Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med nyköpt extern HD


christoffertorstensson

Rekommendera Poster

christoffertorstensson

hej köpte en extern hårddisk för ett par dagar sedan, då jag ska köpa ny macbook pro och vill lyfta ur alla filmer etc från den nuvarande datorn (som skall säljas). nu till mitt problem. köpte den externa HDn på Jansson Data (apple store) i helsingborg, men får icke den att fungera. det står bara (när jag provar att försöka lägga in en bild tex) "Objektet/filmen/bilden 'namn på objekt' kunde inte flyttas eftersom 'My Passport' inte kan ändras*. jag fattar ingenting...? läste sedan på macworld om en guide att det kunde vara fel format (windows) på HDn och att man kunde ladda ner ett program (MacFuse) som skulle hjälpa datorn att omvandla filerna eller ngt sånt? men efter installering så står det samma sak "Objektet/filmen/bilden ... kunde inte flyttas eftersom...". jag fattar inte riktigt vad det är jag ska göra för att få det fungera? kan tillägga att det är en WD (western drivers tror jag det stod för) som märket heter och modellen är väl då My Passport då gissar jag. en USB-anslutning och 1 TBs storlek. HJÄLP !!! tacksam för svar // teknikidioten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du öppnar Skivverktyg i Verktygsprogram vad säger den att det är för format på den nya disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christoffertorstensson

Om du öppnar Skivverktyg i Verktygsprogram vad säger den att det är för format på den nya disken?

 

 

Format : Windows NT-filsystem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NTFS är ett filsystem som Windows använder sig av. En Mac kan läsa, men inte skriva till en disk med dito filsystem. Jag antar att du inte sparat någon data på disken än, så det bästa vore att formatera om den till ett vettigt filformat.

 

Antingen om du ska ha den till både Windows och Mac-enheter, då kör du FAT32 system. Dock kan du endast ha filer som är upp till 4GB stora. Ska du enbart köra den på Mac-enheter, ska du köra HFS+ system.

 

Blev det något tydligare? Fråga gärna om det är något du undrar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatera om disken med Skivverktyg i Verktygsmappen. Välj filsystem Mac OS X Extended.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christoffertorstensson

NTFS är ett filsystem som Windows använder sig av. En Mac kan läsa, men inte skriva till en disk med dito filsystem. Jag antar att du inte sparat någon data på disken än, så det bästa vore att formatera om den till ett vettigt filformat.

 

Antingen om du ska ha den till både Windows och Mac-enheter, då kör du FAT32 system. Dock kan du endast ha filer som är upp till 4GB stora. Ska du enbart köra den på Mac-enheter, ska du köra HFS+ system.

 

Blev det något tydligare? Fråga gärna om det är något du undrar!

 

 

hur går jag tillväga då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christoffertorstensson

Formatera om disken med Skivverktyg i Verktygsmappen. Välj filsystem Mac OS X Extended.

 

 

hur menar du hur gör jag det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fattar inte.. är nog trög :(

 

Det tror jag inte.

 

Anslut den externa disken, via USB eller om den har Firewire. Är det USB kan den behöva extern strömförsörning, men det vet väl du om.

 

Starta Skivverktyg som du finner i >Programmappen > Verktygsmappen

 

Till vänster i bild dyker din externa hårddisk upp, den har antagligen någon beteckning, du kan ge den ett eget namn strax

post-113-126925942279_thumb.jpg

 

Klicka på fliken Partitionera

post-113-126925946822_thumb.jpg

 

Namnge din disk

 

Välj format Mac OS Exttended (journalförd)

 

Klicka på Alternativ längre ner. Och välj

post-113-126925959062_thumb.jpg

 

Sedan är det bara att klicka på Använd till höger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fattar inte.. är nog trög :(

Har du disken inkopplad i datorn? (och strömförsörjning om det är en sån disk)

Öppna programmet Skivverktyg

Du ser ett fönster liknande det i den länkade artikeln

Välj/markera den externa disken

Klicka på fliken 'Radera' och välj Mac OS X Extended

Klicka på radera

 

Edit: Poca va snabbare :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christoffertorstensson

tack allihop för all hjälp allihop, fick det precis att fungera :). jag är lite trög haha. tack så hjärtligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det löste sig, alla har vi varit nya på nånting

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffade en Iomega hårddisk 1TB med HDMI. Den var NTFS formaterad. Gjorde om Formateringen till Fat 32.

Det fanns ingen info att man skulle enbart formatera en Partition samt behålla NTFS det fanns 3 st.

Jag formaterade om hela disken till Fat 32. Det visade sig att HDMI funktionen försvann och nu går det inte att köra filmer på TV:n

Kollade med Iomega som säger med mailsvar att att det inte går att återställa.

 

Jag förstår inte detta, Hårddisken har en gång varit ren innan man lade in HDMI-funktionen.

Logiskt sett borde det vara möjligt att återställa disken i leverans-skick med lämpligt program.

Att få tag i en Iomega support på telefon verkar vara omöjligt. All kontakt sker genom frågor och svar på deras hemsida

Är det någon som har ett telefon-nummer till IOMEGA.

 

Tacksam för svar

 

Sotis 09 (min Katt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christoffertorstensson

Kul att det löste sig, alla har vi varit nya på nånting

 

 

förresten, nu när jag har lagt över alla filmer, musik osv så skulle jag vilja typ formatera hårddisken så datoen blir "säljbar", dvs återställd till ursprungstillståndet. finns det ngn återställningsfunktion dylikt? //tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då sätter du i installationsskivan (om det är Leopardskivan) som medföljde datorn ex.vis, startar upp från den genom att hålla ner c-tangenten, när du valt språk, svenska, går du upp i menyn och väljer Skivverktyg.

Markerar din interna hårddisk. Klickar på fliken Partitionera. Väljer Mac OS Extended (journalförd) klickar på Alternativ nedanför, kollar så att GUID-partitiontabell är markerd.

Går tillbaka till föregående sida och trycker på Använd.

 

Nu är hårddisken raderad, installera då Mac OS X . När installationen är klar matar du ut skivan och stänger av datorn.

 

Den som sedan startar datorn nästa gång får då lägga in sina användarnamn och uppgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christoffertorstensson

Kul att det löste sig, alla har vi varit nya på nånting

 

 

men nu när jag ska använda HDn, och sätter i den i datorn (usb) så kommer den inte upp :s ??????? vad har hänt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Men om jag formterar hårddisken från windows till mac försvinner allting som man har på den externa hårddisken då? I så fall, finns det något man kan göra så att inte alla mina bilder och min musik försvinner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag formterar hårddisken från windows till mac försvinner allting som man har på den externa hårddisken då? I så fall, finns det något man kan göra så att inte alla mina bilder och min musik försvinner?

 

Köpa en annan hårddisk och använda den för Mac..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffade en Iomega hårddisk 1TB med HDMI. Den var NTFS formaterad. Gjorde om Formateringen till Fat 32.

Det fanns ingen info att man skulle enbart formatera en Partition samt behålla NTFS det fanns 3 st.

Jag formaterade om hela disken till Fat 32. Det visade sig att HDMI funktionen försvann och nu går det inte att köra filmer på TV:n

Kollade med Iomega som säger med mailsvar att att det inte går att återställa.

Jag förstår inte detta, Hårddisken har en gång varit ren innan man lade in HDMI-funktionen.

Logiskt sett borde det vara möjligt att återställa disken i leverans-skick med lämpligt program.

Att få tag i en Iomega support på telefon verkar vara omöjligt. All kontakt sker genom frågor och svar på deras hemsida.

Är det någon som har ett telefon-nummer till IOMEGA.

Tacksam för svar

Sotis 09 (min Katt)

 

Vad jag har förstått så är det en multimediahårddisk du köpt där det finns ett nätverksuttag. Det är alltså inte meningen att man ska formatera om den eftersom att filformatet inte spelar någon roll. Eftersom att det är en nätcerksdisk så kan man spara på den från vilket filsystem som helst. Det är enheten i sig som "omvandlar" det till NTFS. Det är bara "rena" USB-diskar och interna diskar som behöver vara i samma filsystem som datorn, som försöker att skriva till den, har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag formterar hårddisken från windows till mac försvinner allting som man har på den externa hårddisken då? I så fall, finns det något man kan göra så att inte alla mina bilder och min musik försvinner?

 

Ja, kopiera dem till den interna disken först, sen formatera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
christoffertorstensson

hallå,

 

 

har proplem med min externa hårddisk, så tänkte att det nog är bäst att posta det i denna tråden direkt, eftersom ni hjälp mig så mkt tidigare.

 

det som är besvärligt denna gång är att jag inte haft/använt HD:n på ett tag (har bara legat ett par månader) och nu när jag skall lägga över infomation på den (t.ex. filmfiler) så fungerar inte detta. dessutom är det så att jag inte kan "se" alla de filer som jag vet ligger på HD:n sedan tidigare (återigen, det gäller filmfiler), utan det kommer bara upp filer ur bara en mapp, när jag klickar på andra mappar så är det som att dessa vore helt tomma, ingenting syns/kommer upp i fönstret....

vet ni hur det skulle kunna komma sig, och framförallt, hur man åtgärdar det???

 

tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...