Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Beviset: mannens förkylning är värst

 

Det finns en bild av att män vid bara lite snuva tror att de är väldigt sjuka.

Men det kan faktiskt finnas en sanning i att män mår sämre än kvinnor. Tidigare i år presenterade brittiska Durham University en studie som visar att män verkligen lider mer av hosta och förkylningar.

 

Orsaken ska vara att män har ett större antal temperaturrelaterade receptorer i hjärnan, vilket gör att de upplever förkylningssymptomen som mer kritiska än vad kvinnor gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop.

Den dokumentära bilden har för min del tappat det mesta av sin kraft under detta millennium just på grund av Photoshop. Den digitala bilden är en sköka.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det ställer högre krav på bildredaktörerna så som betraktarna, det kanske inte är bara dåligt att man inte ska svälja allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det ställer högre krav på bildredaktörerna så som betraktarna, det kanske inte är bara dåligt att man inte ska svälja allt.

Ja må det kritiska sinnet vara med dig! Alltid! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får aldrig feber, senast var i slutet på åttiotalet, däremot får jag alltid en kraftig bronkit. När man hostat var tredje sekund i 144 timmar är det lätt att hålla sig för skratt, och det har inte ett dyft att göra med att jag är man. Däremot tenderar prostatit att vara värre på män...

Usch då... Hade en sommarförkylning(/halsflussliknande) en gång. Den satt i. :(

 

Photoshop.

Ja, förmodligen. m.gif Inte speciellt naturltroget heller. En del linser (i verkligheten) kan vara riktigt snygga/naturliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det ställer högre krav på bildredaktörerna så som betraktarna, det kanske inte är bara dåligt att man inte ska svälja allt.

Ökänt är bilden på etanolfabriken i Brasilien som blev Arets bild 2008. Den var photoshoppad för att se skitigare och mer dramatisk ut än det var i verkligheten. Den utsågs alltså till Årets bild av Pressfotografernas klubb, jag upprepar, Årets bild! Och, inte minst: Detta är tillåtet enligt tävlingsreglerna! Det är okej att ljuga! Quels cochons!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Higgspartikeln, nån som läst nåt om den? Beskrivningen är att higgspartiklarna är som kändisfotografer som gör kändisens rörelser långsammare... okej den bilden köper jag, kan se partiklar av alla sorter fara fram i en sörja av higgspartiklar och hindras liksom av dem, men hur kommer gravitationen själva attraktionen in, vad är det med higgspartikeln som kan utöva en attraherande kraft på andra partiklar? Nån som förstått det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ökänt är bilden på etanolfabriken i Brasilien som blev Arets bild 2008. Den var photoshoppad för att se skitigare och mer dramatisk ut än det var i verkligheten. Den utsågs alltså till Årets bild av Pressfotografernas klubb, jag upprepar, Årets bild! Och, inte minst: Detta är tillåtet enligt tävlingsreglerna! Det är okej att ljuga! Quels cochons!

Ja där hade de inte tillräckligt höga krav!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja där hade de inte tillräckligt höga krav!

När en sådan bild utses till årets bästa, ja, då faller alla andra, åtminstone i princip, för min del. Jag rycker mest på axlarna åt pressbilder idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tittar nog på dem med ett större intresse idag, är de på riktigt eller är de förbättrade eller båg, tycker jag är sundare skepsis än som förr då man liksom svalde hela betet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska nog precisera mig till dokumentära pressbilder som förväntas berätta en allvarlig sanning för betraktaren. Det finns så klart nyhetsbilder av bilkrascher och annat som inte har den tyngden, och som man så klart kan ta för vad de är. Men bilder som bärare av tyngre saker är helt körda, jag skulle ALDRIG lita på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De pratade om detta i Media i lördags fast om hur när tidningarna anlitar vanligt folk att skicka in mobilbilder hur det ställer nya krav på bildredaktörerna. De tog bl a upp ett fall då en kvinna skickat in bild på hur hon hade blivit attackerad av en haj, lite googling senare visade att det var gamla bilder, gamla nyheter, som hon ville tjäna en hacka på igen. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De pratade om detta i Media i lördags fast om hur när tidningarna anlitar vanligt folk att skicka in mobilbilder hur det ställer nya krav på bildredaktörerna. De tog bl a upp ett fall då en kvinna skickat in bild på hur hon hade blivit attackerad av en haj, lite googling senare visade att det var gamla bilder, gamla nyheter, som hon ville tjäna en hacka på igen. :D

Det var en artikel om det för ngt år sen (SvD/DN ??). Om privata mobilbilder, och nyhetsvärdet i dem. Att ofta så har de bilderna ett större nyhetsvärde, även om bildkvalitén inte är så bra kanske. De är ofta mer spontana och skildrar bättre ... el hur de menade.

 

En lagom blandning är väl bäst, såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en artikel om det för ngt år sen (SvD/DN ??). Om privata mobilbilder, och nyhetsvärdet i dem. Att ofta så har de bilderna ett större nyhetsvärde, även om bildkvalitén inte är så bra kanske. De är ofta mer spontana och skildrar bättre ... el hur de menade.

 

En lagom blandning är väl bäst, såklart.

Jo, de är ju ofta på plats innan tidningsfotografen är det, men problemet kan va att man inte kan va säker på vad bilderna egentligen föreställer, vilken plats, vilken tid, osv. Men skickar man sin egen fotograf så kan man i större mån lita på bilderna han skickar in, inte alltid men oftare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/ismannen-otzi-har-slaktingar-i-dagens-osterrike/

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-24477038

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-17191398

 

Ötzi, som dog i Alperna för 5300 år sen, har släktingar i Österrike. 19 män i trakten där man hittade hans kropp 1991 har befunnits vara släkt med honom. De har inte underrättats om sitt släktskap. Det finns indikationer på fler släktskap runtom i Alperna.

 

Dessutom var han laktosintolerant, brunögd, hade blodgrupp 0 och hade ursprung i Mellanöstern. Klart intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/ismannen-otzi-har-slaktingar-i-dagens-osterrike/

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-24477038

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-17191398

 

Ötzi, som dog i Alperna för 5300 år sen, har släktingar i Österrike. 19 män i trakten där man hittade hans kropp 1991 har befunnits vara släkt med honom. De har inte underrättats om sitt släktskap. Det finns indikationer på fler släktskap runtom i Alperna.

 

Dessutom var han laktosintolerant, brunögd, hade blodgrupp 0 och hade ursprung i Mellanöstern. Klart intressant.

Ja fyndet berättar MASSOR för forskarna. Ett formidabelt uppslagsverk och ett viktigt fynd. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GP hade i söndags en artikel, gjord i samarbete med Forskning & framsteg, om drömmars funktion. På en helsida berättades det om saker som att bearbeta nya händelser, sortera minnen, hur man har mätt hjärnaktivitet i olika arter, att vissa däggdjur inte verkar drömma (flasknosdelfiner verkar sova med en hjärnhalva i taget samtidigt som de simmar med den andra) osv.
Artikeln avslutas med:

Att forskarna har så svårt att finna en allmängiltig förklaring till drömmarnas funktion är kanske inte så konstigt. Det är nämligen inte helt klarlagt varför vi över huvud taget sover.

Generellt så drömmer man i REM-sömn, då är kroppen paralyserad. Utanför REM-sömnen är ögonen stilla. Ibland blir det fel i övergångarna mellan olika sömnlägen. Det skulle vara intressant att veta hur mycket av perceptionen, framför allt den visuella, som är aktiv i sömnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GP hade i söndags en artikel, gjord i samarbete med Forskning & framsteg, om drömmars funktion. På en helsida berättades det om saker som att bearbeta nya händelser, sortera minnen, hur man har mätt hjärnaktivitet i olika arter, att vissa däggdjur inte verkar drömma (flasknosdelfiner verkar sova med en hjärnhalva i taget samtidigt som de simmar med den andra) osv.

Artikeln avslutas med:

Generellt så drömmer man i REM-sömn, då är kroppen paralyserad. Utanför REM-sömnen är ögonen stilla. Ibland blir det fel i övergångarna mellan olika sömnlägen. Det skulle vara intressant att veta hur mycket av perceptionen, framför allt den visuella, som är aktiv i sömnen.

Vila, reparation, sortering och associering av minnen, verkliga som tänkta.

Jag vet med säkerhet däremot att sömn är ofantligt nyttigt, och mycket skönt. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...