Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik

snowreeler

Rekommendera Poster

Pocahontas

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/indianerna-kommer-fran-europa/

Enligt en DNA-testning skulle så mycket som en tredjedel av den amerikanska ursprungsbefolkningen ha sitt ursprung i Europa, på ett eller annat vis.

Alla är vi släkt..om man går riktigt långt bak i historien

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svars 970
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

• Semmelman

142

• Alix

112

• iMarc

98

• xeric

63

Mest aktiva i detta ämne

Populära inlägg

Du kanske syftar på den s.k. "EPR-paradoxen", men du drar väldigt långtgående, och delvis helt egna slutsatser av den. Friskt vågat, Zimmermann, men bara hälften vunnet. Och eniga i dina vildsinta slu

"Vetenskap som inte förklarats än" är inte vetenskap, det är just det som har kunnat förklaras och beläggas som är vetenskap. Ur NE:   "vetenskap, systematiskt samlad och organiserad kunskap. Vetens

Japp. Förutom rena falsarier, så är det optiska fenomen eller så är det Thailyktor eller annat väldigt jordiskt som observeras. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/thailyktor-forvaxlas-med-ufon_8857522

Uppladdade bilder

mikaellq

Mer om forskningen kring Nordamerikas urbefolkning:

http://www.sciencemag.org/content/342/6157/409.full

Har jag faktiskt inte haft en tanke på att det skulle kunna vara så, men jag blir inte förvånad.

Precis som det där med jordbrukarna som kom hit 5-6000 år sedan från mellanöstern och brukade vår jord och konkurrerade ut jägarna, och blev oss... :stjarnsmall:

Redigerad av mikaellq
Länk till inlägg

Alla är vi släkt..om man går riktigt långt bak i historien

Vi är faktiskt mer släkt med växter och svampar (vi är alla eukaryoter) än vi är med eubakterier och arkéer. Vi pratar här om livets tre domäner. Fast ett relativt nytt bud är att man delar in oss i domänerna cytota (cellburet liv) och acytota, eftersom man vad gäller särskilt stora virus, som inte består av celler, ändå skönjer liv i någon mening. Intressant och alldeles för krångligt för mig.

Länk till inlägg
  • 3 weeks later...
snowreeler

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fyndplats-kan-ha-gomt-vikingaskatt/

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/guldgubbar-hittades-i-blekinge_8728360.svd

Finfina utgrävningar i Vång som kan ändra vår syn på Nordens historia. Den kan bekräfta den syn som företräddes av TV-producenten Dag Stålsjö i hans program om Sveriges historia, att det fanns flera maktcentra som gradvis antingen gick under eller samman. Inte bara ett enda i de respektive länder som idag finns.

Länk till inlägg
Svolder

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fyndplats-kan-ha-gomt-vikingaskatt/

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/guldgubbar-hittades-i-blekinge_8728360.svd

Finfina utgrävningar i Vång som kan ändra vår syn på Nordens historia. Den kan bekräfta den syn som företräddes av TV-producenten Dag Stålsjö i hans program om Sveriges historia, att det fanns flera maktcentra som gradvis antingen gick under eller samman. Inte bara ett enda i de respektive länder som idag finns.

Det är väl den grundläggande synen sedan många decennier tillbaka. Du har maktcentra i Västergötland, Östergötland och Uppland när det gäller Sverige. Den "syn Dag Stålsjö företrädde" var den rakt motsatta. Han ville ha ett enda maktcentra och det skulle enligt hans förmenande ligga i Västergötland.

Länk till inlägg
snowreeler

Det är väl den grundläggande synen sedan många decennier tillbaka. Du har maktcentra i Västergötland, Östergötland och Uppland när det gäller Sverige. Den "syn Dag Stålsjö företrädde" var den rakt motsatta. Han ville ha ett enda maktcentra och det skulle enligt hans förmenande ligga i Västergötland.

Nej, den första programserien han gjorde var utifrån Västergötlands horisont. Han planerade fler utifrån andra områden men tappade intresset när han bara blev fälld hela tiden.

Länk till inlägg
Svolder

Nej, den första programserien han gjorde var utifrån Västergötlands horisont. Han planerade fler utifrån andra områden men tappade intresset när han bara blev fälld hela tiden.

Nja, om man, som han gjorde, trots massiva arkeologiska belägg, försöker förlägga Sigtuna till Västergötland får man faktiskt finna sig i att bli totalt nedsablad. Det är inte seriöst, det är bara tramsigt.

När det gäller Danmark har vi under mycket lång tid varit medvetna om att det finns flera maktcentra, dels i Jellinge på Jylland, dels i Uppåkra/Lund i Skåne.

Tankar om "ett maktcentra per land" är väl eventuellt någon form av poulistisk konspiratorisk tro, men så länge jag har sysslat med historisk vetenskap (i snart 40 år) har det inte varit någon etablerad inriktning.

Länk till inlägg
iKnattarna

Du har maktcentra i Västergötland, Östergötland och Uppland när det gäller Sverige.

/.../

Han ville ha ett enda maktcentra och det skulle enligt hans förmenande ligga i Västergötland.

När det gäller Danmark har vi under mycket lång tid varit medvetna om att det finns flera maktcentra, dels i Jellinge på Jylland, dels i Uppåkra/Lund i Skåne.

/.../

Tankar om "ett maktcentra per land" /.../

ett centrum, flera centra

ett medium, flera media

ett forum, flera fora

ska man "försvenska" blir det:

ett centrum, flera centrum: ett forum, flera forum,

men

- ett media, flera medier

men aldrig - "ett centra" (möjligen "en central")

om jag får be! :policeman: :policeman: :policeman:

Länk till inlägg
Svolder

ett centrum, flera centra

ett medium, flera media

ett forum, flera fora

ska man "försvenska" blir det:

ett centrum, flera centrum: ett forum, flera forum,

men

- ett media, flera medier

men aldrig - "ett centra" (möjligen "en central")

om jag får be! :policeman: :policeman: :policeman:

Helt rätt. Slarvigt av mig. Förutom "media". Ett medium, flera medier.

Redigerad av Svolder
Länk till inlägg
snowreeler

Nja, om man, som han gjorde, trots massiva arkeologiska belägg, försöker förlägga Sigtuna till Västergötland får man faktiskt finna sig i att bli totalt nedsablad. Det är inte seriöst, det är bara tramsigt.

Tankar om "ett maktcentra per land" är väl eventuellt någon form av poulistisk konspiratorisk tro, men så länge jag har sysslat med historisk vetenskap (i snart 40 år) har det inte varit någon etablerad inriktning.

Det var inte Dag Stålsjö som hade dessa teorier. Han endast presenterade andras tankar, och lät väl sej bli lite förblindad av en del av dom. Sigtuna i Västergötland var Mac Keys tanke. Han tänkte sej Sätuna vid Hornborgasjön, vilket i och för sej etymologiskt är samma sak som Sigtuna, men har inte kunnat bevisa nåt.

Länk till inlägg
Mattiasgbg

Om man tänker sig ett historiskt land där det finns två maktcentra, är det inte i praktiken två länder då? Om man tänker sig en tid (medeltiden kanske) då information och vapenmakt spreds som snabbast med häst eller båt.

Jag har ingen koll alls på det där.

Länk till inlägg
Svolder

Om man tänker sig ett historiskt land där det finns två maktcentra, är det inte i praktiken två länder då? Om man tänker sig en tid (medeltiden kanske) då information och vapenmakt spreds som snabbast med häst eller båt.

Jag har ingen koll alls på det där.

Eller inget land alls. Sverige som enhetligt land tar god tid på sig att växa fram, och det är tveksamt om det är relevant att tala om *ett* land före tidigt 1200-tal även om det finns en populär mytbildning som talar ett annat språk.

I Danmark är det definitivt relevant att tala om ett land med inneboende spänningar - Danmark som nation bildades under de sista decennierna av 900-talet med olika maktcentra, ursprungligen Jellinge och Uppåkra, under Sven Tveskägg flyttas Uppåkra till Lund och i kristnandeprocessen under mitten av 1000-talet så blev Dalby (kloster, stift, kungsgård under Sven Estridsen) och Lund (Myntning, biskopsborg, stift) de två viktigaste platserna. Dalby faller i glömska (mer eller mindre) när Sven Estridsen dör (eller när England förloras några år tidigare), kyrkan är skånes äldsta stående stenkyrka, men orten är ytterst oansenlig. Lund ersätts så småningom av Köpenhamn men bibehåller statusen som religiöst centrum.

Redigerad av Svolder
Länk till inlägg
Svolder

Det var inte Dag Stålsjö som hade dessa teorier. Han endast presenterade andras tankar, och lät väl sej bli lite förblindad av en del av dom. Sigtuna i Västergötland var Mac Keys tanke. Han tänkte sej Sätuna vid Hornborgasjön, vilket i och för sej etymologiskt är samma sak som Sigtuna, men har inte kunnat bevisa nåt.

Det Dag gjorde hade väl varit bra om han hade hållit sig till att beskriva den kunskapen som fanns vid den tiden och om han tagit upp det medeltidsarkeologin och medeltidshistorien vid den tiden sysslade med. I stället fastnade han i några konspirationsteretiska tankegångar om att vetenskapen försökte förtiga sanningen. Han opponerade mot en vetenskap som vetenskapen lämnat i och med bröderna Weibulls tankar om källkritik i början av 1900-talet. Jag var yrkesverksam arkeolog och doktorand på den tiden Dag Stålsjö var verksam och de tankar han opponerade mot fanns inte som etablerade teorier eller i den allmänna kunskapsbasen. Det är möjligt den världsbilden fanns kvar i småskolornas läroböcker, det vet jag inte, men vetenskapsmässigt var den sedan länge borta.

Redigerad av Svolder
  • Rösta upp 1
Länk till inlägg
Svolder

Sigtuna? :fundersam: ...ligger väl inte i Västergötland?

Nja, vi talar om sen vikingatid/tidig medeltid. Det är svårt att utifrån ett nutida läge på en ort säga något om milennieskiftet 900-1000. Vissa (inte många, men dock) orter från den tiden känner vi bara till namn men inte geografisk belägenhet och vissa orter hade fortfarande inte funnit sin slutgiltiga plats (iofs inom ett snävt område, men ändå). Dessutom stavades aldrig ortnamn på ett enhetligt sätt vid den tiden, och definitivt inte som vi är vana vid att se det.

Det hade varit helt rimligt att diskutera vilken ort som med medeltida stavning hade kunnat heta Sigtuna idag. Problemet i just detta fallet är att Sigtuna är ett av de mest väldokumenterade tidig maktcentrum som finns i det som idag kallas Sverige. Det finns inte skuggan av tvivel på att det är den orten som avses. Det är ungefär lika bisarrt att påstå något annat som att påstå att det Lund som omtalas vid samma tid i Danmark egentligen är någon oansenlig ort på Fyn. De arkeologiska beläggen är så överväldigande att de skriftliga källorna kan vara rätt ointressanta när vi på centimetern när kan peka ut var murarna till biskopsborgen gick.

Redigerad av Svolder
Länk till inlägg
snowreeler

Sigtuna har ingen kunna knuffa undan från sin plats i Sveriges tidigaste historia. Uppsala däremot är en annan femma. Den beskrivning av Ubsola tempel Adam av Bremen ger på 1000-talet i sin historia över Hamburgs stifts historia är påhittad, förmodligen av Danmarks dåvarande kung, Sven Estridsen, som verkar ha gillat att göra sej lustig på sin släkting Anund Jakobs (kung över Sverige vid ungefär samma tid) bekostnad.

Lite sanning kanske det fanns men nåt tempel hade man inte för sina gudar i Norden. Det har man tydligen aldrig haft heller. Kanske templet var en vanlig hall. Men nåt sånt har man inte hittat i Uppsala med omnejd från den här tiden. Det man hittat runt Gamla Uppsala är från betydligt äldre tider, från den tid då högarna konstruerades.

Dag Stålsjö blev som sagt bländad av de teorier han från början föraktfullt presenterade i sin serie. Det enda Mac Key fick rätt i med sina teorier är att järnet inte bara kunde tas ur myrar under järnåldern, utan även ur rödjorden. Allt annat verkar han inte ha haft rätt i. Det är förresten tio år sen Key dog. Han blev 93 år. Dag Stålsjö omkom i en bilolycka 1991, 54 år gammal.

Länk till inlägg
Mattiasgbg

Eller inget land alls. Sverige som enhetligt land tar god tid på sig att växa fram, och det är tveksamt om det är relevant att tala om *ett* land före tidigt 1200-tal även om det finns en populär mytbildning som talar ett annat språk.

I Danmark är det definitivt relevant att tala om ett land med inneboende spänningar - Danmark som nation bildades under de sista decennierna av 900-talet med olika maktcentra, ursprungligen Jellinge och Uppåkra, under Sven Tveskägg flyttas Uppåkra till Lund och i kristnandeprocessen under mitten av 1000-talet så blev Dalby (kloster, stift, kungsgård under Sven Estridsen) och Lund (Myntning, biskopsborg, stift) de två viktigaste platserna. Dalby faller i glömska (mer eller mindre) när Sven Estridsen dör (eller när England förloras några år tidigare), kyrkan är skånes äldsta stående stenkyrka, men orten är ytterst oansenlig. Lund ersätts så småningom av Köpenhamn men bibehåller statusen som religiöst centrum.

I Danmarks fall verkar det handla om två varianter av makt, kunglig och religiös, det låter ju som att det kan samexistera. Jag tänkte mer två lokala kungamaktcentra, då borde det bli krig, kallt eller varmt.

Länk till inlägg
Svolder

I Danmarks fall verkar det handla om två varianter av makt, kunglig och religiös, det låter ju som att det kan samexistera. Jag tänkte mer två lokala kungamaktcentra, då borde det bli krig, kallt eller varmt.

Du kan inte skilja på det på det sättet vid den tiden. Både Danmark och Sverige är hövdingedömen som samlas under en hövding. Ämbetet som hövding/vikingatida kung är oupplösligt förenat med religionen (alla kungar vid den tiden är kung av Guds Nåd. Något annat är omöjligt). Ungefär som Kung Harald säger omkring 970: Den Harald som åt sig vann hela Danmark och Norge och som gjorde danerna kristna. Å andra sidan, ämbetet som kung är av Guds Nåd ända fram i vår tid. Den enda familj som inte omfattas av religionsfrihet i Sverige 2013 är kungafamiljen. Den är tvingad att vara evangelisk-luthersk.

Krig mellan två konkurrerande kungar inom samma land var inte så vanligt. Det var mycket vanligare med lönnmord.

Redigerad av Svolder
Länk till inlägg

Dag Stålsjö blev som sagt bländad av de teorier han från början föraktfullt presenterade i sin serie. .... Stålsjö omkom i en bilolycka 1991, 54 år gammal.

Vad jag tycker mig minnas av Stålsjö var att han flummade inom många områden, bland annat om jordlinjer och slagrutor?

Vad jag också minns var att han tydligen per program fått att varje episod skulle räcka en timme, och då blev det otroligt mycket utfyllnad, många långsamma tidsutfyllande scenerier, samt att han pratade ytterst långsamt med långa pauser. Till slut hade han lyckats fylla en timme där det räckt med en kvart.

Länk till inlägg

Vad jag tycker mig minnas av Stålsjö var att han flummade inom många områden, bland annat om jordlinjer och slagrutor?

Vad jag också minns var att han tydligen per program fått att varje episod skulle räcka en timme, och då blev det otroligt mycket utfyllnad, många långsamma tidsutfyllande scenerier, samt att han pratade ytterst långsamt med långa pauser. Till slut hade han lyckats fylla en timme där det räckt med en kvart.

Slagrutor fungerar ju, är ju allmänt vedertaget att anlita någon som kan det vid tex borrning av brunn. Jordlinjer (currylinjer) har jag plockat ut 100-tals gånger med hjälp av slagruta, funkar varje gång, ingen bluff.

Länk till inlägg

Slagrutor fungerar ju, är ju allmänt vedertaget att anlita någon som kan det vid tex borrning av brunn. Jordlinjer (currylinjer) har jag plockat ut 100-tals gånger med hjälp av slagruta, funkar varje gång, ingen bluff.

Det är ju märkligt att man för båda dessa exempel inte någonsin under vetenskapliga former kunnat få det bevisat. Snarare är det motsvarande placeboeffekt som här gör sig gällande.

Länk till inlägg

Det är ju märkligt att man för båda dessa exempel inte någonsin under vetenskapliga former kunnat få det bevisat.

Precis som med nyttan av folkpartiets skolpolitik, alltså... :)

• Rösta upp 2
Länk till inlägg

Precis som med nyttan av folkpartiets skolpolitik, alltså... :)

Nja, skolan är nog inget ämne för absolut vetenskap, utan där är det nog tycke och smak som gäller.

Apropå det gick det ett seminarium angående skolan på SVT Forum idag. Med forskare, statistiker, politiker m.fl. från alla intressen. Hann inte se hela programmet, men den bild som gavs stämmer inte överens om den stämning som råder här och den bild vi får av media. De politiska slagorden och klichéerna fanns inte med i det jag såg.

Skall se om programmet visas på SVTPlay.

Men attans intressant var det.

Länk till inlägg

Nja, skolan är nog inget ämne för absolut vetenskap, utan där är det nog tycke och smak som gäller.

.

Nejdå, tvärtom finns det flera vetenskapliga discipliner som studerar processer runt saker som har med skolan att göra - didaktik, pedagogik, psykologi, sociologi, etc. Det finns massiv forskning på många områden, men alltför ofta så struntar både politiker och personal i den. Om sjuk- och hälsovården bedrevs lika långt från modern vetenskap så skulle vi bota magont med häxdoktorer som viftar med benknotor.

• Rösta upp 1
Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...