Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken modell av Touch passar en 10-åring


Njesper1

Rekommendera Poster

Hejsan,

Jag funderar på att köpa en Ipod Touch till min dotter som snart fyller 10.

Den är tänkt att användas för lite spel och som mp3 (ev. lite video).

Räcker 8GB eller bör man satsa på 32 ?

Jag ska till USA snart, lönar det sig att köpa den där ?

 

Tack på förhand

/Jesper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PowerBook160

Hejsan,

Jag funderar på att köpa en Ipod Touch till min dotter som snart fyller 10.

Den är tänkt att användas för lite spel och som mp3 (ev. lite video).

Räcker 8GB eller bör man satsa på 32 ?

Jag ska till USA snart, lönar det sig att köpa den där ?

 

Tack på förhand

/Jesper

 

Hej!

 

Vilken storlek som passar beror helt på hur mycket musik hon har. Själv har jag en 8 GB Touch och har lite drygt 1 300 låtar på den. Då finns det ändå några hundra megabyte kvar åt spel etc. Tänk på att det kan bli både mer eller mindre eftersom filstorlekarna kan variera ganska kraftigt ibland.

 

I Sverige kostar en 8 GB 1 995 kr medan den i USA kostar 1 426 kr. 32 GB kostar i Sverige 2 995 kr och i USA 2 143 kr.

Så det är några hundra du kan spara på att köpa den i USA!

 

Lycka till!

/PB160

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt att notera är att 8GB inte bara har mindre utrymme, utan har också en något klenare hårdvara är de större modellerna. Det är säkert viktigt om man vill spela vissa spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter.

Det var bl.a. det om prestanda som jag funderade på.

Själv är jag totalt rudis på detta, så jag har nollkoll på vad spelen kräver.

Jag antar att hon inte kommer att köra dom mest krävande men vill inte att det segar heller.

Är prestandan en begränsning även för typ barnspel ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enklaste modellen har tillräcklig prestanda för att spela alla spel. Den enda skillnaden är att det tar lite längre tid att ladda in nästa nivå. Inget man märker.

 

Den enklaste modellen med 8 GB räcker väl till för en 10-åring.

 

Å andra sidan så är ju prisskillnaden ganska liten i USA. Det kan ju vara värt de pengarna om man behöver det extra lagringsutrymmet t ex om man vill lägga in många filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då blir det nog den lilla modellen. Finns ju för knappa 1700 här hemma.

Stort tack för hjälpen

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enklaste modellen har tillräcklig prestanda för att spela alla spel. Den enda skillnaden är att det tar lite längre tid att ladda in nästa nivå. Inget man märker.

 

 

Inte sant. De nyare modellerna är både snabbare och har ett bättre (riktigt) grafikkort. Det finns ett jämförande test här, som visserligen i videon baseras på iPhone, men det är annars samma kretsar det handlar om. En stor skillnad i renderingen.

 

Jämförelse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock tycker även jag att den enklaste modellen borde vara tillräcklig för en 10-åring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte sant. De nyare modellerna är både snabbare och har ett bättre (riktigt) grafikkort. Det finns ett jämförande test här, som visserligen i videon baseras på iPhone, men det är annars samma kretsar det handlar om. En stor skillnad i renderingen.

 

Jämförelse

OK, det är visst en skillnad i grafikprestanda. Men det går fortfarande att spela merparten av spelen, kanske alla t o m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag är 10 år och jag har en iPod touch 32gb 3g jag köpte den i julas och jag är grymt nöjd med den. Om hon gillar racingspel så är det 32gb som gäller den är dubbelt så snabb som 2g.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, det är visst en skillnad i grafikprestanda. Men det går fortfarande att spela merparten av spelen, kanske alla t o m.

 

Jag köpte en 32 gb till min 10-åring, just med tanke på skillnaden i grafikprestanda som är tydlig, ffa i krävande spel. Dessutom har den en bättre livslängd med tanke på kommande iPhone OS 4 och kommande efter det. Har du möjlighet till USA-inköp skulle inte jag tveka att köpa den större varianten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...