Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fått byta min Imac fem gånger och fortfarande inte fått ngn som funger


david_gbg

Rekommendera Poster

Om ni har läst lite i trådarna så har ni säkert sett att jag är allt utom nöjd med Apple för tillfället.

Jag beställde min första imac på "black friday" alltså i slutet av november och har fortfarande inte

fått en fungerande dator. Idag är den den 24:e mars.

 

Dessa fel har jag haft:

 

Imac nr1. Flimrande skärm och skräp innanför skärmen

Imac nr2. Flimrande skärm

Imac nr3. Flimrande skärm

Imac nr4. Nätverkskortet trasigt eller ur position

Imac nr5. Skräp innanför glaset och märken på musen.

 

Frågan är bara vad ni har för erfarenheter av Apple, är det alltid såhär undrar jag lite elakt?

Detta är min första Imac, gillar den när den fungerar men just nu är jag minst sagt lite trött

på alla brister som verkar finnas i kvalitén.

 

Sedan undrar jag om det är någon annan som är eller har varit i samma situation som jag

och vad ni blivit erbjuden för kompensation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du måste få kompensation för detta! det är det jag kan säga, håll ut, det kommer snart en bra mac :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Men jag förstår inte riktigt varför du inte bara lämnar in datorn på service så du får en som funkar med en gång istället? :wacko:

Nu får du ju bara gamla datorer som redan har blivit lagade efter att ha varit DOA-anmälda redan. Och även om du hade fått ny dator så är ju chansen lika stor att du får ytterligare en defekt dator som den var när du fick din förra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag förstår inte riktigt varför du inte bara lämnar in datorn på service så du får en som funkar med en gång istället? :wacko:

Nu får du ju bara gamla datorer som redan har blivit lagade efter att ha varit DOA-anmälda redan. Och även om du hade fått ny dator så är ju chansen lika stor att du får ytterligare en defekt dator som den var när du fick din förra.

 

Faktiskt inte tänkt på det sättet ...

Men kollar man serienummret som är tryckt på foten så är det alltid nytilverkade datorer?

Den senaste var dock tillverkad i Tjeckien... mellow.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Faktiskt inte tänkt på det sättet ...

Men kollar man serienummret som är tryckt på foten så är det alltid nytilverkade datorer?

Den senaste var dock tillverkad i Tjeckien... mellow.gif

Skulle tro att serienumret är kvar på foten, för datorn du har nu lär bara vara en lagad dator som någon haft innan och lämnat tillbaka för att den var trasig när hen fick datorn. Kan dock inte garantera att det är så, du kan ju mycket väl ha en helt ny dator, men generellt brukar företag göra på det sättet eftersom det blir billigare för de och du då får en fungerande dator eftersom den har testats efter att den har lagats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olsons Ägg

(klipp)

Nu får du ju bara gamla datorer som redan har blivit lagade efter att ha varit DOA-anmälda redan. Och även om du hade fått ny dator så är ju chansen lika stor att du får ytterligare en defekt dator som den var när du fick din förra.

 

 

Är det så?

Om jag lämnar in en nyköpt Appledator som är defekt – får jag en reparerad i utbyte då?

Om så är fallet så skulle ju jag bli sur, utan tvekan.

 

Och fem stycken på raken? Otroligt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Är det så?

Om jag lämnar in en nyköpt Appledator som är defekt – får jag en reparerad i utbyte då?

Om så är fallet så skulle ju jag bli sur, utan tvekan.

 

Och fem stycken på raken? Otroligt.

Ja, generellt sett är det så. Men jag är inte helt säker på hur just Apple gör, de kan ju mycket väl skicka ut en helt ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, generellt sett är det så. Men jag är inte helt säker på hur just Apple gör, de kan ju mycket väl skicka ut en helt ny dator.

 

 

Jo i den mån det går så får man nog en refurb... det gäller även ipod & iphone, om du lämnar in din dator på service för tex ett logikkortsbyte så kommer du med största sannolikhet få ett begagnat kort monterat...

 

För min del så spelar det ingen roll om det är nytt eller inte, jag lämnade in en 18 månader gammal (repig & ful...) ipod på service nyligen, 4 dagar tog det så fick jag en refurb som såg ny ut i utbyte, Helt perfekt!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo i den mån det går så får man nog en refurb... det gäller även ipod & iphone, om du lämnar in din dator på service för tex ett logikkortsbyte så kommer du med största sannolikhet få ett begagnat kort monterat...

 

För min del så spelar det ingen roll om det är nytt eller inte, jag lämnade in en 18 månader gammal (repig & ful...) ipod på service nyligen, 4 dagar tog det så fick jag en refurb som såg ny ut i utbyte, Helt perfekt!!

 

 

Är ju viss skillnad om man lämnar in en helt ny dator som man fått och får en refurb.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni har läst lite i trådarna så har ni säkert sett att jag är allt utom nöjd med Apple för tillfället.

Jag beställde min första imac på "black friday" alltså i slutet av november och har fortfarande inte

fått en fungerande dator. Idag är den den 24:e mars.

 

Dessa fel har jag haft:

 

Imac nr1. Flimrande skärm och skräp innanför skärmen

Imac nr2. Flimrande skärm

Imac nr3. Flimrande skärm

Imac nr4. Nätverkskortet trasigt eller ur position

Imac nr5. Skräp innanför glaset och märken på musen.

 

Frågan är bara vad ni har för erfarenheter av Apple, är det alltid såhär undrar jag lite elakt?

Detta är min första Imac, gillar den när den fungerar men just nu är jag minst sagt lite trött

på alla brister som verkar finnas i kvalitén.

 

Sedan undrar jag om det är någon annan som är eller har varit i samma situation som jag

och vad ni blivit erbjuden för kompensation.

 

Fantastiskt tråkigt måste jag säga. Beställd själv en i november men min har gått som tåget som vanligt.

 

Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig så mycket. Har själv aldrig haft några stora problem med de datorer som jag har köpt. De få problem som jag har haft har snabbt åtgärdats utan några som helst problem.

 

Sen verkar det ju som att man just med denna version av iMac har haft många problem men vad det beror på är en annan femma.

 

Ett alternativ kan vara att häva köpet, vänta lite och köp en ny men i så fall så kanske det inte blir så kul om det börjar trilskas igen. Tycker att du skall ringa och förklara läget och be om kompensation. Troligen så kan du få mer om du kan få dem att istället för monetär ersättning ge dig andra Apple prylar, tex iPod då det är biligare för dem plus att det kan leda till merförsäljning på iTunes.

 

//P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ellanbellan

Det är så sjukt vad vissa har otur. Hur lyckas samma person få fem trasiga datorer medan flera tusen andra får rätt direkt?

 

Som folk nämnt tidigare - kräv kompensation och överväg att lämna in på verkstad som du litar på. Säg att du vägrar ta tillbaka den förns den är felfri. Det är vad jag skulle ha gjort. Jag känner dock killen som jobbar på stadens APR service och skulle få sitta med när datorn lagades, så jag har väl lite bättre förtroende till serviceverkstäder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KILLINSTINCT

Om ni har läst lite i trådarna så har ni säkert sett att jag är allt utom nöjd med Apple för tillfället.

Jag beställde min första imac på "black friday" alltså i slutet av november och har fortfarande inte

fått en fungerande dator. Idag är den den 24:e mars.

 

Dessa fel har jag haft:

 

Imac nr1. Flimrande skärm och skräp innanför skärmen

Imac nr2. Flimrande skärm

Imac nr3. Flimrande skärm

Imac nr4. Nätverkskortet trasigt eller ur position

Imac nr5. Skräp innanför glaset och märken på musen.

 

Frågan är bara vad ni har för erfarenheter av Apple, är det alltid såhär undrar jag lite elakt?

Detta är min första Imac, gillar den när den fungerar men just nu är jag minst sagt lite trött

på alla brister som verkar finnas i kvalitén.

 

Sedan undrar jag om det är någon annan som är eller har varit i samma situation som jag

och vad ni blivit erbjuden för kompensation.

 

Som du säkert redan vet, beställde jag också min iMac 27" på Black Friday, och haft totalt 3 datorer.

 

Jag skulle tipsa dig om detta:

 

1. Kräv kompensation, se till att du får den på direkten i form av pengar. Se till att de INTE ställer krav på att "Du får kompensation efter du tagit emot iMac nr.6"

2. När du fått kompensationen, lämna tillbaka datorn (= pengarna tillbaka), gör du detta FÖRST, kommer de svara dig så som de svarade mig "Du har inte rätt till kompensation längre eftersom vi gör en återbetalning på hela ordern". Alltså, kräv kompensation på en gång.

3. Se till att pengarna kommer in på kontot fort, ju längre det går, desto mer vill dem att du ska glömma bort problemet och ev. komma undan med mindre ersättning.

4. Skulle du mot all förmodan inte vilja lämna tillbaka datorn helt och hållet, fråga dem om datorerna de skickar ut kommer från KINA, är det så är det nyproduktion, skickas dem från någon annat land än Kina är det renoverade datorer.

 

När du väl lämnat tillbaka datorn och fått pengarnatillbaka, kommer du få ett otroligt ynkigt erbjudande om att få rabatt på nästa beställning, denna rabatt är i min mening inte värd att kalla rabatt, speciellt om du beställt datorn på Black Friday.

Rabatten är exakt samma rabatt som de erbjuder på Black Friday, så för din del får du ingen rabatt öht.

 

Hoppas det löser sig för dig, men om jag kommer ihåg rätt så gav jag dig rådet att lämna tillbaka datorn för flera veckor sedan.

Visst, iMacen är otrolig på många plan, saknar att ha den också, men sålänge de inte gör något åt de här problemen som finns så tänker jag inte beställa någon ny. Jag kan ju skratta mig lite lycklig att jag IGÅR (LÄS: efter 2½ mån) fått min ersättning å 1400SEK pga mina repade skivor. Det här skulle ta MAX 2 veckor, men tog 2½ månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du säkert redan vet, beställde jag också min iMac 27" på Black Friday, och haft totalt 3 datorer.

 

Jag skulle tipsa dig om detta:

 

1. Kräv kompensation, se till att du får den på direkten i form av pengar. Se till att de INTE ställer krav på att "Du får kompensation efter du tagit emot iMac nr.6"

2. När du fått kompensationen, lämna tillbaka datorn (= pengarna tillbaka), gör du detta FÖRST, kommer de svara dig så som de svarade mig "Du har inte rätt till kompensation längre eftersom vi gör en återbetalning på hela ordern". Alltså, kräv kompensation på en gång.

3. Se till att pengarna kommer in på kontot fort, ju längre det går, desto mer vill dem att du ska glömma bort problemet och ev. komma undan med mindre ersättning.

4. Skulle du mot all förmodan inte vilja lämna tillbaka datorn helt och hållet, fråga dem om datorerna de skickar ut kommer från KINA, är det så är det nyproduktion, skickas dem från någon annat land än Kina är det renoverade datorer.

 

När du väl lämnat tillbaka datorn och fått pengarnatillbaka, kommer du få ett otroligt ynkigt erbjudande om att få rabatt på nästa beställning, denna rabatt är i min mening inte värd att kalla rabatt, speciellt om du beställt datorn på Black Friday.

Rabatten är exakt samma rabatt som de erbjuder på Black Friday, så för din del får du ingen rabatt öht.

 

Hoppas det löser sig för dig, men om jag kommer ihåg rätt så gav jag dig rådet att lämna tillbaka datorn för flera veckor sedan.

Visst, iMacen är otrolig på många plan, saknar att ha den också, men sålänge de inte gör något åt de här problemen som finns så tänker jag inte beställa någon ny. Jag kan ju skratta mig lite lycklig att jag IGÅR (LÄS: efter 2½ mån) fått min ersättning å 1400SEK pga mina repade skivor. Det här skulle ta MAX 2 veckor, men tog 2½ månad.

 

 

Jävlar var bra att du skrev det om black friday,

 

Har varit lite mer tuff nu och lyckats få en I7 istället för I5 som kompensation, men jag tänkte inte på att jag hade beställt på Black Friday och fått rabatt.

Såklart gick det inte på ett smidigt sätt att göra om ordern utan jag blev tvungen att få pengarna tillbaka och sedan göra om beställningen.

Men hade jag gjort det hade jag såklart gått miste om min Black Friday rabatt eftersom jag skulle få köpa i7:an till ordinariepris...

 

Damn vilken tur, undrar om det var planerat så eller om han inte heller tänkte på det ... konspirationsteorierna kan börja flöda ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KILLINSTINCT

Jävlar var bra att du skrev det om black friday,

 

Har varit lite mer tuff nu och lyckats få en I7 istället för I5 som kompensation, men jag tänkte inte på att jag hade beställt på Black Friday och fått rabatt.

Såklart gick det inte på ett smidigt sätt att göra om ordern utan jag blev tvungen att få pengarna tillbaka och sedan göra om beställningen.

Men hade jag gjort det hade jag såklart gått miste om min Black Friday rabatt eftersom jag skulle få köpa i7:an till ordinariepris...

 

Damn vilken tur, undrar om det var planerat så eller om han inte heller tänkte på det ... konspirationsteorierna kan börja flöda ;)

Vilken tur att du kunde tom uppgradera till en bättre dator.

 

Jag är faktiskt fortf. lite småsur det här med rabatt-grejen på nästa order. Jag har ju faktiskt funderat på att nån gång i framtiden beställa en ny 27" men att jag inte får mer rabatt än vad jag fick under Black Friday är otroligt snålt, jag ska studera i höst och får faktiskt tom MER rabatt av att vara student än att få rabatt-kompensation.. DET är helt sjukt tycker jag.

Men dom räknar väl in att mina 1400kr för de repade skivor "ingår" i min hela kompensation för ordern.. Men så ser inte jag på saken. :3 Skivorna är ett ämne för sig, att jag får TRE datorer som alla är trasiga är ett annat ämne för sig. :3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
LukasPalsson

Om ni har läst lite i trådarna så har ni säkert sett att jag är allt utom nöjd med Apple för tillfället.

Jag beställde min första imac på "black friday" alltså i slutet av november och har fortfarande inte

fått en fungerande dator. Idag är den den 24:e mars.

 

Dessa fel har jag haft:

 

Imac nr1. Flimrande skärm och skräp innanför skärmen

Imac nr2. Flimrande skärm

Imac nr3. Flimrande skärm

Imac nr4. Nätverkskortet trasigt eller ur position

Imac nr5. Skräp innanför glaset och märken på musen.

 

Frågan är bara vad ni har för erfarenheter av Apple, är det alltid såhär undrar jag lite elakt?

Detta är min första Imac, gillar den när den fungerar men just nu är jag minst sagt lite trött

på alla brister som verkar finnas i kvalitén.

 

Sedan undrar jag om det är någon annan som är eller har varit i samma situation som jag

och vad ni blivit erbjuden för kompensation.

 

 

sitter i en liknade sits men med skillnaden att jag inte får byta min då garantin inte täcker, sitter med imac 27 i7 som har backlightbleed och en död pixel samt blir väldigt varm, inte mkt för världen kanske men väldigt ledsamt när man satsat så mkt pengar ekonomiskt och så har den en död pixel.Min första Mac dessutom./Lukas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättetråkigt att vara så drabbad!

 

Jag har haft ett en handfull sedan min första mac plus 1989 o aldrig haft något problem.

På jobbet ansvarar jag för ett 10-tal mackar och lika många PC... gissa vilka maskiner det är som skapar problem.

Vi har faktiskt ett problem med en mac just nu. Ganska nyligen så verkar det som om styrplattan på en iBook från 2005 (tror jag) börjar ge upp.

 

Så underhållsmässigt är macarna en dröm jmf med våra pc-maskiner!

 

Hoppas det löser sig snart för dig!

Önskar

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fem gånger är skandal! Det är snudd på Plus-varning eller Aftonbladet... :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

 

Vi har faktiskt ett problem med en mac just nu. Ganska nyligen så verkar det som om styrplattan på en iBook från 2005 (tror jag) börjar ge upp.

 

Thomas

 

Är det ett nyare "topcase" som du behöver så skicka ett PM.

Behöver vilken processor och skärmstorlek det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LukasPalsson

Jättetråkigt att vara så drabbad!

 

Jag har haft ett en handfull sedan min första mac plus 1989 o aldrig haft något problem.

På jobbet ansvarar jag för ett 10-tal mackar och lika många PC... gissa vilka maskiner det är som skapar problem.

Vi har faktiskt ett problem med en mac just nu. Ganska nyligen så verkar det som om styrplattan på en iBook från 2005 (tror jag) börjar ge upp.

 

Så underhållsmässigt är macarna en dröm jmf med våra pc-maskiner!

 

Hoppas det löser sig snart för dig!

Önskar

Thomas

 

 

om det är mig du menar så tack. fast det var nog inte mig va?/Lukas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ellanbellan

sitter i en liknade sits men med skillnaden att jag inte får byta min då garantin inte täcker, sitter med imac 27 i7 som har backlightbleed och en död pixel samt blir väldigt varm, inte mkt för världen kanske men väldigt ledsamt när man satsat så mkt pengar ekonomiskt och så har den en död pixel.Min första Mac dessutom./Lukas

Varför funkar inte garantin? Det är ju ett år på datorer + 3 reklamation. Givet att du inte förstört datorn själv, borde garantin visst täcka för 27an har bara funnits sen oktober 2009.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Varför funkar inte garantin? Det är ju ett år på datorer + 3 reklamation. Givet att du inte förstört datorn själv, borde garantin visst täcka för 27an har bara funnits sen oktober 2009.

 

 

Inte säker att dessa saker är inskrivna i garantin. De flesta tillverkare skriver in små klausuler om bla backlight bleeding och döda pixlar.

Vad jag vet så har Apple ingen direkt pixelgaranti. Backlight bleeding drabbar alla LCD, finns ingen tillverkare som tar det på garantin.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LukasPalsson

Varför funkar inte garantin? Det är ju ett år på datorer + 3 reklamation. Givet att du inte förstört datorn själv, borde garantin visst täcka för 27an har bara funnits sen oktober 2009.

 

 

Jo det kan man tycka men de jag lämnade in den till och som kollade på den ansåg att det inte var något fel och en död pixel täcks tydligen inte av garantin. Fast man kans kanske häva köpet?/Lukas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det kan man tycka men de jag lämnade in den till och som kollade på den ansåg att det inte var något fel och en död pixel täcks tydligen inte av garantin. Fast man kans kanske häva köpet?/Lukas

 

Jag blir otroligt lack. Jag fick min i7 utbytt då den gråmulade nertill på skärmytan. En tusing i besväret fick jag då jag fått vänta först 2 månader på leverans och sedan få den utbytt direkt. Dock fick jag behålla en "äldre" tills den "nya" kom. Allt frid och fröjd, inget gråmul nertill vad jag kunde se, TILLS jag fick se en död pixel, då blir man ju kallsvettig och tänker vad i h-lvete är detta för skit! Det handlar snart bara om att spotta ut maskiner för att tjäna så mycket pengar, så fort det bara går, så man kan utveckla ännu mer "skit" som iPad?

 

Så, hur är det egentligen gällande garanti på döda pixlar? Kan man häva köpet, ska man lämna in en ny dator på reparation, få en utbytt mot en servad doa?

 

Den där, enda, j-vla pixeln kommer större mig ngt fruktansvärt så länge jag kommer äga denna maskin jag konfigererat för en 35 lakan! Vad ska man göra? Har läst och testat dessa "skärmtvättar"..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...