Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Det ser ut som om allt minne används trots inga program körs


knugge

Rekommendera Poster

minnesanvändning.tiffHej är det här normal minnesanvändning med endast Skärmavbildning och Medialink öppna? Vad betyder de olika färgade rutorna egentligen? Anledningen till att jag frågar är att det för mig ser ut som att allt minne används trots att inga eller nästan inga program körs.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det ser inte normalt ut. Du ska ha mycket mer ledigt minne än inaktivt minne. Å andra sidan har du inte så mycket minne, vad är det för dator?. Har du kollat vilka aktiva processer som körs? Kan du dumpa det också?

 

Se bild nedan från min mini.

 

post-28798-1269963471,04_thumb.png

 

Vad är vad:

 

Nedan förklaras en del av den information som visas längst ner i minnespanelen:

 

Resident: Resident minne är information som inte kan cachas till skivan utan måste bli kvar i RAM-minnet. Mängden på vilka program du använder.

 

Aktivt: Aktivt minne befinner sig i RAM och används aktivt.

 

Inaktivt: Inaktivt minne används inte för tillfället och har cachats på hårddisken. Det förblir i RAM till ett annat program behöver utrymmet. Att lämna denna information i RAM är fördelaktigt om du (eller en klientdator) kommer tillbaka till det senare.

 

Använt: Använt minne används av en process och är inte omedelbart tillgängligt.

 

Ledigt: Ledigt minne används inte och är omedelbart tillgängligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja... inaktivt minne är ju bara minne som är i reserv pga program som körts. Det är ju tillgängligt i andra hand om det lediga minnet tar slut. Starta om datorn och den släpper inaktivt minne. Det är ju detta som är den dynamiska minneshanteringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Det är mbp 13 2.26 ghz 2gb minne köpt sep 09. Vad kan det vara som gör att det ser ut som det gör. Jag vet att min fru jobbade i Google sketchup en del dagen innan, annars är det bara safari och iTunes som går dagligen. Betyder det här att man måste starta om datorn lite då och då för att frigöra minne? Är det inte något knas då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Det är mbp 13 2.26 ghz 2gb minne köpt sep 09. Vad kan det vara som gör att det ser ut som det gör. Jag vet att min fru jobbade i Google sketchup en del dagen innan, annars är det bara safari och iTunes som går dagligen. Betyder det här att man måste starta om datorn lite då och då för att frigöra minne? Är det inte något knas då?

 

Nej. Om du läste ovan så står det att inaktiv minne är tillgängligt. Det är bara det att det är reserverat i förväg om du skulle banka igång de program som bokade minnet. Gör du inte det utan tuffar på så att ditt lediga minne tar slut så används inaktivt som om det vore ledigt minne. Om du startar om så upphör bokningen, det är enda skillnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då är det ingen skillnad på inaktivt och ledigt förutom attprogram som har detta inaktiva minne förbokat på något sätt vinner på det. Vad är bra med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och är det något konstigt med virtuellt minne större än den lediga platsen på hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då är det ingen skillnad på inaktivt och ledigt förutom attprogram som har detta inaktiva minne förbokat på något sätt vinner på det. Vad är bra med det?

 

Det ligger kvar information som gör att det går snabbare att komma igång med det programmet som du använt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och är det något konstigt med virtuellt minne större än den lediga platsen på hårddisken?

 

Själv har jag 149 GB reserverat på Virtuellt minne men har mer ledigt på HD-n. Som Thomas Ytterberg säger:

 

Ett program kan begära 100 gigabyte minne och då säger OS X, "sure, här får du 100 virtuella gigabyte!". Det är först när programmen försöker adressera allt detta minne det blir för mycket.

 

Alltså, den virtuella överbeställningen är inget att oroa sig för. NÄr det ska omsättas i praktiken blir det små mängder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det residenta minnet verkar också stort är det något konstigt med det

 

Mitt är på 742 MB. Nej jag tror inte att det är problem. Dagens OS tar mycket utrymme eftersom RAM är billigt. Den dynamiska minneshanteringen gör att minnet används maximalt hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Det är mbp 13 2.26 ghz 2gb minne köpt sep 09. Vad kan det vara som gör att det ser ut som det gör. Jag vet att min fru jobbade i Google sketchup en del dagen innan, annars är det bara safari och iTunes som går dagligen. Betyder det här att man måste starta om datorn lite då och då för att frigöra minne? Är det inte något knas då?

 

Du frigör mer minne om du använder det program jag länkade till här ovan..

Men omstart är alltid bra att tilllgripa då och då, gärna en säker start emellanåt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla förtydliganden Axelman.

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Siffrorna är knasiga. Man ser ju snabbt att 1,91 GB av 1,75 GB är svårt att uppnå... Kör memtest eller liknande.

 

Kanske bäst att ladda upp din minnesanvändning så att den går att se:

post-28798-1269982270,12_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då är det ingen skillnad på inaktivt och ledigt förutom attprogram som har detta inaktiva minne förbokat på något sätt vinner på det. Vad är bra med det?

Testa att starta om datorn en gång och dra igång något stort, ex öppna något i Photoshop. Ta tiden från att du klickar igång programmet tills det är klart. Stäng och öppna igen. Jämför tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Siffrorna är knasiga. Man ser ju snabbt att 1,91 GB av 1,75 GB är svårt att uppnå... Kör memtest eller liknande.

 

Kanske bäst att ladda upp din minnesanvändning så att den går att se:

hmm... Det har du rätt i, tänkte inte ens på det, hoppas inte hårdvaran är trasig.

 

 

Testa att starta om datorn en gång och dra igång något stort, ex öppna något i Photoshop. Ta tiden från att du klickar igång programmet tills det är klart. Stäng och öppna igen. Jämför tiden.

Photoshop startar på ungefär en tredjedel av tiden vid andra starten.

 

Och, tack för tipset Pocahontas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Min ser ut så här 1 timme efter start, kör då endast finder, mail, safari (5 flikar) i dockan samt iStat, totalfinder och cinch i listen.

Samma konstiga minnes användning 1,95 av 1,75!!??

dump.tiff

 

 

Passar på att fråga hur f-n får man bilden synlig direkt i inlägget?

Har tydligen samma problem som knugge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Spara om skärmdumparna som .png med exempelvis Förhandsvisning så kommer de att laddas synligt på sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Min ser ut så här 1 timme efter start, kör då endast finder, mail, safari (5 flikar) i dockan samt iStat, totalfinder och cinch i listen.

Samma konstiga minnes användning 1,95 av 1,75!!??

dump.tiff

 

 

Passar på att fråga hur f-n får man bilden synlig direkt i inlägget?

Har tydligen samma problem som knugge

Ser ju ut som min.

post-615-1270199122,16_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Spara om skärmdumparna som .png med exempelvis Förhandsvisning så kommer de att laddas synligt på sidan.

Tack! Så här ja, finns det något sätt att dumparna sparas i .png direkt?

 

Ser ju ut som min.

 

Den övre visar vår iMac den nedre min MacBook Pro, den sista ser ut att vara lite ansträngd.

Kom på att det förmodligen är borträknat 0.25 GB för grafikens skull.

 

Är det lönt att uppgradera till 4GB på MBP för lite surfing, mail och CD:rippning?

Kan jag i så fall ta till vara på de 2GB och hotta upp iMacen, bägge maskinerna är av senaste modellerna?

post-50135-1270199293,92_thumb.png

post-50135-1270199310,83_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser min iMac 21" ut.

post-363-1270201372,61_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar man på siffrorna på Knugges och vilden och min så ser man att de är inte så olika. Skillnaden är att 2 GB RAM blir i % mycket mer än vid 4 GB. Men så länge Sidor ut inte ramlar iväg på 100-tals MB och däröver finns det inget överhängande behov av mer RAM. Som vi sagt många gånger så "snor" OS X så mycket RAM den bara kan och delar ut generöst till alla även de som inte behöver, vilket kan se mystiskt ut. Det innebär inte att inte minnet räcker till utan bara att det bokas och fördelas och grejjas med bara för att det finns och att i verkligheten hade det kanske räckt just nu med 1 GB RAM. Det ser ut som om att 2 GB RAM idag är praktiskt minimum för en svenssonanvändare. Vill du göra lite mer, kanske köra bildbehandling med filter eller rörlig bild eller gargaeband på en högre nivå, ja då ska du definitivt slänga i mer RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den övre visar vår iMac den nedre min MacBook Pro, den sista ser ut att vara lite ansträngd.

Kom på att det förmodligen är borträknat 0.25 GB för grafikens skull.

 

Precis. Glömde bort det i hastigheten..... alla Macar med integrerad grafik lånar ju ut RAM-minne. Därav är ju ibland mer använt än vad som är "tillgängligt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...