Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Powermac g5 Kylsystems frågor.


Medzii

Rekommendera Poster

Hejsan, är ny här på forumet och har dålig erfarenhet när det gäller att skruva och fixa med mac.

 

Jag har kommit över 2stycken Powermac G5or.

 

Mitt största problem är att på den ena som är luft kyld rusar fläktarna något extremt och låter väldigt högt. Är det något speciellt man skall göra för att minska på ljudet och/eller är det något fel på kylningen?

 

Den andra macen är vätskekyld och jag har inte erfarenhet med detta överhuvud taget.

Den startar upp, sen så konfirmerade en kompis till mig att processorerna blir överhettade och sedan tuggar den bara. Har inte vågat ha den i gång någon längre tid.

Det känns som att "motorn" som ska driva kylningen inte går igång på något sätt.

 

Om ni nu förstår mina problem svara gärna så att även den nya användaren kan lyckas lösa problemet (haha)

Har ni frågor som kan underlätta för er att ge ett bra svar försöker jag svara på bästa sätt jag kan.

 

 

Mvh Alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, är ny här på forumet och har dålig erfarenhet när det gäller att skruva och fixa med mac.

 

Jag har kommit över 2stycken Powermac G5or.

 

Mitt största problem är att på den ena som är luft kyld rusar fläktarna något extremt och låter väldigt högt. Är det något speciellt man skall göra för att minska på ljudet och/eller är det något fel på kylningen?

 

Den andra macen är vätskekyld och jag har inte erfarenhet med detta överhuvud taget.

Den startar upp, sen så konfirmerade en kompis till mig att processorerna blir överhettade och sedan tuggar den bara. Har inte vågat ha den i gång någon längre tid.

Det känns som att "motorn" som ska driva kylningen inte går igång på något sätt.

 

Om ni nu förstår mina problem svara gärna så att även den nya användaren kan lyckas lösa problemet (haha)

Har ni frågor som kan underlätta för er att ge ett bra svar försöker jag svara på bästa sätt jag kan.

 

 

Mvh Alex

 

På fråga 1, det finns speciell apple mjukvara för att kalibrera fläktarna, men om det är så att datorn konstant går på högsta fart (och det är MacOS X det rör sig om...) så finns risken att någon fläkt alt plastkåpan på insidan är borta.

 

På fråga 2, vad jag vet så har det aldrig funnits någon motor (läs: pump) på dom vätskekylda macarnas kylsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På fråga 1, det finns speciell apple mjukvara för att kalibrera fläktarna, men om det är så att datorn konstant går på högsta fart (och det är MacOS X det rör sig om...) så finns risken att någon fläkt alt plastkåpan på insidan är borta.

 

På fråga 2, vad jag vet så har det aldrig funnits någon motor (läs: pump) på dom vätskekylda macarnas kylsystem.

 

 

Ja det är macOS x och ska kolla upp den mjukvaran och testa med det först.:) Okej, jag är inte alls haj på vätskekylda system för 5öre men imon (läs idag) ska jag köra igång den redigt så kan jag ge en mer detaljerad beskrivning på vad som händer med mera. Tack för ditt svar Anvil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är macOS x och ska kolla upp den mjukvaran och testa med det först.:) Okej, jag är inte alls haj på vätskekylda system för 5öre men imon (läs idag) ska jag köra igång den redigt så kan jag ge en mer detaljerad beskrivning på vad som händer med mera. Tack för ditt svar Anvil.

 

Problemet med mjukvaran jag pratar om är att den enbart (officiellt) finns tillgänglig för apple service ställen, har du felaktiga fläktar eller dyl bör Apples hårdvarutest som följer datorn hitta detta.

Kalibrering görs som sagt med diagnostik mjukvaran som service centers har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller den vätskekylda macen så kolla (luta på den) så du inte har fått ett läckage.

Rinner det ut vätska så ring Apple. Detta är ett känt fel, som du kanske får på goodwill reparation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, är ny här på forumet och har dålig erfarenhet när det gäller att skruva och fixa med mac.

 

Jag har kommit över 2stycken Powermac G5or.

 

Mitt största problem är att på den ena som är luft kyld rusar fläktarna något extremt och låter väldigt högt. Är det något speciellt man skall göra för att minska på ljudet och/eller är det något fel på kylningen?

 

Den andra macen är vätskekyld och jag har inte erfarenhet med detta överhuvud taget.

Den startar upp, sen så konfirmerade en kompis till mig att processorerna blir överhettade och sedan tuggar den bara. Har inte vågat ha den i gång någon längre tid.

Det känns som att "motorn" som ska driva kylningen inte går igång på något sätt.

 

Om ni nu förstår mina problem svara gärna så att även den nya användaren kan lyckas lösa problemet (haha)

Har ni frågor som kan underlätta för er att ge ett bra svar försöker jag svara på bästa sätt jag kan.

 

 

Mvh Alex

 

Får du inte dom till att funka så är jag intresserad av att köpa dom.

 

B.D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

vad heter programmet som styr hastigheten till fläcktarna? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hejsan, är ny här på forumet och har dålig erfarenhet när det gäller att skruva och fixa med mac.

 

Jag har kommit över 2stycken Powermac G5or.

 

Mitt största problem är att på den ena som är luft kyld rusar fläktarna något extremt och låter väldigt högt. Är det något speciellt man skall göra för att minska på ljudet och/eller är det något fel på kylningen?

 

Den andra macen är vätskekyld och jag har inte erfarenhet med detta överhuvud taget.

Den startar upp, sen så konfirmerade en kompis till mig att processorerna blir överhettade och sedan tuggar den bara. Har inte vågat ha den i gång någon längre tid.

Det känns som att "motorn" som ska driva kylningen inte går igång på något sätt.

 

Om ni nu förstår mina problem svara gärna så att även den nya användaren kan lyckas lösa problemet (haha)

Har ni frågor som kan underlätta för er att ge ett bra svar försöker jag svara på bästa sätt jag kan.

 

 

Mvh Alex

 

Hej, jag har haft en del djupdykningar i ämnet G5:or och fläktrusningar. En av lösningarna finns på 99.se.

 

Du kan t ex tanka ner "ISAT PRO" så kan du se fläktvarvtal, temp mm. Ett annat program är Temperatur Monitor - http://www.bresink.c...reMonitor.html.

 

OM man tar bort plastkåpan - så rusar fläktarna automatiskt, därför att det sitter en sensor på den högraste fliken nedtill på plastkåpan, och är den inte hel eller "helt täckt/vit" så får man en fläktrusning.

Det är idiotiskt att köra datorn utan den genomskinliga fläktkåpan, eftersom den slussar luften från fläktarna till rätt kanal så att effektiv kylning uppnås.

 

G5:an har olika modeller, med olika kylsystem - och framförallt olika värmesensorer.

I stort fungerar det så att hårdvaran är inställd så att fläktarna går på fullt varv. Sen sänker mjukvaran varvtalet - så länge som datorn "fungerar" och inte hänger sig eller dylikt.

 

Från och med nu gäller detta bara för denna modell. G5 2,5GHz (2004). Denna modell är överklockad e u.

I G5 dual 2,5Ghz sitter det en vätskekylning (vätskan är grön och en blandning av vatten och P-glykol) som har två elektriska pumpar. Det påminner i stort om en bilkylare.

 

Fläktarna varvtal styrs av två "samarbetande" program i systemmappens extension-mapp. De heter AppleBlower.kext och AppleFan.kext.

 

I AppleFan --> Contents/info.plist finns en tabell med temperaturnivåer som styr varvtalen på fläktarna. Man får dela "array"-siffrorna med 256 för att få tempen i °C.

När en temperaturökning på mer än 2 grader inom 3 sek sker, accelererar fläktarna 4 steg i "AppleFan"-tabellen. Detta styrs av: system/bibliotek/extensions/AppleBlower.kext.

 

Jag rekommenderar bara erfarna att editera i tabellerna. Själv har jag ökat accelerationsstegsnivån i "Blower" till 4 grader samt sänkt tempen i tabellen "Fan" med 5 grader resp, 3grader i de första två stegen(av 12) . Detta fick en G5 att "lungna ner sig" då fläktarna innan överreagerade och gick Upp/Ner.

 

Naturligtvis så ska en dator fungera bra med "standad"-inställningarna. I mitt fall finns tre teorier om fel. Antingen moderkortet eller att det är dålig värmeöverföring "värmepasta" till processorerna eller att "Memory Heat Sink" - givaren är trasig - visar väldigt hög temp.

 

Man kan köra en kalibrering av sensorerna i Apple Service Diagnos fr o m version 2.5.8 - men det är bara Apple service-provider som har rätt att använda dessa program.

 

Hoppas du får lite hjälp och idéer på vägen...

 

 

2Lazy - 2 find out.

 

 

 

 

M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...