Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Modem till modem utan telelina?


JoacimM

Rekommendera Poster

Finns det någon tekniskt begåvad person som kan säga om det är möjligt att koppla ihop två Macar via modem UTAN att ringa upp via telenätet?

 

Alltså - kan jag dra en skarvsladd mellan de båda modemen och koppla upp dem mot varandra? Eller röker jag modemen då?

 

Jag vill kunna föra över filer från en gammal powerbook (utan ethernet, diskettstationen är paj) till en annan dator.

 

Visst, jag skulle kunna ringa upp datorerna via telenätet -- men det skulle kosta skjortan att föra över allt som ligger på hårddisken.

 

Tacksam för all hjälp!

 

Joacim Mattisson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan säga exakt vad det handlar om för datorer så skulle det va lättare att svar på vilka alternativ som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He Joacim

 

Det funkar inte med att bara koppla ihop med en sladd. Det fanns, i alla fall för ett antal år sedan en grunka som hette Local Line med vilken det gick att koppla samman telefoner, modem och faxar. Skaffade en sådan för att kunna använda en fax som nödskanner. Kunde vara en lösning i ditt fall.

 

Janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Tack för tipsen!

 

Lazzo och Deg: Skrivarkabel och köra AppleTalk-fildelning skulle fungera -- om min G3:a hade skrivarutgång.

 

Jarting: Snygg kostym.... ;-) Det handlar om en gammal Power Book 165 (paj diskettstation) och en Power Mac G3 (med USB-portar).

 

Janne: Local Line verkar vara vad jag letar efter. Men den verkar inte gå att finna någonstans.

 

Fast, å andra sidan kan jag ju leta upp någon som sitter med en gammal Mac med skrivarportar på och få överföring gjord en gång för alla. Men då är det bara att hiva PowerBooken sedan. Skulle vara kul att ha kvar den som reserv-maskin ett tag till.

 

Joacim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppas att det inte är mycket som du ska flytta för det är inge vidare drag i en localtalk kabel..

En metod till: Ta ut hårdisken och koppla in den i en annan dator som har scsi och ethernet anslutning,.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa en G-port, (seriell port till blåvit G3). Finns hos www.powerpc.se, för 290:-. Kolla "fyndlådan".PowerPC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Deg: det verkar j-kligt krånligt att flytta hårddisken. Men det kanske är enda utvägen.

 

Lazzo: Har för mig att ingen seriell adapter klarar AppleTalk, men jag kan ha fel ifrågan om G-port. ska kolla upp det där -- tack för tipset!

 

Joacim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har scsi på den större/nyare burken kan du ju koppla ihop scsi till scsi, man måste starta upp burkarna i nån viss ordning men jag har gjort så för länge sen, det går inte jätte snabbt, men det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...