att du är ensam heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Alix säger:

Om min etik påbjuder mig att hjälpa, och det inte är förbjudet, kan jag inte stå emot. Jag behöver politikernas hjälp att göra det rätta (eller lagliga, snarare).

Mord eller inbrott och andra sådana hemskheter är redan förbjudna enligt min etik. Personligen utgår jag från naturrätten. Jag tror inte att jag är ensam.

Att du tycker att meningen är konstig beror väl på att du har en annan etik och en annan utgångspunkt. Jag tror inte att du är ensam heller.

Min inställning är att hjälpa även om det är förbjudet. Förbjuder staten mig att vara god mot min medmänniska är det staten som har fel inte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Axelman säger:

Min inställning är att hjälpa även om det är förbjudet. Förbjuder staten mig att vara god mot min medmänniska är det staten som har fel inte jag.

Ja, det är helt okej. Dr Martin Luther King Jr menade att det inte är omoraliskt att bryta mot en lag om man gör det öppet och är beredd att ta konsekvenserna. För egen del får du dock brottas med möjligheten att du befrämjar organiserad brottslighet och medverkar till tiggarnas lidande, i stället för att lindra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Om min etik påbjuder mig att hjälpa, och det inte är förbjudet, kan jag inte stå emot. Jag behöver politikernas hjälp att göra det rätta (eller lagliga, snarare).

Mord eller inbrott och andra sådana hemskheter är redan förbjudna enligt min etik. Personligen utgår jag från naturrätten. Jag tror inte att jag är ensam.

Att du tycker att meningen är konstig beror väl på att du har en annan etik och en annan utgångspunkt. Jag tror inte att du är ensam heller.

Du behöver alltså bara en nudge  för att prata nyspråk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Du behöver alltså bara en nudge för att prata nyspråk.

Ja, om man betänker det faktum att det faktiskt förekommer trafficking i tiggerisammanhang. Annars hade jag nog tänkt som vad gäller röd gubbe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saltet ingen biggie i kosten för gemene person. Kände på mig det. Salt är livsnödvändigt. Det vore konstigt om kroppen inte skulle kunna hantera det. Artikel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Gratis om man registrerar sig. Alltså gratis som i Google.

 

 

 

 

Ja, men det verkar vara en tillfällig lösning, så man inte fastnar där sen, om man inte vill.

 

“För att ta del av erbjudandet behöver användaren skaffa ett konto. Det gör man genom att gå in på www.dn.se/snartval. Kontot är gratis och avslutas automatiskt den 10 september. När man har loggat in får man tillgång till alla artiklar på dn.se, även sådana som vanligtvis ligger bakom betalväggar.”

 

I a f inget som bara tickar på sen, för att fånga in nya kunder. Sen tror jag nog inte att DN har samma maniska besatthet att samla in allt om alla. Det här skall nog ses som ett demokratiskt erbjudande, med vikten av att alla skall kunna på info.

 

Självklart hade man görna sett det utan konto, typ att det låser upp allt under tiden, men det är säkert en teknisk lösning som underlättar - att skaffa en temporär kontotyp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Ja, det är helt okej. Dr Martin Luther King Jr menade att det inte är omoraliskt att bryta mot en lag om man gör det öppet och är beredd att ta konsekvenserna. För egen del får du dock brottas med möjligheten att du befrämjar organiserad brottslighet och medverkar till tiggarnas lidande, i stället för att lindra det.

Vi har varit här förut. Jag kan ju inte stoppa bara för att "kanske det blir fel". Kanske pengarna kommer rätt! Kanske de lindrar. Det handlar också om mig. Jag vill inte lära mig att titta bort och tänka att det får någon annan fixa. Då blir jag till slut en hård och cynisk människa. Jag tänker inte heller vara dumdristigt naiv. Klart man försöker hjälpa där man vet att chansen är större att pengar kommer rätt. Det finns många som har nätverk i kyrkan och på andra ställen via röda korset mfl som har kontakt med familjer som flytt hit och saknar allt och det är en mycket säkrare väg än en okänd människa på stan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Vi har varit här förut. Jag kan ju inte stoppa bara för att "kanske det blir fel". Kanske pengarna kommer rätt! Kanske de lindrar. Det handlar också om mig. Jag vill inte lära mig att titta bort och tänka att det får någon annan fixa. Då blir jag till slut en hård och cynisk människa. Jag tänker inte heller vara dumdristigt naiv. Klart man försöker hjälpa där man vet att chansen är större att pengar kommer rätt. Det finns många som har nätverk i kyrkan och på andra ställen via röda korset mfl som har kontakt med familjer som flytt hit och saknar allt och det är en mycket säkrare väg än en okänd människa på stan.

Jo, det har vi. Ytterst handlar det alltså om dig själv och hur du mår, än om hjälpmottagaren. Jag har full förståelse för det, jag är på gott och ont likadan. Det handlar om hur jag mår av att se hjälpbehövande. Så ta inte illa upp. Men jag inser att staten kanske behöver skydda potentiella brottsoffer mot sådana som mig, som genom egna behov och goda intentioner bidrar till organiserad brottslighet. The road to hell is paved with good intentions.Ingen lätt sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Jo, det har vi. Ytterst handlar det alltså om dig själv och hur du mår, än om hjälpmottagaren. 

Nej, inte ytterst men det är en viktig del av det hela. Jag ger först och främst för att det finns ett behov. Jag slutar inte bara för att det KANSKE kan bli fel eller tom olagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Nej, inte ytterst men det är en viktig del av det hela. Jag ger först och främst för att det finns ett behov. Jag slutar inte bara för att det KANSKE kan bli fel eller tom olagligt.

Jo, tvingande logik säger att det ytterst handlar om dig eftersom du skänker trots att det kan bli fel. Det kan på intet sätt vara omsorg att bidra till någons utsatta situation, därav ordspråket jag länkade till. Förklarat på engelska: ”A common interpretation of the saying is that wrongdoings or evil actions are often masked by good intentions; or even that good intentions, when acted upon, may have unintended consequences.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Jo, tvingande logik säger att det ytterst handlar om dig eftersom du skänker trots att det kan bli fel. Det kan på intet sätt vara omsorg att bidra till någons utsatta situation, därav ordspråket jag länkade till. Förklarat på engelska: ”A common interpretation of the saying is that wrongdoings or evil actions are often masked by good intentions; or even that good intentions, when acted upon, may have unintended consequences.

Så Herr Filosof kanske kan berätta var den exakta gränsen går när man undrar om man ska fortsätta. :laserbok:  Ska man sluta när 3 av 100 bidrag kommer fel? 13 av 100? Eller kanske 33 av 100?

...

Alla handlingar du och jag gör varje dag kan få "unintended consequences". Det är ju naivt att tro att det endast gäller om jag ger pengar till tiggare. Ska jag då sluta och bli totalt passiv så inget kan gå fel? Men inget kan då gå rätt heller.......

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Axelman säger:

Så Herr Filosof kanske kan berätta var den exakta gränsen går när man undrar om man ska fortsätta. :laserbok:  Ska man sluta när 3 av 100 bidrag kommer fel? 13 av 100? Eller kanske 33 av 100?

...

Alla handlingar du och jag gör varje dag kan få "unintended consequences". Det är ju naivt att tro att det endast gäller om jag ger pengar till tiggare. Ska jag då sluta och bli totalt passiv så inget kan gå fel? Men inget kan då gå rätt heller.......

 

 

”Herr Filosof” vet när han ska lägga ned pennan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

”Herr Filosof” vet när han ska lägga ned pennan. 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passar även i Humortråden, men jag lägger den här.

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/misstänkt-bilbrännare-fast-i-förvar-ingen-vill-flyga-hem-honom-1.7783097

En äldre artikel, utan betalvägg, om samma kille: http://www.gp.se/nyheter/göteborg/misstänkt-bilbrännare-fortfarande-kvar-i-turkiet-1.7666899

Tydligen så tycker turkarna att bileldande påminner om terrorism, vilket gör att inget flygbolag vill flyga hem honom eftersom han är "terrorstämplad". Så länge inte utredningen påverkas allt för negativt tycker jag att han kan sitta kvar i flygplatscellen. Han kompisar, som tydligen bara greps på grund av sällskapet, släppte turkarna efter några dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24EE6BCD-598A-40F4-8266-7D0E410739AB.thumb.jpeg.ec0ce7af731e5bc08c2a2b0d351a1f90.jpeg

 

En av de märkligaste rubriker jag någonsin har sett. Men det är sant. De två ryska chaufförerna stannade kvar i lastbilen även efter att den hade åkt i diket. De fick mat av lokalbefolkningen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagom till valet lyfter SVT på stenarna. Jag säger inte att detta inte ska redovisas, det borde de ha gjort för länge sedan. Men tajmingen... Citat:

 

”• 58 procent av de som dömts för våldtäkt och försök till våldtäkt de senaste fem åren är födda utomlands. 

• Tittar man bara på försök till och fullbordade överfallsvåldtäkter – där offer och gärningsman inte känner varandra – är siffran ännu högre. Drygt åtta av tio dömda gärningsmän är födda i ett annat land. 40 procent av dessa har varit i Sverige ett år eller mindre.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Lagom till valet lyfter SVT på stenarna. Jag säger inte att detta inte ska redovisas, det borde de ha gjort för länge sedan. Men tajmingen... Citat:

 

”• 58 procent av de som dömts för våldtäkt och försök till våldtäkt de senaste fem åren är födda utomlands. 

• Tittar man bara på försök till och fullbordade överfallsvåldtäkter – där offer och gärningsman inte känner varandra – är siffran ännu högre. Drygt åtta av tio dömda gärningsmän är födda i ett annat land. 40 procent av dessa har varit i Sverige ett år eller mindre.”

Moderaterna har varit ute kraftfullt på sistone angående just våldtäkter. Se länk
Och nyss kom på SVT en ny opinionsmätning där M bryter SD:s uppgång
Jag HATAR slumpen. Tajmingen är nog betydligt ”bättre” än jag befarade.

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

Lagom till valet lyfter SVT på stenarna. Jag säger inte att detta inte ska redovisas, det borde de ha gjort för länge sedan. Men tajmingen... Citat:

 

”• 58 procent av de som dömts för våldtäkt och försök till våldtäkt de senaste fem åren är födda utomlands. 

• Tittar man bara på försök till och fullbordade överfallsvåldtäkter – där offer och gärningsman inte känner varandra – är siffran ännu högre. Drygt åtta av tio dömda gärningsmän är födda i ett annat land. 40 procent av dessa har varit i Sverige ett år eller mindre.”

 

1 timme sedan, Alix säger:

Moderaterna har varit ute kraftfullt på sistone angående just våldtäkter. Se länk
Och nyss kom på SVT en ny opinionsmätning där M bryter SD:s uppgång
Jag HATAR slumpen. Tajmingen är nog betydligt ”bättre” än jag befarade.

Sarnecki går i taket och menar att UG inte ska sändas. Han menar att granskningen lyfter fram en klassisk högerextrem konspirationsteori och att underlaget brister. Citat:

 

”Enligt den forskning som finns anmäler ungefär 13 procent av de kvinnor som utsätts för en våldtäkt det till polisen. Sedan vet vi att ungefär 15 procent av de anmälda våldtäkterna leder till en dom. Räknar man på det här blir det ungefär 1,5 procent av alla våldtäkter i Sverige som leder till en dom. Har man ett urval på 1,5 procent kan man inte uttala sig om helheten.”

 

Notera då att han själv framför en egen konspirationsteori:

 

”– Låt mig ta ett exempel, låt oss säga att vi har tv-profiler eller film-moguler å ena sidan och nyanlända afghanpojkar å andra sidan. Vilka tror ni kommer att ha lättare att åka fast för våldtäkt? De som döms är inte representativa för hela materialet, och då är det inte särskilt meningsfullt att undersöka detta, och framförallt att dra slutsatser om det.”

 

Han är inte den ende som har läst statistik. I praktiken måste det vara så att polis och åklagare medvetet skulle bortse från våldtäktsfall där svenskfödda är inblandade. Annars är det omöjligt att få en sådan feldiff som Sarnecki antyder. Och det är just detta som Sarnecki indirekt hävdar, se det fetade i citatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...