Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

När du jämställer kunskapsuppbyggande i fysik med religion, så ja, Det var det du påstod.

Nej, det gjorde jag inte. Att vi historiskt sett har kunnat samla in kunskap är i sig inget bevis för att vi kommer att fortsätta kunna göra det. Det var min principiella poäng. Att vi högst sannolikt ändå kommer att fortsätta kunna samla in kunskap är en annan sak, förutsägbart av praktisk natur. Intressant är att dagens vetenskap är av mer ingenjörsaktigt präglad. Vi förmår hitta Higgs-partikeln, men att komma på att den ska finnas hör till vetenskapshistorien. De stora, revolutionerande sprången inom vetenskapen sker mellan cirka år 1600 till inpå 1900-talet. Kanske det kommer fler, kanske inte. Fast omvärlden är ju som den är, och hur mycket av avgörande art kan man egentligen komma på? Detaljer: massor. Stora drag: Ja, vilka? Vi får se.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det gjorde jag inte. Att vi historiskt sett har kunnat samla in kunskap är i sig inget bevis för att vi kommer att fortsätta kunna göra det. Det var min principiella poäng. Att vi högst sannolikt ändå kommer att fortsätta kunna samla in kunskap är en annan sak, förutsägbart av praktisk natur. Intressant är att dagens vetenskap är av mer ingenjörsaktigt präglad. Vi förmår hitta Higgs-partikeln, men att komma på att den ska finnas hör till vetenskapshistorien. De stora, revolutionerande sprången inom vetenskapen sker mellan cirka år 1600 till inpå 1900-talet. Kanske det kommer fler, kanske inte. Fast omvärlden är ju som den är, och hur mycket av avgörande art kan man egentligen komma på? Detaljer: massor. Stora drag: Ja, vilka? Vi får se.

Stora vetenskapliga revolutionerande språng även med mayafolkets matematiska kunskaper, samt de som byggde pyramiderna och Stonehenge, och då fanns inga datorer...men kanske var det Aliens som fixade till pyramiderna och Stonehenge?

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stora vetenskapliga revolutionerande språng även med mayafolkets matematiska kunskaper, samt de som byggde pyramiderna och Stonehenge, och då fanns inga datorer...men kanske var det Aliens som fixade till pyramiderna och Stonehenge?

:chockadskeptisk::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:chockadskeptisk::lol:

Ja det var absolut ingen pik till Alix, bara lite extramaterial att tillägga från mitt håll. Men du mikaellq kanske vet hur pyramiderna och Stonehenge byggdes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var absolut ingen pik till Alix, bara lite extramaterial att tillägga från mitt håll. Men du mikaellq kanske vet hur pyramiderna och Stonehenge byggdes?

Med massor av svett, blod och tårar samt en hel del av mänsklig uppfinningsrikedom.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med massor av svett, blod och tårar samt en hel del av mänsklig uppfinningsrikedom.

Märkligt är då att ingen vet idag hur de byggdes. Jag vill minnas ett TV-program för några år sedan, de försökte bygga en pyramid (i mindre skala) med samma exakthet, men de lyckades inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt är då att ingen vet idag hur de byggdes. Jag vill minnas ett TV-program för några år sedan, de försökte bygga en pyramid (i mindre skala) med samma exakthet, men de lyckades inte...

De var väl dummare än människorna som byggde då...

Det här påminner en del om kreationismen och en viss högfärdsblåsa.

Bara för att vi inte kan förklara något betyder inte per automatik att några gröna gubbar i flygande tefat med superteknik har varit här och konstruerat underverken. :lol:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De var väl dummare än människorna som byggde då...

Det här påminner en del om kreationismen och en viss högfärdsblåsa.

Bara för att vi inte kan förklara något betyder inte per automatik att några gröna gubbar i flygande tefat med superteknik har varit här och konstruerat underverken. :lol:

Jo det var vetenskapsmän,forskare och arkeologer som försökte sig på detta i nutid, ja de måste ha varit dumma eller obegåvade...visste du föresten att det finns UFO´s placerade runt om i världen, ovanför pyramiderna b.l.a , men vi kan inte se dem än för de är i en annan parallell dimension, det har Bashar sagt, så det är nog så.

http://bashar.org/

 

Intressant man

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även Krakatau mullrar lite ibland. Artikel från 2009 förvisso, men om inget annat fantastiskt vackra bilder!

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1203028/Will-Krakatoa-rock-world-Last-time-killed-thousands-changed-weather-years-deadlier.html

[+] Wow... Vilka schyssta bilder. :yeahbaby:

 

Jag följer "Volcanoreport" på Twitter, för man vill ju höra hur det går för "El Heirro". Om det blir någon ö el inte. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Även Krakatau mullrar lite ibland. Artikel från 2009 förvisso, men om inget annat fantastiskt vackra bilder!

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1203028/Will-Krakatoa-rock-world-Last-time-killed-thousands-changed-weather-years-deadlier.html

Ja, fantastiskt vackra! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/indianerna-kommer-fran-europa/

Enligt en DNA-testning skulle så mycket som en tredjedel av den amerikanska ursprungsbefolkningen ha sitt ursprung i Europa, på ett eller annat vis.

Alla är vi släkt..om man går riktigt långt bak i historien

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer om forskningen kring Nordamerikas urbefolkning:

http://www.sciencemag.org/content/342/6157/409.full

Har jag faktiskt inte haft en tanke på att det skulle kunna vara så, men jag blir inte förvånad.

Precis som det där med jordbrukarna som kom hit 5-6000 år sedan från mellanöstern och brukade vår jord och konkurrerade ut jägarna, och blev oss... :stjarnsmall:

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla är vi släkt..om man går riktigt långt bak i historien

Vi är faktiskt mer släkt med växter och svampar (vi är alla eukaryoter) än vi är med eubakterier och arkéer. Vi pratar här om livets tre domäner. Fast ett relativt nytt bud är att man delar in oss i domänerna cytota (cellburet liv) och acytota, eftersom man vad gäller särskilt stora virus, som inte består av celler, ändå skönjer liv i någon mening. Intressant och alldeles för krångligt för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fyndplats-kan-ha-gomt-vikingaskatt/

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/guldgubbar-hittades-i-blekinge_8728360.svd

 

Finfina utgrävningar i Vång som kan ändra vår syn på Nordens historia. Den kan bekräfta den syn som företräddes av TV-producenten Dag Stålsjö i hans program om Sveriges historia, att det fanns flera maktcentra som gradvis antingen gick under eller samman. Inte bara ett enda i de respektive länder som idag finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl den grundläggande synen sedan många decennier tillbaka. Du har maktcentra i Västergötland, Östergötland och Uppland när det gäller Sverige. Den "syn Dag Stålsjö företrädde" var den rakt motsatta. Han ville ha ett enda maktcentra och det skulle enligt hans förmenande ligga i Västergötland.

Nej, den första programserien han gjorde var utifrån Västergötlands horisont. Han planerade fler utifrån andra områden men tappade intresset när han bara blev fälld hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har maktcentra i Västergötland, Östergötland och Uppland när det gäller Sverige.

/.../

Han ville ha ett enda maktcentra och det skulle enligt hans förmenande ligga i Västergötland.

När det gäller Danmark har vi under mycket lång tid varit medvetna om att det finns flera maktcentra, dels i Jellinge på Jylland, dels i Uppåkra/Lund i Skåne.

/.../

Tankar om "ett maktcentra per land" /.../

 

ett centrum, flera centra

ett medium, flera media

ett forum, flera fora

 

ska man "försvenska" blir det:

ett centrum, flera centrum: ett forum, flera forum,

men

- ett media, flera medier

 

men aldrig - "ett centra" (möjligen "en central")

 

om jag får be! :policeman: :policeman: :policeman:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, om man, som han gjorde, trots massiva arkeologiska belägg, försöker förlägga Sigtuna till Västergötland får man faktiskt finna sig i att bli totalt nedsablad. Det är inte seriöst, det är bara tramsigt.

 

När det gäller Danmark har vi under mycket lång tid varit medvetna om att det finns flera maktcentra, dels i Jellinge på Jylland, dels i Uppåkra/Lund i Skåne.

 

Tankar om "ett maktcentra per land" är väl eventuellt någon form av poulistisk konspiratorisk tro, men så länge jag har sysslat med historisk vetenskap (i snart 40 år) har det inte varit någon etablerad inriktning.

Det var inte Dag Stålsjö som hade dessa teorier. Han endast presenterade andras tankar, och lät väl sej bli lite förblindad av en del av dom. Sigtuna i Västergötland var Mac Keys tanke. Han tänkte sej Sätuna vid Hornborgasjön, vilket i och för sej etymologiskt är samma sak som Sigtuna, men har inte kunnat bevisa nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, om man, som han gjorde, trots massiva arkeologiska belägg, försöker förlägga Sigtuna till Västergötland får man faktiskt finna sig i att bli totalt nedsablad. Det är inte seriöst, det är bara tramsigt.

 

När det gäller Danmark har vi under mycket lång tid varit medvetna om att det finns flera maktcentra, dels i Jellinge på Jylland, dels i Uppåkra/Lund i Skåne.

 

Tankar om "ett maktcentra per land" är väl eventuellt någon form av poulistisk konspiratorisk tro, men så länge jag har sysslat med historisk vetenskap (i snart 40 år) har det inte varit någon etablerad inriktning.

Om man tänker sig ett historiskt land där det finns två maktcentra, är det inte i praktiken två länder då? Om man tänker sig en tid (medeltiden kanske) då information och vapenmakt spreds som snabbast med häst eller båt.

 

Jag har ingen koll alls på det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...