Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS X brandvägg, nödvändig?


kjoada

Rekommendera Poster

Jag undrar om man behöver slå på brandväggen i Mac OS X, behövs det? Vilka fördelar respektive nackdelar finns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en router med brandvägg så tycker jag det är helt onödigt att slå på den inbyggda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en router med brandvägg så tycker jag det är helt onödigt att slå på den inbyggda.

 

Hemma har jag en Netgear WPN-824, räcker det som router? När jag pluggar i Uppsala så ansluter jag till Universitetets nätverk via kabel, behövs det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter du på ett nätverk med flera användare så utan brandvägg så är du oskyddad på det nätverket, dock så har skolan säkert brandvägg ut mot nätet.

 

Sitter du hemma och har brandväggen på i routern så är du skyddad och behöver inte ha den interna på. Men har man en bärbar dator och har den med sig så anser jag att det kan vara en bra idé att ha den på som standard.

 

Det enda problemet är isåfall att man får öppna portar på mer än ett ställe om man vill köra tjänster som är stängda i brandväggen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill man inte ha brandväggen på? Jag ser inget problem med det eller missar jag något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den "brandvägg" som finns i System Preferences är inte speciellt bra, vet inte om det räknas som en riktig brandvägg.

Det går t.ex. inte att styra den på portnivå.

Ex. Jag skulle enbart vilja ha port 22 öppen in. Men det går inte ordna. Allt eller inget är det som gäller.

Vill ha en säker brandvägg är det mycket bättre att lära sig IPFW, brandvägg som finns under skalet i OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, stängde av det, trasslar med GlimmerBlocker varje gång efter utloggning/omstart, fast jag har godkänt det i brandväggen. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, stängde av det, trasslar med GlimmerBlocker varje gång efter utloggning/omstart, fast jag har godkänt det i brandväggen. :mellow:

 

Har du provat att ta bort GlimmerBlocker helt från tillåt-listan, starta om datorn och sedan igen lägga till GlimmerBlocker i listan? Fungerar inte det kan det t.o.m. vara värt att ta bort från listan, avinstallera GB, installera om GB och lägga till i listan.

 

Brandväggen kan nämligen ibland få fnatt efter programuppdateringar, med resultatet som du beskriver: att man måste godkänna varje gång fast det finns med i listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter du på ett nätverk med flera användare så utan brandvägg så är du oskyddad på det nätverket, dock så har skolan säkert brandvägg ut mot nätet.

 

Sitter du hemma och har brandväggen på i routern så är du skyddad och behöver inte ha den interna på. Men har man en bärbar dator och har den med sig så anser jag att det kan vara en bra idé att ha den på som standard.

 

Det enda problemet är isåfall att man får öppna portar på mer än ett ställe om man vill köra tjänster som är stängda i brandväggen

 

Instämmer. Har du en bärbar dator och flyttar på dig då och då så bör du slå på den interna brandväggen. Det är lätt att glömma vilket kan resultera i att du surfar utan skydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att ta bort GlimmerBlocker helt från tillåt-listan, starta om datorn och sedan igen lägga till GlimmerBlocker i listan? Fungerar inte det kan det t.o.m. vara värt att ta bort från listan, avinstallera GB, installera om GB och lägga till i listan.

 

Brandväggen kan nämligen ibland få fnatt efter programuppdateringar, med resultatet som du beskriver: att man måste godkänna varje gång fast det finns med i listan.

 

Tack, ska testa det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...