Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Litteratur till iPhone apps


Seaq

Rekommendera Poster

Hejsan, är det någon som vet någon bra bok som de kan rekommendera som handlar om objective C med inriktning av iPhone utveckling? På svenska är ju alltid kul om den är, men det förstår jag att det nog inte finns, så en bra (med inte allt för svår engelska) bok om iPhone utveckling.

Tack på förhand, SeaQ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

vet inte hur den här boken är då jag aldrig ens kollat innehållet, men har hört en del gott om den, så den borde nog inte vara allt för dålig… Beginning iPhone 3 Development: Exploring the iPhone SDK

 

Någon bok på svenska kommer du nog inte hitta dock, och om du gör det så lär den väl, som de flesta andra IT-relaterade böcker på svenska, vara väldigt dålig och alldeles för enkel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill bekosta en bok finns även i "iTunes U" en serie på Stanford som visar iPhone-programmering. Dessutom är det gratis. Det är mycket komprimerat eftersom (universitets-) kursen kompletteras av övningar och separat bokläsning osv. Men det ger en inblick som kan vbara nyttig. Det börjar expandera bra kring Objective-C och speciellt då vad som händer med iPhone OS. Senast nu kunde man läsa att Apple lägger över resurser från Mac OS X till iPhone OS. Så rimligtvis är det där saker händer ...

 

Beroende på om du är helt nybörjare eller om du redan behärskar något objekt-orienterande språk, så finns en del val. Vill du direkt börja koda utan att kanske inrikta dig mot bra praxis osv. Dvs. att bara få något att rulla, så finns exempelvis "iPhone in Action" av Christopher Allen och Shannon Appelcline. Den är nu bra gammal, men kan var ok som ett insteg. Den tar också upp det som inte ännu blivit så populärt att mest köra hybrid och inte native (alltså: HTML5 i.s.f. Objective-C). Har dock mer förtröstan på Erica Sadun som håller ofta god kvalitet fastän hon gärna ibland vill hålla sig på en hackernivå, "The iPhone Developer's Cookbook". Kolla även hennes hemsida ...

 

Har nu själv provat på ett tag med Objective-C och tycker det inte är allt för knepigt. Däremot är det ju snarast det som ställer till det alla olika bibliotek man skall lära känna. Man får ta det stegvis och lära sig en sak i taget. Men med den takt som Apple satt upp nu så är det bäst att sätta igång. Det liknar när Sun drog igång betan av Java kring våren -95 (om jag minns korrekt). Från ett fåtal små klasser och ett extremt litet språk till idag en oöversiktlig koloss ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svar, jag tankar nu ner iPhone Development Stanford från iTunes, så får vi se vilken bok det blir sen, om jag nu behöver någon för jag har sett på Stanford undervisningar förut och de är minst sagt bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser själv den här boken just nu som jag tycker är väldigt bra: http://www.amazon.com/Programming-Objective-C-2-0-Stephen-Kochan/dp/0321566157/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1271750117&sr=8-1

 

Sen är där en bok på gång som är just vad du frågar efter (Objective-C for iPhone), du kan köpa den som beta-bok och komma igång om du vill: http://manning.com/fairbairn/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...