Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik


snowreeler

Rekommendera Poster

  • Svars 970
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • Semmelman

    142

  • Alix

    112

  • iMarc

    98

  • xeric

    63

Mest aktiva i detta ämne

Populära inlägg

Du kanske syftar på den s.k. "EPR-paradoxen", men du drar väldigt långtgående, och delvis helt egna slutsatser av den. Friskt vågat, Zimmermann, men bara hälften vunnet. Och eniga i dina vildsinta slu

"Vetenskap som inte förklarats än" är inte vetenskap, det är just det som har kunnat förklaras och beläggas som är vetenskap. Ur NE:   "vetenskap, systematiskt samlad och organiserad kunskap. Vetens

Japp. Förutom rena falsarier, så är det optiska fenomen eller så är det Thailyktor eller annat väldigt jordiskt som observeras. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/thailyktor-forvaxlas-med-ufon_8857522

Uppladdade bilder

  • 1 month later...
sevensleeper

Intressant!

 

"How autonomous cars will solve traffic jams"

 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ollie Williams

Intressant!

 

"How autonomous cars will solve traffic jams"

 

https://youtu.be/iHzzSao6ypE

Men jag kan ändå inte sluta tänka "imagine how autonomous cars can really really reeeeeally fuck up traffic".

 

Den enda dator och mjukvara jag känner till som fungerar någorlunda felfritt kostar en och en halv förmögenhet, sköter endast en handfull uppgifter och strular ändå till det emellanåt. Rimligtvis finns det fler sorter, som jag vet mindre om, men som också funkar skapligt. För det mesta. Och för det fashionabla priset av minst en förmögenhet.

 

Vi är vana vid att bli körda av datorer. Vi blir det nästan hela resan varje gång vi flyger, av två av de där som kostar en och en halv förmögenhet. Dessa övervakas konstant av två förare som har mer tid i cockpit per år än de flesta har i sin bils förarsäte, och de har beredskap för att datorerna när som helst kan kuka ur fullständigt.

 

I bilarna skulle datorn övervakas av en person som i många fall är någon som redan idag har svårigheter att fokusera på att hålla sig och sina passagerare levande under färd utan gärna tar sig tid att skicka något SMS och facebooka. Verkar lovande...

 

/Teknikfientlig grinolle :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
sevensleeper

Men jag kan ändå inte sluta tänka "imagine how autonomous cars can really really reeeeeally fuck up traffic".

 

Den enda dator och mjukvara jag känner till som fungerar någorlunda felfritt kostar en och en halv förmögenhet, sköter endast en handfull uppgifter och strular ändå till det emellanåt. Rimligtvis finns det fler sorter, som jag vet mindre om, men som också funkar skapligt. För det mesta. Och för det fashionabla priset av minst en förmögenhet.

 

Vi är vana vid att bli körda av datorer. Vi blir det nästan hela resan varje gång vi flyger, av två av de där som kostar en och en halv förmögenhet. Dessa övervakas konstant av två förare som har mer tid i cockpit per år än de flesta har i sin bils förarsäte, och de har beredskap för att datorerna när som helst kan kuka ur fullständigt.

 

I bilarna skulle datorn övervakas av en person som i många fall är någon som redan idag har svårigheter att fokusera på att hålla sig och sina passagerare levande under färd utan gärna tar sig tid att skicka något SMS och facebooka. Verkar lovande...

 

/Teknikfientlig grinolle :)

Jag kan för lite om tekniken för att kommentera, tycker dock det är intressant hur själva rytmen i trafiken fungerar. Tex i rondellen där det blir en evig kö fast det inte är något hinder. :)

 

Kul att du skriver "teknikfientlig" och hänger på ett teknikforum. :hihihi:

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Semmelman

Vad är precisionen på såna där gps-er? Ibland är ju hjulspåren två decimeter breda och kör man utanför är det isgata (kan den se om vägsnittet framför ser halt ut?), ibland är broar på landet smalare och inte många cm till godo, ett omkullblåst träd kan sticka ut en gren o s v, för å inte tala om i trånga gator i gamla städer? Gps-en måste ju kunna avgöra på ett par centimetrar när var man är hela tiden.

 

Annars så tar man ju bort den mänskliga faktorn som annars brukar ställa till det så visst det kommer minska olyckor betydligt om det kan fås fungera 100%, och med den övriga trafiken - det är ju oxå ett problem hur de människor som kör bland dessa autonoma kommer köra -. Vi har en dator på jobbet och den går ner ett par ggr per år, min mobil hänger sig varje månad...

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ollie Williams

Jag kan för lite om tekniken för att kommentera, tycker dock det är intressant hur själva rytmen i trafiken fungerar. Tex i rondellen där det blir en evig kö fast det inte är något hinder. :)

Jag kan inte heller mycket om den. Jag är egentligen inte skeptisk mot tekniken utan mot att man förlitar sig för mycket på den eftersom teknik ibland fallerar. Människan är begränsningen och om vi har svårt att få folk att fokusera på vägen och trafiken utan autopilot så kan jag ju bara fantisera om hur frånvarande förarna blir när en dator kör. Det vill till att man bygger in mekanismer som tvingar den mänskliga föraren är vara aktiv och hindrar facebookande, antar jag.

 

 

Kul att du skriver "teknikfientlig" och hänger på ett teknikforum. :hihihi:

Det var väl lite av en drift med mig själv eftersom jag förstod att jag säkert lät rätt grinig. ;)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lappen71

Vad är precisionen på såna där gps-er? Ibland är ju hjulspåren två decimeter breda och kör man utanför är det isgata (kan den se om vägsnittet framför ser halt ut?), ibland är broar på landet smalare och inte många cm till godo, ett omkullblåst träd kan sticka ut en gren o s v, för å inte tala om i trånga gator i gamla städer? Gps-en måste ju kunna avgöra på ett par centimetrar när var man är hela tiden.

 

Annars så tar man ju bort den mänskliga faktorn som annars brukar ställa till det så visst det kommer minska olyckor betydligt om det kan fås fungera 100%, och med den övriga trafiken - det är ju oxå ett problem hur de människor som kör bland dessa autonoma kommer köra -. Vi har en dator på jobbet och den går ner ett par ggr per år, min mobil hänger sig varje månad...

 

 

Självkörande använder inte GPS för att kommunicera/identifiera andra bilar eller trafikanter.

Dom använder sensorer/radar eftersom GPS inte är nog exakt och den bara identifierar var du själv är och inte var andra är.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
e-snobben

Även om man skulle kunna tillverka en bil som kan undvika alla hinder, såväl förutsedda som oförutsedda, så kommer det förr eller senare att uppstå ett fel på bilen. Ska man stämma tillverkaren då eller :hihihi:

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
sevensleeper

Jag kan inte heller mycket om den. Jag är egentligen inte skeptisk mot tekniken utan mot att man förlitar sig för mycket på den eftersom teknik ibland fallerar. Människan är begränsningen och om vi har svårt att få folk att fokusera på vägen och trafiken utan autopilot så kan jag ju bara fantisera om hur frånvarande förarna blir när en dator kör. Det vill till att man bygger in mekanismer som tvingar den mänskliga föraren är vara aktiv och hindrar facebookande, antar jag.

 

 

 

Det var väl lite av en drift med mig själv eftersom jag förstod att jag säkert lät rätt grinig. ;)

Jag tänker att filmen hänvisar till den "perfekta bilen", dvs när de helt kommunicerar med varandra (jag syftar till när de tar bort trafikljusen i filmen). Innan dess så vill jag nog heller inte helt släppa kontrollen att något ska frakta mig. :)

 

Inte alls grinig, enligt mig har du bara en åsikt (det måste man få ha utan att upplevas grinig). :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ollie Williams

Vad är precisionen på såna där gps-er? Ibland är ju hjulspåren två decimeter breda och kör man utanför är det isgata (kan den se om vägsnittet framför ser halt ut?), ibland är broar på landet smalare och inte många cm till godo, ett omkullblåst träd kan sticka ut en gren o s v, för å inte tala om i trånga gator i gamla städer? Gps-en måste ju kunna avgöra på ett par centimetrar när var man är hela tiden.

 

Annars så tar man ju bort den mänskliga faktorn som annars brukar ställa till det så visst det kommer minska olyckor betydligt om det kan fås fungera 100%, och med den övriga trafiken - det är ju oxå ett problem hur de människor som kör bland dessa autonoma kommer köra -. Vi har en dator på jobbet och den går ner ett par ggr per år, min mobil hänger sig varje månad...

Man kan väl koppla in andra sensorer som tillsammans med GPS ger en bra bild av läget, gissar jag.

 

Fast när någon av dessa sensorer fallerar måste det kunna identifieras, av systemet eller föraren, och åtgärder måste vidtas, av systemet eller föraren.

 

Och allt bygger väl på att alla (eller nästan alla) bilar är utrustade med sådana här system, samt att det finns protokoll för när en eller flera av dem inte har det eller har tekniska problem och måste styras begränsat eller manuellt.

 

Det finns ju liknande grejer idag, om än på väldigt enkel nivå. Till exempel appen Waze (https://appsto.re/se/Ywbrt.i) som kommunicerar med alla andra som har samma app, läser av vart alla är, hur fort det går och så vidare. Sedan kan den ge den färdväg som är snabbast, vilket tydligen kan ge väldigt udda vägar men fungerar enligt uppgift bra i storstäderna. Det har tydligen blivit näst intill ett fenomen i några av USA's storstäder där en vanligtvis otrafikerad väg plötsligt kan översvämmas av trafik på grund av Waze.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ollie Williams

Självkörande använder inte GPS för att kommunicera/identifiera andra bilar eller trafikanter.

Dom använder sensorer/radar eftersom GPS inte är nog exakt och den bara identifierar var du själv är och inte var andra är.

Precis. GPS är inte en kommunikationsmetod. Det ger bara en position, som är exakt nog för att berätta så när som på några meter var man är men knappast vart på vägbanan man är. GPS måste kombineras med andra sensorer/radar för att det hela ska funka, och kommunicera på något vis med övriga datorer i de andra bilarna för att få veta deras information.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lappen71

Precis. GPS är inte en kommunikationsmetod. Det ger bara en position, som är exakt nog för att berätta så när som på några meter var man är men knappast vart på vägbanan man är. GPS måste kombineras med andra sensorer/radar för att det hela ska funka, och kommunicera på något vis med övriga datorer i de andra bilarna för att få veta deras information.

 

 

Precis något som jag kan se med den GPS jag har i bilen att den ibland placerar min position långt ifrån vägen.

Men i inställningarna tala om att den ska alla fall placera mig på en väg.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ollie Williams

 

 

Precis något som jag kan se med den GPS jag har i bilen att den ibland placerar min position långt ifrån vägen.

Men i inställningarna tala om att den ska alla fall placera mig på en väg.

Plus att man antagligen måste lösa problemet med tunnlar. Körde nyligen utomlands på ett ställe där sträckor på flera mil till större delen bestod av tunnlar och överbyggda vägar. Tack och hej med GPS där. Har varit med om det flera gånger. In i en tunnel som har flera avfarter i tunneln, eller som grenar upp sig, och så sitter man där och har litat på GPS.

 

Med lite andra sensorer hade man säkert kunnat se en närmast exakt position hela sträckan men med bara GPS har man ingenting.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Semmelman

Det var en olycka i amerika där en autonom bil körde i uppförsbacke och uppe på krönet mötte en lastbil som datorn då feltolkade var en flygfarkost uppe i luften... samtidigt måste det omvända funka att bilar ska kunna köra på vägbanan ovanför en utan att bilar nedanför stannar för alla som korsar vägbanan ovanför.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Semmelman

Det finns ju liknande grejer idag, om än på väldigt enkel nivå. Till exempel appen Waze (https://appsto.re/se/Ywbrt.i) som kommunicerar med alla andra som har samma app, läser av vart alla är, hur fort det går och så vidare. Sedan kan den ge den färdväg som är snabbast, vilket tydligen kan ge väldigt udda vägar men fungerar enligt uppgift bra i storstäderna. Det har tydligen blivit näst intill ett fenomen i några av USA's storstäder där en vanligtvis otrafikerad väg plötsligt kan översvämmas av trafik på grund av Waze.

 

En kollega till mig rättar kartinfon till Waze, det gäller då i framtiden att de som rättar en gata lägger in infon 100% rätt och att det inte finns en minsta chans att en obehörig hackar sig in och ändrar gatupositioner, t ex lägger om vilken riktning en gata är enkelriktad, eller lägger gatan vid sidan av bron så alla bilar styr ner i ån...

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lappen71

Det var en olycka i amerika där en autonom bil körde i uppförsbacke och uppe på krönet mötte en lastbil som datorn då feltolkade var en flygfarkost uppe i luften... samtidigt måste det omvända funka att bilar ska kunna köra på vägbanan ovanför en utan att bilar nedanför stannar för alla som korsar vägbanan ovanför.

 

 

Har du en länk så man kan läsa. Hittar inget när jag söker.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Semmelman

Jag kan inte heller mycket om den. Jag är egentligen inte skeptisk mot tekniken utan mot att man förlitar sig för mycket på den eftersom teknik ibland fallerar. Människan är begränsningen och om vi har svårt att få folk att fokusera på vägen och trafiken utan autopilot så kan jag ju bara fantisera om hur frånvarande förarna blir när en dator kör. Det vill till att man bygger in mekanismer som tvingar den mänskliga föraren är vara aktiv och hindrar facebookande, antar jag.

 

 

Som jag fattar ska bilarna köra helt själva och de som ev sitter på förarplats ska ev kunna ta över om systemen larmar typ. På en taxi t ex sitter ju då ingen på förarplats, bl a för att undvika att fulla kunder tar över ratten och börjar styra vart de vill...

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Semmelman

 

 

Har du en länk så man kan läsa. Hittar inget när jag söker.

 

De sa det på radion, det hade hänt två allvarligare olyckor med såna bilar i amerika tror jag de sa, det här var det ena, den andra läste vi om men jag kommer inte ihåg hur den gick till.

 

Kan ha vart den här:

http://www.expressen.se/nyheter/forsta-dodsfallet-med-sjalvkorande-teslabil/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23095835.ab

 

Blir lite olika versioner bara när man återberättar saker och har olika informationer. D v s såg systemet inte lastbilen för den försvann mot horisonten... då kan bilen inte haft radar utan förlitat sig på optiska sensorer endast. Men Teslas system fås väl ses som halvt-autonomt.

Redigerad av Semmelman
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lappen71

De sa det på radion, det hade hänt två allvarligare olyckor med såna bilar i amerika tror jag de sa, det här var det ena, den andra läste vi om men jag kommer inte ihåg hur den gick till.

Ok jag har bara läst om Tesla som varit involverad i 2-3 olyckor men ingen som gått till på det viset.

Söker man på YouTube finns det många klippte där autopiloten undviker olyckor som denna.

 

https://youtu.be/rtNRU17nTyg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Axelman

Ok jag har bara läst om Tesla som varit involverad i 2-3 olyckor men ingen som gått till på det viset.

Söker man på YouTube finns det många klippte där autopiloten undviker olyckor som denna.

 

 

Så vitt jag kan se berodde de flesta om inte alla tidiga olyckor på att folk betedde sig så korkat som bara amerikanare kan göra. Dvs köra 120 och hoppa till baksätet och tro att allt ska gå bra.

...

En olycka som cirkulerade ett tag var en Tesla i Kina som körde rätt in i en lastbil. Den verkar vara mjukvarubetonad genom att den inte klarade att analysera situationen korrekt. Alternativt att man lät datorn tolka mer efter kamera och inte efter radar som nu anses mer tillförlitlig. Men hade föraren tittat rakt fram hade det inte hänt.

...

Vi är nog en bra bit från den självkörande bilen. Om vi ens kommer dit, om vi ens vill ha den.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Axelman

Med för effektiva autobromsredskap är det snart dags att montera krockkuddar bak på bilarna som kan skydda när det kommer en bil utan dessa system och inte hinner bromsa. Det har ingen tänkt på än. Fasan är att bli påkörd bakifrån av en lastbil när min hypermoderna superbromsande bil tvärnitar av sig självt.

Redigerad av Axelman
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lappen71

 

Så vitt jag kan se berodde de flesta om inte alla tidiga olyckor på att folk betedde sig så korkat som bara amerikanare kan göra. Dvs köra 120 och hoppa till baksätet och tro att allt ska gå bra.

...

En olycka som cirkulerade ett tag var en Tesla i Kina som körde rätt in i en lastbil. Den verkar vara mjukvarubetonad genom att den inte klarade att analysera situationen korrekt. Alternativt att man lät datorn tolka mer efter kamera och inte efter radar som nu anses mer tillförlitlig. Men hade föraren tittat rakt fram hade det inte hänt.

...

Vi är nog en bra bit från den självkörande bilen. Om vi ens kommer dit, om vi ens vill ha den.

 

 

Jag är av åsikten att om ALLA fordon var autonoma och kommunicerade med varandra skulle inga olyckor uppstår.

Men eftersom det alltid kommer finnas människor som vill köra själv kommer alltid den mänskliga faktorn ställa till det.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Axelman

 

 

Jag är av åsikten att om ALLA fordon var autonoma och kommunicerade med varandra skulle inga olyckor uppstår.

Men eftersom det alltid kommer finnas människor som vill köra själv kommer alltid den mänskliga faktorn ställa till det.

 

Förmodligen klarar fordonen det bättre. Visst är man orolig när halvblinda Olgabritta vinglar till affären, eller Supersune testar sin nya Dodge Hellcat med 700+ kusar. Men som Ollie skriver finns det inga datoriserade system som är 100% tillförlitliga. Risken är att supersystemet som alla litar på skiter sig och man får en ofantlig massa olyckor.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lappen71

 

Förmodligen klarar fordonen det bättre. Visst är man orolig när halvblinda Olgabritta vinglar till affären, eller Supersune testar sin nya Dodge Hellcat med 700+ kusar. Men som Ollie skriver finns det inga datoriserade system som är 100% tillförlitliga. Risken är att supersystemet som alla litar på skiter sig och man får en ofantlig massa olyckor.

 

 

Naturligtvis så måste det vara ett supersystem med quadrupla backup.

Men i praktiken kommer det troligtvis aldrig att fungera helt perfekt eftersom någon alltid vill köra själv.

Bland annat jag,älskar att köra bil och vill inte lämna ifrån mig kontrollen.

  • Rösta upp 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...