Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan man jobba med annat samtidigt som man bränner?


Agnes

Rekommendera Poster

Som rubriken säger:

Spelar det någon roll om man håller på med andra aktiviteter i datorn samtidigt som man exporterar/bränner en film? Stör det processen på något sätt om man t. ex. surfar, tittar på EyeTV, lyssnar på Spotify eller håller på med bildbehandling?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är bara att bränna på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av gammal vana brukar jag inte göra nåt annat på datorn när jag bränner, vill helt utesluta att nåt kan bli fel, förmodligen onödigt men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du vill exportera en film snabbt så ska du ju inte ha massa andra processer igång, men när du bränner tror jag inte det är några problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

Jag kan bränna på flera brännare typ interna samt externa samtidigt så det ska funka. Klart det kan bli fel men det kan det ju alltid bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

osx har äkta multitasking....du kan alltså göra flera olika saker med datorn samtidigt. vissa är lite vidskepliga och gör inget annat med datorn undertiden den bränner, precis som under os9-tiden på 90-talet när det inte fanns multitasking (och som i windows)

 

som sagt året är 2010 och systemet stöder det, sen får du göra som du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

osx har äkta multitasking....du kan alltså göra flera olika saker med datorn samtidigt. vissa är lite vidskepliga och gör inget annat med datorn undertiden den bränner, precis som under os9-tiden på 90-talet när det inte fanns multitasking (och som i windows)

 

som sagt året är 2010 och systemet stöder det, sen får du göra som du vill.

Vill inte va den men stämmer det där verkligen, jag kunde bränna och göra andra saker samtidigt på OS-9 (även om jag oftast inte gjorde det men det gick)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorn läser av hårddisken när jag bränner, undviker jag att göra sådant som belastar hårddisken och processorn så att det inte ska uppstå något problem. Det kanske är onödigt........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är onödigt. Brännarprogrammen har en buffert de läser ifrån så de bränner inte direkt från disken. Det ska väldigt mycket till för att ngt ska brännas fel. Oftast är det halvtaskig kvalitet på skivorna som ställer till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte va den men stämmer det där verkligen, jag kunde bränna och göra andra saker samtidigt på OS-9 (även om jag oftast inte gjorde det men det gick)?

 

jag vill inte heller vara den som är den...men

 

os9 hade "fejkad" multitasking...precis som den som används i windows xp 10 år senare....processorn gör lite på en sak, pausar den saken och arbetar vidare på nästa sak, pausar igen och hoppar på tredje grejjen innan den går tillbaka o fortsätter på första grejjen tills alla aktiva beräkningar är färdiga. alltså gör den bara en sak i taget men "ger sken av" att arbeta på fler saker samtidigt.

 

äkta multitasking gör processorn helt olika operationer samtidigt oberoende av varandra.

 

inte för att jag är ett tekniskt geni så jag kan ju ha fel, men det var så det presenterades "back in the days" när osx kom ut. jag har förlitat mig på den förklaringen sedan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag låter också datorn vara ifred för säkerhets skull när jag bränner och dessutom kör jag med låg hastighet till de egna filmerna för jag har läst någonstans att det är säkrare och garanterar bättre kvalitet då. Är det riktigt? Det här tar sådan tid och är så jobbigt att vänta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror på dig tjorven!

 

Att det blir bättre bränning på långsammare tid är väl oxå en sån där gammal myt men faktiskt tror jag lite på den ändå, det är ju lätt att tänka sig att lasern får lite mindre tid på sig att bränna ju snabbare det går så groparna lasern gör (el vad den gör) blir av lite sämre kvalitet om det går snabbare, lätt att tänka sig det alla fall, så jag brukar göra en gyllene medelväg när man inte är säker på nåt: bränner näst snabbast. Sen tyckte jag i början att jag fick oftare felbränningar på högsta hastighet, men det kan ju berott på skivkvalitén oxå så man vet ju inte. Men jag gör som känns bäst. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då datorn behöver ta emot eller skicka information, har jag uppfattar förhållandet mellan" tid och resultat" så här.

 

Eftersom det under tid som förflyter (sedan Urminnes tider) alltid uppkommer störningar (el, bredband, datorn pajar, du själv eller någon annan råkar ställa till det, och därtill tusen andra missöden.)

 

Därför vill jag att allt jobb jag gör skall gå så fort som möjlig, för att undvika externa störningar.

 

Ha det så gott, salakalle :crossfingers: hälsar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med dagens flerkärniga datorer så tror jag inte att det spelar någon roll om du gör något eller inte när du bränner.

För om en kärna bränner med 100% så har du fortfarande de andra en/tre kärnorna att köra annat skoj med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det att inte kunna göra annat medan man bränner är ett problem som försvann med brännare med skydd mot buffer underrun och dålig multitasking i slutet på 90-talet.

 

Det största problemet i dagens läge är kvaliteten på skivorna man köper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns väldigt windows 95-98.. Det var då jag stängde av alla program när jag brännde, eftersom att bufferten gick en del till 0% och då var bränningen misslyckad :donjuan:

 

Idag är det inga problem alls att göra olika saker. Det som begränsar dig är skivorna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar precis som vanligt och har aldrig drabbats av problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med om att man kan hålla på med annat medan man bränner men av helt annan orsak. Tidigare saknade brännarna "buffer underrun protection", det vill säga om datorn inte kunde mata ut data lika snabbt som brännaren kunde bränna så misslyckades bränningen. Så därför höll man inte på med annat medan man brände och man brände på lägre hastighet. Dagens brännare kan hantera om den inte får data tillräckligt snabbt, och därmed är problemet eliminerat.

 

Det handlar alltså inte så mycket om multikörning, utan mer vilken sorts brännare man har. Apple har inte de billigaste brännarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...