Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik

snowreeler

Rekommendera Poster

... En partikel kan ju vara på två ställen samtidigt ...

Den kanske bara är på en plats i sin värld? :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svars 970
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

• Semmelman

142

• Alix

112

• iMarc

98

• xeric

63

Mest aktiva i detta ämne

Populära inlägg

Du kanske syftar på den s.k. "EPR-paradoxen", men du drar väldigt långtgående, och delvis helt egna slutsatser av den. Friskt vågat, Zimmermann, men bara hälften vunnet. Och eniga i dina vildsinta slu

"Vetenskap som inte förklarats än" är inte vetenskap, det är just det som har kunnat förklaras och beläggas som är vetenskap. Ur NE:   "vetenskap, systematiskt samlad och organiserad kunskap. Vetens

Japp. Förutom rena falsarier, så är det optiska fenomen eller så är det Thailyktor eller annat väldigt jordiskt som observeras. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/thailyktor-forvaxlas-med-ufon_8857522

Uppladdade bilder

Svolder

Det är lite ironiskt att tron på en övernaturlig förklaring i Svolders fall ersätts av tron på att det ska komma en ny Messias, förlåt, Einstein... ;)

Själv redogjorde jag bara för Edward Wittens synpunkter, och han är bättre på att bedöma fysik än vad jag är. Men kanske sämre än Svolder? :fane:

Bara kunskap om hur teoribildning sker. Samma argument hördes före Einstein. Men visst, vill du tro att Einstein var Messias så är det upp till dig. Jag föredrar att tro att han var begåvad och kom med en ny infallsvinkel.

Redigerad av Svolder
Länk till inlägg

Bara kunskap om hur teoribildning sker. Samma argument hördes före Einstein. Men visst, vill du tro att Einstein var Messias så är det upp till dig. Jag föredrar att tro att han var begåvad och kom med en ny infallsvinkel.

Det ligger i vår natur att söka kunskap och att hitta den. Men bara för att vi har lyckats med det innebär inte att vi nödvändigtvis lyckas med det i framtiden. Det kan man tro, men inte veta.

Länk till inlägg
Svolder

Det ligger i vår natur att söka kunskap och att hitta den. Men bara för att vi har lyckats med det innebär inte att vi nödvändigtvis lyckas med det i framtiden. Det kan man tro, men inte veta.

Varför skall vi tro att just vi har bevittnat historiens slut? Finns det något enda tecken som tyder på att vi nu vet allt som är värt att veta och att all framtida kunskapsuppbyggnad är omöjlig?

Länk till inlägg

Varför skall vi tro att just vi har bevittnat historiens slut? Finns det något enda tecken som tyder på att vi nu vet allt som är värt att veta och att all framtida kunskapsuppbyggnad är omöjlig?

Anar du hur religiöst det låter?

Länk till inlägg
Svolder

Anar du hur religiöst det låter?

Det är din tolkning. Om du vill tro att Fysik = Religion så har vi inget att tala om.

Länk till inlägg
Semmelman

Tomrum är nog det enda logiska egentligen, om det bara fanns tomrum behövs ingen förklaring i hur ingenting kan bli till, eftersom det inte existerar, det är det enda logiska. Det är dock blotta existensen av nåt som jag tror aldrig kommer kunna besvaras hur det blev till. Att allting blev till ur ingenting liksom att allting alltid funnits är båda lika absurda påståenden, kan man ens logiskt tänka ut en annan rimligare logik - utan att behöva tänka på naturlagar, matematik och fysik - ens??? Jag kan inte se den alla fall.

Men alla fall det kommer behöva upptäckas mycket på vägen till att vi uppnår en liten förståelse i hur allting funkar.

Länk till inlägg
Axelman

Tomrum är nog det enda logiska egentligen, om det bara fanns tomrum behövs ingen förklaring i hur ingenting kan bli till, eftersom det inte existerar, det är det enda logiska.

Om det bara fanns tomrum och ingen som kunde ställa frågan var det väl lugnt. Men existensen av själva tomrumet är ju intressant när man kan titta på frågan....

Länk till inlägg

... Om du vill tro att Fysik = Religion så har vi inget att tala om.

Som om jag skulle ha påstått det. :stjarnsmall:

Länk till inlägg
mikaellq

post-5952-0-12293800-1382272627_thumb.jpg

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
Svolder

Som om jag skulle ha påstått det. :stjarnsmall:

När du jämställer kunskapsuppbyggande i fysik med religion, så ja, Det var det du påstod.

Länk till inlägg

När du jämställer kunskapsuppbyggande i fysik med religion, så ja, Det var det du påstod.

Nej, det gjorde jag inte. Att vi historiskt sett har kunnat samla in kunskap är i sig inget bevis för att vi kommer att fortsätta kunna göra det. Det var min principiella poäng. Att vi högst sannolikt ändå kommer att fortsätta kunna samla in kunskap är en annan sak, förutsägbart av praktisk natur. Intressant är att dagens vetenskap är av mer ingenjörsaktigt präglad. Vi förmår hitta Higgs-partikeln, men att komma på att den ska finnas hör till vetenskapshistorien. De stora, revolutionerande sprången inom vetenskapen sker mellan cirka år 1600 till inpå 1900-talet. Kanske det kommer fler, kanske inte. Fast omvärlden är ju som den är, och hur mycket av avgörande art kan man egentligen komma på? Detaljer: massor. Stora drag: Ja, vilka? Vi får se.

• Rösta upp 1
Länk till inlägg

Nej, det gjorde jag inte. Att vi historiskt sett har kunnat samla in kunskap är i sig inget bevis för att vi kommer att fortsätta kunna göra det. Det var min principiella poäng. Att vi högst sannolikt ändå kommer att fortsätta kunna samla in kunskap är en annan sak, förutsägbart av praktisk natur. Intressant är att dagens vetenskap är av mer ingenjörsaktigt präglad. Vi förmår hitta Higgs-partikeln, men att komma på att den ska finnas hör till vetenskapshistorien. De stora, revolutionerande sprången inom vetenskapen sker mellan cirka år 1600 till inpå 1900-talet. Kanske det kommer fler, kanske inte. Fast omvärlden är ju som den är, och hur mycket av avgörande art kan man egentligen komma på? Detaljer: massor. Stora drag: Ja, vilka? Vi får se.

Stora vetenskapliga revolutionerande språng även med mayafolkets matematiska kunskaper, samt de som byggde pyramiderna och Stonehenge, och då fanns inga datorer...men kanske var det Aliens som fixade till pyramiderna och Stonehenge?

Redigerad av iMarc
Länk till inlägg
mikaellq

Stora vetenskapliga revolutionerande språng även med mayafolkets matematiska kunskaper, samt de som byggde pyramiderna och Stonehenge, och då fanns inga datorer...men kanske var det Aliens som fixade till pyramiderna och Stonehenge?

:chockadskeptisk::lol:

Länk till inlägg

:chockadskeptisk::lol:

Ja det var absolut ingen pik till Alix, bara lite extramaterial att tillägga från mitt håll. Men du mikaellq kanske vet hur pyramiderna och Stonehenge byggdes?

Länk till inlägg
mikaellq

Ja det var absolut ingen pik till Alix, bara lite extramaterial att tillägga från mitt håll. Men du mikaellq kanske vet hur pyramiderna och Stonehenge byggdes?

Med massor av svett, blod och tårar samt en hel del av mänsklig uppfinningsrikedom.

• Rösta upp 1
Länk till inlägg

Med massor av svett, blod och tårar samt en hel del av mänsklig uppfinningsrikedom.

Märkligt är då att ingen vet idag hur de byggdes. Jag vill minnas ett TV-program för några år sedan, de försökte bygga en pyramid (i mindre skala) med samma exakthet, men de lyckades inte...

Länk till inlägg
mikaellq

Märkligt är då att ingen vet idag hur de byggdes. Jag vill minnas ett TV-program för några år sedan, de försökte bygga en pyramid (i mindre skala) med samma exakthet, men de lyckades inte...

De var väl dummare än människorna som byggde då...

Det här påminner en del om kreationismen och en viss högfärdsblåsa.

Bara för att vi inte kan förklara något betyder inte per automatik att några gröna gubbar i flygande tefat med superteknik har varit här och konstruerat underverken. :lol:

• Rösta upp 1
Länk till inlägg

De var väl dummare än människorna som byggde då...

Det här påminner en del om kreationismen och en viss högfärdsblåsa.

Bara för att vi inte kan förklara något betyder inte per automatik att några gröna gubbar i flygande tefat med superteknik har varit här och konstruerat underverken. :lol:

Jo det var vetenskapsmän,forskare och arkeologer som försökte sig på detta i nutid, ja de måste ha varit dumma eller obegåvade...visste du föresten att det finns UFO´s placerade runt om i världen, ovanför pyramiderna b.l.a , men vi kan inte se dem än för de är i en annan parallell dimension, det har Bashar sagt, så det är nog så.

http://bashar.org/

Intressant man

Redigerad av iMarc
Länk till inlägg
Olsons Ägg
Länk till inlägg

Även Krakatau mullrar lite ibland. Artikel från 2009 förvisso, men om inget annat fantastiskt vackra bilder!

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1203028/Will-Krakatoa-rock-world-Last-time-killed-thousands-changed-weather-years-deadlier.html

[+] Wow... Vilka schyssta bilder. :yeahbaby:

Jag följer "Volcanoreport" på Twitter, för man vill ju höra hur det går för "El Heirro". Om det blir någon ö el inte. B)

Länk till inlägg
mikaellq

Även Krakatau mullrar lite ibland. Artikel från 2009 förvisso, men om inget annat fantastiskt vackra bilder!

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1203028/Will-Krakatoa-rock-world-Last-time-killed-thousands-changed-weather-years-deadlier.html

Ja, fantastiskt vackra! :yeahbaby:

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...