Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Huruvida klamrar bör vara på enskild rad?


set_lo

Klammer på ny rad eller ej?  

20 medlemmar har röstat

  1. 1. Vill ha klammer på enskild rad?

    • Ja
      10
    • Nej
      10


Rekommendera Poster

Med klammer på enskild rad menas:

 

if (villkor)

{

händelse

}

Eller om du föredrar mer inline:

if (villkor) {

händelse

}

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Spelar det någon roll? Båda fungerar så det är väl upp till var och en. mellow.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inline med indentering ger mer lättläst kod och bättre överblick. du slipper även "tomrader" vilket gör att mer kod blir synlig på skärmen samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen behöver du inte ha några klamrar alls i ovanstående exempel, detta hade funkat lika bra:

 

if (villkor)

händelse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror lite på vilket språk jag kodar i. Oftast kör jag på egen rad men när jag kodar i java blir det oftast som TS alternativ 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen behöver du inte ha några klamrar alls i ovanstående exempel, detta hade funkat lika bra:

 

if (villkor)

händelse

 

Hädare!!!

 

Jag är extremt nazistisk vad gäller denna fråga:

ALLTID klamrar, även om det bara är en rad kod i if-satsen. Förr eller senare glömmer du dom.

Klamrar bör ALLTD stå på ny rad. Blir mycket luftigare kod och lättare att följa tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Indentering människa!! :P Eller är det forumets fel kanske? ;)

Kan vara lite svårt att indentera i en webbläsare när tabb kommer highlighta nästa objekt på sidan. :P Förutsatt att man inte indenterar med mellanslag förstås…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara lite svårt att indentera i en webbläsare när tabb kommer highlighta nästa objekt på sidan. :P Förutsatt att man inte indenterar med mellanslag förstås…

Indentera med mellanslag? Jag samlar snart ihop lynchmobben...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, beklagar att jag inte hann indentera. Var uppbokad precis när jag satte in ämnet, och hade inte mer än sekunder på mig att skriva, innan jag måste iväg. Ett större haveri med "code" i editorn som används för detta forum gjorde att jag inte alls hann (den levererar en mängd formateringar som sedan "escapas" och tolkas inte som HTML det blir eller är).

 

Angående indetering så verkar ju åsikterna om detta vara lika skilda som för klammrar ...

 

En god editor idag kan ju både formatera klammrar på enskild rad eller ej. Med större och bredare skärmar så går ju också mer kod in på en rad utan att man måste skrolla, vilket kan bli ett otyg. Objective-C och Cocoa i Xcode låter långa rader formateras efter argument med skiljande kolon. Nåväl. Själv är jag glad om den som skriver håller sig konsekvent till en typ av formatering .. på enskild rad eller ej men konsekvent ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara lite svårt att indentera i en webbläsare när tabb kommer highlighta nästa objekt på sidan. :P Förutsatt att man inte indenterar med mellanslag förstås…

 

 

Mellanslag funkade inte här, jag testade själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar när de (klamrarna) är på en egen rad, då jag tycker att det blir enklare att hitta i koden på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Indentera med mellanslag? Jag samlar snart ihop lynchmobben...

Ja, då får man ju i alla fall någon form av indentering. Fast nu vid närmare eftertanke är det kanske inte riktigt värt det… :P

 

Mellanslag funkade inte här, jag testade själv.

Nä, alltså jag menade att man verkligen kunde använda blanksteg som indentering, så man faktiskt får någon form av indentering i alla fall…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan även nämna att jag sett andra varianter. T.ex. Budd (en gammal Mac-programmerare) kör ofta med typen:

if (villkor)

{ händelse }

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klammrar ska stå på egen rad, och med en ordentlig tab för att lätt avgöra vilka klammrar som hör ihop med vilken kod.

Inga sketna mellanslag för att avdela, eller startklammer sist på raden ovanför. Mellanslag kan däremot användas ör att dela upp långa matematiska uttryck, tex när en funktion anroppar en funktion som anroppar en funktion...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...