Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken modell var det som väsnades?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Måste ju se till att återställa ordningen här hemma.

Kollar på G4:an som Macoteket säljer, 1,25 GHz, är det en bra dator, nån som köpt och är nöjd?

Det var väl inte den som väsnas så inne i h-e

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var tidigare maskiner som väsnades. (Nu vet jag inte exakt just denna modellen). Har haft en Dual 1,25, den var ganska tyst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan du även pluppa i en DVD-brännare! (w00t) Och även bli nostalgisk med OS 9. :vissla:

 

Du är inte sugen på en dubbel-G5:a istället? Visst, 7.000,- kr mer, men jag undrar om man inte skulle känna att köpet känns mer "modern" på nåt sätt jämfört med en G4. Eller..? Jag vet inte, men...kanske...eventuellt... :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag vill inte slänga ut för mycket, utifall.......

Nästa höst blir det nog en G5:a, iMac

 

DVD-brännare kan man ju köpa en extern, funkar väl lika bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min G4 1,25 mdd låter utav bara fan!! men vissa verkar inte låta lika eländigt. Annars en suverän dator. Haft den ett år utan nåra problem!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det 2 x 1,25 GHz som väsnas mer?

Den jag kollar på hos macoteket verar vara 1 x 1,25 GHz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och även bli nostalgisk med OS 9. :vissla:

Det är just för att den är bootbar i Mac OS 9 som jag skaffar den, har mycket som behöver leva kvar i den generationen :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD-brännare kan man ju köpa en extern, funkar väl lika bra?

O ja, självklart. Jag tänkte bara om man vill komma ner i pris där också kan man ju köpa en intern DVD-brännare ganska billigt under 1000,- En extern får man väl knappast för under 2000,-?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD-brännare kan man ju köpa en extern, funkar väl lika bra?

O ja, självklart. Jag tänkte bara om man vill komma ner i pris där också kan man ju köpa en intern DVD-brännare ganska billigt under 1000,- En extern får man väl knappast för under 2000,-?

På det viset....

 

Datorerna som man köper hos Macoteket kan man väl inte få i "skräddarsytt" utförande, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla återförsäljare kan konfigurera Macar enl samma val som du kan göra på AppleStore (det finns ett AppleStore för återförsäljare).

 

Men den 1*1,25 som finns är säkert ett restlager. Den finns ju inte på applestore längre...

 

Den 2*1,25 jag tänker på (mellanmodellen när 2*1,42 var på toppen) är inte speciellt ljudlig av sig. Det är den serien som kom efter all kritik mot de ursprungliga MDD som lät som hårtorkar. Det är ju mycket möjligt att den 1*1,25 som finns nu är mer ljudlig, det vet jag inte. Jag gissade att den var OK, men du bör nog försöka lyssna själv om det är viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det ju inte särskilt klokt att skicka efter den hos Macoteket, om man är osäker på ljudet.

Ska ta en sväng in på MacForum på måndag, och se om de har något lämpligt..

 

Ska ta och sätta in min externa disk i den nya datorn i så fall, har ju min Backup på den, så är installationen i stort sett klar..

Så skaffar jag en ny hårddisk och sätter i chassiet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför köpa nytt nu, när du ändå planerar att göra det inom knappt ett år?

 

Här är några annonser som jag hittade i din närhet:

 

G4 800mhz 512mb RAM 240GB HD (2*120) Combi-DVD/Cd-brännare

 

G4 933 Mhz, 768 Mb RAM, 60 Gb HD, Superdrive

 

Eller varför inte en CUBE G4 450 Mhz, 768 Mb RAM :rolleyes:

Den är visserligen i Stockholm, men är du intresserad så kan jag hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför köpa nytt nu, när du ändå planerar att göra det inom knappt ett år?

Har haft den tanken också....

Får tänka några dagar till :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min G4 1,25 mdd låter utav bara fan!! men vissa verkar inte låta lika eländigt. Annars en suverän dator. Haft den ett år utan nåra problem!!

samma här med dubbelproc.

annars nöjd men med begynnande tinnitus...

köp den ej!!

:tummened:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac G4 17" skulle kunna vara ett annat alternativ, men jag gillar ju att öppna locket....... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac G4 17" skulle kunna vara ett annat alternativ, men jag gillar ju att öppna locket....... :lol:

Jag gillar att inte behöva öppna locket :P

 

Du kanske ska köpa en äldre imac, som kan starta i OS9, och sen köpa en ny PM med G5:a? Då för du kraft i den "bästa" datorn, och smidigheten i den lite "lättare" datorn ;) OS9-programen brukar väl inte kräva lika mycket, som de lite nyare, så det kanske kan vara lönt att lägga kraften på den nya datorn, istället för en imac. (Om du vill ha båda)

 

Ska du köpa nytt, kan du ju se till att skriva in dig på någon kurs på universitet, så kan du kanske få studentrabatt :vissla: :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men faktum kvarstår; 1x1,25 GHz << 2x1,8 GHz. Är det värt 7000?

 

Var inne i den nya Äpple-butiken i Göteborg idag. Blir man sugen på något nytt, eller... :nerd: :tummeupp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken är att om jag går in i den nya butiken, är att jag blir "förförd".

Brukar inte ni bli det? :wub:

 

Kanske köper en G5 2 x 2,5, och gör en fast installation i golvet med 1" syrafast bult.

Instängd i en "Tigerbur :wacko:

 

Tjuvar får ägna timmar åt att få loss den.... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, djäklar i det. Får ge katten min anabola....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske köper en G5 2 x 2,5, och gör en fast installation i golvet med 1" syrafast bult.

Hehe, riktigt heavy! :tummeupp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Den G4 som lät var den som kom för snart 2 år sedan. Det blev betydligt tystare i de påföljande modellerna som lnaserades våren 2003. De som säljs nu är ytterligare en lansering längre ned (de återfick OS 9-starten). Tysta är de inte, men man blir inte galen i alla fall.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med en bur är att den också skärmar av EM-fält ytterligare.

Nackdelen, om den är för tät, är att den hindrar luftflödet genom burken.

 

Det bästa vore i så fall att den låser med ett tjockt stålrör uppe och nere både framför och bakom, men inte så att det täcker nån ingång eller utgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...