Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Det papperslösa samhället/kontoret


Mattiasgbg

Rekommendera Poster

Funderade på hur smidigt det är med att ha allt tillgängligt från tangentbordet, men kom snart att tänka på att större textmängder ofta är bekvämare att läsa på papper. Om man dessutom tänker på hur mycket reklam som görs för toner-återvinning osv så gissar jag att i det dagens papperslösa samhälle skrivs ut en massa papper. Dessutom gissar jag att mycket skrivs ut i korrektursyfte och liknande.

Så jag tänkte, om man har ex en skola där lärare skriver ut och rättar/korrigerar uppsatser, måste då även de tidiga utkasten skrivas ut på 80 grams A4-papper (det verkar vara en sorts standardpapper)?

Jag letade lite efter olika varianter på papper och det tunnaste/lättaste skrivarpappret var A4/75 gram, sedan fanns det "finpapper" upp till A4/200 gram. Jag hittade kollegieblock A4/60 gram, men det är lite svårt att trycka genom en skrivare.

 

Antagligen är det billigare/bättre för miljön att inte skriva ut alls, men om man har nätverksansluten skrivare som flera delar på så borde det kunna sparas en hel del papper (kg) på att bara skriva ut det som ska sparas på vanligt papper. En skrivare kunde laddas med A4/80 gram och en annan med A4/60 gram.

 

Jag är medveten om att själva pappret kanske inte är en jättekostnad, men att minska kontorspappersanvändningen (alltså antal kg) med kanske 10% i Sverige skulle säkert motsvara flera kg koldioxid.

 

 

Till slut en liten fråga, ni som sysslar med saker där papper används, skriver ni ut eller kopierar mer eller mindre nu än tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att många kontor fortfarande skriver ut dokument av gammal vana.

Med krånglande helvetesmaskiner från Redmond, vad ska man göra? :borstatanderna:

 

Tycker annars att idén om det papperslösa kontoret var något överentusiastiskt men helt logiskt.

Har själv bojkottat allt vad skrivare heter, patroner är det ju rena rövarpriserna på.

Kommer väl så småningom införskaffa en iPad eller liknande som kommer att användas för att just bekvämt kunna läsa eböcker, dokument och annat av intresse. Någon mer skrivare blir det sannolikt inte, däremot information i motsatt riktning, dvs. kameror, scanners, &c.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPad (och diverse e-bokläsare) säg ju vara behagliga att läsa från men jag har inte testat någon och är ganska tveksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pappers-slösa samhället/kontoret............. :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VArför jag skriver ut dokument? Annars finns de inte. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det utvinns enorma mängder kaolin och kalkspat för att tillverka bestruket papper (tidskrifter, exempelvis MacWorld...). Onödigt med sådant papper i de allra flesta fall, och det ger en dyrare produkt. Gruvbrytningen är miljöförstörande i sig, men processen därefter, och transporterna, belastar miljön än mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VArför jag skriver ut dokument? Annars finns de inte. :mellow:

Jo, men om jag skulle läsa en bok så vill jag gärna ha just en riktig bok. Om jag däremot skulle läsa ett bokmanus som en sorts testpublik så skulle man ju utan problem kunna köra ganska simpelt papper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men om jag skulle läsa en bok så vill jag gärna ha just en riktig bok. Om jag däremot skulle läsa ett bokmanus som en sorts testpublik så skulle man ju utan problem kunna köra ganska simpelt papper.

 

Jag håller på att skriva en bok och det är mycket lättare att läsa utskriften än skärmen. För mig i alla fall....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det utvinns enorma mängder kaolin och kalkspat för att tillverka bestruket papper (tidskrifter, exempelvis MacWorld...). Onödigt med sådant papper i de allra flesta fall, och det ger en dyrare produkt. Gruvbrytningen är miljöförstörande i sig, men processen därefter, och transporterna, belastar miljön än mer.

Tänk vad fel man kan läsa... jag tyckte att du skrev kokain...... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att böckerna kommer att finnas kvar. Jag hoppas det i alla fall... oroligoledsen.gif

 

Kommer de säkert att göra, åtminstone fram till den 3 april. Sedan kommer ju iPaden... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att skriva en bok och det är mycket lättare att läsa utskriften än skärmen. För mig i alla fall....

Men vanligt papper väger 80 gram/ark (A1?), om du bara ska korrekturläsa så borde väl tunnare(enklare/billigare papper funka. Sedan, när allt är fixat, trycker man givetvis en fin bok.

 

Ingen jätteproblem, men det verkar som ett enkelt sätt att spara en massa papper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror största orsaken till att man inte har 60 och 80 gram är att det kräver för mycket av folk att de ska byta till rätt papper innan. Men frågan är om den besparing man skulle göra är värd det, det är lite grann som att spara på vatten i Sverige, trä å vatten har vi gott om spelar mindre roll om vi använder lite mindre eller mer då. Inom gränser då menar inte att man ska slösa, men man behöver inte va så millimeternoga.

 

 

Om man vill korrekturläsa får man samma effekt om man förstorar texten några gånger på skärmen så börjar man läsa ord för ord istället för att se ordbilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Läste i GP (seriesidan) på långfredagen att något universitet i Green Bay, Wisconsin ska ändra standardtypsnitt för epost. Arial ersätts av Century Gothic. Ska tydligen vara 30% snålare med bläck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ett typsnitt som är utformat för att dra mindre med bläck: www.ecofont.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom att lägga textraderna över varandra så sparar både bläck OCH papper. Hurra för miljön!

post-16839-1270940543,91_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom att lägga textraderna över varandra så sparar både bläck OCH papper. Hurra för miljön!

:lol:

(Men så ser det inte ut hos mig, måste vara flash och blockerare som knasar till det.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol:

(Men så ser det inte ut hos mig, måste vara flash och blockerare som knasar till det.)

Jag har inget onödigt bull som blockerare å sånt men raderna var på varandra i mitt safari ändå, nåt fel på koden sannolikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vanligt papper väger 80 gram/ark (A1?), om du bara ska korrekturläsa så borde väl tunnare(enklare/billigare papper funka. Sedan, när allt är fixat, trycker man givetvis en fin bok.

 

Ingen jätteproblem, men det verkar som ett enkelt sätt att spara en massa papper.

 

Jag skulle gärna vilja läsa på skärmen men det är jättejobbigt för mina ögon att läsa sida efter sida på datorn. Sen är det ju alltid rea på 80 g........ det är kontorsvaruhusets falukorv. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna vilja läsa på skärmen men det är jättejobbigt för mina ögon att läsa sida efter sida på datorn. Sen är det ju alltid rea på 80 g........ det är kontorsvaruhusets falukorv. :mellow:

Jag tror inte längre på det där med LCD-skärmar, har du bara texten lika stor på skärmen som i en bok på nära håll (vilket nästan ingen har), eller förresten lite större för kompensera skärpeförlusten, och du har glasögon för att korrigera för avståndet till skärmen så tror inte jag någon blir tröttare av sex timmar framför skärmen än av sex timmar med en bok framför sig. Text som text liksom, det är tröttande hur som. Skärmen i sig gör ingen skillnad. Du ska ju ha typsnitt förstås med klackar som typsnitt i böcker alltid har samt ha bra radmellanrum och inte för breda spalter så borde det bli lika lättläst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ett lustigt fenomen i dagens pappers-slösa samhälle är att ingen skrivartillverkare rider på det milövänliga med att leverera skrivare med duplex som standard, dvs möjlighet att skriva ut dubbelsidigt så att man utnyttjar båda sidorna av ett papper. I degens läge så utnyttjas endast 50% av ett papper under normala förhållanden. Skandalöst är vad det är....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte längre på det där med LCD-skärmar, har du bara texten lika stor på skärmen som i en bok på nära håll (vilket nästan ingen har), eller förresten lite större för kompensera skärpeförlusten, och du har glasögon för att korrigera för avståndet till skärmen så tror inte jag någon blir tröttare av sex timmar framför skärmen än av sex timmar med en bok framför sig. Text som text liksom, det är tröttande hur som. Skärmen i sig gör ingen skillnad. Du ska ju ha typsnitt förstås med klackar som typsnitt i böcker alltid har samt ha bra radmellanrum och inte för breda spalter så borde det bli lika lättläst.

Framförallt har skärmarna blivit enormt mycket bättre sedan "axiomet" om skärmläsning uppkom. Att text på skärm alltid funkar bäst med sans-serifer, stämmer inte heller tycker jag. Iaf inte på Mac med dess suveräna kantutjämning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...